Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:34

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik heb in mijn PC 2 optische IDE (PATA) drives zitten, 1 DVD-RW als master en een CD-RW als slave. De controller waar ze aan gekoppeld zijn is een JMicron IDE controller; het betreft een Asus P6T moederbord.

Beide drives worden in BIOS goed herkend; bij het opstarten meldt BIOS:

code:
1
2
3
4
5
6
7
JMicron Technology Copr.   PCIE-to-SATAII/IDE RAID Controller BIOS v1.06.69
Copyright (C) 2005 JMicron Technology.

ODD0: _NEC DVD_RW ND-3540A
    ODD1: Hewlett-Packard CD-Writer Plus 8100

Press any key to continue ...

Hardwarematig lijkt me dus alles in orde.

Windows 7 (Professional) herkend echter alleen maar de NEC DVD writer als CD0.

De JMicron controller staat vermeld in de hardware device manager, storage controller sectie. Er staat aangegeven dat het device goed werkt. De gebruikte driver is van Microsoft.

Vreemd genoeg heeft het bij de Windows 7 RC wel gewerkt.

Ik heb geprobeerd de JMicron driver te installeren, die Asus aanbiedt voor het P6T. Er zijn 2 drivers beschikbaar, 1 voor Win XP/Vista en 1 beta driver voor Windows 7. Ik heb de laatste geprobeerd te installeren, maar de installatie blijft hangen en uiteindelijk heb ik de installatie afgebroken.

Bij de shutdown bleef de PC overigens ook hangen en moest ik het systeem uitzetten met het ingedrukt houden van de power button.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 12:24
EXX schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 10:22:
Ik heb geprobeerd de JMicron driver te installeren, die Asus aanbiedt voor het P6T. Er zijn 2 drivers beschikbaar, 1 voor Win XP/Vista en 1 beta driver voor Windows 7. Ik heb de laatste geprobeerd te installeren, maar de installatie blijft hangen en uiteindelijk heb ik de installatie afgebroken.
Je kunt beter de driver van de JMicron site zelf downloaden, deze zijn zo te zien veel recenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Aaargh, waarom zet Asus die niet gewoon op zijn website ipv een beta?

Ik zal deze eens asap proberen, thanx.

edit:

hmmm, wat lees ik daar in de release notes:
R1.17.53WHQL (12/15/2009)

-Fix Issue
a. Fail to load driver during Install Windows 7/Vista if one PATA NEC DVD Recorder is connected to 36X.
- Caused by the DVD Recorder may keep BUSY after it reports Command Complete with specfic ATAPI commands.
Driver may fail to issue latter commands when it is still BUSY.
- Add checking BUSY and delay if this issue occurs.
b. Snapshot compare fail after resume from Sleep.
- Caused by OS may fail to record Disk Power Capability after boot up on specific platforms.
- Modify method to check and report Device Removable to avoid return Busy with QueryCapabilities.
Zo te lezen zou het nu moeten werken.

[ Voor 173% gewijzigd door EXX op 03-03-2010 09:36 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Update

De nieuwe driver geprobeerd, maar ook die liet zich niet installeren. De driver bleek al in de lijst met geinstalleerde software te staan, waarschijnlijk een overblijfsel van een eerdere install. Dus eerst maar even een uninstall van de JMicron driver. Helaas, de computer liep weer vast. Na een reboot in safe mode de driver verwijderd en reboot.

Laatste versie van de driver liet zich nu wel installeren. Helaas was het effect nul, alleen de NEC DVD writer werd herkend.

Vervolgens met de device manager, sectie storage controllers, de JMicron controller samen met de driver verwijderd. Dit had resultaat. Na de reboot installeerde Windows 7 correct de controller en de 2 optische drives. Screen shot van de device manager:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~msmh/GoT/dev_mgr1.png

Daarna heb ik de JMicron driver weer geinstalleerd, en zie, de HP CD Writer verdween weer en de NEC DVD Writer werd een generieke DVD/CD-ROM

Dus opnieuw de JMicron controller verwijderd, maar nu zonder de driver de verwijderen. Dit leverde geen positief resultaat op, alleen de NEC DVD Writer werd herkend.

Uiteindelijk dus maar weer controller + driver verwijderd en reboot. Nu heb ik weer de situatie zoals in de screen shot. Beide optische drives getest en iig kan ik op beide CD's lezen, dus ik ga er van uit dat het werkt.

Nu staat de JMicron niet meer in de Storage controllers sectie. Aangezien ik geen andere interfaces van de JMicron controller gebruik en de optische drives werken boeit het me op dit moment niet zo, maar wat voor een beperkingen kan ik krijgen door het niet installeren van de JMicron driver?