Externe hd, snel genoeg voor games?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-08-2024
Hallo allemaal :).

Ik wil binnenkort een nieuwe harde schijf aanschaffen omdat mijn huidige vol zit.

Het leek mij handig om dan een externe harde schijf te nemen zodat ik op vakantie ook gewoon 2TB aan data mee kan nemen op mijn netbook. Maar voor het grootste deel zal hij dat aan mijn desktop hangen.

Aangezien ik veel games speel vroeg ik me af of zo een externe hd wel geschikt is om games op te installeren? Want misschien duurt het laden van spellen dan wel opeens 3x zo lang...

Zijn er verder nog belangrijke dingen waar ik rekening mee moet houden bij een externe harde schijf (zoals stevigheid voor op vakantie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 20:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik denk dat eSATA of USB 3.0 ext HD"s je kans op slagen al aardig vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
Bolletje92 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 23:14:
Ik denk dat eSATA of USB 3.0 ext HD"s je kans op slagen al aardig vergroten.
Alleen heeft mijn netbook en desktop geen van beide ingangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:39
Voor je netbook is ie dan downwaards compatible en voor je desktop koop je een insteek

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
Dus als ik het goed begrijp zou bijvoorbeeld deze harde schijf en deze insteek kaart een oplossing zijn? Voor mijn desktop gebruik ik gewoon de eSata ingang en voor mijn netbook de usb ingang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:39
idd, met die combo moet het lukken.
Zit er trouwens een voeding bij die drive?
Want, (correct me if i'm wrong) volgens mij trekt die esata verbinding de stroom voor de drive niet?

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

DaRk PoIsOn schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 02:35:
Want, (correct me if i'm wrong) volgens mij trekt die esata verbinding de stroom voor de drive niet?
Er zijn moederborden met powered eSATA (zie bijv. nieuws: Eerste AM3-bord met powered esata uitgebracht), waarbij je dus een 2,5" drive op je eSATA-poort kan aansluiten zonder extra USB-kabel voor het vermogen (of netadapter).
Voor een 3.5" drive heb je sowieso een netadapter nodig, want deze trekt te veel vermogen voor USB danwel eSATA.

eSATA heeft in principe dezelfde snelheid als interne SATA, dus hangt de snelheid volledig af van de drive. Gamen zou dus via eSATA geen probleem moeten zijn.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
Bestaan er externe hd's die via usb geen netstroom nodig hebben maar genoeg hebben aan het stroom van de usb die een capaciteit hebben van 1.5+TB? Want het lijkt me niet handig om op vakantie de hd ook nog eens op het netstroom aan te sluiten.

Dus een zo snel mogelijke externe hd met zoveel mogelijk capaciteit en aan te sluiten via usb 2.0 en eSata die zonder netstroom kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je praat over 1 externe HDD, dan niet, want een 1.5 TB formaat is 3.5 inch, je zou wel kunnen kijken naar meerdere kleine 2.5 inch schijven die dmv van 2 USB kabels verbonden zijn, 1 voor de power / 1 voor de data. Je zou ze ook zelf kunnen maken;

Behuizing & 1 van deze HDD's

Kan je het dus zelf maken, ik heb die conceptronic behuizing zelf ook omdat ik 1 van mijn notebook schrijven heb vervangen door een SSD. En die overbodige schijf toen in dat ding gezet, zo behoud ik mijn capaciteit en mobiliteit. Maar 1.5 TB voor reizen is wat veel hoor ... Tenminste, ik neem niet mijn hele film/muziek collectie meer als ik op vakantie ben.

Succes ermee :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:48
Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 11:31:
Als je praat over 1 externe HDD, dan niet, want een 1.5 TB formaat is 3.5 inch, je zou wel kunnen kijken naar meerdere kleine 2.5 inch schijven die dmv van 2 USB kabels verbonden zijn, 1 voor de power / 1 voor de data. Je zou ze ook zelf kunnen maken;
Verbeter mij aub als ik het verkeerd heb, maar dit slaat volgens mij nergens op. Als de 2,5" schijf usb-powered kan zijn (dus 5volt is), dan is een enkele usb-aansluiting al meer dan voldoende, die levert al de max 5v. Waarom zou je dan een 2e usb aansluiting voor spanning gebruiken/nodig hebben? Alles daarboven moet gewoon met een voeding aangesloten worden.

Over het formaat heb je wel gelijk, er zijn nu geen externe schijven op de markt van 1,5TB die USB-powered zijn. Maar het principe van esak is een beetje onzinnig en vraagt om problemen; geinstalleerde programma's en/of games moet je gewoon nooit op een extern medium aansluiten, gewoon draaien van de interne schijf.

[ Voor 18% gewijzigd door MicGlou op 02-03-2010 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
MicGlou schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:12:
[...]

Verbeter mij aub als ik het verkeerd heb, maar dit slaat volgens mij nergens op. Als de 2,5" schijf usb-powered kan zijn (dus 5volt is), dan is een enkele usb-aansluiting al meer dan voldoende, die levert al de max 5v. Waarom zou je dan een 2e usb aansluiting voor spanning gebruiken/nodig hebben? Alles daarboven moet gewoon met een voeding aangesloten worden.
Bij deze dan. Een usb-poort mag maximaal 500mA leveren. Voor veel 2.5" schijven is dit net te weinig om bv te kunnen opspinnen, vandaar dat met een extra kabeltje een tweede usb-poort gebruikt wordt om maximaal 1000mA te kunnen opnemen. Het kan trouwens per harde schijf en mainboard verschillen of het al dan niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:44
MicGlou schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:12:
[...]

Het is zo dat een USB poort 5V levert, maar de stroom is beperkt tot 500mA. Dus om harde schijven van 2,5 tot 5W aan te sluiten hebben fabrikanten kabels ontworpen om 2 USB poorten te gebruiken.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
Ik denk dat ik gewoon een 1.5TB interne hardeschijf koop met daarbij een 320GB 2,5" externe hardeschijf. Als ik op vakantie ga kopieer ik gewoon alle nuttige bestanden van de interne naar de externe en ik ben klaar.

Dit is volgens mij hartstikke simpel, een stuk goedkoper en het heeft betere prestaties (de interne iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Het makkelijkst (bijkomend voordeel is betere dataveiligheid) is misschien om alles te doen met de interne HDD te doen wat je anders ook deed, en de Belangrijke Data daarop door een back-up-/syncprogramma automatisch te laten syncen met de externe.

Ik laat FreeFileSync met de Windows Taakplanner elke dag om 16:00 de documentenmap, muziekmap etc. synchroniseren van mijn Data-partitie (op mijn interne Samsung Spinpoint F3 1TB) naar mijn externe HDD (WD Elements 500GB). Zo heb ik altijd een goede up-to-date back-up, en kan ik zo al mijn muziek e.d. overal mee naar toe nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:00

Compizfox

Bait for wenchmarks

Toen ik ruimtegebrek had heb ik ook een tijdje m'n games op m'n externe HD geparkeerd. Tijdens het gamen zelf merkte ik er niks van, je FPS ging niet omlaag of zo. Wel merkte ik het bij het laden, dit duurde best wel lang.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Compizfox schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:25:
Toen ik ruimtegebrek had heb ik ook een tijdje m'n games op m'n externe HD geparkeerd. Tijdens het gamen zelf merkte ik er niks van, je FPS ging niet omlaag of zo. Wel merkte ik het bij het laden, dit duurde best wel lang.
Maar zat die externe HDD op USB of eSATA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

USB 2.0. Het was trouwens een Freecom Mobile Drive XXS, volgens mij niet echt de snelste/nieuwste.

Vooral met HL2 was het irritant, elke keer als je een tunnel inging kon je weer een halve minuut wachten :+

[ Voor 36% gewijzigd door Compizfox op 02-03-2010 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is al een externe usb-schijf van 500 GB.

Edit: Deze schijf heeft usbvoeding. En de prijs ad 69,95 euro komt ongeveer overeen met andere externe harde schijven van deze grootte.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

OK? Vind je dat veel of zo? Ze zijn er ook al van 2 tb: http://www.azerty.nl/8-85...s-desktop-wdbaau0020.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Het verschil tussen de jouwe en die van gol is dat die van hem de benodigde voeding van de USB poort haalt, en die van jou van een externe adaptor (en dus onhandiger is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Ik denk dat je met een Firewire HDD (IEEE1394) ook wel een heel eind moet kunnen komen. eSata en USB3 zijn zeker sneller maar met FW kom je ook altijd nog op 40MB/s en dat lijkt me ook snel zat. USB2 lijkt me inderdaad krap.

Heeft je desktop/laptop wel deze aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

@Malantur

Maar het stroomverbruik hangt toch niet (veel) af van de capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Compizfox schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 15:30:
@Malantur
Feit is dat 2.5" disks alleen maar 5V gebruiken (wat USB geeft) en vermogens van 2 tot 5W hebben. Hierdoor kunnen ze hun stroom dus trekken uit 1 of 2 USB poorten. De maximale capaciteit van een 2.5" disk is echter 1TB en daar betaal je ook wel meer dan dubbel zo veel voor tegenover een 3.5" disk.

Een 3.5" disk gebruikt daarintegen 5V en 12V, en een vermogen van 5 tot 10W. Dit kan dus niet meer zijn stroom trekken uit een USB poort, maar dan heb je een adaptor nodig. Je kan dan wel een schijf van 2TB kopen.

Het is dus gewicht (fysiek grotere en zwaardere disk en dus ook grotere behuizing plus extra adaptor) tegenover geld dat je betaald. Ik ben zelf voor een 2.5" disk gegaan om handig overal mee te nemen en snel aan te sluiten, terwijl ik een 3.5" intern heb zitten voor alle data op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De link naar de externe harde schijf van 500 GB is naar een externe harde schijf met usb-voeding, die in vergelijking met de prijzen van andere externe harde schijven redelijk betaalbaar is met een prijs van 69,95 euro.
Compizfox schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 15:30:
@Malantur

Indirect wel. Het benodigde aantal amp`ere hangt af van het formaat van de harde schijf. 2,5 inch schijven zijn kleiner en draaien in het algemeen langzamer. Deze laptopschijven hebben minder amp`ere nodig. 3,5 Inch schijven zijn veelal groter en draaien sneller en hebben meer amp`ere nodig. En 2,5 inch schijven zijn (nog) niet leverbaar met dezelfde aantallen gigabytes.

Omdat 2,5 inch harde schijven minder amp`ere nodig hebben kunnen 2,5 inch harde schijven in een externe behuizing op een usb-voeding draaien.

In het prijzenoverzicht van tweakers.net heeft de grootste externe schijf met usbvoeding een opslagruimte van 1 TB. Deze kost 170,90 euro.

Ook de grootste 2,5 inch interne harde schijf in de pricewatch heeft 1 TB. Deze kost 156,46 euro.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 12:49 ]

Pagina: 1