Passieve cooling Q6600

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-06 15:52
Ik heb een vraag, kan ik op mijn Quadcore Q6600 een passief coolblok bouwen?
Ik heb het al geprobeerd met een passiefblok (waar eerst een fan opzat die ik eraf had gesloopt)
Toen kwamen de IDL temperaturen rond de 45/55 graden uit. Hier ben ik niet tevreden mee. En wil ik toch een heel goede airflow door de kast heen hebben. En ik wil niet dat mijn kast heel veel herrie maakt. Dit in verbad met mijn G5 casemod. En apple heeft ook heel stille kasten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-02 21:02

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Je kan een Scythe Orochi proberen. Eerst zou ik wel wat reviews lezen want een Q6600 is nou niet echt bepaald fan van passief gekoeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 13:34
Ja kan proberen ducting te maken zodat de airflow die je hebt, naar je cpu koeler te leiden. Koop een zeer goede cooler zoals een thermalright extreme of een sonic tower van thermaltake. Koop stille fans, silenx of nexus of noctua. Bevestig de fans met specifieke rubbere pinnetjes, deze vangen de trillingen op. Kijk eens op internet zoek eens op stille pc of silent modding, hier een van de resultaten.

Groet en veel succes met de bouw.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
Jongens, bedankt voor jullie reacties. Ik ga kijken wat ik ga doen, ik vind het wel een slim idee om me airflow naar mijn CPU te leiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
De Q6600 is nogal een heethoofd, als je de G0 versie hebt wat minder. Sowieso is een Quad-Core al niet aan te raden als je passief wilt gaan koelen, kan je beter een Dual-Core hebben.

Maar wat heeft het voor nut als je de CPU fan verwijderd en dan vervolgens nog de boel moet gaan koelen met extra airflow ? Zet dan gewoon een stille 120mm fan op de CPU koeler en laat die op 6 volt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
OKe, Dankje welk merk raden jullie aan voor stille fans? en hoor je die fans echt niet? buiten de kast dan want niet als je dat ding op je oor houd dat is logische dat je het dan hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
sebasmac schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 14:17:
OKe, Dankje welk merk raden jullie aan voor stille fans? en hoor je die fans echt niet? buiten de kast dan want niet als je dat ding op je oor houd dat is logische dat je het dan hoort
Zoek even wat reviews op van fans. Ik gebruik zelf Papst fans op 7 volt, en die zijn behoorlijk stil. Er zijn alleen nog veel meer merken die misschien wel beter zijn.

Ook van iets afstand zal je welke fan dan ook nog zeker horen, alleen veel geluid is het niet. Ik heb het voor elkaar gekregen dat de HDD's het meeste geluid maken van alle onderdelen in mijn PC. En dan gebruik ik nog erg stille Samsung HDD's. Maar je zal altijd wel iets horen als je met fans werkt.

Een PC maken die helemaal geen geluid maakt is wel mogelijk maar kost je heel veel geld. Dan moet je gaan denken aan passieve waterkoeling met een voeding zonder fans en Solid State HDD's.

Kijk anders ook even in het volgende topic.

[Geluid] Het stille PC topic deel IV

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 03-03-2010 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unagi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-06 13:21

Unagi

Always aware...

Scythe Orochi! Als je goede airflow hebt werkt dat prima. Mocht dat niet genoeg zijn dan kan je naar ducting kijken. Geen Thermalright Ultra 120-Extreme pakken, deze is niet bedoeld voor passieve koeling (bladen van de heatsink staan te dicht op elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-03 16:27
Ik had hier een passieve q6600 draaien, werd alleen echt ongezond heet. Ik had een thermalright ultra 120-extreme, werkte prima als er 1 casefan draait, stijgende warmte deed de rest.
Ben paar maanden terug overgestapt op watercooling, en daarvan kunnen de fannetjes uitstaan (3x120mm rad) tot een cpu belasting van 50% ongeveer, als ik daarboven kom duikt hij net boven de 30 graden uit en gaan de fannetjes draaien (3x Nexus dingen, briljant stil! draaien EN starten op 750rpm ofzo, wel vrij zwakke airflow, maar meer heb ik niet nodig). Zo blijft ie op 3.4ghz toch onder de 40 graden zitten, en onhoorbaar! Enige herrie uit mijn kast is de videokaart (9800GX2, stofzuiger...).

Passief is dus zeker mogelijk, alleen overclocken hoef je niet te proberen, en je moet kunnen leven met temps van 70 graden @ load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unagi

Unagi

Always aware...

http://www.xbitlabs.com/a...play/scythe-orochi_7.html

1e grafiekje, qx9650 @ 1.25v met een passieve orochi

[ Voor 28% gewijzigd door Unagi op 03-03-2010 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:20

BTU_Natas

Superior dutchie

water cooling geen optie? een goede quad rad, kan zonder fans ongeveer 130watt aan load weg werken. Wat meer dan voldoende is voor een 95watt G0 versie van de Q6600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Tja, ik houd de temps van mijn i7 860 ook onder controle als ik de fans op de radiatoren uitzet.... maar dan hoor ik nog steeds de pomp. Ik denk dan ook niet dat TS daar op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-06 13:56

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

ik heb wat fans van nexus gekregen die zijn wel stil als je ze echt 100% stil wil hebben een fan controller er bij en klaar.

gebruik pci bracket controllers die kan je makelijk van het bracket ontdoen en dan ergens in bouwen in je frontje.

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
wâldpyk schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 15:32:
ik heb wat fans van nexus gekregen die zijn wel stil als je ze echt 100% stil wil hebben een fan controller er bij en klaar.

gebruik pci bracket controllers die kan je makelijk van het bracket ontdoen en dan ergens in bouwen in je frontje.
Dankje je hebt zelf mijn G5 casemod gezien met mijn grote passieve coolblok erop ik denk dat ik die fans die jij aanraade maar eens ga bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Tussen haakjes, appels en peren vergelijken, 45nm stoot VEEL minder warmte af dan 65nm. Er zijn ook zat mensen die een E8xxx dualcore met een Z600 passief koel hielden. Zelf heb ik wel eens een Q6600 geprobeerd met een Thermalright SI-128 SE of een Scythe Ninja Rev. B dacht ik, no wai. Zelfs op undervolt en underclock ging het niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unagi

Unagi

Always aware...

Het werkt wel, andere bron dan maar:

http://www.overclock3d.ne...cythe_orochi_cpu_cooler/5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
mm oke het gaat dus gewoon niet me pc staat nu in de verkoop ivm met aanschaf mac mini dus ik doe hem weg jongens bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ben ik de enige die dit echt de meest luie oplossing vind? Volgens mij was het prima mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-06 20:55

kronolith

[EDIT]

Ja kan inderdaad prima....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Jejking schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 11:09:
Ben ik de enige die dit echt de meest luie oplossing vind? Volgens mij was het prima mogelijk.
Lui? niet iedereen wil ergens moeite voor doen. Ik zeg veel plezier met je Mac Mini

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
Dankje wel! maar ben nu van mening veranderd denk dat ik mijn PC als server ga gebruiken IVM verhuizing komt dit me best mooi uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

TheMe schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 11:31:
[...]

Lui? niet iedereen wil ergens moeite voor doen. Ik zeg veel plezier met je Mac Mini
Lui als in niet bereid om de uitdaging aan te gaan of voor de makkelijkste oplossing kiezen terwijl het wel werkbaar is. Vraag ik me af wat je met zo'n zoekvraagje hier op Tweakers moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexel
  • Laatst online: 18-06 15:39
Een Z600 van coolermaster doet zijn werk goed hoor op een Q6600, ik heb hem ook een tijdje gehad. met een fan op lage snelheid en je zit wel goed. als je niet te ver gaat overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangstahh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-11-2024
ik heb op mijn Q6600 een synth ninja (dachtik$) haha dat ding is iig huge(A), maar met cooler draait ie stock ongeveer 27graden en stressed miscchien 34Max, ik denk dat het wek wil een Q6600 passief gekoeld, alleen niet te ver XD ;),
Pagina: 1