Toon posts:

Misleidend onderwerp: Hof: Duitse bewaarplicht is ongrondwet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hof: Duitse bewaarplicht is ongrondwettig

In de tekst:
Het hof vond niet dat de bewaarplicht per definitie ongrondwettig is

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Klopt toch gewoon. De huidige wet is ongrondwettig, maar een andere formulering van een bewaarplicht hoeft dat niet per definitie te zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 14:56
Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 14:39:
Hof: Duitse bewaarplicht is ongrondwettig

In de tekst:

[...]
De bewaarplicht zoals deze er op dit moment is, is ongrondwettig. In het intro staat bovendien:
Alle verzamelde gegevens moeten worden vernietigd en de betreffende wet moet worden herschreven
Daaruit mag je wel afleiden dat een bewaarplicht als principe niet tegen de grondwet ingaat, wat verderop in de tekst nog eens wordt verduidelijkt.

Ik ben helemaal geen stagiair

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-02 10:49
GWX schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 15:06:
Daaruit mag je wel afleiden dat een bewaarplicht als principe niet tegen de grondwet ingaat, wat verderop in de tekst nog eens wordt verduidelijkt.
Zoals jij het zegt klopt het, een bewaarplicht is niet per definitie ongrondwettig. Maar er staat de bewaarplicht, en zeker in de context lijkt het daarmee over de huidige wet te gaan.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Verwijderd

Topicstarter
De titel van het artikel suggereeert niet dat er slecth een wettelijek implementatie ongrondwettig is maar stelt de bewaarplicht onwettig is.

Het is twijfelachtig of de grondwet uberhaupt iets kan zeggen over de bewaarplicht zelf omdat de bewaarplicht een internationaal verdrag betreft en internationale verdragen hebben voorrang op de grondwettten.

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 14:56
Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 15:11:
De titel van het artikel suggereeert niet dat er slecth een wettelijek implementatie ongrondwettig is maar stelt de bewaarplicht onwettig is.
Dat is hij op dit moment ook: de bewaarplicht in Duitsland is de wettelijke implementatie.
Het is twijfelachtig of de grondwet uberhaupt iets kan zeggen over de bewaarplicht zelf omdat de bewaarplicht een internationaal verdrag betreft en internationale verdragen hebben voorrang op de grondwettten.
Je haalt hier wat dingen door elkaar. Ik weet niet hoe het in Duitsland zit, maar in Nederland zit het sowieso iets anders dan jij beschrijft. Hier is het zo dat wetten niet toetsbaar zijn aan de grondwet, maar wel aan internationale verdragen. Of dat in Duitsland ook zo is weet ik niet, maar dat maakt eigenlijk ook niet uit. De Europese bewaarplicht is namelijk geen verdrag maar een Europese richtlijn. De wet die die richtlijn vervolgens implementeert is geen verdrag, maar... tja, een wet dus. ;)

Ik ben helemaal geen stagiair

Pagina: 1