Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V1ncam
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
Hallo,

ik ga binnenkort naar het buitenland, heel gaaf natuurlijk, maar ik kan niet op internet met mijn mobiel wegens de torenhoge kosten. Ik vroeg mij af of ik wel zonder zorgen de GPS kan gebruiken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
GPS is navigatie, geen internet :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Dat ligt eraan of de kaartinformatie op je mobiel staat of dat je die ter plekke moet downloaden.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_Gaus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:23
en je moet zorgen dat a-gps (of een afgeleide) uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mister_Gaus schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 19:45:
en je moet zorgen dat a-gps (of een afgeleide) uitstaat.
Onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-03 22:21
GPS van een PND (personal navigation device) zoals een TomTom kost idd geen geld.

Mocht je de GPS in je telefoon bedoelen, dan heb je kans dat dit wel geld kost. Dit omdat GPS in je telefoon meestal met Assisted GPS werkt (A-GPS). Door middel van een kleine hoeveelheid data te versturen/ontvangen van gsm-masten in de buurt wordt al ruwweg je positie bepaald, zodat de GPS er veel korter over doet. Maar dit kost dus WEL geld.
Je kan bijna altijd A-GPS uitschakelen, en alleen met je GPS-chip in je telefoon werken, dan kost het niks. Let dus goed op, en schakel A-GPS uit, of gebruik een tool op je telefoon om sowieso alle dataverbindingen uit te schakelen (nodata voor WM bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_Gaus
Misschien handig als je het even uitlegt, want jij bent de enige die onzin praat. A-gps haalt namelijk de stand van de satellieten van een server, waarvoor internet wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V1ncam
Oke, ga ik even zoeken hoe ik dat moet uitschakelen.

Dank jullie wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:08
Hoe kan ik dan bij mijn HTC Touch HD a-gps uitzetten maar wel TomTom gebruiken en mobiel te bereiken zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi
Mister_Gaus schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 19:47:
[...]

Misschien handig als je het even uitlegt, want jij bent de enige die onzin praat.

A-gps haalt namelijk de stand van de satellieten van een server, waarvoor internet wordt gebruikt.
Inderdaad MrAcid.
A-GPS doet trouwens wat meer dan alleen de stand van satellieten van de server downloaden, check dit Wikipedia-artikel maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi
Bobbus schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 19:52:
Hoe kan ik dan bij mijn HTC Touch HD a-gps uitzetten maar wel TomTom gebruiken en mobiel te bereiken zijn?
Download even HTC HD Tweak en installeer dit op je telefoon.
Ga dan naar Start - Programma's - HD Tweak - (scroll naar de sectie 18.5) en verander daar de waarde van Assisted GPS naar Disabled.
En natuurlijk het programma QuickGPS niet gebruiken.

Nog veiliger is het programma NoData installeren. Hierbij kan je je complete data-connectie uitschakelen. Dan kan je helemaal geen data-verkeer meer hebben, wel zo veilig in het buitenland. Bijvoorbeeld als je dingen automatisch download zoals weerinfo.
Download hierrrrr en daarna gewoon installeren op je HD

[ Voor 31% gewijzigd door Rossi op 02-03-2010 20:05 . Reden: NoData toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Excuus, ik had mijn denkwijze even wat verder toe kunnen lichten. ;)

Ben zelf alweer een tijdje gewend aan een iPhone, waarbij data roaming standaard uit staat. In het buitenland wordt er dus NOOIT verbinding gemaakt met het datanetwerk, terwijl A-GPS nog steeds werkt. Namelijk, in veel mobiele telefoons wordt gebruik gemaakt van triangulatie via telefoonmasten om je positie snel, grof, te bepalen waarna de GPS het signaal veel sneller op kan pakken.

Ik nam dus, wellicht ten onrechte, even aan dat de dataverbinding in het buitenland sowieso al werd uitgeschakeld. Op die manier kun je nooit kosten maken en werkt A-GPS ook nog steeds. Onder ander door middel van de genoemde triangulatie en met behulp van WiFi hotspots en Skyhook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39
Rossi schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 19:47:
GPS van een PND (personal navigation device) zoals een TomTom kost idd geen geld.

Mocht je de GPS in je telefoon bedoelen, dan heb je kans dat dit wel geld kost. Dit omdat GPS in je telefoon meestal met Assisted GPS werkt (A-GPS). Door middel van een kleine hoeveelheid data te versturen/ontvangen van gsm-masten in de buurt wordt al ruwweg je positie bepaald, zodat de GPS er veel korter over doet. Maar dit kost dus WEL geld.
Je kan bijna altijd A-GPS uitschakelen, en alleen met je GPS-chip in je telefoon werken, dan kost het niks. Let dus goed op, en schakel A-GPS uit, of gebruik een tool op je telefoon om sowieso alle dataverbindingen uit te schakelen (nodata voor WM bijv.)
Zijn kosten bij het gebruik van A-GPS dan afhankelijk van het merk mobiele telefoon dat je hebt?

Bij Samsung schijn je namelijk geen dataverkeer of kosten te hebben bij het gebruik van A-GPS:
Assisted GPS is een variant voor mobiele telefoons om sneller de positie te bepalen. Dit kost geen dataverkeer of telefoonkosten.
http://www.samsungmobile.nl/support/glossary.do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi
MrAcid schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 20:13:
Excuus, ik had mijn denkwijze even wat verder toe kunnen lichten. ;)

Ben zelf alweer een tijdje gewend aan een iPhone, waarbij data roaming standaard uit staat. In het buitenland wordt er dus NOOIT verbinding gemaakt met het datanetwerk, terwijl A-GPS nog steeds werkt. Namelijk, in veel mobiele telefoons wordt gebruik gemaakt van triangulatie via telefoonmasten om je positie snel, grof, te bepalen waarna de GPS het signaal veel sneller op kan pakken.

Ik nam dus, wellicht ten onrechte, even aan dat de dataverbinding in het buitenland sowieso al werd uitgeschakeld. Op die manier kun je nooit kosten maken en werkt A-GPS ook nog steeds. Onder ander door middel van de genoemde triangulatie en met behulp van WiFi hotspots en Skyhook.
Dat is inderdaad wel handig van de iPhone dat data-roaming standaard uit staat. Dan werkt A-GPS dus wel zonder dat het de methodes gebruikt die WEL data verstoken, nice.
Helaas is dat bij de HD niet het geval. Daar werkt A-GPS bijna altijd wel met het downloaden van sataliet-gegevens, meestal door dit via het programma QuickGPS te doen. Dat kost hoe dan ook data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi
kwiebus schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 20:29:
[...]

Zijn kosten bij het gebruik van A-GPS dan afhankelijk van het merk mobiele telefoon dat je hebt?

Bij Samsung schijn je namelijk geen dataverkeer of kosten te hebben bij het gebruik van A-GPS:

[...]

http://www.samsungmobile.nl/support/glossary.do
Het hangt er dus vanaf welke methode A-GPS aanspreekt. Check voor meer uitleg even de link naar wikipedia die ik een paar comments eerder heb geplaatst. Sommige methodes maken inderdaad geen gebruik van data-verkeer, en andere weer wel. Je kan dus beter wel het zekere voor het onzekere nemen tenzij je het in Nederland bijvoorbeeld hebt getest en gezien hebt dat er inderdaad nooit data werd verstuurd/ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Mister_Gaus schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 19:47:
[...]

Misschien handig als je het even uitlegt, want jij bent de enige die onzin praat. A-gps haalt namelijk de stand van de satellieten van een server, waarvoor internet wordt gebruikt.
Fout. AGPS gebruikt onder andere de signaalsterkte en verlies van signaal om posities relatief aan de telefoonmasten te bepalen. Daarnaast krijgt de telefoon de positie van de telefoonmasten en kan zo sneller een fix krijgen. Check Wikipedia maar ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_Gaus
Sebazzz schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 20:33:
[...]

Fout. AGPS gebruikt onder andere de signaalsterkte en verlies van signaal om posities relatief aan de telefoonmasten te bepalen. Daarnaast krijgt de telefoon de positie van de telefoonmasten en kan zo sneller een fix krijgen. Check Wikipedia maar ;)
Oke ik zal de wiki even quoten:
Using information known to the assistance server but not the GPS receiver
Aangezien je een server nodig hebt, gebruik internet dus data kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:43

Snippertje

Light up your life

Ik had met mijn iPhone gewoon data gebruik met dataroaming uit :? Was heel weinig dat wel, maar toch 50 cent ofzo..

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Mister_Gaus schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 20:40:
[...]

[...]

Wel vreemd dat ik op me Milestone zonder internet accespoint toch snel een fix hebt hè, terwijl het toch onmogelijk is dat ie het internet gebruikt ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39
Mister_Gaus schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 20:40:
[...]

[...]

Het gebruik van een server lijkt mij gewoon een variant van A-GPS.

Een wiki is natuurlijk niet zaligmakend en al helemaal niet zo'n selectieve quoute.

Als ik de Duitse wiki dan mag quoten:
Bei Mobiltelefonen ist anhand der Funkzelle, die das Telefon bedient, der ungefähre Aufenthaltsort bereits bekannt. Dieser Ort kann durch Messungen der Signallaufzeiten von den anderen in der Nähe befindlichen Mobilfunkmasten weiter präzisiert werden. Der Empfang von mindestens drei Basisstationen ist erforderlich, um den Standort auf diese Weise eindeutig ausrechnen zu können. Die Höheninformation kann bei diesem Verfahren auch mit drei Basisstationen nicht bestimmt werden.

Die so grob ermittelte Position kann verwendet werden, um den Suchbereich für die Satellitensignale (Identität der momentan sichtbaren Satelliten, ungefähre Laufzeit, Dopplerverschiebung) einzuschränken und somit die Verarbeitung der Messung zu beschleunigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ja je kan het gebruiken, als je de gewone GPS gebruikt en niet aGPS erbij aan hebt. LET WEL!: In Duitsland en ook andere landen mag je niet bellen/je telefoon besturen of moet je zelfs je telefoon uitzetten. Nou kan je bij veel smartphones je telefoon functie uitzetten (heb je dus een PDA) maar soms (in mijn geval) word dan de GPS chip ook uitgezet. En dan zou je dus moet een externe GPS dongle moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V1ncam
En hoe zet ik deze aGPS uit op de HTC magic?

Of staat die automatisch uit in het buitenland net als al het andere internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vesper64 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:20:
Ja je kan het gebruiken, als je de gewone GPS gebruikt en niet aGPS erbij aan hebt. LET WEL!: In Duitsland en ook andere landen mag je niet bellen/je telefoon besturen of moet je zelfs je telefoon uitzetten. Nou kan je bij veel smartphones je telefoon functie uitzetten (heb je dus een PDA) maar soms (in mijn geval) word dan de GPS chip ook uitgezet. En dan zou je dus moet een externe GPS dongle moeten werken.
Verklaar je hier eens,

Je mag je telefoon wel aan hebben, maar je mag onder het rijden niet bellen > Nederland > Check
Je mag je navigatie wel aan hebben, maar je mag hem niet instellen onder het rijden > Nederland > Check

Dus ik vraag me af wat je hier nou mee bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Dat je als je je telefoon gebruikt als navigatie systeem, er niet mee gebeld mag worden. Volgens mij tegenwoordig met uitzondering van handsfree kit. Kan de bron hiervan niet meer zo snel vinden maar kwam het tegen toen ik vorig jaar op vakantie ging daar.

Verder:
6) Mag ik in Duitsland met mijn navigatiesysteem rijden?
Het is verboden een navigatiesysteem met flitspaalwaarschuwing in de auto te vervoeren, ook als deze functie uitgeschakeld is. Wij adviseren u de betreffende software voor vertrek naar Duitsland van uw systeem te verwijderen.
http://www.duitsverkeersb...D/praktische_info/faq.htm
Misschien handig om te weten iGo 8 heeft die functie.. en vast ook genoeg anderen.

[grappig feitje] volgens flitsservice.nl: Als je een ingebouwd navigatie systeem hebt die flitspaal informatie geeft kan zelfs je auto in beslag genomen worden.http://www.flitsservice.n...nieuwsbericht.php?id=2088

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig, op de site van Navigon wordt alleen gewaarschuwd voor Zwitserland en Liechtenstein.
Ze laten weten dat je in Duitsland best flitspaalwaarschuwing mag gebruiken.
En het IS een duits bedrijf.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 15:34
Als je een AGPS variant hebt die doormiddel van driehoeksmeting de postitie t.o.v. een aantal masten kan bepalen. Dan moet het toestel toch nog steeds de positie van de masten weten om een absolute positie te bepalen?
Dus hoe gaat dat zonder dataverkeer vraag ik me af.
Een database met masten op het toestel?
Pagina: 1