[FreeBSD 8.0] logrotate vragen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19
Hey allemaal,

Ik ben bezig met logrotate op mijn freebsd server vanwege het feit dat sommige logs gerotated moeten worden(vsftpd).
Hiervoor heb ik een map /usr/local/etc/logrotate.d aangemaakt waar vervolgens de bestanden te komen te staan waar je aangeeft wat er gerotated moet worden.
1 voorbeeld van /usr/local/etc/logrotate.d/vsftpd:
/var/log/vsftpd.log {
rotate 5
monthly
nocompress
dateext
missingok
sharedscripts
notifempty
postrotate
/usr/local/etc/rc.d/vsftpd restart
endscript
}
Als ik dus logrotate -d -f /usr/local/etc/logrotate.conf uitvoer dan geeft het een positief resultaat en rotate hij ook.
Hoe zorg ik ervoor dat logrotate op bepaalde momenten dus gaat rotaten? Ik dacht aan een cronjob maar met de parameter -f erbij forceer ik het als het ware. Anderen beweren dat logrotate automatisch wordt uitgevoerd door /etc/periodic/daily of weekly of monthly. Daar zie ik hem ook niet tussen staan.

Vraag 1:
Hoe run ik logrotate op de juiste manier?

Er werd mij gevraagd waarom ik niet gebruik maak van newsyslog. Ik heb gekeken naar de config en ik zag dat er een aantal programmas daar gebruik van maken.

Vraag 2:
Wat is het verschil tussen logrotate en newsyslog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19
Bump...is geen moeilijke vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

In principe doet newsyslog hetzelfde als logrotate, maar biedt het, zo te zien, wat minder features. Zo kun je met newsyslog wel een HUP-signal laten sturen naar een proces, maar niet een script laten draaien bij het rotaten van logs (zoals met logrotate wel kan). Als je het met newsyslog af kan, zou ik dat gebruiken.

Je zult inderdaad even zelf een cron job moeten maken voor logrotate, want het draait niet als daemon. Simpelweg '/usr/local/bin/logortate /usr/local/etc/logrotate.conf' draaien zou genoeg moeten zijn.