Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-07 22:31
Ik heb een nieuw “navigatieding” nodig voor in de auto. In eerste instantie wilde ik gewoon een TomTom o.i.d. kopen, maar zie ook wel voordelen in het gebruik van een smartphone waarbij ik navigeren kan combineren met de extra voordelen die een smartphone biedt voor mij.

Budget is ca 150 euro, daar kan ik dus een standalone TT One voor kopen, maar ook een nieuwe Nokia 5230 met OviMaps of een gebruikte HTC Diamond (bijv.) met TomTom.

Ter info: heb nu een GSM (6230i) van de zaak met abonnement “Bellen deluxe” (dat betekent dat ik bij hoge uitzondering ook SMS-jes mag versturen ;-) ). Geen data-abonnement dus en ook geen voordeel van het aankoop van een GSM+abo.

Dit was de inleiding, wat is nu mijn vraag:

Heb in het verleden een PDA (iPaq 2210) gehad met daarop TomTom; werkte op zich goed, maar was niet heel stabiel (redelijk vaak vastlopers) en ook was het nadeel dat als de batterij van de PDA leeg was, ik TomTom opnieuw moest installeren. En dat is lastig als je op vakantie bent…

Hoe gaat dat met de Smartphones van tegenwoordig en in het bijzonder HTC? Is het ook hier zo dat als de batterij leeg is, alles opnieuw moet worden geinstalleerd? Kan het me niet voorstellen…

Subvraag:
Ik vond de overgang van tomtom (versie 3 toen nog) op de PDA naar een standalone navisysteem een zeer grote vooruitgang qua snelheid en stabiliteit. Hoe is de stand van zaken op dit moment? Is dit verbeterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkamp
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-03 19:34
mikekiwi schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:27:
Hoe gaat dat met de Smartphones van tegenwoordig en in het bijzonder HTC? Is het ook hier zo dat als de batterij leeg is, alles opnieuw moet worden geïnstalleerd? Kan het me niet voorstellen…
Nee, tegenwoordig maken smartphones (Windows OS) gebruik van non-volatiel geheugen om applicaties en instellingen op te slaan. Bijvoorbeeld op een geheugenkaart of het ingebouwde non-volatiel geheugen.
mikekiwi schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:27:
Subvraag:
Ik vond de overgang van tomtom (versie 3 toen nog) op de PDA naar een standalone navisysteem een zeer grote vooruitgang qua snelheid en stabiliteit. Hoe is de stand van zaken op dit moment? Is dit verbeterd?
PDAs/Smartphones zijn een stuk sneller. Dus ik zou zeggen verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:19
De batterij gaat misschien een uur of 3,4 mee met een smartphone. Ik heb een Touch Diamond met TomTom, en het werkt prima, maar ik zou het denk ik niet prefereren boven een echt navigatiesysteem. Vastlopers heb ik nooit, en ik verlies ook nooit de gpsfix, maar om de gpsfix in het begin krijgen is soms wel wat geduld nodig.

Ik vraag me af wat voor voordelen een smartphone verder voor jou heeft, als die niet zo belangrijk zijn zou ik voor een TomTom(-achtig) stand-alone apparaat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
@robkamp: dank je wel, helder verhaal!

@t0mmiiiii: even voor de duidelijkheid: het gaat niet zozeer om hoelang de batterij het navigerend uithoudt, want in de auto heb ik wel voeding (daar zorg ik wel voor). Maar soms is de batterij na het bellen gewoon leeg en het is erg frustrerend als dan alles opnieuw geinstalleerd moet worden, En dat is dus niet meer zo, begrijp ik uit de eerdere reactie. Smartphone voordeel zit voor mij vooral in syncen met privé- en werkagenda, de rest is wat bijzaak en vooral voor de leuk.
Voor navigeren heb ik hem denk ik 1 a 2 keer in de maand nodig, maar dan moet hij het wel goed doen als ik het nodig heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen.. Ik werkte altijd met touch diamond.. En als je een autolader er voor hebt is het een leuke uitkomst. Wat ik persoonlijk wel een nadeel vond. De telefoon werd erg warm tijdens het draaien van tom tom. Maar verder erg goed:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 22:53:
Ik moet zeggen.. Ik werkte altijd met touch diamond.. En als je een autolader er voor hebt is het een leuke uitkomst. Wat ik persoonlijk wel een nadeel vond. De telefoon werd erg warm tijdens het draaien van tom tom. Maar verder erg goed:)
Aha, dat zijn verschillende reacties...Was de snelheid van GPS-fix en dergelijke in orde?

Zit ook nog te kijken naar een Nokia 5230/5800 als alternatief, misschien dat dat nog beter gaat (want nieuwere generatie)....

[ Voor 5% gewijzigd door mikekiwi op 03-03-2010 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-07 07:21
Ik heb een Diamond i.c.m met TomTom. Hel af en toe heb ik een vastloper of dat hij geen fix kan krijgen. Maar normaal gesproken heb ik binnen 20 seconden een fix (als ik stil sta). Ik gebruik een Brodit autohouder met lader. Dat werkt er goed bij lange reizen (rond de 800km). De snelle fix komt denk ik ook door het gebruik van Quickgps, deze werkt zichzelf automatisch elke week bij.
Dat de tel erg warm wordt klop, ik he hem nu op een ventilatie sleuf en dat scheelt enorm.

[ Voor 10% gewijzigd door Binnetie op 03-03-2010 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:25

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Heb een Touch Pro (luxere broertje van de TD) met TomTom en die doet het enkele uren (3) op een acculading. Werkt perfect, niets op aan te merken.. (soms iets -een halve seconde- vertraging, maar dat is een algemeen bekend probleem met HTC en TomTom).

Voor de langere ritten neem ik mijn gewone navigatiesysteem mee (had ik al), omdat een groter scherm gewoon beter afleesbaar is voor mij :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:47
Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:01:
Ik heb een TYTN2 en navigatie (mbv Google maps) is gewoon kut. Het vreet batterijen en na een half uur is het einde oefening. Leuke gadget maar voor navigatie totaal onbruikbaar.
Wat een onzin-reactie... :/
Google Maps kan je niet gebruiken om te navigeren, hij doet geen turn-by-turn-navigatie.
Gebruik TomTom/iGo/McGuider/Navigon/... en je hebt perfecte navigatie (zeker me iGO)

En TS geeft aan dat hij een voeding gaat gebruiken, dus niks batterijen vreten.

[ Voor 4% gewijzigd door Fire69 op 03-03-2010 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Als ik jou zo hoor zou ik gewoon een TomTom standalone aanschaffen. Als ik zie hoeveel sneller zo'n ding is met (her)berekenen ten opzichte van mijn Touch Diamond zie ik voor jou geen toegevoegde waarde van een smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
J0YR1D3R schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 11:45:
Als ik jou zo hoor zou ik gewoon een TomTom standalone aanschaffen. Als ik zie hoeveel sneller zo'n ding is met (her)berekenen ten opzichte van mijn Touch Diamond zie ik voor jou geen toegevoegde waarde van een smartphone.
Maar de keuze waar ik mee "worstel" is niet of de smartphone op navigatiegebied een toegevoegde waarde is, maar juist of de toegevoegde waarde die ik in een smartphone zie, niet al te veel problemen op gaat leveren met navigeren!

Een TomTom of Navigon heeft zeker voordelen; denk nog steeds dat het sneller en stabieler is. Maar als ik voor de prijs van een PNA een Smartphone kan krijgen die ook kan navigeren, dan heb ik voor hetzelfde geld meer functionaliteiten gekocht.
Navigeren is één van de functionaliteiten; voor mij belangrijker op de smartphone dan het kunnen zien van een youtube-filmpje of het spelen van een spelletje. Moet het dus gewoon goed doen, maar ben wel bereid om iets in te leveren op een standalone navigatie.
Wat ik nu probeer uit te vinden is hoe groot de verschillen zijn tussen standalone en smartpnavigatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik gebruik een HTC Touch HD voor te navigeren. Redeljik groot scherm, dus duidelijk genoeg.
Er draait iGO 8.3 op, dat werkt echt perfect goed, meerdere keren mee naar het buitenland gegaan, nooit problemen gehad.
Het hangt natuurlijk ook allemaal af van de kwaliteit van de gps-ontvanger in de smartphone.
Bvb hier op mijn werk hebben meerdere mensen een Omnia gekozen. Nou, dat ding is dus ECHT niks waard.
GPS-fix duurt meestal een half uur, en je rijd 2 straten en de fix is weer weg.

Belangrijkste is dus om op voorhand goed onderzoek te doen naar welke smartphone je best kan nemen. :)

Nog iets waar ik net aan denk.
Je abo heeft geen data. Dit zou nochtans een groot voordeel zijn (al was het maar een abo met enkele MB inbegrepen) omdat je dan a-gps kan gebruiken. Je downloadt dan om de 6-7 dagen een bestandje van enkele KB groot met de stand van de satellieten, zodat je veel sneller een fix krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Dank je wel voor je reactie... heb gisteravond al wat zoekwerk gedaan naar mogelijke opties (gebruikte aanschaf) en de betaalbaarste optie is de HTC Diamond (eerste versie), gevolgd door de Nokia 5800.

Ik neig op dit moment toch wat meer naar de Nokia, heb het idee dat de batterijduur en interface net wat robuuster is dan de Diamond. Diamond is daarentegen wel wat flexibeler en biedt diverse navigatie opties en bij Nokia zit je vast aan OviMaps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Nokia kan je ook Sygic McGuider opzetten. Als ik me niet vergist, is er ook Route66 en Garmin voor Symbian. :)
Ik kan je echter van geen van beide toestellen zeggen hoe het met de gps-ontvangst zit...
Heb hier even aan 2 collega's met een 5800 gevraagd wat hun ervaring is, ze zeggen beide dat het goed functioneert.
Maar een Diamond doet het volgens mij ook goed en daar kan je iGO op draaien, wat toch mijn voorkeur heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-07 13:00
Ik heb een Diamond Touch icm Tomtom en dit zuigt de batterij behoorlijk snel leeg (2-4uur). Tijdens een vakantie had ik hem aangesloten op een lader en zelfs dan loopt de batterij nog langzaam leeg, blijkbaar verbruikt ie dan meer dan dat ie laadt, dus op een gegeven moment was het na 12 uur rijden ofzo game over en ging de telefoon en dus navi uit. Ik zou dus voor een betaalbare losse navi gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Als hij leeg loopt, terwijl hij aan de lader hangt, is je lader niet zwaar genoeg. :)
Geen originele HTC-lader gebruikt waarschijnlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Dat ligt er maar net aan welke autolader je hebt. Als je een lader hebt die inderdaad te weinig mA's levert loopt hij langzaam leeg. Ik heb tijdens een rit in Italie van 6000km nog nooit dat probleem gehad, de Brodit lader voldoet prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Inmiddels heb ik een beslissing en gelijk ook actie ondernomen. Heb toch voor de Nokia 5800 gekozen. Kon hem voor een aardige prijs overnemen en ga het hiermee gewoon proberen.
Denk dat dit een toestel is dat ik altijd wel weer voor een aardige prijs kwijtraak, risico is daarmee niet erg hoog.

Zit met deze beslissing meteen wel in het verkeerde forum te blaten nu, maar goed, heb hier een hoop opgestoken in ieder geval. Mocht dit bevallen zo, zal ik later wel eens overstappen naar een echte smartphone O-)

Nu even op zoek naar de nodige accessoires...

Dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jfyi als andere graag zouden willen vergelijken: Ik heb een HTC Touch2 met Garmin, en aangezien het nacht was had ik m'n achtergrondverlichting op het allerlaagste gezet. Zo heb ik 2 uur gereden, en m'n batterij ging van 100% naar 70%.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2010 09:49 ]

Pagina: 1