Down en Up spinnen.

Pagina: 1
Acties:

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:46
Momenteel heb ik een 6 HD's, maar dit worden er binnenkort weer meer. Een aantal van deze schijven staan niet in RAID en zijn echt alleen bedoelt voor opslag. Ik heb ze ook niet zo vaak nodig (laten we zeggen 1 keer per week, sommige zelfs maar 1 keer in de maand). Windows draait op drie HD's in raid 0 (vraag me niet hoe dat kan met data verdelen over drie schijven, maar het gaat perfect.... 8)7 ). Nu staat de boel zo ingesteld dat de HD's die niks doen na ongeveer 30 minuten vanzelf uitgaan. Prima dus.

Maar: Als ik bijvoorbeeld iets wil installeren, of een update krijg moeten eerst al die HD's upspinnen, want in mijn ogen helemaal niet nodig is... Of soms gaan ze zomaar vanzelf allemaal upspinnen, en zoiezo als ik windows afsluit moeten ze eerst allemaal upspinnen voordat windows zichzelf afsluit... 8)7

Waarom gebeurt dit? En is dit schadelijk voor mijn HD's? Is dit dan beter dan gewoon je HD's continu te laten draaien, ook al gebruik je ze niet?

Goed, en stel dat het dan niet of wel schadelijk is, is het dan niet beter om mijn HD's die ik toch niet nodig heb om die ook geen stroom te geven? Dus gewoon wat schakelaars op de voorkant van mijn behuizing maken, om al die HD's hun 12V te ontzeggen, en dat ze dus niet kunnen opspinnen? En als ik ze nodig heb de schakelaar omzet, en er op die manier een aanzet.

Een externe HD vind ik niet handig want:
1. Ik weet niet waar ik ze kwijt moet.
2. Het is me te langzaam (en esata is met teveel gedoe...)

Verwijderd

Tromp.et schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 16:02:
(...)
Waarom gebeurt dit? En is dit schadelijk voor mijn HD's? Is dit dan beter dan gewoon je HD's continu te laten draaien, ook al gebruik je ze niet?

Goed, en stel dat het dan niet of wel schadelijk is, is het dan niet beter om mijn HD's die ik toch niet nodig heb om die ook geen stroom te geven? Dus gewoon wat schakelaars op de voorkant van mijn behuizing maken, om al die HD's hun 12V te ontzeggen, en dat ze dus niet kunnen opspinnen? En als ik ze nodig heb de schakelaar omzet, en er op die manier een aanzet.
Als alles goed draait is er weinig reden om veranderingen aan te brengen. Misschien slaat Windows voor het afsluiten een aantal gegevens op die van de harde schijven gehaald worden om later sneller te kunnen opstarten. Sommigen hebben in het forum aangegeven dat ze vinden dat harde schijven te lijden hebben van veel starts. Als Windows dit aanstuurt hoeft dit volgens anderen geen probleem te zijn. Waarschijnlijk maakt het voor de levensduur van een harde schijf vrijwel niets uit of de harde schijf continu draait of af en toe opstart. Harde schijven hebben waarschijnlijk meer te verduren van mechanische stoten, stroomfluctuaties, vreemde schrijfopdrachten, ingewikkelde schrijf- en leescombinaties en te grote aantallen defragmentatieopdrachten.

Technisch is het geen probleem om een aan/uit-knop in de voedingskabel van een harde schijf te monteren. En sommige externe schijven hebben ook knopjes om de externe harde schijf uit te zetten. Het is de vraag hoe Windows erop reageert, vooral door het gezamenlijke ronddraaien tussentijds en voor de afsluiting. Als de harde schijf na 30 minuten zonder werk zelf stil gaat staan voegt een aan/uit-knop weinig toe. Een aan/uit-knop werkt in feite als een hot plug-in. En dit werkt niet altijd vlekkeloos. De harde schijf uitschakelen als het besturingsprogramma werkt kan problemen geven. Aanzetten en uitschakelen zou bij voorkeur voor het opstarten van het besturingsprogramma plaats kunnen vinden. En dan is er weinig winst te halen.

Het beste lijkt een test met 1 harde schijf en te kijken hoe Windows reageert. Het allerbeste lijkt het om het af en toe opstarten van de harde schijven te accepteren voor een vlekkeloze werking van het besturingsprogramma.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 16:42 . Reden: Hierboven staat een mening. Dit is geen opdracht. ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:01

kraats

Ik rol

Heb je een schijfletter staan naar de schijven die je eigenlijk nooit gebruikt? Want dan zal Windows die schijven wel telkens controleren (en dus opspinnen) als je alle schijfletters in een overzicht laat zien. Misschien kun je proberen bij schijfbeheer de schijfletter te verwijderen en kijken of hij ze dan ook minder aanspreekt?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-02 21:06
Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 16:20:
[...]

Het beste lijkt een test met 1 harde schijf en te kijken hoe Windows reageert. Het allerbeste lijkt het om het af en toe opstarten van de harde schijven te accepteren voor een vlekkeloze werking van het besturingsprogramma.
Ik spreek uit ervaring dat als je controller geen hot-swap ondersteunt (en dat zijn eigenlijk alle controller behalve de hardware-raid controllers) dit niet gaat werken. Als je een schijf bijplugt op het moment dat hij al aan staat zal je moederbord (bios) en dus windows ook die schijf niet herkennen.

• Tromp.et
OK.
Ik denk dat ik het dan maar zo laat. Maar dat van die schijfletter ga ik nog even proberen!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als je in apparaatbeheer laat scannen naar nieuwe hardware dan vind hij de schijf wel :)

Maar slim is anders.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Het is mogelijk het aantal keren dat de schijven onverwacht snelheid maken te verminderen door de automatische updates van Windows uit te schakelen en zelf 1 keer per week handmatig naar updates te zoeken. Dan is bekend dat de harde schijven op dat moment opstarten voor de installatie van de update.

• Tromp.et
Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 19:08:
Het is mogelijk het aantal keren dat de schijven onverwacht snelheid maken te verminderen door de automatische updates van Windows uit te schakelen en zelf 1 keer per week handmatig naar updates te zoeken. Dan is bekend dat de harde schijven op dat moment opstarten voor de installatie van de update.
Slim! Ga ik ook toepassen. 8)
Pagina: 1