Gemeentelijke belasting in studentenhuis van woningstichting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198256

Topicstarter
Het volgende: Ik huur een studentenkamer via een woningstichting. Mijn huur inclusief een voorschot op GWL is 277 euro en een paar cent. Ik heb geen eigen voordeur en ik heb één huisgenoot waarmee ik douche, keuken en toilet deel. Wel heb ik een eigen huisnummer en mijn huisgenoot ook. Beide kamers zijn zo'n 16m2.

Het probleem: Gemeentelijke belastingen en waterheffing, een totaal van iets meer dan 300 euro per jaar, zit niet bij de huur inbegrepen. Dit, zo zegt de woningstichting, is omdat de kans aanwezig is dat je als huurder voor kwijtschelding in aanmerking komt. Je bent immers student enzovoort. Tot zover begrijpelijk.

Maar, ik ben 'hoofdbewoner' omdat ik hier twee weken eerder ben komen wonen dan mijn huisgenoot. Het gevolg daarvan is dat de gemeentelijke belasting alleen aan mij gefactureerd wordt en niet aan mijn huisgenoot. Ik moet het totale bedrag van iets meer dan 300 euro op jaarbasis betalen en ik word geacht de helft daarvan aan mijn huisgenoot terug te vragen. Het probleem is alleen dat ik niet voor kwijtschelding in aanmerking kom, omdat ik teveel verdien. Ik zit in mijn laatste jaar, heb vrijwel geen colleges meer en werk 25 uur per week.

Uit ervaring weet ik bovendien dat geld op een spaarrekening alleen al genoeg is om een kwijtschelding niet gegrond te verklaren. Mijn huisgenoot heeft echter geen werk en geen spaargeld en komt er dus wel voor in aanmerking. Hij weigert het aan mij terug te betalen en hij wil dat hij hoofdbewoner wordt zodat hij daarop kwijtschelding kan aanvragen. De woningstichting weigert, zegt dat het 'administratief niet mogelijk is' om het hoofdbewonersschap te veranderen en de situatie blijft dus zoals hij is. Wat zouden jullie doen? 150 euro vind ik uiteraard te veel geld om te zeggen 'laat maar zitten dan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Volgens mij tellen julle inkomens samen, dus jullie komen sowieso niet in aanmerking. Als je samen in een huis woont neem ik aan dat je ook een gezamelijke rekening hebt waar je net iets meer op zet elke maand als je nodig hebt. Je kan namelijk ook nog verassingen krijgen met stroom en gas en de waterschappen. Van die rekening kun je dit soort dingen en gezamelijke boodschappen (toiletpapier bijvoorbeeld) betalen.

[ Voor 66% gewijzigd door Marzman op 02-03-2010 14:22 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
brief sturen naar je gemeente.

Toen ik zelf in enschede kwam wonen kregen ik ook zo een brief van de gemeente. Studenten waren er echter vrij van. Wel moest je een aanvraag indienen. Of dit ook geldig is voor jou gemeente zal je moeten navragen. Inkomen moest je idd optellen maar wij waren ook met 4 man en was ook geen probleem.

[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 02-03-2010 14:26 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Dit heb ik zelf ook zo meegemaakt, was in Groningen en dan met drie ipv twee bewoners, maar verder is je verhaal volledig herkenbaar. Ik ben bang dat je er weinig aan kunt doen, want je hebt geen pressiemiddel om iets bij je verhuurder gedaan te krijgen en de gemeente zal je aanvraag voor kwijtschelding afwijzen op basis van je inkomen en/of vermogen. Zij hebben niks met je huisgenoot te maken, dus je kunt zijn situatie er niet bij betrekken.

Het enige waar je op kunt hopen is de redelijkheid van je huisgenoot, maar als je nu al weet dat hij geen geld heeft en (mede daardoor) niet gaat betalen, denk ik dat je weinig keuzes hebt. Niet betalen = uiteindelijk "een dwangbevel in naam van de koningin" aan je broek en dat wil je niet.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt indertijd toen ik studeerde. Het is een nogal bot en onrechtvaardig systeem.

Het handigste is dat jij je tijdelijk uitschrijft bij de gemeente, je inschrijft op het adres van bijv. je ouders, en na een maand weer terug inschrijft. Dan is je huisgenoot hoofdbewoner, en kan hij kwijtschelding aanvragen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bigfoot op 02-03-2010 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Dat kan alleen niet voor de voorgaande periode, die kosten moet je sowieso betalen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik vraag me dan toch af waarom wij wel alle gegevens van de bewoners moesten invullen op een formulier om vervolgens kwijtschelding te krijgen :?

Gemeente afhankelijk?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Duidelijk. Slecht systeem, maar er valt vrij weinig aan te veranderen dus. Zal dan toch nog maar even met hem om de tafel. Wat mij betreft betaalt ie het in tien termijnen van 15 euro terug. Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:03
Bij ons (niet student) hadden we ook zo'n apart iets.
De vorige bewoners van ons huis wilden ineens een aantal dagen eerder het huis uit (even simpel gezegd, want eigenlijk wilden ze het over laten schrijven en dan een paar weken later pas op rotten (niet dus!)).
Dit had ook te maken met de gemeentebelastingen. We namen het huis over op 2 januari. Dus de kosten waren voor hen. Foutje voor hen door de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Als ik je huisgenoot was zou ik ook niet willen betalen. Immers, hij moet dan belasting betalen omdat jij teveel verdient voor een student.

Jij hebt nu het voordeel van een goedkope huisvesting, betaal het dan ook maar gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
heb hetzelfde, alleen bij mij is het geen probleem, want geen van de bewoners heeft recht op kwijtschelding... totaal 3 appartementen met gedeelde voordeur... geen studenten overigens... ik ben de langstwonende en dus kwam ineens de aanslag op mijn naam binnen... heb gelukkig een huisbaas die niet moeilijk doet en het bedrag betaalt en het vervolgens gedeeld door 3 doorberekent in de afrekening van de service en stookkosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb de omgekeerde situatie gehad, in de rol van je huisgenoot, met drie personen. Mijn huisgenoot had een eigen bedrijf en behoorlijk wat inkomen + auto op zijn naam. Hierdoor kwamen wij niet in aanmerking voor kwijtschelding, wat in Groningen destijds betekende dat de aanslag van 300 naar 120 euro teruggebracht zou worden. Mijn standpunt toen was dat ik bereid was mijn deel van de gereduceerde aanslag (120 euro) te betalen maar het niet nodig vond vanwege zijn inkomsten de volle mep te betalen; ik kreeg immers ook geen deel van zijn inkomen. Iets met wel de lasten, niet de lusten; ik kan me je huisgenoot dus goed voorstellen.

De gemeente of woningstichting kunnen je hier niet mee helpen, verandering van de hoofdbewoner maakt niet uit omdat het om het gezamenlijk inkomen gaat. Daarnaast, hoe onredelijk is het dat jij gewoon belasting betaalt als je inkomen daar ook naar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben door mijn studiefinanciering heen, dus ik heb geen andere keus dan werken. Ik kan ook thuis gaan zitten en maximaal bij gaan lenen van de stufi, maar daar heb ik geen trek in. Mijn huisgenoot wel.

Het is toch belachelijk dat ik dan maar 300 euro aan gemeentelijke belastingen moet gaan betalen voor een kamertje van 16m2, terwijl je dat normaal gesproken betaalt voor een compleet huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Anoniem: 198256 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 16:56:

Het is toch belachelijk dat ik dan maar 300 euro aan gemeentelijke belastingen moet gaan betalen voor een kamertje van 16m2, terwijl je dat normaal gesproken betaalt voor een compleet huis?
Waar is dat? Zelfs als ik het door 2 deel blijf ik boven de 300 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:58

Dido

heforshe

Arunia schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 16:40:
Dit had ook te maken met de gemeentebelastingen. We namen het huis over op 2 januari. Dus de kosten waren voor hen. Foutje voor hen door de makelaar.
Voor zover ik weet en heb meegemaakt is dat nooit een probleem, omdat de gemeentebelastingen bij overdracht gewoon naar rato verrekend worden. Als je dan op 2 januari de overdracht hebt, dan betaal je de verkoper dus 364/365 van de totale som.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:53

polthemol

Moderator General Chat
Anoniem: 198256 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 16:56:
Ik ben door mijn studiefinanciering heen, dus ik heb geen andere keus dan werken. Ik kan ook thuis gaan zitten en maximaal bij gaan lenen van de stufi, maar daar heb ik geen trek in. Mijn huisgenoot wel.

als je beide een eigen huisnummer hebt, zijn het toch aparte woningen me dunkt ?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
polthemol schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 00:16:
als je beide een eigen huisnummer hebt, zijn het toch aparte woningen me dunkt ?
Niet als je samen één voordeur hebt en ook de gemeenschappelijke voorzieningen deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

feej

giraffemeisje

Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 18:05:
[...]

Waar is dat? Zelfs als ik het door 2 deel blijf ik boven de 300 euro :)
Waar is dat :+ Ik zit op de 200 euro ongeveer :o

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:00

Tank80

Cyanide&&Happiness

fee-tje schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 09:44:
[...]

Waar is dat :+ Ik zit op de 200 euro ongeveer :o
Hier mocht ik ook gewoon €650 aftikken hoor (Noord-Brabant). Kan ook schelen wat je gemeente er allemaal in doorberekend en waar jij misschien nog losse facturen voor krijgt (of via gwl-bedrijf ofzo)

[ Voor 22% gewijzigd door Tank80 op 04-03-2010 11:03 ]

Je imiteert me mateloos.

Pagina: 1