[(K)ubuntu 9.10] 'Installation step failed' (grub/lilo)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:15

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Gisteravond heb ik mijn systeem weer eens een format te geven voor een installatie van 9.10 Karmic Koala, echter dit maal op een raid-0 set voor een beetje snelheid. Omdat de GUI installer niet wil booten (slaat vast bij het grafische gedeelte, al wil de terminal wel reageren) en omdat je bij Raid/LVM blijkbaar de alternate install moet gebruiken, heb ik dat laatste enkele malen geprobeerd.

Het syteem is een MSI P6N Platinum SLI (nvidia 650 sli chipset) met een C2D E6750 en 4gb ram, met daarin 2 seagate 250gb schijven in raid 0.

Wat schetst mijn verbazing echter:

Na het installeren van de software en settings vraag hij om de volgende installatiestap: de bootloader. Ik kan dan kiezen voor:

1) Grub installeren
2) Lilo installeren
3) Geen bootloader (is natuurlijk geen optie)

Echter: Kies ik Grub, dan loopt de meter tot 16% en schiet terug naar 'kies uw bootloader'. Kies ik Lilo dan lijkt het goed te gaan, dan vraagt hij of ik de partitie wil activeren, ik zeg ja, en dan schiet ook deze met de foutmelding 'installation step failed' terug naar het menu met de genoemde vraag.

Volgens google is het lastig om 9.10/Ext4 op een Nvidia Raidset te installeren, en zou je achteraf iets moeten doen. Tijdens de installatie gaat alles gewoon goed echter, partitioneren, software kopieren etc dus ik vraag me af wat het probleem is, ik kom er met de 'guides' die ik vind niet echt aan uit wat míjn probleem nu is. Helaas kon ik ze niet meer allemaal proberen omdat het bedtijd was, maar vanavond kan ik misschien nog een poging doen.

De opties die ik nog heb:

- Raidset opnieuw aanmaken + formatteren
- Kijken of ik met GpartED wat verder kom
- Ubuntu LiveCD proberen en kijken of die verder gaat dan Kubuntu

maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat dit heel veel gaat uitmaken, al weet ik niet waarom :P

Kan iemand hier wat licht op schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, ik gebruikte weer eens de verkeerde keywords, maar ik heb íets gevonden:

https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto

hier word uitgelegd dat 'raid' op een moederbord vaak geen échte raid is, een FakeRaid dus. De guide gaat echter uit van een dualboot bij het uitleggen van het partitioneren en dat verwart de uitleg een beetje. Bovendien word gesteld dat FakeRaid onder Linux anders word behandeld als onder Windows, en dat SoftRaid, Linux' eigen systeem, hetzelfde of beter zou werken.

Mijn doel is om Raid 0 te draaien in verband met de snelheidswinst, betrouwbaarheid is minder belangrijk omdat de te bewaren data toch elders komt te staan. Wat kan ik het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

HTT-Thalan schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 09:01:
Ok, ik gebruikte weer eens de verkeerde keywords, maar ik heb íets gevonden:

https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto

hier word uitgelegd dat 'raid' op een moederbord vaak geen échte raid is, een FakeRaid dus. De guide gaat echter uit van een dualboot bij het uitleggen van het partitioneren en dat verwart de uitleg een beetje. Bovendien word gesteld dat FakeRaid onder Linux anders word behandeld als onder Windows, en dat SoftRaid, Linux' eigen systeem, hetzelfde of beter zou werken.

Mijn doel is om Raid 0 te draaien in verband met de snelheidswinst, betrouwbaarheid is minder belangrijk omdat de te bewaren data toch elders komt te staan. Wat kan ik het beste doen?
Je moederbord raid uit elkaar trekken en je raid configureren onder linux ;)
Linux Softraid is imho net zo goed dan niet beter dan FakeRaid.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 09:04:
[...]

Je moederbord raid uit elkaar trekken en je raid configureren onder linux ;)
Linux Softraid is imho net zo goed dan niet beter dan FakeRaid.
Ik zie het nu ook ja, maar ik begin nu het gevoel te krijgen dat ik met die SoftRaid ook niet bijzonder veel ga winnen, en de installatie is dus ook nog relatief omslachtig. Ik begrijp nu dat je een raid opbouwt tussen partities, in plaats van tussen disks. Weer wat geleerd over het verschil tussen Windows en Linux :P

Ik denk dat ik misschien maar het best de raid uit elkaar trek en de 2 schijven afzonderlijk gebruik. Heel veel games ga ik niet installeren onder linux dus echt veel ruimte heb ik niet nodig.

Case closed dan dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

HTT-Thalan schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 09:14:
[...]

Ik zie het nu ook ja, maar ik begin nu het gevoel te krijgen dat ik met die SoftRaid ook niet bijzonder veel ga winnen, en de installatie is dus ook nog relatief omslachtig. Ik begrijp nu dat je een raid opbouwt tussen partities, in plaats van tussen disks. Weer wat geleerd over het verschil tussen Windows en Linux :P
Nee? Hoe kom je daar nou bij? ( ja ergens wel maar je kijkt imho verkeerd)
Stel je hebt 2 disks van 500GB

Disk1 :

partitie 1 : /boot 200MB
partitie 2: /swap 1024MB
partitie 3: / Rest

Disk 2 :

Zefde als 1

Dan doe je 1-3 en 2-3 in een raid 0
(je zet idd dan 2 partities in raid 0 ( maar wel 2 schijven)
Je kunt geen 2 partities op 1 schijf in raid zetten
Ik denk dat ik misschien maar het best de raid uit elkaar trek en de 2 schijven afzonderlijk gebruik. Heel veel games ga ik niet installeren onder linux dus echt veel ruimte heb ik niet nodig.

Case closed dan dus :P
Ik zou ze uit elkaar trekken en als raid1 duwen onder linux.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 09:56:
[...]

Nee? Hoe kom je daar nou bij? ( ja ergens wel maar je kijkt imho verkeerd)
Stel je hebt 2 disks van 500GB

Disk1 :

partitie 1 : /boot 200MB
partitie 2: /swap 1024MB
partitie 3: / Rest

Disk 2 :

Zefde als 1

Dan doe je 1-3 en 2-3 in een raid 0
(je zet idd dan 2 partities in raid 0 ( maar wel 2 schijven)
Je kunt geen 2 partities op 1 schijf in raid zetten

[...]

Ik zou ze uit elkaar trekken en als raid1 duwen onder linux.
Laat ik het anders verwoorden :P. Ik heb altijd gedacht dat software raid een halfbakken oplossing was tegenover een échte raid oplossing. Traag, cpu intensief, etc. Nu kom ik erachter dat de raid op mijn moederbord (ja, ik was een naieve consument, sorry :'( ) ook gewoon een nepding is. Maw SoftRaid en FakeRaid zijn beide geen 'echte' raidoplossingen met alle nadelen van dien.

In dat geval kan ik dus net zo goed géén raid gebruiken en die cpu capaciteit ergens anders voor inzetten. Ik ga mezelf dus gewoon alle moeite besparen en die 2 schijven gewoon los aansluiten, bijkomende voordeel is dat ik dan ook gewoon eens een reinstall kan doen van de eerste schijf terwijl ik de 2e onaangetast laat :). Ik moet dan nog wel even uitvissen hoe ik mijn home directory scheid van de rest van de linux installatie, iets wat me al werd aangeraden in mijn 40 dagen project.

Kan ik ergens makkelijk terugvinden hoe ik dat doe, of kan ik daar beter een apart topic voor openen?
Pagina: 1