Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasXcore
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 08:59
Goedenavond,

Ik ben een draaiboek in elkaar aan het zetten om een MS native 2003 domein naar 2008 R2 up-te-graden. Er zijn twee 2003 R2 DC's. Eén virtueel, dat is de FSMO role houder. En één fysiek. Beide zijn GC's, DNS en DHCP. Beide zijn x86. De hardware variant moet vervangen worden.

We hebben een ESX tuin. Dus kan tijdelijk de migratie virtueel uitvoeren. Maar uiteindelijk moet er weer één DC op fysieke hardware komen. Ik moet proberen zo min mogelijk down-time te realiseren.

Probleem punt vindt ik DNS. Er zjin veel hosts die naar de twee DC's voor resolvement staan te kijken. Het schuingedrukte deel is downtime. Is dit een slimme volgorde? Of zijn er nog handigheidjes omtrend DNS ?

Ik denk aan het volgende plan:
- huidige AD naar 2008 R2 schema upgraden
- Nieuwe VM met 2008 R2, deze DC en GC maken, DNS en DHCP op installeren.
- DC 2k3 fysiek FSMO roles naar DC 2008 R2
- DC 2k3 fysiek de-moten, wel DNS nog oplaten (slim?)
- DC 2k3 virtueel de-moten, wel DNS nog oplaten (slim?)
- DC 2k3 fysiek DNS de-installeren, en domain member maken, en dan uit AD verwijderen
- DC 2k3 fysiek vervangen door x64 machine.
- DC 2k8 R2 op fysieke hardware installeren. zelfde hostnaam en IP als vorige 2k3 fysieke DC
- DC 2k8 R2 weer DC, GC, DNS en DHCP maken, FSMO roles verplaatsen

- DC 2k3 viruteel ook afbreken
- DC 2k8 R2 vitueel installeren. zelfde hostnaam en IP als vorige virutele 2k3 DC
- DC 2k8 R2 virtueel ook DC, GC, DNS en DHCP maken
- Tijdelijke 2k8 R2 DC weer afbreken

Alvast bedankt voor het meedenken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie666
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06-2024
ik zou zeggen 2 bakken er bij hangen.
DC en GC maken
alle client DNS omzetten naar de nieuwe 2
rollen omzetten
Upgraden naar 2008R2
oude demoten en afvoeren

Geen downtime gok ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitrasher
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Misschien nog een puntje:

DHCP lease time verkorten en nadat je een nieuwe virtuele 2008 DC hebt geinstalleerd de DNS aanpassen in de DHCP Scope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 18:40

mutsje

Certified Prutser

Harrie666 schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 21:54:
ik zou zeggen 2 bakken er bij hangen.
DC en GC maken
alle client DNS omzetten naar de nieuwe 2
rollen omzetten
Upgraden naar 2008R2
oude demoten en afvoeren

Geen downtime gok ik :)
je krijgt hoe dan ook downtime omdat je de AD schema moet upgraden naar 2k8R2. En daarna is een reboot noodzakelijk. maar voor de rest is het inderdaad de 2 nieuwe machines toevoegen promoten tot domain controllers en de FSMO roles , DHCP, DNS etc overzetten en inderdaad eerst de DHCP leasetime verkorten dat als je overgaat ze heel snel naar de nieuwe DHCP server gaan voor nieuwe leases. Een goede backup van je huidige DC's voordat je begint lijkt me trouwens geen overbodige luxe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm heb dit zelf al eens eerder gedaan. Is eigenlijk heel simpel. Aangezien de clients 2 DNS server hebben voor resolving kan je net zo goed de 2de domain controller depromoten van het domein. Dan bak herinstalleren en opnieuw laten joinen en dan AD installeren.

Laat dit even een dag draaien vanwege de replicatie. Met de komst van 2008R2 is elke domain controller tegenwoordig een Global Catalog server.