Ik heb een database met 2 velden die voor de sortering van bestanden zorgen, genaamd 'orderID' en 'catID'. Nu gebruik ik deze twee velden dus om ervoor te zorgen dat ze gesorteerd kunnen worden, maar ik heb een probleem bij het toevoegen van een nieuw bestand.
Als ik namelijk een nieuw bestand wil toevoegen moet de waarde van 'orderID' en 'catID' 1 meer zijn dan de hoogste waarde die al in de database bestaat. Ik zat aan auto_increment te denken, maar dit kan blijkbaar alleen maar voor de primary 'ID' key, dus dit werkt niet.
Mijn query ziet er momenteel zo uit:
Er moet dus eigenlijk nog 2 velden bij waarbij ik orderID en catID automatisch toevoeg met een waarde hoger dan het momenteel hoogste.
Hoe doe ik dat?
Als ik namelijk een nieuw bestand wil toevoegen moet de waarde van 'orderID' en 'catID' 1 meer zijn dan de hoogste waarde die al in de database bestaat. Ik zat aan auto_increment te denken, maar dit kan blijkbaar alleen maar voor de primary 'ID' key, dus dit werkt niet.
Mijn query ziet er momenteel zo uit:
PHP:
1
2
3
4
5
6
| $sql = 'INSERT INTO nieuws (naam, bron, rapport) VALUES ( "'. $naam .'", "'. $bron .'", "'. $rapport .'" )'; |
Er moet dus eigenlijk nog 2 velden bij waarbij ik orderID en catID automatisch toevoeg met een waarde hoger dan het momenteel hoogste.
Hoe doe ik dat?
20" iMac; 2.4ghz Core 2 Duo; 3GB; Ati Radeon 2600HD Pro