Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 63,85 | € 63,85 |
1 | Samsung Syncmaster 2443BW | € 235,- | € 235,- |
1 | Antec Three Hundred | € 45,- | € 45,- |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 29,90 | € 29,90 |
1 | be quiet! L7 430W | € 42,90 | € 42,90 |
1 | OCZ Gold Low Voltage OCZ3G1333LV4GK | € 95,70 | € 95,70 |
1 | AMD Phenom II X6 1055T | € 176,- | € 176,- |
1 | Asrock 890GX Extreme3 | € 104,33 | € 104,33 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 792,68 |
Hier kan ik dan t.z.t. nog een fatsoenlijke grafische kaart insteken, 4GB extra RAM en een SSD om de boel op te leuken.
Ik heb zelf te weinig verstand van PC's om te zien dat ik een verouderde kaart kies. Ik heb via het HOW TO topic een systeem samengesteld. Ik ben dus ook blij met de iedere input.
Mocht je suggesties hebben voor een beter systeem van Reinman samengesteld heeft, dan hou ik me aanbevolen.
Groet
abc123
Interessant, vooral die tweede grafiek, daar is alles hetzelfde. Dat zouden nou instellingen zijn waarop ik zou gamen en dan zie je dus dat het per game verschilt. Met CS:S was mijn processor ook de bottleneck want toen ik hem een beetje oc had, schoten de frames omhoog. Dus ja het is per game en resolutie zo verschillend dat je er geen vinger op kan leggen maar ben het wel eens dat de games die altijd gebenched worden, bijna geen hond speelt.Madrox schreef op maandag 24 mei 2010 @ 10:14:
[...]
PS: hier die link die ik bedoel , let op de grafieken, de high res AA staat onderaan!
http://www.hexus.net/content/item.php?item=24332&page=9
Toch best lekker he, Farcry met een Athlon X4, een chip die nog geen 100 euro kost.
Dan is het wel zo als Reinman al vroeg handig om te vertellen als je met de PC ook gaat gamen? En zo ja welke games en wat voor resolutie heeft je beeldscherm?abc123 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 17:16:
Mocht je suggesties hebben voor een beter systeem van Reinman samengesteld heeft, dan hou ik me aanbevolen.
AMD Nieuwsdiscussie
Game nauwelijks op mijn PC. En wanneer ik dit al doe is dit Fifa 2010 of een oud spel als Call of duty.-The_Mask- schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 19:15:
[...]
Dan is het wel zo als Reinman al vroeg handig om te vertellen als je met de PC ook gaat gamen? En zo ja welke games en wat voor resolutie heeft je beeldscherm?
Begrijp ik het goed dat ik dan een veel goedkopere grafische kaart nodig heb?
Verwijderd
pricewatch: Powercolor AX5670 512MD5-H
De systeem vereisten van Fifa 2010 zijn vrij laag en CoD1/2? helemaal, dat moet zelfs nog wel willen met een IGP, dat zou ik dan eerst ook gewoon proberen mocht het al te traag zijn kun je altijd nog een budget kaartje erin drukken.abc123 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 21:54:
[...]
Game nauwelijks op mijn PC. En wanneer ik dit al doe is dit Fifa 2010 of een oud spel als Call of duty.
Begrijp ik het goed dat ik dan een veel goedkopere grafische kaart nodig heb?
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 63,80 | € 63,80 |
1 | Xigmatek Asgard Zwart | € 29,75 | € 29,75 |
1 | Sony AD-7241 | € 20,16 | € 20,16 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 31,60 | € 31,60 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 97,90 | € 97,90 |
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 136,50 | € 136,50 |
1 | Asrock 880GMH-USB3 | € 77,40 | € 77,40 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 457,11 |
De Phenom II X4 955 heeft een wat betere prijs/prestatie, anders kun je net zo goed de sixcore 1055 nemen.
Moederbord veranderd met een 880G IGP, heeft ook USB 3.0 (vast nog wel eens handig).
Betere behuizing en voeding.
Nieuwere en beter leverbare brander en zelfde geld voor de HD dat overigens vroeger ook een probleem ding was.
AMD Nieuwsdiscussie
Dank voor de info!-The_Mask- schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:18:
[...]
De systeem vereisten van Fifa 2010 zijn vrij laag en CoD1/2? helemaal, dat moet zelfs nog wel willen met een IGP, dat zou ik dan eerst ook gewoon proberen mocht het al te traag zijn kun je altijd nog een budget kaartje erin drukken.
# Product Prijs Subtotaal 1 Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB € 63,80 € 63,80 1 Xigmatek Asgard Zwart € 29,75 € 29,75 1 Sony AD-7241 € 20,16 € 20,16 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 31,60 € 31,60 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 97,90 € 97,90 1 AMD Phenom II X4 955 Black Edition € 136,50 € 136,50 1 Asrock 880GMH-USB3 € 77,40 € 77,40 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 457,11
De Phenom II X4 955 heeft een wat betere prijs/prestatie, anders kun je net zo goed de sixcore 1055 nemen.
Moederbord veranderd met een 880G IGP, heeft ook USB 3.0 (vast nog wel eens handig).
Betere behuizing en voeding.
Nieuwere en beter leverbare brander en zelfde geld voor de HD dat overigens vroeger ook een probleem ding was.
Begrijp i keht goed dat de moederborden tegenwoordig goed genoeg zijn voor het standaard grafisch werk en dat een grafische kaart alleen nodig is voor de nieuwste games of foto-bewerking.
Op deze manier kom ik op een totaal prijs van zo'n 600 euro.
Mag zeker wel opgerekt worden tot 700 euro wanneer het systeem hierdoor stabieler en/of sneller te maken is.
dus mocht een van jullie suggesties hebben
groet
Abc123
Ik ben de pipo waar Jelbo het aantal pagina's (pag. 4 t/m 6) terug over had. Ik ben op zoek naar een DAW voor het gebruik in combinatie met Sonar. Bedankt voor het plaatsen van de AMD en Intel configuratie. Gebruik makend van jullie advies ben ik op de volgende (AMD) configuratie uitgekomen (zie wensenlijst).
2 | Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB | € 43,- | € 86,- |
1 | Sony AD-7240S | € 19,90 | € 19,90 |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 88,- | € 88,- |
1 | Cooler Master Sileo 500 | € 58,- | € 58,- |
1 | Nexus Value 430 | € 54,70 | € 54,70 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 101,32 | € 101,32 |
1 | AMD Phenom II X6 1055T | € 177,02 | € 177,02 |
1 | Asus EAH4350 SILENT/DI/512MD2 | € 29,90 | € 29,90 |
1 | MSI 785GM-E65 | € 70,25 | € 70,25 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 714,99 |
Echter ik zit nog met 1 issue, het moederbord ondersteunt alleen maar Firewire 400 en heeft een VIA chipset. Ik zoek echter een moederbord met Firewire 800 met een Texas Instruments chipset (die zijn het best in combinatie met geluid). Heeft iemand advies over welk moederbord ik dan moet nemen.
Hartstikke bedankt alvast.
[ Voor 69% gewijzigd door Richard Richard op 03-06-2010 10:20 ]
Maar waarom heb je er eigenlijk een losse videokaart nog bij zitten?
AMD Nieuwsdiscussie
Is dat niet nodig dan?-The_Mask- schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 16:43:
pricewatch: Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H heeft een FireWire 800 aansluiting van T. I.
Maar waarom heb je er eigenlijk een losse videokaart nog bij zitten?
Mijn nieuwe set-up:
3 | Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB | € 42,72 | € 128,16 |
1 | Sony AD-7240S | € 19,70 | € 19,70 |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 88,20 | € 88,20 |
1 | Cooler Master Sileo 500 | € 58,- | € 58,- |
1 | Nexus Value 430 | € 55,45 | € 55,45 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 99,90 | € 99,90 |
1 | AMD Phenom II X6 1055T | € 177,02 | € 177,02 |
1 | Asus EAH4350 SILENT/DI/512MD2 | € 29,90 | € 29,90 |
1 | Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H | € 73,20 | € 73,20 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 759,43 |
Het enige wat ik me nog afvraag is of de koeler in deze kast wel voldoende ruimte overlaat voor het geheugen. En of er 3 HDD's in kunnen.
Ik zou zowel het moederbord als de videokaart compleet schrappen en gewoon een 880G bordje halen.
pricewatch: Asrock 880GMH-USB3
Aha, Firewire 800.
Grr, moet ook nog van T.I. zijn

Tja dan weet ik niet, dan dat Gigabyte bord idd.

[ Voor 162% gewijzigd door chim0 op 08-06-2010 15:08 ]
Ik moet voor hier thuis een nieuwe pc bouwen, die weer de nodige jaartjes mee kan. De huidige is met 8 jaartjes toch echt wel uitgewerkt (nog p4 1.8 ghz
Product | Prijs |
---|---|
Intel Core i5 750 boxed | € 219,- |
Asus P7P55D-E | € 140,- |
Asus ATI 5750 1GB | € 134,- |
Kingston HyperX DDR3 4GB 1600MHz CL8 Kit | € 147,- |
Corsair VX550W | € 87,- |
Western Digital Caviar Blue 1 TB | € 75,- |
Samsung DVD-ROM SATA | € 19,- |
LG DVR 22X DL SATA | € 27,- |
CoolerMaster Elite 310 kast | € 31,- |
Nu heb ik uiteraard nog een paar vragen, ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.
- Is de boxed koeler van de i5 750 een beetje goed, of is het een luidruchtig rotding?
- Is deze voeding genoeg? Van hardware heb ik wel kaas gegeten, maar PSU's blijven voor mij altijd lastig.
- Ik zie dat er tegenwoording ook blu-ray combo apparaatjes zijn, zoals de Samsung SH-B083L/RSBP. Is het verstandig er nu al eentje te kopen, of kan ik beter nog even wachten tot blu-ray wat meer mainstream is?
Verwijderd
Stil is anders.LordPierre schreef op maandag 05 juli 2010 @ 21:56:
[list]
• Is de boxed koeler van de i5 750 een beetje goed, of is het een luidruchtig rotding?
Ja, maar ik zou of gaan voor de Be Quiet L7 530 of de antect true power TP-550.• Is deze voeding genoeg? Van hardware heb ik wel kaas gegeten, maar PSU's blijven voor mij altijd lastig.
Geen idee, wil je al blue-ray films kopen dan?• Ik zie dat er tegenwoording ook blu-ray combo apparaatjes zijn, zoals de Samsung SH-B083L/RSBP. Is het verstandig er nu al eentje te kopen, of kan ik beter nog even wachten tot blu-ray wat meer mainstream is?
[/list]
Maar wat vind je van een AMD X6 1055T dan? Die gaat juist in de toekomst steeds beter presteren dankzij de 2 extra kernen.
pricewatch: be quiet! L7 430W deze moet ook voldoende zijn, zoveel heb je niet nodig voor die setup (of je moet crossfire willen draaien/zwaar overclocken?)LordPierre schreef op maandag 05 juli 2010 @ 21:56:
Hallo tweakers,
Ik moet voor hier thuis een nieuwe pc bouwen, die weer de nodige jaartjes mee kan. De huidige is met 8 jaartjes toch echt wel uitgewerkt (nog p4 1.8 ghz). Ik weet dat het systeem dat ik wil bouwen een vrij sterke processor heeft tov de videokaart, dat is omdat ik meestal na 3-4 jaar er wel een nieuwe processor in zet, maar geen nieuwe CPU. Ik heb dit systeem in gedachten:
Product Prijs Intel Core i5 750 boxed € 219,- Asus P7P55D-E € 140,- Asus ATI 5750 1GB € 134,- Kingston HyperX DDR3 4GB 1600MHz CL8 Kit € 147,- Corsair VX550W € 87,- Western Digital Caviar Blue 1 TB € 75,- Samsung DVD-ROM SATA € 19,- LG DVR 22X DL SATA € 27,- CoolerMaster Elite 310 kast € 31,-
Nu heb ik uiteraard nog een paar vragen, ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.Alvast bedankt voor jullie tijd!
- Is de boxed koeler van de i5 750 een beetje goed, of is het een luidruchtig rotding?
- Is deze voeding genoeg? Van hardware heb ik wel kaas gegeten, maar PSU's blijven voor mij altijd lastig.
- Ik zie dat er tegenwoording ook blu-ray combo apparaatjes zijn, zoals de Samsung SH-B083L/RSBP. Is het verstandig er nu al eentje te kopen, of kan ik beter nog even wachten tot blu-ray wat meer mainstream is?
Ik heb even rond zitten snuffelen, maar ik kan niet veel koelers vinden voor de i5. Tenminste, en dat beperkt mn keuze wel een beetje, ik wil het graag kopen in winkels rondom Nieuwegein (dus eigenlijk Utrecht). Postorder heb ik namelijk een broertje dood aan vanwege slechte ervaringen, dus dat beperkt het voor mij tot grotendeels MyCom, Paradigit, Dynaybyte, Computerland en De Wit Computers. Heb je misschien suggesties voor koelers?
Die Antec voeding die je aanraad, is die echt een klasse beter? Voedingen zijn meestal niet echt garantiedingen in mijn ervaring, dus die durf ik wel wat verder weg te halen, als die echt veel beter is.
Over blu-ray, nee nog natuurlijk nog niet. Maar nu een DVD brander kopen en over een jaar er weer uithalen is ook wat zonde, vandaar dat ik me afvraag of de huidige apparaten al volwassen genoeg zijn. Vooral omdat ze ook blu-ray zouden moeten branden begreep ik, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
Nog een vraag die ik was vergeten te stellen: weten jullie of dit asus mobo switching toepast om de snelheden van USB 3.0 en SATA 6GB/s te halen? Ik weet dat Gigabyte dat doet en zolang je dan geen SLI/Crossfire gebruikt, heb je heerlijk hoge snelheden wat erg fijn is voor USB 3.0. Echter voor dit asus mobo kan ik mn vinger er niet achter krijgen, of dat dit switching is, of gewoon een PCI 1 kanaaltje op het mobo.
EDIT: ocen of sli/crossfire is zeker niet mn bedoeling
Als koeler zou ik gewoon deze nemen: pricewatch: Cooler Master Hyper TX3LordPierre schreef op maandag 05 juli 2010 @ 22:14:
Dank voor je snelle antwoord!
Ik heb even rond zitten snuffelen, maar ik kan niet veel koelers vinden voor de i5. Tenminste, en dat beperkt mn keuze wel een beetje, ik wil het graag kopen in winkels rondom Nieuwegein (dus eigenlijk Utrecht). Postorder heb ik namelijk een broertje dood aan vanwege slechte ervaringen, dus dat beperkt het voor mij tot grotendeels MyCom, Paradigit, Dynaybyte, Computerland en De Wit Computers. Heb je misschien suggesties voor koelers?
Die Antec voeding die je aanraad, is die echt een klasse beter? Voedingen zijn meestal niet echt garantiedingen in mijn ervaring, dus die durf ik wel wat verder weg te halen, als die echt veel beter is.
Over blu-ray, nee nog natuurlijk nog niet. Maar nu een DVD brander kopen en over een jaar er weer uithalen is ook wat zonde, vandaar dat ik me afvraag of de huidige apparaten al volwassen genoeg zijn. Vooral omdat ze ook blu-ray zouden moeten branden begreep ik, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
Nog een vraag die ik was vergeten te stellen: weten jullie of dit asus mobo switching toepast om de snelheden van USB 3.0 en SATA 6GB/s te halen? Ik weet dat Gigabyte dat doet en zolang je dan geen SLI/Crossfire gebruikt, heb je heerlijk hoge snelheden wat erg fijn is voor USB 3.0. Echter voor dit asus mobo kan ik mn vinger er niet achter krijgen, of dat dit switching is, of gewoon een PCI 1 kanaaltje op het mobo.
EDIT: ocen of sli/crossfire is zeker niet mn bedoeling
Als crossfire/OCen allemaal niet hoeft dan is er geen reden om voor een 550 watt voeding te gaan, dan zou ik gewoon voor de Be Quiet L7 430 watt gaan die ik linkte, die is ook ruim voldoende.
(die Antec en Corsair van 550 watt kunnen namelijk makkelijk 2 van jouw videokaarten+OCte quad-core met zat reserves draaien)
[ Voor 8% gewijzigd door Redblader op 05-07-2010 22:19 ]
Met het vooruitzicht dat toekomstige videokaarten steeds efficienter worden zou het zeker geen probleem mogen zijn, of je zou later de top GPU van het moment (6870 of iets dergelijks) moeten kopen dan zou het een probleem zijn.LordPierre schreef op maandag 05 juli 2010 @ 22:23:
Bedankt, maar is dat ook genoeg vermogen als er over 5 jaar misschien 2 harde schijven, dubbel zoveel geheugen en een nieuwe videokaart inkomt? Het klinkt me als weinig in de oren, maar zoals ik al zei ben ik leek op psu gebied.
Verwijderd
Nieuwer vooral.LordPierre schreef op maandag 05 juli 2010 @ 22:14:
Sja, wat is 20 euro als de prijzen van blue-ray spelers en branders alleen maar kunnen dalen?Over blu-ray, nee nog natuurlijk nog niet. Maar nu een DVD brander kopen en over een jaar er weer uithalen is ook wat zonde, vandaar dat ik me afvraag of de huidige apparaten al volwassen genoeg zijn. Vooral omdat ze ook blu-ray zouden moeten branden begreep ik, maar dat durf ik niet zeker te zeggen.
Nee Asus gebruikt een PLX chip. Maar nogmaals de vraag waarom geen AMD Phenom II X6?Nog een vraag die ik was vergeten te stellen: weten jullie of dit asus mobo switching toepast om de snelheden van USB 3.0 en SATA 6GB/s te halen? Ik weet dat Gigabyte dat doet en zolang je dan geen SLI/Crossfire gebruikt, heb je heerlijk hoge snelheden wat erg fijn is voor USB 3.0. Echter voor dit asus mobo kan ik mn vinger er niet achter krijgen, of dat dit switching is, of gewoon een PCI 1 kanaaltje op het mobo.
Wat processor betreft, klinkt ook niet gek, moet ik eens gaan neuzen of ik een vergelijkbaar mobo kan vinden die ook usb3 ondersteund volledig, zonder gekke switching. AMD heeft gelukkig meer pci2 lanes, dus eens kijken of de winkels in de buurt die mobo's ook hebben.
Verwijderd
Nee, geheugen snelheid is totaal onbelangrijk. Daarbij ondersteund de i5 officieel ook maar tot 1333mhz.LordPierre schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 19:37:
Die Athlon X6 kan alleen tot 1300 DDR3 aan, terwijl de i5 nog hoger aankan. Nekt dat de performance niet? Hij moet ook spellen trekken, en gaat het dan niet meer om de snelheid op een paar cores?
EDIT: En nog klein vraagje: klopt het dat de 870 variant hetzelfde minus integrated graphics is?
Over de koeler nog een vraagje: is de antec basic en earthpower lijn ook goed? Die is nl wel bij mij in de buurt te halen.
[ Voor 9% gewijzigd door LordPierre op 08-07-2010 16:27 ]
Als moederbord kan je beter deze nemen: pricewatch: Asrock 870 EXTREME3LordPierre schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 16:21:
Nou ik heb eens naar de phenom x6 gekeken, en dat ziet er zeker niet slecht uit, bedankt voor de tip! Nu moet ik er natuurlijk nog een mobo bij hebben, en aangezien ik graag usb3 wilde, heb ik een mooi bordje gevonden. (Asus M4A88TD-M). Aangezien de amd chipset veel meer pci2.0 lanes heeft, vermoed ik dat usb3 hier gewoon volledige bandbreedte heeft, klopt dat?
EDIT: En nog klein vraagje: klopt het dat de 870 variant hetzelfde minus integrated graphics is?
Over de koeler nog een vraagje: is de antec basic en earthpower lijn ook goed? Die is nl wel bij mij in de buurt te halen. Het is een voeding hè![]()
De Antec earthpower gaan nog wel maar ik heb zelf een Basiq BP500U gehad en ik heb hem vervangen omdat het ding zoveel herrie maakte, dus als geluid je uitmaakt zou ik die niet nemen.
Waarom moet je de voeding in de buurt halen? je kan hem natuurlijk ook gewoon samen met de rest van onderdelen bestellen en dan heb je veel betere keuzes.
En in de buurt, omdat ik al eerder schreef een hekel te hebben aan postorder, als er iets mis is met onderdelen wil ik zelf bij de winkel langs kunnen gaan. Dat beperkt mn keuze, maar de paar keer dat ik dus wel postorderde, heb ik zulke nare ervaringen dat ik dat gewoon niet snel weer zal doen.
[ Voor 49% gewijzigd door LordPierre op 08-07-2010 19:02 ]
Ook dat maar Asrock 870 borden bijvoorbeeld hebben een SB850 southbridge maar de 880G hebben weer de oude SB710 southbridge. MSI bijvooorbeeld heeft wel weer de SB850 southbridge op hun 880G borden dus ik zou eerst even kijken op de website van de fabrikant welk bord wat heeft alvorens je hem aanschaft. De SB850 heeft geloof ik native SATA600 en de SB710 niet (aparte chip), voor zover dit belangrijk is.LordPierre schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 19:01:
en uit je antwoord begrijp ik dat de 870 chipset dus 880 minus onboard graphics is?
Ik heb na veel zoekwerk de onderstaande twee configs samen weten te stellen. Onze huidige pc begint het namelijk wel zo'n beetje op te geven.
https://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/29139
https://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/61562
Mijn budget ligt rond de 600,- euro. Vraag is ook welke processor ik het beste voor videobewerking kan nemen (AMD of (nieuwe) Intel).
De bedoeling is om de nieuwe pc voornamelijk te gebruiken voor:
- bewaren, afspelen en bewerking van (mini-dv) (home)video's / -filmpjes!!!!!
- bewaren, afspelen en beheren muziek (mp3 enz.);
- bewaren en (simpele) bewerking van foto's
- aansluiten op stereo voor afspelen van (mp3) muziek
- aansluiten op tv(videofilmpjes - uitzendingen via pc op tv bekijken)
- overige zaken (word, Excel, internetten, branden van cd's en dvd's enz.).
Tenslotte maakt mijn huidige pc een hoop herrie, dit zou ik graag anders zien bij mijn nieuwe pc.
Graag jullie advies dan wel op- en / of aanmerkingen op beide configs en laat me ookl even weten naar welke config jullie voorkeur uitgaat........
Alvast ontzettend bedankt!
M.vr.gr.,
007
Super processoren, daar is geen twijfel over mogelijk, maar je zou eerst wat benchmarks kunnen lezen en aan de hand daarvan beslissen of een i7 je waard is.
Een i7 is gewoon een klasse hoger maar daar betaal je dan ook voor. Met zo'n budget kom je inderdaad uit bij een Athlon II X4 of een Phenom II met onboard video.Double O Seven schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 11:56:
Mijn budget ligt rond de 600,- euro. Vraag is ook welke processor ik het beste voor videobewerking kan nemen (AMD of (nieuwe) Intel).
[ Voor 40% gewijzigd door chim0 op 14-07-2010 12:28 ]
Maar wat vindt je / jullie verder van beide configs en welke heeft je voorkeur (en waarom)?
AMD Nieuwsdiscussie
Bij AMD haal je voor zo'n 265 euro een Phenom II X6 1055T met bijbehorend mobo met USB 3.0, S-ATA 600 en CrossFire ondersteuning.
1 | AMD Phenom II X6 1055T | € 185,90 | € 185,90 |
1 | Asrock 870 EXTREME3 | € 78,15 | € 78,15 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 264,05 |
Bij Intel haal je voor datzelfde geld dit:
1 | Intel Core i3 550 | € 132,18 | € 132,18 |
1 | Asrock P55 Deluxe3 | € 136,99 | € 136,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 269,17 |
Of te wel een simpele dualcore CPU...
AMD Nieuwsdiscussie
http://www.hardware.info/...amJfKaMg,bGtka5iYmJLKZsg/
Nou in principe zijn ze natuurlijk prima te vergelijken maar ze zitten in een totaal andere prijs catagorie en als je de prijs meemeent heeft de Intel natuurlijk geen schijn van kans.chim0 schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 00:48:
Appels en peren want de prestaties van de 860 zijn niet te vergelijken met de 1055T.
AMD Nieuwsdiscussie
Ze zijn dus niet prima te vergelijken, enkel omdat dit een BBG is. Technische gezien is de i7 een totaal andere klasse.-The_Mask- schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 00:58:
[...]
Nou in principe zijn ze natuurlijk prima te vergelijken maar ze zitten in een totaal andere prijs catagorie en als je de prijs meemeent heeft de Intel natuurlijk geen schijn van kans.
AMD Nieuwsdiscussie
Maar heel erg bedankt voor de nuttige adviezen!
[ Voor 11% gewijzigd door LordPierre op 19-07-2010 14:34 ]
Verwijderd
Euh, nee de prijs voor het totale platvorm is een stuk hoger?LordPierre schreef op maandag 19 juli 2010 @ 14:23:
Sorry, maar juist de prijs van de i7 was maar 30-40 euro boven die van de i5/phenom x6. Dus het is uiteindelijk de i7 geworden, en ik denk dat ik idd de aanbevolen voeding ga kopen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2010 14:33 ]
Een i7 is wel wat meer dan 30-40 euro duurder dan een Phenom X6, aangezien de moederborden ook veel duurder zijn voor gelijke features zoals je bij de vergelijking van The_mask al kan zien.LordPierre schreef op maandag 19 juli 2010 @ 14:23:
Sorry, maar juist de prijs van de i7 was maar 30-40 euro boven die van de i5/phenom x6. Dus het is uiteindelijk de i7 geworden, en ik denk dat ik idd de aanbevolen voeding ga kopen.
Als je dezelfde features wilt hebben zul je moeten rekenen op een meerprijs van ~100 euro voor de i7.
Ja maar dat Asus mobo dat je voor de AMD setup had gekozen kan ook weer goedkoper voor dezelfde features dus dat is eigenlijk geen goed argument.LordPierre schreef op maandag 19 juli 2010 @ 14:37:
Nou, voor de features die ik wilde (geen SLI/Crossfire nodig, ook geen onboard vid nodig, wel USB3), was het Asus bordje voor AMD (de M4A88TD-M) 96 euro en voor de intel (P7P55D-E) 135. Ook hier niet echt een groot verschil.
[ Voor 24% gewijzigd door LordPierre op 19-07-2010 14:42 ]
Tja als je een favo mobo merk hebt (LordPierre schreef op maandag 19 juli 2010 @ 14:41:
Ik vond geen goedkoper bordtje bij Asus (mijn favo mobo merk) dat USB3 had. (tenzij ik de oude 7xx series southbridge wilde)

Naar mijn mening is het beter om het product te kopen met op dat moment de beste prijs/kwaliteit verhouding ongeacht van welk merk het is (hoewel het wel kwaliteit moet zijn maar daar heb je reviews voor)
Het is eigenlijk een systeem waar ik vanalles op doe (vandaar dat ik het in het hier post). Af en toe gamen (wat racesims, WoW nog sporadisch, straks SCII, Pro Cycling Manager 2010), maar ik hoef niet per sé de nieuwste shooter op de hoogste instellingen te kunnen draaien. Mijn 22" monitor draait op 1680x1050.
Verder stream ik ook nogal wat films en series vanaf deze PC naar mn PS3, vooral in 720P.
Vooral vanwege Photoshop en het transcoden neig ik naar een Intel, maar een behoorlijk Phenom systeem moet toch ook prima een HD stream kunnen transcoden+streamen neem ik aan (?).
Last, but not least, doe ik er wat grafisch werk op (Photoshop/Painter/Sketchbook).
Ik wil er eigenlijk niet teveel geld aan uitgeven op dit moment, ongeveer 600 euro, dus zal ik hier en daar wat concessies moeten doen. Ik kom tot de volgende Intel en AMD systemen. Bij het AMD systeem heb ik nog wat ruimte in m'n budget voor extra RAM. Bij het Intel systeem kan ik ipv de i7 860 opteren voor een tragere i5 om het prijsverschil te verkleinen.
1 | Fractal Design Define R2 | € 94,85 | € 94,85 |
1 | Cooler Master Hyper TX3 | € 14,28 | € 14,28 |
1 | be quiet! Straight Power BQT E7-CM-480W | € 72,41 | € 72,41 |
1 | GeIL GV34GB1333C9DC | € 91,20 | € 91,20 |
1 | AMD Phenom II X4 965 Black Edition | € 164,95 | € 164,95 |
1 | Gigabyte GA-790XTA-UD4 | € 117,- | € 117,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 554,69 |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 31,99 | € 31,99 |
1 | Intel Core i7 860 | € 227,- | € 227,- |
1 | be quiet! Straight Power BQT E7-CM-480W | € 72,41 | € 72,41 |
1 | GeIL GV34GB1333C9DC | € 91,20 | € 91,20 |
1 | Gigabyte GA-P55A-UD3 | € 116,- | € 116,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 633,45 |
De overige onderdelen (DVD-RW, 3x SATA HD, beeldscherm en overige randapp.) ga ik hergebruiken.
Over de videokaart twijfel ik nog. Ik denk dat ik mijn 8800GTS 640 MB ga overzetten en het even aankijk. In Crossfire/SLI heb ik geen interesse, dus daar hoef ik niet op voorbereid te zijn.
Wat ik wel belangrijk vind is de geluidsproductie. Een redelijk stille kast (ik kom van een Nexus Breeze, die waarschijnlijk ergens anders ingezet gaat worden), voeding en CPU koeler hebben de voorkeur.
Vooral qua moederborden is er erg veel keuze heb ik gemerkt. Graag jullie commentaar en suggesties.
Zamorano schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 12:54:
Ik ben even aan het kijken naar een goede upgrade voor m'n huidige systeem. Vooral de C2D E4300 is wel aan vervanging toe.
Het is eigenlijk een systeem waar ik vanalles op doe (vandaar dat ik het in het hier post). Af en toe gamen (wat racesims, WoW nog sporadisch, straks SCII, Pro Cycling Manager 2010), maar ik hoef niet per sé de nieuwste shooter op de hoogste instellingen te kunnen draaien. Mijn 22" monitor draait op 1680x1050.
Verder stream ik ook nogal wat films en series vanaf deze PC naar mn PS3, vooral in 720P.
Vooral vanwege Photoshop en het transcoden neig ik naar een Intel, maar een behoorlijk Phenom systeem moet toch ook prima een HD stream kunnen transcoden+streamen neem ik aan (?).
Last, but not least, doe ik er wat grafisch werk op (Photoshop/Painter/Sketchbook).
Ik wil er eigenlijk niet teveel geld aan uitgeven op dit moment, ongeveer 600 euro, dus zal ik hier en daar wat concessies moeten doen. Ik kom tot de volgende Intel en AMD systemen. Bij het AMD systeem heb ik nog wat ruimte in m'n budget voor extra RAM. Bij het Intel systeem kan ik ipv de i7 860 opteren voor een tragere i5 om het prijsverschil te verkleinen.
# Product Prijs Subtotaal 1 Fractal Design Define R2 € 94,85 € 94,85 1 Cooler Master Hyper TX3 € 14,28 € 14,28 1 be quiet! Straight Power BQT E7-CM-480W € 72,41 € 72,41 1 GeIL GV34GB1333C9DC € 91,20 € 91,20 1 AMD Phenom II X4 965 Black Edition € 164,95 € 164,95 1 Gigabyte GA-790XTA-UD4 € 117,- € 117,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 554,69
# Product Prijs Subtotaal 1 Fractal Design Define R2 € 94,85 € 94,85 1 Scythe Mugen 2 Rev. B € 31,99 € 31,99 1 Intel Core i7 860 € 227,- € 227,- 1 be quiet! Straight Power BQT E7-CM-480W € 72,41 € 72,41 1 GeIL GV34GB1333C9DC € 91,20 € 91,20 1 Gigabyte GA-P55A-UD3 € 116,- € 116,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 633,45
De overige onderdelen (DVD-RW, 3x SATA HD, beeldscherm en overige randapp.) ga ik hergebruiken.
Over de videokaart twijfel ik nog. Ik denk dat ik mijn 8800GTS 640 MB ga overzetten en het even aankijk. In Crossfire/SLI heb ik geen interesse, dus daar hoef ik niet op voorbereid te zijn.
Wat ik wel belangrijk vind is de geluidsproductie. Een redelijk stille kast (ik kom van een Nexus Breeze, die waarschijnlijk ergens anders ingezet gaat worden), voeding en CPU koeler hebben de voorkeur.
Vooral qua moederborden is er erg veel keuze heb ik gemerkt. Graag jullie commentaar en suggesties.
1 | be quiet! L7 530W | € 52,13 | € 52,13 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 87,33 | € 87,33 |
1 | AMD Phenom II X6 1055T | € 185,90 | € 185,90 |
1 | Asrock 870 EXTREME3 | € 76,73 | € 76,73 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 496,94 |
Goedkoper moederbord met USB 3.0 en Sata-600 met een Phenom II X6, goedkopere voeding en iets goedkopere RAM dus voor minder geld een six-core en alle features op een moederbord die je nodig zou hebben.
Mocht je een nieuwe videokaart willen dan zou een 5750/5770 oid. nog wel in je budget passen wanneer je je 8800GTS verkoopt. (heb zelf een 5750 en de SC2 beta draait perfect op ultra)
Bedankt voor de suggesties. Dat moederbord is wel een koopje als je kijkt naar de features/prijs verhouding, maar ik heb niet zo'n goed gevoel bij Asrock (stond vroeger volgens mij bekend als budget rommel). Is dat onterecht? Ik heb me eerlijk gezegd ook nog niet goed genoeg verdiept in de verschillende chipsets (870 vs 790X in dit geval).Redblader schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:25:
[...]
# Product Prijs Subtotaal 1 Fractal Design Define R2 € 94,85 € 94,85 1 be quiet! L7 530W € 52,13 € 52,13 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 87,33 € 87,33 1 AMD Phenom II X6 1055T € 185,90 € 185,90 1 Asrock 870 EXTREME3 € 76,73 € 76,73 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 496,94
Goedkoper moederbord met USB 3.0 en Sata-600 met een Phenom II X6, goedkopere voeding en iets goedkopere RAM dus voor minder geld een six-core en alle features op een moederbord die je nodig zou hebben.
De voeding had ik gekozen omdat deze modulair is, dat is deze zo te zien niet.
Wat betreft de processor. Ik ben niet echt overtuigd dat 2 extra cores me meer voordeel opleveren dan de extra Megahertzen. Met transcoden via PS3 Mediaserver (MEncoder) bijvoorbeeld, wordt multi-core nog slecht ondersteund. Dan ben ik beter af met een hogere kloksnelheid.
Verwijderd
Ja, dat is een beetje onterecht. Asrock is tegenwoordig gewoon on par met Asus, Gigabyte en MSI. Het bord is al veel verkocht en heb er nog weinig klachten over terug gehoord.Zamorano schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:36:
[...]
Bedankt voor de suggesties. Dat moederbord is wel een koopje als je kijkt naar de features/prijs verhouding, maar ik heb niet zo'n goed gevoel bij Asrock (stond vroeger volgens mij bekend als budget rommel). Is dat onterecht? Ik heb me eerlijk gezegd ook nog niet goed genoeg verdiept in de verschillende chipsets (870 vs 790X in dit geval).
Persoonlijk vind ik modulair niet zo heel belangrijk, je krijgt toch altijd een kabel bende, je komt niet af van tie wrapping etc. Maar als jij het wel handig vind, ga je gang: pricewatch: Seasonic M12II Bronze 520W.De voeding had ik gekozen omdat deze modulair is, dat is deze zo te zien niet.
De 1055T heeft ook een turbo feature he. Maar tis wel een beetje korte termijn denken dat je nu wel wat aan de extra kloksnelheid hebt, maar je weet ook dat de toekomst het alleen maar beter word.Wat betreft de processor. Ik ben niet echt overtuigd dat 2 extra cores me meer voordeel opleveren dan de extra Megahertzen. Met transcoden via PS3 Mediaserver (MEncoder) bijvoorbeeld, wordt multi-core nog slecht ondersteund. Dan ben ik beter af met een hogere kloksnelheid.
Ok, dan gaan we de Asrock meenemen in de overweging.Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:51:
[...]
Ja, dat is een beetje onterecht. Asrock is tegenwoordig gewoon on par met Asus, Gigabyte en MSI. Het bord is al veel verkocht en heb er nog weinig klachten over terug gehoord.
Modulair is inderdaad geen must, maar een pré. Die Seasonic ziet er inderdaad ook goed uit. Thnx.Persoonlijk vind ik modulair niet zo heel belangrijk, je krijgt toch altijd een kabel bende, je komt niet af van tie wrapping etc. Maar als jij het wel handig vind, ga je gang: pricewatch: Seasonic M12II Bronze 520W.
Klopt, ondersteuning voor de X6 zal in de toekomst ongetwijfeld beter worden. Aangezien de verwachting is dat het AM3 platform nog niet op z'n eind loopt, leek het me handig om nu voor de X4 te gaan. Over een jaartje of 2-3 kan ik altijd nog een kleine upgrade doen naar een snellere CPU, wat dan alsnog een X6 kan worden. Goede redenatie?De 1055T heeft ook een turbo feature he. Maar tis wel een beetje korte termijn denken dat je nu wel wat aan de extra kloksnelheid hebt, maar je weet ook dat de toekomst het alleen maar beter word.
Je moet niet kijken naar tijd maar naar toepassing. Als jouw programma's dusdanig geschreven zijn dat ze meer baat hebben bij een hogere klok dan meerdere kernen, heb je dus meer baat bij een snelle dual of quadcore. Verder kan je Intel en AMD niet vergelijken, vind ik, zijn gewoon andere processoren met andere features, andere klassen en andere prijs.
http://www.hardware.info/...YmJLKZsg,bGlka5iamJfKaMg/
Verwijderd
Dat kan, maar dan zou ik nog verder besparen en een X4 955 halen. Die laatste 200Mhz merk je dan eigenlijk ook niet meer.Zamorano schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 14:07:
[...]
Klopt, ondersteuning voor de X6 zal in de toekomst ongetwijfeld beter worden. Aangezien de verwachting is dat het AM3 platform nog niet op z'n eind loopt, leek het me handig om nu voor de X4 te gaan. Over een jaartje of 2-3 kan ik altijd nog een kleine upgrade doen naar een snellere CPU, wat dan alsnog een X6 kan worden. Goede redenatie?
Klopt. Daar baseer ik m'n keuze ook grotendeels op.chim0 schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 14:28:
[...]
Je moet niet kijken naar tijd maar naar toepassing. Als jouw programma's dusdanig geschreven zijn dat ze meer baat hebben bij een hogere klok dan meerdere kernen, heb je dus meer baat bij een snelle dual of quadcore.
http://www.hardware.info/...YmJLKZsg,bGlka5iamJfKaMg/
Echter staat de ontwikkeling van bestaande software ook niet stil, en weet je niet welke software je in de toekomst nog zal gebruiken. Zo zwart-wit is het dus ook niet.
Kan. Scheelt 15 euro zo te zien. Een 955 vs 965 zal de discussie niet zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 14:37:
[...]
Dat kan, maar dan zou ik nog verder besparen en een X4 955 halen. Die laatste 200Mhz merk je dan eigenlijk ook niet meer.
[ Voor 19% gewijzigd door Zamorano op 20-07-2010 14:44 ]
Dan is een snelle quadcore toch een mooie tussenoplossing? Ik denk dat je daarmee de komende jaren prima uit de voeten kan.Zamorano schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 14:41:
[...]
Klopt. Daar baseer ik m'n keuze ook grotendeels op.
Echter staat de ontwikkeling van bestaande software ook niet stil, en weet je niet welke software je in de toekomst nog zal gebruiken. Zo zwart-wit is het dus ook niet.
Ja, dat is toch precies wat ik al zei?chim0 schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 14:49:
[...]
Dan is een snelle quadcore toch een mooie tussenoplossing? Ik denk dat je daarmee de komende jaren prima uit de voeten kan.
Nee ok, dacht dat je nog aan een sixcore zat te twijfelen.
Verwijderd
Gezien je toch redelijk snel naar wat nieuws wil(ik zou dan eerder voor 1 1/2 jaar gaan dan voor 3) dan zou ik toch redelijk op de CPU besparen.Zamorano schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 14:41:
[...]
Kan. Scheelt 15 euro zo te zien. Een 955 vs 965 zal de discussie niet zijn.
Nou, het is niet zozeer dat ik snel wat nieuws wil. Ik denk dat ik de optie graag heb om over een jaar of 2 te kunnen upgraden naar een snellere CPU, waarmee de waarde van het future-proof zijn van een X6 een stuk minder wordt.Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 15:08:
[...]
Gezien je toch redelijk snel naar wat nieuws wil(ik zou dan eerder voor 1 1/2 jaar gaan dan voor 3) dan zou ik toch redelijk op de CPU besparen.
Die 15 euro vind ik het niet waard om langer dan 5 minuten over na te denken. Ik ga waarschijnlijk gewoon kijken waar ik het hele boeltje ga bestellen en als het tussen de 955 en 965 gaat kijk ik gewoon welke bij die winkel(s) het voordeligst uitpakt of gewoon op voorraad is.
pricewatch: Intel Core i7 860 > bijna 220
pricewatch: Intel Core i7 870 > bijna 250
Even wachten tot er meer shops prijsverlaging doorvoeren.
Verwijderd
Naja, je laat de power nu liggen, maar je wilt niet snel naar meer power, maar je wil het wel kunnen.... Ik snap het niet helemaal. Als je er langer mee wil doen is het zonde om de X6 te laten liggen, wil je snel upgraden naar de volgend jaar uitkomende bulldozer dan zou ik daar toch niet heel lang mee wachten. Er staat altijd weer wat nieuws voor de deur. Dan ga je daar weer op wachten.Zamorano schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 15:17:
[...]
Nou, het is niet zozeer dat ik snel wat nieuws wil. Ik denk dat ik de optie graag heb om over een jaar of 2 te kunnen upgraden naar een snellere CPU, waarmee de waarde van het future-proof zijn van een X6 een stuk minder wordt.
Dat is altijd aan te raden, daarom zeg ik het ook.Die 15 euro vind ik het niet waard om langer dan 5 minuten over na te denken. Ik ga waarschijnlijk gewoon kijken waar ik het hele boeltje ga bestellen en als het tussen de 955 en 965 gaat kijk ik gewoon welke bij die winkel(s) het voordeligst uitpakt of gewoon op voorraad is.
Nee, ik betwijfel gewoon of ik op korte termijn een voordeel ga hebben aan een X6 boven de X4. Aangezien ik mezelf wel zie upgraden met een jaar of 2 (misschien eerder, ik ben niet helderziend), en die optie er zoals het er nu naar uitziet wel zal zijn, vind ik de X4 een prima keuze. Heb ik over 2 jaar behoefte aan meer cores of komt er over een jaar een CPU voorbij die ik niet wil laten liggen, dan upgraden we.Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 15:23:
[...]
Naja, je laat de power nu liggen, maar je wilt niet snel naar meer power, maar je wil het wel kunnen.... Ik snap het niet helemaal. Als je er langer mee wil doen is het zonde om de X6 te laten liggen, wil je snel upgraden naar de volgend jaar uitkomende bulldozer dan zou ik daar toch niet heel lang mee wachten. Er staat altijd weer wat nieuws voor de deur. Dan ga je daar weer op wachten.
Ik ben doorgaans niet van de afdeling wachten. Als ik de behoefte heb om up te graden en ik heb de mogelijkheid, dan doe ik dat.
Maar goed, ik ga ook nog even de benchmarks doorspitten van bepaalde applicaties. Bedankt in elk geval voor je input.
Edit: na verder vergelijken kom ik uit op de volgende configuraties
1 | Fractal Design Define R2 | € 93,- | € 93,- |
1 | Intel Core i5 750 | € 161,- | € 161,- |
1 | Seasonic M12II Bronze 520W | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Gigabyte GA-P55A-UD3 | € 116,- | € 116,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 557,13 |
1 | Fractal Design Define R2 | € 93,- | € 93,- |
1 | Seasonic M12II Bronze 520W | € 69,90 | € 69,90 |
1 | AMD Phenom II X4 965 Black Edition | € 164,95 | € 164,95 |
1 | Asrock 890GX Extreme3 | € 101,89 | € 101,89 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 546,97 |
Ik ben wel geinteresseerd in de aangekondigde i5-760, al had het verschil met de 750 wel wat groter mogen zijn dan 133 Mhz. De stap naar een i7-860 is me eigenlijk net wat te groot (zo'n 65 euro).Goed, misschien gaat de prijs van de 750 ook zakken.
Als ik naar de prestaties van de i5-750 kijk vergeleken met de X4 965, neig ik toch weer naar de Intel.
Met (re-)encoden is het erg close, maar in Photoshop en games lijkt de 750 toch net wat sterker.
Bovendien is het verbruik van de i5 erg netjes.
Aan de andere kant lijkt me een toekomstige upgrade op het 1156 platform niet waarschijnlijk, wat het toch weer een lastige keuze maakt.
[ Voor 69% gewijzigd door Zamorano op 20-07-2010 23:54 ]
1 | Lite-On iHAS524 | € 22,56 | € 22,56 |
2 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 55,50 | € 111,- |
1 | Fractal Design Define R2 Grijs | € 94,85 | € 94,85 |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 32,49 | € 32,49 |
1 | Intel Core i7 930 | € 249,38 | € 249,38 |
1 | OCZ ModXStream Pro 700W | € 76,51 | € 76,51 |
1 | Corsair Force F120 120GB | € 283,- | € 283,- |
1 | OCZ OCZ DDR3 PC3-10666 Gold Low Voltage Quad Kit | € 183,90 | € 183,90 |
1 | Eminent EM1059 | € 8,87 | € 8,87 |
1 | Asrock X58 Extreme3 | € 169,- | € 169,- |
1 | Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief) | € 129,01 | € 129,01 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.360,57 |
De vraag is vooral of de gekozen onderdelen makkelijk in de kast passen of dat er nog adviezen/verbeteringen zijn die ik kan doorvoeren?
Dat gaat zeker wel passen. Ik heb de R2 kast inmiddels ook, en het interieur is ruimer dan ik had verwacht toen ik de kast open deed. Met name door het een kwart slag draaien van de HD-bay.Nightwatchman schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 09:20:
Weet niet helemaal op dit de juiste topic is om advies te vragen maar dit leek me de meest geschikte. Budget is rond de 1300 euro en het systeem zal vooral gebruikt worden voor het afspelen van mijn muziekcollectie, HD-content afspelen en de gebruikelijke Office-taken. Daarnaast wil ik gewoon een systeem dat de komende jaren vlot mee kan gaan.
# Product Prijs Subtotaal 1 Lite-On iHAS524 € 22,56 € 22,56 2 Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB € 55,50 € 111,- 1 Fractal Design Define R2 Grijs € 94,85 € 94,85 1 Scythe Mugen 2 Rev. B € 32,49 € 32,49 1 Intel Core i7 930 € 249,38 € 249,38 1 OCZ ModXStream Pro 700W € 76,51 € 76,51 1 Corsair Force F120 120GB € 283,- € 283,- 1 OCZ OCZ DDR3 PC3-10666 Gold Low Voltage Quad Kit € 183,90 € 183,90 1 Eminent EM1059 € 8,87 € 8,87 1 Asrock X58 Extreme3 € 169,- € 169,- 1 Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief) € 129,01 € 129,01 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.360,57
De vraag is vooral of de gekozen onderdelen makkelijk in de kast passen of dat er nog adviezen/verbeteringen zijn die ik kan doorvoeren?
het meeste waar ik de nieuwe onderdelen voor wil hebben is videobewerking,.
Ik twijfel tussen een
I7 870
I7 930 , prijzen tussen deze 2 zijn nauwelijks te noemen.
of een AMD 1055 deze schijnt in de enkele benchmark die ik heb gevonden beter te presteren dan een I930.
Het prijsverschil zit hem ook nu in het moederbord een X58 ( + met triple geheugen) of een AM3 met een 880 of 890 chipset.
Graag advies
Verwijderd
Ik wil een Asrock H55M/USB3 mobo in combinatie met een Intel i5-750 kan ik dan gebruik maken van de Intel HD Graphics?
AMD Nieuwsdiscussie
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Verwijderd
Wie kan me een mobo adviseren met usb3 en sata III en een videokaart voor max 750 euro
Je mag ook een nieuw systeem voor me bedenken.
Dit is wat ik nu heb:
1 | Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB | € 81,- | € 81,- |
1 | Cooler Master CM 690 II Advanced | € 77,- | € 77,- |
1 | Zalman CNPS10X Performa | € 29,95 | € 29,95 |
1 | Intel Core i5 750 | € 174,50 | € 174,50 |
1 | Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) | € 75,67 | € 75,67 |
1 | Antec TruePower TP-550 | € 82,42 | € 82,42 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 81,75 | € 81,75 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 602,29 |
En met een AMD systeempje had ik dit:
1 | Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) | € 74,50 | € 74,50 |
1 | Antec TruePower TP-550 | € 82,42 | € 82,42 |
1 | AMD Phenom II X6 1055T | € 178,50 | € 178,50 |
1 | Asrock 880GMH-USB3 | € 75,26 | € 75,26 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 680,38 |
Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 23:36:
Dat is k*t
Wie kan me een mobo adviseren met usb3 en sata III en een videokaart voor max 750 euro
Je mag ook een nieuw systeem voor me bedenken.
Dit is wat ik nu heb:
Bij hierboven moet dus nog een videokaart bij en een mobo
# Product Prijs Subtotaal 1 Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB € 81,- € 81,- 1 Cooler Master CM 690 II Advanced € 77,- € 77,- 1 Zalman CNPS10X Performa € 29,95 € 29,95 1 Intel Core i5 750 € 174,50 € 174,50 1 Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) € 75,67 € 75,67 1 Antec TruePower TP-550 € 82,42 € 82,42 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 81,75 € 81,75 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 602,29
1 | Intel Core i5 750 | € 174,50 | € 174,50 |
1 | Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) | € 75,67 | € 75,67 |
1 | Seasonic S12II-330 | € 45,- | € 45,- |
1 | GeIL GV34GB1333C9DC | € 70,55 | € 70,55 |
1 | Asus P7P55D-E | € 113,11 | € 113,11 |
1 | XFX HD5450 512MB DDR2 PCI-E (HD-545X-YNH2) | € 40,82 | € 40,82 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 707,60 |
dat moederbord heeft alleen geeen sata 3 /600, daarvoor moet je deze pricewatch: Gigabyte GA-770TA-UD3 nemen.En met een AMD systeempje had ik dit:
# Product Prijs Subtotaal 1 Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB € 81,- € 81,- 1 Cooler Master CM 690 II Advanced € 77,- € 77,- 1 Zalman CNPS10X Performa € 29,95 € 29,95 1 Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) € 74,50 € 74,50 1 Antec TruePower TP-550 € 82,42 € 82,42 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 81,75 € 81,75 1 AMD Phenom II X6 1055T € 178,50 € 178,50 1 Asrock 880GMH-USB3 € 75,26 € 75,26 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 680,38
1 | Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) | € 74,50 | € 74,50 |
1 | Seasonic S12II-330 | € 45,- | € 45,- |
1 | GeIL GV34GB1333C9DC | € 70,55 | € 70,55 |
1 | Gigabyte GA-770TA-UD3 | € 81,85 | € 81,85 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 638,35 |
Bij allebei een goedkopere voeding, goedkoper geheugen, enz. Mijn voorkeur gaat uit naar het AMD systeem.
en gefeliciteerd!

edit: wss moet je wel de bios flashen van het mobo voordat de X6 erop werkt. Weet ik alleen niet zeker moet je even nakijken.
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
En die grafische kaart kan ook goedkoper door voor bijvoorbeeld een 4350 te gaan eventueel.
Verwijderd
hoelang ongeveer? en waarvoor wil je hem precies gaan gebruiken? opslag, htpc, bewerken van foto's, video's en muziek? Voor htpc en opslag kan je voorlopig nog vooruit met een goedkoper systeem, alleen als je echt zwaardere taken gaat uitvoeren heb je dit nodig.Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 12:11:
Was van plan eerst een soort van mediacenter te maken, maar uiteindelijk kwam ik meer met het idee een pc die ik ook wat langer ga/kan gebruiken. Vandaar de wat hogere eisen.
BIOS flashen moet zeker weten. GA-770TA-UD3 + AMD Phenom II X6 1055T probleemepic_fail schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 10:39:
# Product Prijs Subtotaal 1 Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB € 81,- € 81,- 1 Cooler Master CM 690 II Advanced € 77,- € 77,- 1 Zalman CNPS10X Performa € 29,95 € 29,95 1 Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail) € 74,50 € 74,50 1 Seasonic S12II-330 € 45,- € 45,- 1 GeIL GV34GB1333C9DC € 70,55 € 70,55 1 AMD Phenom II X6 1055T € 178,50 € 178,50 1 Gigabyte GA-770TA-UD3 € 81,85 € 81,85 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 638,35
Bij allebei een goedkopere voeding, goedkoper geheugen, enz. Mijn voorkeur gaat uit naar het AMD systeem.
en gefeliciteerd!
edit: wss moet je wel de bios flashen van het mobo voordat de X6 erop werkt. Weet ik alleen niet zeker moet je even nakijken.
Maar belangrijker: dit systeem zal niet draaien. Een 770 chipset heeft namelijk geen igp
Verwijderd
Ik heb nu een laptop uit 2004 dus doe er redelijk lang mee. Die laptop is beetje dood namenlijk.epic_fail schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 12:17:
[...]
hoelang ongeveer? en waarvoor wil je hem precies gaan gebruiken? opslag, htpc, bewerken van foto's, video's en muziek? Voor htpc en opslag kan je voorlopig nog vooruit met een goedkoper systeem, alleen als je echt zwaardere taken gaat uitvoeren heb je dit nodig.
De voornamelijkste dingen waarvoor ik het ga gebruiken is HD films kijken op mn TV, downloaden met nieuwsgroepen, photoshop en flash.
Als je een idee hebt voor een geschikter systeempje voor me laat t maar zien.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2010 13:27 ]
Edmin schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 12:24:
[...]
BIOS flashen moet zeker weten. GA-770TA-UD3 + AMD Phenom II X6 1055T probleem
Maar belangrijker: dit systeem zal niet draaien. Een 770 chipset heeft namelijk geen igp

pricewatch: XFX HD5450 512MB DDR2 PCI-E (HD-545X-YNH2)
of
pricewatch: Asus M4A88TD-M EVO/USB3
Dan zou ik eerder zoiets doen:Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 13:07:
[...]
De voornamelijkste dingen waarvoor ik het ga gebruiken is HD films kijken op mn TV, downloaden met nieuwsgroepen, photoshop en flash.
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 54,65 | € 54,65 |
1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 18,04 | € 18,04 |
1 | AOpen ES45H | € 38,87 | € 38,87 |
1 | Cooler Master Hyper 212 Plus | € 23,26 | € 23,26 |
1 | Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB | € 155,- | € 155,- |
1 | Asus M4A88T-M/USB3 | € 81,45 | € 81,45 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 631,52 |
Heb je nog 100 euro over voor een snellere processor, meer geheugen, grotere harde schijf of een uitgebreider moederbord.
Verwijderd
Kunnen jullie mij vertellen of er iets niet klopt of dat jullie nog op of aanmerkingen hebben.
1 | Linksys Draadloze N PCI Adapter met Dual-Band - WMP600N | € 36,85 | € 36,85 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 54,65 | € 54,65 |
1 | Zalman ZM360B-APS | € 44,61 | € 44,61 |
1 | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | € 96,86 | € 96,86 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 675,84 |
Zo ook bij de voeding en CPU koeler die jij hebt.
pricewatch: Corsair CX400W
pricewatch: Seasonic S12II-330
Zijn beide veel betere voedingen.
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Plus
pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B
Zijn beide koelers met een betere prijs/prestatie.
AMD Nieuwsdiscussie
Kijk eens hier boven? Dat kastje met voeding redt het makkelijk als je geen losse videokaart gaat nemen en waarvoor een losse koeler? Die SSD is bijvoorbeeld wel iets wat je zichtbaar gaat merken.Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 21:27:
Kunnen jullie mij vertellen of er iets niet klopt of dat jullie nog op of aanmerkingen hebben.
Daarnaast is de kwaliteit van de andere voedingen natuurlijk een stuk hoger.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik hoop dat ik hier aan het juiste adres ben. Ik heb afgelopen vakantie met de Kodak Playsport en een JVC die 1080P .mts files uitspuugt aan het filmen geweest en dit wil ik nu gaan bewerken met Adobe Premiere Elements 8...
Nu heb ik al het één en ander geprobeerd maar het schiet allemaal niet op vandaar dat ik mijn PC wil upgraden.
Wat is slim om te doen?
Heb nu het volgende:
Moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Processor: AMD Athlon Dual Core 4850E
Voeding: Zalman 360 Watt
Hardeschijf: 1x 750GB
Videokaart: HD2400PRO
Geheugen: 2x 1GB 2x 512MB PC6400
Wat is wijs in deze om te upgraden en wat niet. Ik hou het graag wel wat zuiniger en wil ook niet echt meer uitgeven dan 500 euro hoe minder hoe beter dus graag aangeven wat het meeste uitmaakt en wat het minste.
De Kodak spuugt uit in .MOV formaat niet echt goed voor bewerken maar hoop toch dat ik het kan gebruiken zonder dat ik het hoef om te zetten naar een ander formaat...Via MPEG Streamclip omgezet lukt erg goed met mijn huidige setup echter heb ik dan geen HD meer... (Dit gevolgd daarvoor http://forums.adobe.com/thread/415317?tstart=0 )
Alvast bedankt voor jullie reacties!
PunlArjen
Dus maar eens een opzetje gemaakt voor toekomstbestendig systeem met 'net niet het best/duurste'.
HDD 's haal ik uit mijn huidge systeempje, die zijn nog bij de tijd.
Shoot, zou ik zeggen. Want al het geld dat bespaard wordt kan weer naar een ander goed doel
1 | Thermaltake Element S | € 96,39 | € 96,39 |
1 | Intel Core i7 870 | € 269,98 | € 269,98 |
1 | OCZ ModXStream Pro 700W | € 77,90 | € 77,90 |
1 | OCZ Agility 2 OCZSSD2-2AGTE120G 120GB | € 266,50 | € 266,50 |
1 | Kingston HyperX KHX1333C7D3K2/4G | € 107,25 | € 107,25 |
1 | Asus P7P55D-E Evo | € 195,89 | € 195,89 |
1 | Sapphire Vapor-X Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE | € 164,- | € 164,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.177,91 |
Verwijderd
Waar ik naar op zoek ben is een pc voor het downloaden (usenet), HD films kijken op mn tv, photoshop, flash en zo nu en dan een simpel spelletje (heb xbox 360). In het samenstellen van een pc ben ik zelf niet zo goed in. Wel heb ik wat eisen.
USB 3, Sata 6/III, HDMI, 1TB schijf of groter, overklokbaar en een buget van 700 tot 750 euro.
Ik hoop dat jullie mij er bij kunnen helpen.
Als het nou 50 euro was, had ik nog gezegd "Mwa".-The_Mask- schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 11:47:
Heb even snel gerekend maar zo te zien bespaar je wel even 5 euro per jaar aan energie bij een normaal gebruik van de PC.
Helaas niet hoger dan 5 euro.Daarnaast is de kwaliteit van de andere voedingen natuurlijk een stuk hoger.
Verwijderd
Niemand die me wil helpen?Verwijderd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 00:39:
Ik ben op zoek naar een systeem waar ik een lange tijd mee kan doen. Ik koop namelijk niet zo snel een pc (student). Ik heb al een simpele laptop maar die gebruik ik voor school.
Waar ik naar op zoek ben is een pc voor het downloaden (usenet), HD films kijken op mn tv, photoshop, flash en zo nu en dan een simpel spelletje (heb xbox 360). In het samenstellen van een pc ben ik zelf niet zo goed in. Wel heb ik wat eisen.
USB 3, Sata 6/III, HDMI, 1TB schijf of groter, overklokbaar en een buget van 700 tot 750 euro.
Ik hoop dat jullie mij er bij kunnen helpen.
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 53,- | € 53,- |
1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 19,- | € 19,- |
1 | Cooler Master Elite 334 | € 30,33 | € 30,33 |
1 | Cooler Master Hyper 212 Plus | € 23,70 | € 23,70 |
1 | Intel Core i7 860 | € 251,72 | € 251,72 |
1 | Corsair CX400W | € 32,- | € 32,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 81,- | € 81,- |
1 | MSI P55A-G55 | € 119,90 | € 119,90 |
1 | Sapphire HD5750 512MB GDDR5 PCIE | € 95,- | € 95,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 705,65 |
[ Voor 1% gewijzigd door chim0 op 24-08-2010 21:47 . Reden: Moederbord veranderd, die andere heeft geen SATA600 ]
Mijn wensen:
- stil systeem
- snelle processor - vele jaren plezierig werken (o.a. video en fotos bewerken)
- grafische kaart is niet belangrijk (ik speel geen spelletjes en kijk geen video's op mijn PC)
- budget ca € 700
Specifieke vragen
- configuratie conflicten ?
- past alles in de kast
- ben ik nog zaken vergeten?
Alvast bedankt voor jullie reactie
Peter
2 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 48,- | € 96,- |
1 | Sony Optiarc AD-5260S Zwart | € 15,87 | € 15,87 |
1 | Cooler Master Sileo 500 | € 59,50 | € 59,50 |
1 | Zalman CNPS9500A LED | € 29,55 | € 29,55 |
1 | Logitech Media Keyboard 600 (Qwerty) | € 14,27 | € 14,27 |
1 | Scythe Twin Mounter 2.5" | € 2,52 | € 2,52 |
1 | be quiet! Pure Power L7 430W | € 46,90 | € 46,90 |
1 | OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB | € 110,91 | € 110,91 |
1 | GeIL GV34GB1333C9DC | € 82,21 | € 82,21 |
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 121,- | € 121,- |
1 | Asrock 870 EXTREME3 | € 74,35 | € 74,35 |
1 | Sapphire HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI | € 53,09 | € 53,09 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 706,17 |
AMD Nieuwsdiscussie
1 | Samsung Spinpoint F3 HD203WI, 2TB | € 90,49 | € 90,49 |
1 | Sony Optiarc AD-5260S Zwart | € 15,87 | € 15,87 |
1 | Cooler Master Sileo 500 | € 59,50 | € 59,50 |
1 | Cooler Master Hyper 212 Plus | € 23,87 | € 23,87 |
1 | Logitech Media Keyboard 600 (Qwerty) | € 14,27 | € 14,27 |
1 | Scythe Twin Mounter 2.5" | € 2,52 | € 2,52 |
1 | Corsair Builder CX430 | € 37,41 | € 37,41 |
1 | OCZ Agility 2 SATA II 3.5" SSD 90GB | € 149,- | € 149,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 58,45 | € 58,45 |
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 121,- | € 121,- |
1 | Gigabyte GA-880GMA-UD2H | € 83,53 | € 83,53 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 655,91 |
Geen muis nodig BTW?
[ Voor 198% gewijzigd door Edmin op 21-10-2010 21:35 ]
- surfen (soms veel browserschermen tegelijk open en de kinderen spelen veel online (flash?)spelletjes)
- mailen
- gebruik van kantoorapplicaties (word, excel, powerpoint, etc.)
- afspelen FLAC-audiobestanden (via ESI Juli@ geluidskaart)
- rommelen met applicaties (wie niet he?)
- demuxen, transcoderen (HD audio naar FLAC) en muxen van (hd-)audio*
- demuxen en muxen van (hd-)video*
- na muxen checken of audio, video en subs synchroon lopen (langdurig video kijken doe ik op de htpc)*
- rippen blurays (voornamelijk voor audio die ik koppel aan door anderen geencodeerde video)*
- CD's met EAC omzetten naar FLAC
- rommelen met foto's maar geen zware bewerkingen
* Ik rommel veel met HD-audio en -video waarbij de opslag plaatsvindt op de thuisserver en het afspelen op de htpc. Het multimediasysteem is de plek waar er aan mediabestanden gesleuteld wordt om de door mij gewenste formaten te verkrijgen. Er vindt op het multimediasysteem uitdrukkelijk GEEN video-encodering plaats. Voorheen heb ik het rommelen met audio en video altijd met een 2,1 GHz AMD dualcore cpu gedaan. Ging op zich prima, maar een stukkie sneller zou wel lekker zijn, omdat bij het transcoderen van HD-audio en het muxen van audio, video en subs nogal wat wachttijd opleverde.
Jaja, een hoop gerommel, ik weet het. Aard van het beestje he.
We willen de pc door de week alleen aanzetten als deze actief wordt gebruikt. Dus de nieuwe pc zal regelmatig aan- en uitgezet worden. Verder staan er altijd vrij veel applicaties tegelijk aan, alhoewel dat wel wat zal verminderen door de aanschaf van een thuisserver die downloadtaken (usenet en torrents) overneemt en de ftp host. De storage van audio, video, foto's, documenten, etc. komt uiteraard op de thuisserver. Het Toetsenbord, muis, beeldscherm van mijn huidige systeem (Windows Vista 32-bit) neem ik over bij het nieuwe systeem (Windows 7 64-bit).
Ik heb onderstaande config in gedachten en ben erg benieuwd naar jullie opmerkingen, vragen en felicitaties
1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 16,- | € 16,- |
1 | Antec Performance One P183 | € 116,- | € 116,- |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 34,51 | € 34,51 |
4 | Nexus Real Silent D12SL-12, 120mm | € 4,22 | € 16,88 |
1 | Intel Core i5 760 | € 164,- | € 164,- |
1 | Seasonic M12II 520W | € 79,- | € 79,- |
1 | Crucial RealSSD C300 2.5" 128GB | € 228,85 | € 228,85 |
1 | OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 120GB | € 188,- | € 188,- |
1 | Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9 | € 122,72 | € 122,72 |
1 | Conceptronic Multifunction front panel with eSATA | € 22,17 | € 22,17 |
1 | MSI P55A-GD65 | € 126,- | € 126,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.114,13 |
De OZC SSD is trouwens voor de htpc voor een snellere opstarttijd.
Verwijderd
Het ziet er naar uit dat ik eind november/begin december eindelijk een opvolger van mijn bijna antieke PC kan gaan bestellen en bouwen. Ik typ dit nu nog, voor wie dat leuk vindt om te weten, op mijn Asus TUSL2-C met Tualatin Celeron 1300MHz en 512MB 100MHz RAM, Asus Geforce FX5200, (al enige tijd kapotte-) Audigy2 Platinum, 250GB Samsung HD (sorry, kweenie welke precies), PlexWriter 24/10/40A, NEC DVD re-writer (een van de eerste, ik geloof 4X), Antec voeding, Aopen kast, 3Com 10/100 netwerk kaart en een al lang niet meer gebruikte modem. Deze PC begon met een Celeron 800 en in de loop der jaren heb ik de meeste onderdelen wel minstens een keer ge-upgrade.
Dus, het wordt tijd voor een nieuw beestje!
Wat ik ermee wil gaan doen is ;
Gamen. Spelletjes die ik leuk vind/vond zijn; Sim City, Hitman, FIFA Manager, Morrowind en GTA.. jaja, vraag niet hoe, maar op dit systeem zelfs GTA3 uitgespeelt! Vanwege de kapotte geluidskaart beperk ik me het laatste jaar tot FIFA Manager 2008. Ik wil gaag op mijn nieuwe PC toch wel kunnen genieten van moderne graphics.
Office. Ik wil graag van MS Office 2000 naar 2010 upgraden.
Vroeger speelde ik wel eens een beetje met 3D Studio Max . Dat heb ik al lang niet meer gedaan en ik was ook zeker geen 3D wizard, maar met mijn nieuwe systeem wil ik dat wel weer een beetje (kunnen) oppakken.
Foto- en videobewerking. Dat is wel belangrijk. Ik ben van plan om volgend jaar Creative Suite 5 (of wie weet 6) aan te gaan schaffen.
Muziek. Ik wil er de laatste Cakewalk op gaan draaien. Heet geloof ik Sonar tegenwoordig? Of misschien Pro-Tools.
En dan heet het denk ik dus een Multimedia/gaming PC ?
Overclocken doe ik niet of nauwelijks, eerder onderclocken, want; heeeel belangrijk, hij moet stil zijn, of in ieder geval zo stil mogelijk, en ik zou het helemaal niet erg vinden als deze ook een jaar of tien oud kan worden.
En dan heb ik nu het volgende bij elkaar gescharreld;
Kast: Lian Li PC-B25S
Prijs: €215
Commentaar: Ik dacht eerst aan een Antec Sonata of P183 maar ik vind deze mooier en ik heb het vermoeden dat hij kwalitatief beter en hopelijk koeler/stiller is. Helaas kan ik ze waar ik woon nergens bekijken.
PSU: Enermax Modu87+ 600 Watt
Prijs: €176
Commentaar: Tsja, erg veel geld voor een PSU, maar waar ik woon is de stroomvoorziening niet optimaal dus hij moet tegen een stootje kunnen, stroom is hier erg duur, dus hij moet zuinig zijn, volgens Anand is hij ook nog heel erg stil, en er zitten iets meer en iets langere kabels bij dan bij de 500 versie.
Moederbord: Asus P6X58D Premium
Prijs: €257
Commentaar: Behalve dat ik Asus-fan ben is deze denk ik het meest future-proof en hij heeft dual-LAN wat de P6X58D-E niet heeft.
CPU: Intel Core I7 950
Prijs: €255
Commentaar: Lijkt me momenteel de beste kwaliteit/prijsverhouding
Geheugen: 2X Adata 3x2GB X Series DDR3-1600MHz CL7 (Totaal 12GB)
Prijs: €294
Commentaar: Dit is het enige dat ik in de QVL van het MB kon vinden met 12GB en een lage latency van een merk waar ik tenminste wel eens van heb gehoord. Dit item zou ik vooral graag feedback over krijgen!
Primaire opslag: 120GB OCZ Revo-Drive
Prijs: €278
Commentaar: Lijkt me in de prijsklasse de snelste oplossing, 80GB vind ik net te weinig. Wel denk ik erover nog even te wachten op de opvolger die hopelijk eind van de maand, begin december leverbaar is en nog net iets sneller zou moeten zijn.
Secundaire opslag: 2x Samsung Spinpoint F3 1 TB
Prijs: €105
Commentaar: Eentje voor bestanden en eentje voor backup moet voorlopig voldoende zijn, en anders koop ik er volgend jaar nog een paar bij en maak ik een RAID.
GPU: Asus GeForce GTX 460 DirectCU TOP 1024 MB
Prijs: €195
Commentaar: Hij is van Asus en hij is blauw! Ik dacht eerst aan een passief gekoeld ouder model, maar ik heb het idee dat ik dan ten opzichte van deze teveel in zou leveren. En ja, sorry, behalve voor Asus en Intel heb ik ook een voorkeur voor Nvidia. Verder geef ik liever niet teveel uit aan videokaarten. Liever koop ik wat eerder een nieuwe dan nu een twee keer zo dure. Ik ben benieuwd of iemand weet hoeveel lawaai deze maakt. Wordt dit het meest lawaaiproducerende onderdeel van mijn config?
DVD-Writer: Asus DRW-24B3LT
Prijs: €23
Commentaar: Iemand een goede reden om een andere te kopen?
BD-drive: Asus BR-04B2T 4 X
Prijs: €67
Commentaar: BD's opnemen ga ik voorlopig nog niet doen denk ik, en ik denk dat volgend jaar BD-writers veel goedkoper zullen zijn. Ik kan me nog herinneren heel veel geld te hebben betaald voor mijn DVD-writer en die fout maak ik niet nog eens, maar ik wil ze wel graag al af kunnen spelen.
Koeler: Asus Triton 88
Prijs: €49
Commentaar: Ik heb nog nooit iets anders gebruikt dan de standaard Intel koeler en ik weet eigenlijk ook niet of dat nodig is als ik niet of nauwelijks ga overklokken. Maar deze vind ik er wel leuk uitzien, hij heeft een blauw lichtje en er staat ASUS op! ;-) Of moet ik per se een Scythe of zo kopen? En bij zo,n koeler hoor pasta, toch? Arctic Silver 5, of iets anders?
Card reader: Lian Li BZ-S01
Prijs: €50
Commentaar: Weet iemand of deze dezelfde aluminium/verf/kleur heeft als de kast?
Tsja, en dan kom ik met Windows 7 Ultimate, Office 2010 Pro en verzendkosten naar mijn eiland boven de €2600 uit en eigenlijk was mijn budget dus ongeveer €2000 dus zou ik graag horen, behalve inhoudelijke op- en/of aanmerkingen/feedback, hoe ik het beste nog wat hondertjes eraf zou kunnen schaven.
Alvast heel erg bedankt!
(oh ja; muis, toetsenbord en monitor heb ik nog, vervang ik later wel, en wenslijst RML genereren had ik niet aan gedacht, sorry, ben ik nu mee bezig)
toegevoegd, maar niet compleet;
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 48,- | € 48,- |
1 | Lian Li PC-B25S | € 218,76 | € 218,76 |
1 | Asus Triton 88 | € 49,50 | € 49,50 |
1 | Intel Core i7 950 | € 245,60 | € 245,60 |
1 | Asus BR-04B2T (4x, SATA-300, dual-layer, Zwart) | € 50,61 | € 50,61 |
1 | Enermax Modu87+ EMG600AWT | € 149,21 | € 149,21 |
1 | OCZ RevoDrive PCI-Express SSD 120GB | € 273,- | € 273,- |
1 | Asus P6X58D Premium | € 253,19 | € 253,19 |
1 | Asus ENGTX460 DirectCU TOP/2DI/1GD5 | € 194,98 | € 194,98 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.482,85 |
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2010 02:02 . Reden: edit-wat typo's eruit gehaald... stomme azerty keyboard! ]
Begrijp niet goed waarom je een sixcore zou willen, gezien wat je ermee gaat doen. Ziet er lullig uit icm met onboard graphics. Zou zelf kiezen voor een dedicated videocard en een goedkopere quadcore.Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 21:27:
Ik ben even verder wezen kijken, info gebruikt die jullie gegeven hebben en ben tot dit systeempje gekomen.
# Product Prijs Subtotaal 1 Linksys Draadloze N PCI Adapter met Dual-Band - WMP600N € 36,85 € 36,85 1 Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB € 54,65 € 54,65 1 Cooler Master CM 690 II Advanced € 77,- € 77,- 1 Zalman CNPS10X Performa € 29,95 € 29,95 1 Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM) € 75,67 € 75,67 1 Zalman ZM360B-APS € 44,61 € 44,61 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 81,75 € 81,75 1 AMD Phenom II X6 1055T € 178,50 € 178,50 1 Asus M4A88TD-V EVO/USB3 € 96,86 € 96,86 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 675,84
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bestemd voor het verkrijgen van advies over het door jou te bouwen multimediasysteem. Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, verzoeken we je bij het posten van een samenstelling gebruik te maken van de 'wenslijsten' die je onder de pricewatch kunt vinden.
Zet de door jou gewenste producten vanuit de pricewatch in je wenslijst (klik op het winkelmandje) en klik vervolgens onderaan je wenslijst op 'genereer RML'. De code die dan verschijnt kopieer je direct in je forumpost. Dit zorgt voor een overzichtelijk lijstje in je bericht, dat makkelijk door anderen gebruikt kan worden om je advies mee te geven.
Voor het beste advies moeten we een paar dingen weten:
- Wat is je budget?
- Wat heb je nodig?
- Wat ga je met je nieuwe systeem doen?