actuator/Luchtklepaandrijving GM24A-SR

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Ik ben de trotse eigenaar van enkele actuators/aandrijvingen type GM24A-SR van Belimo.
Ze werken op 24volt wissel of gelijkspanning, maar mijn voeding is wisselspanning.

Hier staat de nederlandse handleiding:
http://www.belimo.nl/pdf/GM24A-SR_NL.pdf
Hier staat een engelse handleiding (staan net wat andere dingen in):
http://www.absolutaire.com/docs/component_docs/indexed/125.pdf

Op pin 1 en 2 komt de gewone werkspanning.
Op pin 3 van een signaal van 0 tot 10 volt worden gezet, waarbij vanaf 2 volt het ding pas iets doet.
Aan de hand van het voltage zal hij zijn motor in een bepaalde positie zetten en daar houden.

Nu beschik ik over over een velleman K8061 (uitgebreid USB interface kaartje).
Die heeft 8 keer 8bits analoge uitgangen en kan van 0 tot 10 volt bij 74 ohm.
Kaartje op de velleman site:
http://www.velleman.eu/distributor/products/view/?country=be&lang=en&id=364910
Hier staat de handleiding van die kaart:
http://www.velleman.eu/downloads/0/illustrated/illustrated_assembly_manual_k8061_rev1.pdf

In de engelse handleiding staat dat om hem op 10volt DC te laten werken ik de koude fase van de wisselspanning op pin 1 kan hangen, de warme fase op pin 2, en dan met een weestand tussen pin 1 en 3 het voltage op pin 3 kan regelen.
Maar wat voor weerstand moet ik dan hebben? En hoe komt ie ineens aan DC als ik er een AC voeding aan heb hangen?
In het engelse document staat 100Kohm (0,1mA) en 500ohm.
Die 500ohm is voor als ik hem met een 20mA signaal wil aansturen.
0,02 mA * 500 ohm = 10 volt
Maar als ik hem nu wil aansturen met de 24 volt werkspanning die er al op zit, hoe moet dat dan?
Als ik er dan een 100Kohm weestand tussen pin 1 en 3 zet, staat er dan 10volt op?

Of waar het me eigenlijk om gaat, hoe kan ik hem met die velleman kaart aansturen?
Moet ik dan de koude fase van die 24volt wisselspanning aan de gnd van dat kaartje hangen, en pin 3 van die motor op 1 van de analoge uitgangen?
Of moet ik een aparte 10volt DC voeding gebruiken?

Na dit wazige verhaal is het jullie waarschijnlijk allang duidelijk dat mijn elektronica kennis ver onder gemiddeld ligt, zo net ietsjes boven nul.
Is het uberhaupt mogelijk om met die K8061 kaart die actuator aan te sturen, en indien ja hoe moet ik het geheel dan aansluiten?

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste,

ja het is mogelijk deze luchtklep te regelen met de K8061. Als ik jouw verhaal juist begrijp dient pin 3 om te regelen. En hier moet je dus de spanning van ja analoge uitgang van je K8061 ophangen.

Dus op pin1 en pin2 de voedingsspanning. En op pin 3 de uitgang van jouw sturing.
Let wel op dat je een gemeenschappelijke ground moet hebben.

koude en warme spannnig kennen wij trouwens niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Die kaart heeft dus een eigen 12 volt gelijkspanning voeding.
Die motor heeft een 24 volt wisselspanning.

Wat is dan de ground? Is dat echt een aarde? Of een nul?
Moet ik 1 van de fases aan de gnd van die kaart hangen?
Zo staat het wel in het schema (die PDF) maar ik snap niet hoe dat goed kan gaan met een wisselspanning...

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 112% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Als ik het goed begrijp uit de datasheet van Belimo, is de GND van je stuursignaal/meetsignaal en de GND van je voeding hetzelfde. (Is verre van ideaal) Dat de klep pas begint te lopen >2V klopt het werkgebied ligt tussen de 2-10Vdc dit is als controle of er echt een signaal aanwezig is.
Zie ook de tekening van de Amerikaanse versie. (Die neem ik aan het zelfde werkt, enkel heeft die wat andere goedkeuringen.)

Het andere signaal is een terugmeld signaal of kun je ook gebruiken om meerdere kleppen parallel te laten lopen. Mooie klepjes overigens, wat ben je er mee van plan?

No signature found