iTzLife schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 18:55:
Ben blij dat Chimo en Reinman op 1 lijn zitten. ED_L kun jij het verlossende woord geven. Reinman heeft me bijna naar amd gepraat met goeie argumenten, en chimo noemt hetzelfde systeem als ik. En zo gaat het over alle forums hier. Er is geen beste systeem, maar er is wel een systeem dat qua prijs/kwaliteit toch in de buurt van het gewenste kan komen.
Tja, daar sla je nu eenmaal de spijker op zijn kop. Als je naar de BBG van afgelopen maart kijkt, dan kun je in alledrie de opties (AM3, s1156 en s1366) je budget prima kwijt. Ik zet ze even op een rijtje.
s1366 (i7 930): Je startsetup, waarbij je als argument 'goed upgradebaar' had. Dat is wat twijfelachtig. Ja, je kunt er een 980X in zetten, maar wil je dat over twee jaar ook? Ik denk dat je ervan uit kunt gaan dat er op dit socket geen grote verrassingen mer staan te gebeuren. pro: retesnelle CPU, goede OC eigenschappen, goed voor CF en/of SLi. con: duur, in games niet sneller dan de rest.
s1156 (i5 750): Deze CPU is behoorlijk te meten met een i7 930, al is hij wat trager. Ook op dit socket verwacht ik geen spannende zaken meer, omdat Intel hem komende winter (AFAIK) gaat vervangen. pro: snel, beter betaalbaar, goede OC. con: gelimiteerde CF/SLi door beperking bandbreedte chipset, socket loopt nu al tegen het einde van de ontwikkelingen aan.
AM3 (X4 955): De traagste van de drie cpu's, maar daar merk je in games niets van; zeker niet in single GPU setups. pro: prijs, enorm flexibele chipsets voor een lage prijs, six core cpu's komen waarschijnlijk eind mei. con: mindere OC, trager in non-gaming apps.
Ikzelf denk omdat het de eerste keer is dat ik dit doe, reinman als basis moet nemen, maar ik zou zo graag intel willen, en ik hoor hem al denken dan doe je dat toch. Is het echt zo dat het systeem zich kan aanmeten met de 930 van intel.
Uiteindelijk rent die i7 930 rondjes om de X4 955, maar ga jij dat ook merken? Ik zie in jouw eisen niets dat een zware cpu noodzakelijk maakt. En merkentrouw is niet goed voor het nemen van een verstandige beslissing.
Die 1055 systemen met 6 cores liggen ookal op de markt van amd. Zitten ook rond de 200 euro. Ik post wel een extra systeem, want raak een beetje het overzicht kwijt.
Ja, maar je wilde je machine toch volgende week vrijdag in huis? Dan is die X6 nog niet op de markt.
Persoonlijk ben ik zeer gecharmeerd van de flexibiliteit in de chipsets van AMD. Bij Intel voel ik me op dat vlak enorm gepiepeld, omdat ze me heel bewust beperkingen opleggen. Aan de andere kant heeft Intel de meest sexy cpu's op het moment. Als ik nu zou willen kopen, wachtte ik het liefst op de beschikbaarheid van een 890FX chipset met Thuban X6 cpu (AMD dus), maar die luze heb jij niet, omdat het volgende week al thuis moet liggen.
Ik kan die knoop niet voor je doorhakken, maar kun je misschien aangeven wat je het liefst uit zou geven aan je machine? Moet daar ook een beeldscherm bij? Heb je in het kader van je 2d werk behoefte aan een betere monitor als het gaat om kleurechtheid en kijkhoek? Zou je nu willen investeren in usb 3.0 en/of sata-600? Ben je bereid om over een paar maanden al een kleine upgrade aan je systeem te doen?