Apple reseller weigert garantie te geven

Pagina: 1
Acties:
  • 8.260 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de zoekfunctie gebruikt en ben tot de conclusie gekomen dat er redelijk veel problemen zijn met de harddisks van Apple.

Mijn iMAc is 1,5 jaar oud en start niet meer of traag op.Ik heb hem binnen gedaan bij de premium Apple reseller waar ik hem gekocht heb,deze heeft mooi een bestek gemaakt van net geen 250€,daar ik vermoede dat in Europa alles 2 jaar garantie heeft,vroeg ik hem hoe het komt dat ik die onkostennota te zien krijg.
Hij vermeld me dan heel leuk dat Apple mar 1 jaar geeft.Daar ik Apple een prachtproduct vind en het echt geen stijl vind dat ze zich boven de wet stellen heb ik maar even gebeld naar Apple,daar vertelde ze me indd. dat Apple zelf maar 1 jaar geeft maar dat de winkel waar ik hem gehaald heb het 2e jaar moet vergoeden.Met heel deze uitleg weer naar de winkel en daar lachen ze u gewoon uit.

Wat is er nu eigenlijk van?Welke rechten heb ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
De winkel moet inderdaad de garantie leveren.
Maar ze weten zelf ook dat je niet naar de rechter stapt, en dit is het zoveelste voorbeeld van waardeloos overheidsbeleid qua garantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
Laat ze zelf met Apple bellen waar je bij staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Nederland heb je gewoon 2 jaar wettelijke garantie. Dus gewoon vast blijven houden en dreigen met de consumentenbond, kassa of de rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanceTrend
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-01 10:03

DanceTrend

w0ei

Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:08:
In Nederland heb je gewoon 2 jaar wettelijke garantie. Dus gewoon vast blijven houden en dreigen met de consumentenbond, kassa of de rechtsbijstand.
Nou nou, iets rustiger mag ook wel hoor.

Ten eerste heb je niet "gewoon" zomaar even 2 jaar garantie; dat steekt voor zover ik weet heel anders in elkaar (bijv. dat de garantietermijn te maken heeft met verwachte levensduur, en niet zomaar altijd 2 jaar is).

Wat je het beste kunt doen is een nette brief sturen naar de winkel waarin je je beroept op consumentenrecht (mits je de iMac ook als particulier hebt aangeschaft en niet op bedrijfsnaam natuurlijk). Zoek even via Google naar voorbeeldbrieven. En als je dan toch bezig bent, zoek dan gelijk even goed uit wat precies je rechten daadwerkelijk zijn als consument zodat je zelf goed op de hoogte bent.

Als de winkel vervolgens als nog weigert om samen met jou te kijken naar een oplossing dan kun je juridische stappen ondernemen. Maar zover zal het waarschijnlijk toch niet komen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:44

Saven

Administrator

Nette brief sturen duurt toch allemaal veel te lang jongens, en zal wss niks uithalen. Ik ben het eens met marcootje123 :P

[ Voor 11% gewijzigd door Saven op 01-03-2010 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 14:36
Europa kent een wettelijke garantie van 2 jaar, echter heeft de Nederlandse wetgever die regel niet overgenomen.
De Nederlandse wetgeving kent geen wettelijke garantie, maar de Nederlandse wetgeving kent wel (net zoals de Europese richtlijn) de wettelijke bescherming.

Volgens de Europese richtlijn is die 2 jaar, volgens de Nederlanse wetgeving is die gelijk aan de gemiddelde levensduur.

[ Voor 28% gewijzigd door Queenfanmichel op 01-03-2010 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:10
Saven schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:45:
Nette brief sturen duurt toch allemaal veel te lang jongens, en zal wss niks uithalen. Ik ben het eens met marcootje123 :P
Eens met Marcootje123? Welke wet staat die garantie dan vastgelegd?

Er is geen wet die jouw 2 jaar garantie geeft. Er is echter wel een wet waardoor jij garantie mag verwachte naar de verwachte levensduur van het apparaat. Dat is heel wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Leesvoer: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2279
M.i. heb je met een dure Apple laptop recht op 3 jaar garantie. Google ook even naar de Radar uitzending van begin dit jaar, waar een jurist aangeeft dat je zeker op duurdere laptops langer garantie hebt dan de standaard 1 of 2 jaar. Helaas is er een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Hoe is je rechtsbijstandverzekering? ;)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wel die heb ik vandaga gebeld en die komen niet tussen in contracten :s
Dus die kan ik al vergeten,maar ik wil wel gaan procederen...niet zozeer voor die 250€,maar gewoon voor het principe.
Maar ik in die winkel dus 2 macbooks gekocht een iMac een timecapsule 3 airports expres een elgato 250 plus,draadloos toetsenbord 2 x mighty mouse 1 x wireless mighty mouse 1x magic mouse,bose companion 5,en ik ben waarschijnlijk nog wa gadgets vergeten,en dan krijg je zo een service!
Er bestaat een woord voor...Degoutant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:57
Het probleem is die 'levensduurgarantie' in NL.. Je kunt nooit voor ieder product wettelijk vastleggen wat de levensduur zou moeten zijn. Natuurlijk mag je van een computer verwachten dat hij 3 (ik vind zelfs 5) jaar mee moet kunnen gaan, maar het staat nergens op papier. Daar wordt gewoon heel simpel gebruik van gemaakt omdat 90% van de mensen toch niet met gerechtelijke stappen komt. Echter:

De verkoper mag het probleem van Apple niet bij jou neerleggen. Zij hebben jou het product verkocht, waarop jij de wettelijke garantie van levensduur hebt. Zij moeten het dan met Apple op zien te lossen en niet jij! Dat is het nadeel van APR's, ze zijn niet Apple, maar een tussenpersoon. Dus: Een nette brief sturen waarin je de situatie uitlegt, en indien ze niet aan je voorwaarden voldoen zeggen dat je de rechtsbijstandsverzekering inschakelt (of je die nou hebt of niet). Vaak zul je zien dat er dan opeens wat meer moeite gedaan kan worden...

Ps. om welke APR gaat het?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 08:44

Saven

Administrator

thaan schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:52:
[...]

Eens met Marcootje123? Welke wet staat die garantie dan vastgelegd?

Er is geen wet die jouw 2 jaar garantie geeft. Er is echter wel een wet waardoor jij garantie mag verwachte naar de verwachte levensduur van het apparaat. Dat is heel wat anders.
Geachte heer Thaan,

zoals u kunt wellicht kunt lezen, schrijf ik nergens in mijn bericht dat de wettelijke garantietermijn van twee jaren in de Nederlandse Wet is vastgelegd. Wél stel ik dat ik het met de heer marcootje123 eens ben wat betreft de methode om te handelen. Van een dergelijk kostbaar product hoeft men niet te verwachten dat het defecten (met schuld van de fabrikant) vertoont binnen de door TS genoemde tijd.

Derhalve wil ik u vriendelijk, doch dringend, verzoeken om berichten van mij in het vervolg beter onder de loep te nemen.

Alvast vriendelijk bedankt.

Hoogachtend,
Saven

PS: Apple fanboy alert :> O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58

Dido

heforshe

Voordat iedereen met de Nederlandse wet blijft schermen, is dat wel relevant? Ik vermoed eigenlijk dat de TS Belg is, gezien zijn gebruik van "u" en "degoutant". Als dat zo is, was het ook wel handig geweest om dit in de TS te vermelden.

Hoewel het natuurlijk mogelijk is dat de TS Belg is en het apparaat in Nederland gekocht heeft, natuurlijk.

Wellicht kan de TS hier wat duidelijkheid over verschaffen?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Dido schreef op maandag 01 maart 2010 @ 23:53:
Voordat iedereen met de Nederlandse wet blijft schermen, is dat wel relevant? Ik vermoed eigenlijk dat de TS Belg is, gezien zijn gebruik van "u" en "degoutant". Als dat zo is, was het ook wel handig geweest om dit in de TS te vermelden.

Hoewel het natuurlijk mogelijk is dat de TS Belg is en het apparaat in Nederland gekocht heeft, natuurlijk.

Wellicht kan de TS hier wat duidelijkheid over verschaffen?
Kijk in zijn Profiel en je weet het. mail adres zit bij telenet.BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
Tuut-Tuut schreef op maandag 01 maart 2010 @ 23:59:
[...]
Net te laat.. :)

On Topic.
Dit soort discussies zijn al meerdere malen gevoerd door oa testaankoop en radio programma's ivm garantie - ik denk regelmatig op radio 2.
Algemene stelling is dat de garantie van een fabrikant en de commerciële garantie die voorzien moet worden door de verkoper 2 verschillende dingen zijn.
Een eindverkoper MOET bij dit soort apparatuur altijd 2 jaar garantie voorzien. Punt gedaan. Al geeft de fabrikant zelf maar 1 jaar.

Hoewel dit enorm schadelijk is voor de winst van kleine bedrijven die dan bv apple producten zouden verkopen (wie koopt er nu nog iets van vraag ik mij dan af als ik al die topics lees ivm productiefouten / garantie, gekloot met herstellingen,.. soit) aangezien ze in praktijk een volledig jaar zelf voor de garantie moeten opdraaien.

Je staat dus volledig in je recht om je 2 jaar te eisen. Eventuele hulp inroepen van bv. testaankoop of dergelijke kan hierbij zeker helpen.

Het is zonde dat men zoveel moeite moet doen om toch maar in z'n recht geholpen te kunnen worden. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58

Dido

heforshe

Tuut-Tuut schreef op maandag 01 maart 2010 @ 23:59:
offtopic:
Moet je niet tegen mij zeggen, maar tegen degenen die de Nederlandse wet aanhalen ;)
Het is overigens nog steeds mogelijk dat het ding in Nederland gekocht is, natuurlijk.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus belg en als brave zot ben ik het toestel dan ook in Belgie gaan kopen.Persoonlijk zie ik de meerwaarde van een fysieke winkel niet meer in.Als je toch maar een jaar krijgt kan je net zo goed bij een webshop gaan kopen.

Die 250€ maakt me echt geen ******** uit,als ik mijn iMac echt begin te missen koop ik wel een 27" bij :9~
Maar ik zou eens willen dat dit wat aandacht kreeg in de media en dat zo mischien het probleem uit de wereld geholpen word.
Want ik vrees dat er heel veel klanten hun garanties zo mislopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 08:26
Ik ga er half topic tegenaan :P 8)

Ontopic met de garantieregeling, offtopic met Apple

Mijn Seiko horloge van 650 pleur begaf het na 2 jaar en 1 maand. Ingeleverd bij Seiko prijsopgave van 240 eur :o :(

Gebeld met Seiko daar kwam ik niet langs, lang verhaal slijmen, boos enz je kent het.

Toen ben ik gaan informeren met http://www.consuwijzer.nl/ (gebeld)

Daar werd het netjes uitgelegd hoe het nu zat. hoofdpunt is: wat is de verwachte levensduur van een Seiko horloge. Dat moet je zien te achterhalen. (geld ook voor de iMac) Seiko doet daar geen uitspraak over natuurlijk (juridisch zijn ze niet gek) maar via de site van Seiko geven ze wel de indruk dat horloges lang mee gaan. Een verwachte levensduur van 7 jaar is niet ongewoon voor een Seiko horloge.

Daarna moet je idd contact opnemen met de verkopende partij (bij mij de juwelier en bij jou de reseller) deze aanschrijven (wanneer je er mondeling niet uit komt) dat je hem aansprakelijk stelt voor het gebrek en in mijn geval je bereid bent om 2/7 van de kosten te betalen ( 2 jaar gebruik op 7 jaar levensduur)

De juwelier kon zich in mijn geval vinden in mijn standpunt en ging hiermee akkoord.

Prettig detail is dat toen ik gebeld werd dat hij klaar was na reparatie ik niets hoefde te betalen, gezien de goede relatie juwelier Seiko was Seiko bereid het kosteloos te doen, iets wat ik niet voor elkaar kreeg bij Seiko.
Eind goed al goed en goede opstelling van de juwelier, jou reseller lijkt wat lastiger

Jij zit zelfs nog onder de twee jaar dus moet je er zeker meer uit kunnen halen, bel eens met consuwijzer gratis en je krijgt goed advies over het te volgen traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dionys0s
  • Laatst online: 27-08 21:09
Ik heb apple vroeger al eens gebeld met zelfde probleem.
Apple wil maar 1 jaar garantie geven op harddisks dit komt omdat dit volgens hun een slijtage onderdeel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Queenfanmichel schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:45:
Europa kent een wettelijke garantie van 2 jaar, echter heeft de Nederlandse wetgever die regel niet overgenomen.
De Nederlandse wetgeving kent geen wettelijke garantie, maar de Nederlandse wetgeving kent wel (net zoals de Europese richtlijn) de wettelijke bescherming.

Volgens de Europese richtlijn is die 2 jaar, volgens de Nederlanse wetgeving is die gelijk aan de gemiddelde levensduur.
Dat Nederland dit niet heeft overgenomen slaat nergens op. De europese wet staat boven de nederlandse wet. Dus je hebt gewoon 2 jaar fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 09:07:
[...]

Dat Nederland dit niet heeft overgenomen slaat nergens op. De europese wet staat boven de nederlandse wet. Dus je hebt gewoon 2 jaar fabrieksgarantie.
Onzin de Europeese wet staat niet boven de Nederlandse wet dus geen 2 jaar fabrieksgarantie tenzij de fabriek het zelf aangeeft.

Apple houdt 1 jaar aan en dat mag, maar de levensduur is in Nederland bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-04 22:50
jullie blijven hier maar praten over 'in nederland'.
Hij woont in België, daar heb je wel standaard recht op 2 jaar indien iets gekocht word in een Belgische winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplicidad
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09 16:12
Belgische switch stores en de mediamarkt adverteren zelf met hun 2 jaar garantie op Apple producten. Althans ze kleden het in als iets speciaals terwijl ze eigenlijk gewoon de wet volgen.

Aan de TS op intermactivity.be zit er iemand (je zult even moeten zoeken) die toch de wettelijke garantietermijn bij Apple heeft kunnen afdwingen, weliswaar via een advocaat.

Je kunt natuurlijk ook altijd een klacht neerleggen tegen die APR bij de economische inspectie
http://economie.fgov.be/n...klacht_indienen/index.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Queenfanmichel schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 12:04:
[...]

Onzin de Europeese wet staat niet boven de Nederlandse wet dus geen 2 jaar fabrieksgarantie tenzij de fabriek het zelf aangeeft.

offtopic:
Ok ik formuleer het verkeerd. De fabrikant is verplicht minimaal 6 maanden garantie te geven aan de winkel. De winkel moet 24 maanden garantie geven aan de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:04
Grappig om te lezen dat iedereen hier meteen begint te schermen met allemaal verschillende termen als "wettelijke garantie", "verwachte levensduur" enz. Het voorgaande is inderdaad van belang, maar het belangrijkste punt van allemaal (en dan heb ik het over de Nederlandse wetgeving) wordt bijna altijd over het hoofd gezien. Sterker nog, organisaties als de Consumentenbond en televisieprogramma's als Radar en Kassa doen daar ook heel erg laconiek over.... Het gaat dan om de....

Bewijslast!

De Nederlandse wet geeft (letterlijk) 6 maanden garantie. Gaat er iets stuk aan je Mac binnen deze 6 maanden, dan moet de (Nederlandse) leverancier het product zonder te "zeuren" repareren. Tenzij de leverancier kan aantonen dat het defect door je eigen schuld komt (bv. waterschade, blikseminslag etc.). Meestal gebeurt dit niet en wordt dus het product zonder kosten gerepareerd!

De meeste producenten (en ook Apple) verlengen echter de genoemde 6 maanden naar 12 maanden. Dat betekend dus dat je het product 12 maanden lang het product zonder kosten gerepareerd kan laten worden. Mits de boven genoemde uitzondering niet van toepassing is.

Zijn de 12 maanden voorbij dan wordt de bewijslast omgedraaid. Dat wil dus zeggen dat jij zelf moet aantonen dat bv. het defect raken van de HD, scherm, moederbord etc. niet door jou toe doen is veroorzaakt. Dit is in de meeste gevallen knap lastig om aan te tonen. Als consumente ben je nl. in de meeste gevallen geen expert op het gebied van elektronica en kan je dus niet aantoonbaar maken dat wat er stuk is gegaan niet jou schuld is. Je kan bijvoorbeeld wel de defecte Mac (in dit geval) aanbieden bij een door Apple geautoriseerd reparatiepunt om vast te laten stellen hoe en waarom het product defect is gegaan. Met een dergelijk rapport in handen sta je veel sterker, maar dan nog kan de leverancier koppig zijn en je claim afwijzen. Je bent dan genoodzaakt om naar de rechter te stappen! Het naar de rechter stappen en het laten opmaken van het rapport kost aardig wat geld!

Ook moet er rekening worden gehouden met het feit dat je niet alles vergoed krijgt! Dit is een groot misverstand die vaak ontstaat als er iets wordt uitgelegd over het consumentenrecht. Wanneer je bv. een Mac al 3 jaar gebruikt dan kan je absoluut niet verwachten dat de volledige reparatiekosten worden vergoed!
Je hebt immers de Mac al 3 jaar in gebruikt genomen. Er zal dus slechts een bepaald percentage van de kosten worden vergoed. Dit is dan weet afhankelijk van de "economische levensduur" van het product.

Het simpel en alleen roepen van: "JA IK HEB GEWOON RECHT OP 2 JAAR GARANTIE" is dus klinkklare onzin!!! Neemt alleen niet weg dat organisaties als de ConsumentenBond enorm tekort schieten in hun informatievoorziening en derhalve dergelijke reactie uitlokken bij de consument wanneer zij aanspraak willen maken op hun garantie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flatwhite schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:52:
Grappig om te lezen dat iedereen hier meteen begint te schermen met allemaal verschillende termen als "wettelijke garantie", "verwachte levensduur" enz. Het voorgaande is inderdaad van belang, maar het belangrijkste punt van allemaal (en dan heb ik het over de Nederlandse wetgeving) wordt bijna altijd over het hoofd gezien. Sterker nog, organisaties als de Consumentenbond en televisieprogramma's als Radar en Kassa doen daar ook heel erg laconiek over.... Het gaat dan om de....

Bewijslast!

De Nederlandse wet geeft (letterlijk) 6 maanden garantie. Gaat er iets stuk aan je Mac binnen deze 6 maanden, dan moet de (Nederlandse) leverancier het product zonder te "zeuren" repareren. Tenzij de leverancier kan aantonen dat het defect door je eigen schuld komt (bv. waterschade, blikseminslag etc.). Meestal gebeurt dit niet en wordt dus het product zonder kosten gerepareerd!

De meeste producenten (en ook Apple) verlengen echter de genoemde 6 maanden naar 12 maanden. Dat betekend dus dat je het product 12 maanden lang het product zonder kosten gerepareerd kan laten worden. Mits de boven genoemde uitzondering niet van toepassing is.

Zijn de 12 maanden voorbij dan wordt de bewijslast omgedraaid. Dat wil dus zeggen dat jij zelf moet aantonen dat bv. het defect raken van de HD, scherm, moederbord etc. niet door jou toe doen is veroorzaakt. Dit is in de meeste gevallen knap lastig om aan te tonen. Als consumente ben je nl. in de meeste gevallen geen expert op het gebied van elektronica en kan je dus niet aantoonbaar maken dat wat er stuk is gegaan niet jou schuld is. Je kan bijvoorbeeld wel de defecte Mac (in dit geval) aanbieden bij een door Apple geautoriseerd reparatiepunt om vast te laten stellen hoe en waarom het product defect is gegaan. Met een dergelijk rapport in handen sta je veel sterker, maar dan nog kan de leverancier koppig zijn en je claim afwijzen. Je bent dan genoodzaakt om naar de rechter te stappen! Het naar de rechter stappen en het laten opmaken van het rapport kost aardig wat geld!

Ook moet er rekening worden gehouden met het feit dat je niet alles vergoed krijgt! Dit is een groot misverstand die vaak ontstaat als er iets wordt uitgelegd over het consumentenrecht. Wanneer je bv. een Mac al 3 jaar gebruikt dan kan je absoluut niet verwachten dat de volledige reparatiekosten worden vergoed!
Je hebt immers de Mac al 3 jaar in gebruikt genomen. Er zal dus slechts een bepaald percentage van de kosten worden vergoed. Dit is dan weet afhankelijk van de "economische levensduur" van het product.

Het simpel en alleen roepen van: "JA IK HEB GEWOON RECHT OP 2 JAAR GARANTIE" is dus klinkklare onzin!!! Neemt alleen niet weg dat organisaties als de ConsumentenBond enorm tekort schieten in hun informatievoorziening en derhalve dergelijke reactie uitlokken bij de consument wanneer zij aanspraak willen maken op hun garantie....
offtopic:
Jij praat over producenten als Apple. Daar hebben wij als consument totaal niks mee te maken. We hebben met de winkel te maken en die hoort volgens de europese wetgeving tenminste 2 jaar volledige garantie te geven op electronica producten. Wat je zegt over bewijslast klopt idd wel. Als jij na 1.5 jaar een laptop inlevert die vol met krassen en deuken zit hoef jij idd niet te verwachten dat jij garantie krijgt. Maar Apple liefhebbers zijn over het algemeen zeer zuinig op hun spullen :p

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Laatst online: 12:04
Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 14:06:
[...]

offtopic:
Jij praat over producenten als Apple. Daar hebben wij als consument totaal niks mee te maken. We hebben met de winkel te maken en die hoort volgens de europese wetgeving tenminste 2 jaar volledige garantie te geven op electronica producten. Wat je zegt over bewijslast klopt idd wel. Als jij na 1.5 jaar een laptop inlevert die vol met krassen en deuken zit hoef jij idd niet te verwachten dat jij garantie krijgt. Maar Apple liefhebbers zijn over het algemeen zeer zuinig op hun spullen :p
Daar heb je als consument in zekere zin inderdaad niet direct mee te maken. Maar de leverancier bv. een APR wel en die gaat in heel veel gevallen niet uitkeren als de fabrikant de winkel niet uitkeert. Dit is eigenlijk waar het allemaal op neer komt. Ik geef overigens nergens aan dat je bij Apple moet zijn voor je garantie.

En inderdaad je zal je garantie moeten claimen bij je leverancier en niet bij de producent. Het wordt alleen veel gemakkelijker als de producent een garantietermijn geeft van 2 jaar, want dan zal je leverancier ook niet moeilijk doen.

In ieder geval gaat hetzelfde verhaal nog steeds op! En de Europese wetgeving waar je het over hebt heeft het inderdaad over 2 jaar. Maar dit minimum is nou juist NIET overgenomen door de Nederlandse wetgever. < Dit minimum geld ook voor Nederland, maar de bewijslast draait alsnog om na 6 maanden. Deze termijn gaat over de aansprakelijkheid van de verkopende partij en niet de garantie Hier wordt er van uit gegaan dat een Mac (computer) bv. langer dan minimaal 2 jaar mee moet kunnen gaan. De levensduur van het product is dus afhankelijk van het type/soort product.

Ookal zie je Mac er nog pico bello uit dan nog zal je moeten aantonen dat het product niet door jou schuld is defect geraakt. M.a.w. het simpel laten zien dat je Mac geen deuken of krassen heeft is echt niet voldoende. Misschien heb je 'm wel een keer open geschroefd en er is toen iets mis gegaan of er is bv. water over heen gevallen etc. Dit moet allemaal onderzocht worden en op papier gezet worden.

Sterker nog: ookal heeft je Mac deuken en krassen en je kan aantonen dat bijvoorbeeld het beeldscherm niet door de deuken of krassen is stuk gegaan dan zal er alsnog door de leverancier uitgekeerd moeten worden. Wat heeft bijvoorbeeld een barst in het scherm te maken met een defecte HD?

[ Voor 10% gewijzigd door Flatwhite op 02-03-2010 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heeft de winkel geen regresrecht dan? Verder is het in de zakelijke handel gebruikelijk dat er minder bescherming en meer contractsvrijheid is, als je er met de fabrikant/leverancier niet uitkomt calculeer je de garantiekosten in je prijs in of verkoop je het product niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag naar de advocaat geweest,we gaan eerst de APR in gebreken stellen,reageert hij daar niet op dan gaan we verder gaan he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Flatwhite schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:52:
Dat is inderdaad een groot misverstand waar jij je helaas ook schuldig aan maakt. Er is inmiddels al een arrest waarbij het Europees Hof heeft uitgesproken dat bovenstaand verhaal niet mag (zie punt 24). Er is geen halve vergoeding, er is alleen maar een volledige vergoeding van de reparatie. Je mag niet de verlengde levensduur door de reparatie verhalen op de consument (onrechtvaardige verrijking). De Nederlandse wet heeft dat echter anders bepaald en hier mag het weer wel. Echter is de Nederlandse wet hier totaal niet van toepassing dus telt dat hele verhaal niet. Overigens is het ook nog maar de vraag in hoeverre dit deel in Nederland stand houdt, het arrest waar ik naar link is van iemand uit Duitsland die dit aanhangig heeft gemaakt omdat het om een Europese richtlijn gaat en het Europees Hof daar dan uitspraken over mag doen.

Het bewijslast verhaal hoeft overigens helemaal niet moeilijk te zijn. Een vermoeden is eigenlijk al wel genoeg, zeker omdat jij als consument niet de technisch inhoudelijke kennis hoeft te hebben om duidelijk het probleem aan te wijzen. Als je al kunt aangeven dat je keurig netjes volgens de handleiding van het product hebt gewerkt waarbij de verwachting niet is dat iets stuk gaat kan dat al genoeg zijn. Het probleem is alleen wel dat veel winkeliers terug moeten vallen op de fabrikant en die hoeven niet aan die wetgeving te voldoen. Gevolg is dat een winkelier dus wel 2 jaar garantie moet gaan verlenen op iets waar de fabrikant maar 1 jaar garantie op levert. Dat is een bedrijfsrisico die een groot aantal niet wil lopen waardoor ze dus mensen gaan afschepen. Ze rekenen dan de fabrieksgarantie ten onrechte door aan de consument die daarna bergen moet gaan verzetten. Het lijkt mij ook wat terechter als de maker van het product opdraait voor de garantie naast de verkoper i.p.v. alleen maar de verkoper zoals nu het geval is. Je kunt de verkoper moeilijk verantwoordelijk houden voor een fabricagefout. Maar ja, dat is dan meteen alweer een hele andere discussie.
Flatwhite schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 14:26:
Sterker nog: ookal heeft je Mac deuken en krassen en je kan aantonen dat bijvoorbeeld het beeldscherm niet door de deuken of krassen is stuk gegaan dan zal er alsnog door de leverancier uitgekeerd moeten worden. Wat heeft bijvoorbeeld een barst in het scherm te maken met een defecte HD?
Valschade. Je zult wanneer er al wat schade aan de machine is met veel harder bewijs komen om aan te tonen dat de eerdere schade echt niet gerelateerd is met de nieuwe schade. Bij verzekeringen zie je hetzelfde, die keren gewoon niet uit wanneer iets al beschadigd is geweest ("ja het was al stuk, hoe weten wij nou dat dit niet toen ook al zo was?").

[ Voor 12% gewijzigd door ppl op 02-03-2010 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

De Europese wet staat wel degelijk boven de Nederlandse wet. En daarbij heb je (nogmaals) totaal niks te maken met de "fabriek". Apple is niet verplicht 2 jaar garantie te geven. Dat moet de winkel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:04:
[...]

De Europese wet staat wel degelijk boven de Nederlandse wet. En daarbij heb je (nogmaals) totaal niks te maken met de "fabriek". Apple is niet verplicht 2 jaar garantie te geven. Dat moet de winkel doen.
Ne klopt formeel gaat Europees recht boven nationaal (Nederlands) recht maar zolang de Nederlandse wet niet is aangepast kan men zich niet beroepen op het recht op 2 jaar.
Het Europees wet verplicht lidstaten om hun wetgeving aan te passen elk lid eenzelfde richtlijn heeft, maar laten de keuze van de methode over aan elke lidstaat.

Dus denk dat we toch wel met elkaar eens zijn nu, zat er een beetje naast.

Maar de garantie wordt toch afgegeven door de fabrikant en wordt uitgevoerd door deverkopende partij of zit ik er hier ook naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Queenfanmichel schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:49:
[...]

Ne klopt formeel gaat Europees recht boven nationaal (Nederlands) recht maar zolang de Nederlandse wet niet is aangepast kan men zich niet beroepen op het recht op 2 jaar.
Het Europees wet verplicht lidstaten om hun wetgeving aan te passen elk lid eenzelfde richtlijn heeft, maar laten de keuze van de methode over aan elke lidstaat.

Dus denk dat we toch wel met elkaar eens zijn nu, zat er een beetje naast.

Maar de garantie wordt toch afgegeven door de fabrikant en wordt uitgevoerd door deverkopende partij of zit ik er hier ook naast.
Het spijt me om te zeggen, maar hier zit je er ook naast :9~
De garantie naar de consument toe gaat altijd via de winkel. Als jij een iMac koopt bij een Apple reseller dan moet jij ook bij die reseller zijn om je garantie te claimen. Je kunt natuurlijk altijd proberen om je garantie via Apple te claimen aangezien zij ook via internet direct naar de consument verkoopt, maar Apple is in deze situatie niet verplicht om 2 jaar te geven, omdat jij je product bij een Apple Reseller hebt gekocht en niet direct via Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:54:
[...]

Het spijt me om te zeggen, maar hier zit je er ook naast :9~
De garantie naar de consument toe gaat altijd via de winkel. Als jij een iMac koopt bij een Apple reseller dan moet jij ook bij die reseller zijn om je garantie te claimen. Je kunt natuurlijk altijd proberen om je garantie via Apple te claimen aangezien zij ook via internet direct naar de consument verkoopt, maar Apple is in deze situatie niet verplicht om 2 jaar te geven, omdat jij je product bij een Apple Reseller hebt gekocht en niet direct via Apple.
Dat zeg ik ook de garantie loopt via de verkopende partij :) :), maar wie geeft mij garantie als ik online bij Apple een iMac koop ;) immers fabrieksgarantie is de garantie die door de fabrikant af wordt gegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Queenfanmichel op 02-03-2010 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fabrieksgarantie is eigenlijk de garantie naar de winkel toe. Dus de garantie die Apple geeft aan de Apple Resellers. Als je online een Apple computer gaat de garantie wel via Apple zelf. Dit maakt ook niks uit want in deze situatie moet Apple jou 2 jaar garantie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 20:18
Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:08:
in Nederlands is garantie niet verplicht!!
fabrikanten kunnen gewoon zonder garantie iets verkopen, echter weten zij dan ook dat ze niks verkopen vandaar dat men altijd 1 jaar hanteert of langer.

apple is gewoon 1 jaar

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchzilla schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 22:32:
[...]

fabrikanten kunnen gewoon zonder garantie iets verkopen, echter weten zij dan ook dat ze niks verkopen vandaar dat men altijd 1 jaar hanteert of langer.

apple is gewoon 1 jaar
Lees eerst het topic even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchzilla schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 22:32:
[...]

apple is gewoon 1 jaar
Reageer a.u.b. alleen als je er tenminste een beetje verstand van hebt. Als je niet weet waarover je praat reageer dan gewoon niet.
Wat jij zegt is klinkklare onzin.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2010 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon op een volle zaterdagmiddag in de zaak iets te hard roepen "Dus u weigert mij de garantie waar ik recht op heb" (of je echt dat recht hebt weet ik niet)......

Moet je eens zien hoe snel je met de manager van die toko "onder 4 ogen' jouw garantie aan het verkrijgen bent >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
@hierboven, een beetje een onsmakelijke en zeker ook niet altijd werkzame methode (zal zeker ook averechts werken), neemt niet weg dat je het kunt proberen natuurlijk....
Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 22:31:
Fabrieksgarantie is eigenlijk de garantie naar de winkel toe. Dus de garantie die Apple geeft aan de Apple Resellers. ...
En ook dat ligt zoals ik eerder aangaf (regresrecht) wel wat genuanceerder zie ook o.a. hier

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 03-03-2010 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Je hebt in België gewoon recht op 2 jaar garantie op electronische toestellen, punt. Teruggaan naar de winkel en op een vriendelijke manier vermelden dat je de garantie wil waar je wettelijk recht op hebt. Indien ze nog steeds weigeren: eisen dat je de winkelmanager hierover kan spreken. Nog steeds geen positieve evolutie: klacht indienen bij de federale dienst economie.

Probeer zelf altijd rustig en vriendelijk te blijven. Roepen, schelden of de winkelbediende belachelijk proberen te maken zal je weinig goeds opbrengen...

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talos_solat
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-08-2023
meer info over de 'Belgische garantie wetgeving'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lenny77
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-08 16:53
Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 10:47:
Gewoon op een volle zaterdagmiddag in de zaak iets te hard roepen "Dus u weigert mij de garantie waar ik recht op heb" (of je echt dat recht hebt weet ik niet)......

Moet je eens zien hoe snel je met de manager van die toko "onder 4 ogen' jouw garantie aan het verkrijgen bent >:)
Of hoe snel je een rechtzaak wegens smaad aan je broek hebt... ;)

"To overcome other's armies without fighting is the best of skills" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Even een quote van de website die hierboven aangegeven wordt (punt 18):
Ik heb zopas bij een kleinhandelaar een pc gekocht die nu niet meer werkt. De verkoper weigert de garantie omdat de fabrikant slechts een garantie van een jaar toekent. Heeft hij daartoe het recht?

Neen.

De wettelijke garantie voor een gebrek aan conformiteit van twee jaar is eveneens van toepassing voor pc's. Deze garantieverplichting is ten laste van de verkoper.

In dat geval voorziet de wet voor de verkoper de mogelijkheid om zich te wenden tot de producent en/of de fabrikant (regresvordering).
Lijkt me wel heel duidelijk... Je niet laten doen dus, je hebt gewoon recht op garantie!

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hou julie hier op de hoogte,ik ga eerste een aangetekend schrijven doen,en ja de rest is bekend he ;) .Maar ik geef hun nog een kans om te anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
anticiperen? Je gaat dus nog even wachten?

[ Voor 55% gewijzigd door begintmeta op 03-03-2010 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik stuur een aangetekend schrijven en geef hun dan denk ik nog 2 weken om iets te ondernemen.Gebeurt er niets ga ik gerechtelijke stappen ondernemen.En eigenlijk hoop ik op het laatste,ik wil echt proberen om mensen te behoeden zoiets te moeten meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dus je geeft ze eigenlijk meer gelegenheid om te reageren dan te anticiperen ;) (al kun je naturlijk altijd anticiperen) Vergeet niet om ook in je brief die termijn en wat je concreet verwacht dat binnen die termijn wordt gedaan te zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 04-03-2010 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
begintmeta schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 12:26:
Dus je geeft ze eigenlijk meer gelegenheid om te reageren dan te anticiperen ;) (al kun je naturlijk altijd anticiperen) Vergeet niet om ook in je brief die termijn en wat je concreet verwacht dat binnen die termijn wordt gedaan te zetten.
Is gebeurt ;) In de brief vermeld ik dus dat ze 2 weken krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric123123
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-09-2022
Ik snap iets niet aan deze discussie.

Er wordt hele tijd gesproken over garantie. Maar of er garantie is, is niet eens zo relevant. Het gaat om de vraag of een product (de afgeleverde zaak) de overeenkomst beantwoord. Als het product niet voldoet aan de verwachtingen die de koper, redelijkerwijs, mede gelet op de aard van de zaak, mocht verwachten, kan er nakoming (reparatie) worden geëist? Er zijn overigens meerdere rechtsmiddelen. Denk aan ontbinding, maar dat is hier niet redelijk lijkt mij.

Het is toch zo, mede gelet op bovenstaande tekst, dat als een product, ik zeg maar even in het extreme geval, een maand buiten de garantieperiode defect raakt dit er niet voor zorgt dat de verkoper wordt verlost van de conformiteiteis zoals ik hierboven heb beschreven.

Het gaat hier om een dure laptop. De verwachtingen die de koper hierdoor heeft zullen veel groter zijn. Logisch! Koopt men een goedkope laptop dan is is dit vice versa.

Ik meen dat bovenstaand een uitgangspunt is? Dit alles laat de bewijslast problematiek natuurlijk in het midden. Als het niet klopt wat ik schrijfm verbeter mij! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-04 22:50
eric123123 schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 20:10:
Als het niet klopt wat ik schrijfm verbeter mij! ;)
Het gaat hier om de Belgische wetgeving, en hierbij heb je zoieso 2 jaar....
Je hoeft het niet eens op die manier aan te kaarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 22:26
Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 19:45:
[...]

Is gebeurt ;) In de brief vermeld ik dus dat ze 2 weken krijgen.
2 weken om te reageren, of 2 weken om het op te lossen?

Als het dat laatste is, is de termijn niet echt aan de realistische kant. In NL meestal zo'n 6 weken voor een behoorlijke reparatie. Brief uiteraard aangetekend verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wel dient de overlast in principe zoveel mogelijk beperkt te blijven*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 22:26
begintmeta schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:34:
Wel dient de overlast in principe zoveel mogelijk beperkt te blijven*
Zou je hard kunnen maken dat je iMac onmisbaar is en dat je daarom een leenapparaat dient te krijgen? Lijkt mij sterk, tenzij je 'm zakelijk zou gebruiken misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JottemJ schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 07:57:
[...]

2 weken om te reageren, of 2 weken om het op te lossen?

Als het dat laatste is, is de termijn niet echt aan de realistische kant. In NL meestal zo'n 6 weken voor een behoorlijke reparatie. Brief uiteraard aangetekend verzenden.
Excuseer?6 weken om een HD te vervangen?Dit kan je gewoon niet menen.De verkoper verstuurd de iMac naar Wommelgem en daar draaien ze hem open en vervangen hem gewoon.
Ik wil binnen de 2 weken iets van hun vernemen.Als ze niets laten horen ga ik helaas verder moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat veel mensen hier eens moeten gaan googlen op de term 'non-conformiteit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 17-09 22:20
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 19:52:
[...]

Excuseer?6 weken om een HD te vervangen?Dit kan je gewoon niet menen.De verkoper verstuurd de iMac naar Wommelgem en daar draaien ze hem open en vervangen hem gewoon.
Ik wil binnen de 2 weken iets van hun vernemen.Als ze niets laten horen ga ik helaas verder moeten gaan.
Hou zoiezo maar rekening met 4/6 weken als ze hem moeten vervangen, het opsturen en verzenden duurt al even en vervolgens komt die in de rij te staan bij andere produkten die vervangen moeten worden en als je dan aan de beurrt ben en het is gefixed en gecontroleerd en getest en vervolgens terug sturen etc. ben je hem toch wat lang kwijt.

Als ze het nou ter plekke bij een Apple reseller kunnen vervangen is het wat anders, maar als die echt helemaal opgestuurd moet worden gaat dat best een tijdje duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens klinkt het nederlandse 'garantie' recht heel leuk. Geen vastgestelde einddatum, 6 maanden zonder bewijslast en na die 6 maanden als non-conformiteit aannemelijk te maken is tot in principe de verwachtte levensduur tov het defect. Langer dan die 2 jaar dus.

Maar in de praktijk geeft het dit soort problemen. Nederland had er beter aan gedaan de wettelijke 2 jaar van de EU gewoon strikt over te nemen en eventueel vanaf die 2 jaar nog met met non-conformiteits beginsel gaan rotzooien.

en ja, ik weet dat dit topic over een situatie in belgie gaat, maar gelet op de rest van de discussie wel passend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 17-09 22:20
Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 17:48:
Overigens klinkt het nederlandse 'garantie' recht heel leuk. Geen vastgestelde einddatum, 6 maanden zonder bewijslast en na die 6 maanden als non-conformiteit aannemelijk te maken is tot in principe de verwachtte levensduur tov het defect. Langer dan die 2 jaar dus.

Maar in de praktijk geeft het dit soort problemen. Nederland had er beter aan gedaan de wettelijke 2 jaar van de EU gewoon strikt over te nemen en eventueel vanaf die 2 jaar nog met met non-conformiteits beginsel gaan rotzooien.

en ja, ik weet dat dit topic over een situatie in belgie gaat, maar gelet op de rest van de discussie wel passend
Dat zou inderdaad een hoop schelen, het komt helaas vaak voor dat garantie hebben en kunnen aantonen en krijgen bij verschillende fabrikanten een probleem is.
Helaas ook vaak zat gehad dat werknemer X dit zegt en bij werknemer Y is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Waarschijnlijk wel, maar wat ook meespeelt is dat in NL geen echt praktisch bruikbaar rechtsmiddel bestaat. Overigens is in het eerder gelinkte memorie van toelichting op pagina's 9/10 ook geen totaal eenduidige tekst (voor kwadwillenden iig), maar men moet een richtlijnconforme uitleg kiezen zoals in een ander topic al eens is uitgelegd.

offtopic:
't is in Nederland gewoon ook een semantische kwestie, garantie wordt voor diverse zaken gebruikt (conformiteit, (bepaalde) garantie(s) van de fabrikant of van de winkel etc.). In het Duits bestaat een dergelijke verwarring ook, al hebben ze daar twee frequent gebruikte woorden (Gewährleistung/Garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik loop op dit moment stage bij een apple reseller.

Apple geeft 1 jaar garantie(heb het topic gelezen) je hebt de mogelijkheid om Applecare erbij te kopen dit verlengt je garantie met 2 jaar(je hebt dan totaal 3 jaar) ik zie hier mensen komen met een mac die na b.v 1.5 of 2 jaar kapot is gegaan. deze mensen moeten wij helaas nee verkopen. als wij de producten naar de reparateur sturen krijgen we er een factuur bij die gevuld is met een aantal cijfer die betaald moeten worden. als je dan ook nog echt garantie zou hebben na 1 jaar dan zou er nix op de factuur komen te staan.

je kan het altijd proberen nooit geschoten is altijd mis. maar ik geef je weinig hoop. je bent namelijk niet verplicht om er standaart 2 jaar garantie op te geven. er word namelijk ook bij gezecht dat je 1 jaar garantie heb, maar met applecare geeven ze je toch de mogelijkheid om tegen een vergoeding dit dus uit te breiden.

als dit voor de rechter zou komen hebben ze nog de mogelijkheid om te kunnen zekken had je maar applecare moeten kopen. houd er rekening mee dat het een oficieel Amerikaans bedrijf is, weet niet wat de wetgeving daar is maar ze kunnen het altijd proberen. is dit het allemaal waard voor iets wat mischien 300 euro kost een advocaat veegt er ze kont mee af. en als je verliest kan het je nog meer kosten.

je zegt trouwens Mijn iMAc is 1,5 jaar oud en start niet meer of traag op. start die nou niet meer op of gewoon altijd zeer traag en geen zin om 10 minuten naar een applescherm te kijken. als het sofdware matig is dan is het altijd je eigen schuld

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
@dakhaas88, een hoop van wat je schrijft is totaal irrelevant:
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 17:38:
... weet niet wat de wetgeving daar is maar ze kunnen het altijd proberen. ...
Volgens mij moet je ook de wetgeving hier eens bekijken, zeker als je met klachtafhandeling en andere klantgerelateerde zaken te maken krijgt tijdens je stage. Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten is misschien een aardig begin, of anders een leer/handboek consumentenrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 17:52:
@dakhaas88, een hoop van wat je schrijft is totaal irrelevant:

[...]

Volgens mij moet je ook de wetgeving hier eens bekijken, zeker als je met klachtafhandeling en andere klantgerelateerde zaken te maken krijgt tijdens je stage. Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten is misschien een aardig begin, of anders een leer/handboek consumentenrecht.
ik begrijp het als ik het mischien niet helemaal goed heb(ben ook maar een mens) maar de link die je geeft is voor een webwinkel en aankopen die je online doet. volgens mij gaat dit om een winkel verkoop en niet online

wat is er voor de rest irrelevant aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomoDigger
  • Laatst online: 08:32
applecare of niet, de verkoper (niet noodzakelijk apple zelf) dient zich aan de wet te houden, en tenminste 2 jaar (europese wet) of de verwachte levensduur (nl-wet, als dat langer is) garantie te leveren.

Wat dat betreft betaal je met applecare dus eigenlijk voor uitbreiding met 1 jaar (en om het makkelijk, dus zonder dreigen met rechtsgang oid voor elkaar te krijgen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 17:56:
...
ik begrijp het als ik het mischien niet helemaal goed heb(ben ook maar een mens) maar de link die je geeft is voor een webwinkel en aankopen die je online doet. volgens mij gaat dit om een winkel verkoop en niet online
Dat is voor garantieaangelegenheden niet heel relevant, in het gelinkte stukje staat ook iets over garantie. 't is ook maar een simpel opzetje, met wat googlen en zoeken op dit forum en naar de bieb gaan kom je snel een stuk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:41

polthemol

Moderator General Chat

Apple geeft 1 jaar garantie(heb het topic gelezen) je hebt de mogelijkheid om Applecare erbij te kopen dit verlengt je garantie met 2 jaar(je hebt dan totaal 3 jaar) ik zie hier mensen komen met een mac die na b.v 1.5 of 2 jaar kapot is gegaan. deze mensen moeten wij helaas nee verkopen. als wij de producten naar de reparateur sturen krijgen we er een factuur bij die gevuld is met een aantal cijfer die betaald moeten worden. als je dan ook nog echt garantie zou hebben na 1 jaar dan zou er nix op de factuur komen te staan.

je kan het altijd proberen nooit geschoten is altijd mis. maar ik geef je weinig hoop. je bent namelijk niet verplicht om er standaart 2 jaar garantie op te geven. er word namelijk ook bij gezecht dat je 1 jaar garantie heb, maar met applecare geeven ze je toch de mogelijkheid om tegen een vergoeding dit dus uit te breiden.

als dit voor de rechter zou komen hebben ze nog de mogelijkheid om te kunnen zekken had je maar applecare moeten kopen. houd er rekening mee dat het een oficieel Amerikaans bedrijf is, weet niet wat de wetgeving daar is maar ze kunnen het altijd proberen. is dit het allemaal waard voor iets wat mischien 300 euro kost een advocaat veegt er ze kont mee af. en als je verliest kan het je nog meer kosten.

je zegt trouwens Mijn iMAc is 1,5 jaar oud en start niet meer of traag op. start die nou niet meer op of gewoon altijd zeer traag en geen zin om 10 minuten naar een applescherm te kijken. als het sofdware matig is dan is het altijd je eigen schuld
het maakt niets uit dat het een amerikaans bedrijf is, al kwamen ze uit de sahara, als je verkoopt in Nederland, heb je je te schikken naar het Nederlandse recht met betrekking tot garantietoestanden / verkoop ed. (of Europees recht). Dat is het grote probleem ook vaker, die AppleCare is in feite je reinste onzin: ze laten me extra betalen voor iets waar ik toch al recht op heb en zeggen eigenlijk van "mwah we zouden het wel moeten geven aan je, maar dat weigeren we, tenzij je ff een zak centen neerzet, dan doen we niet meer moeilijk".

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

@dakhaas88: Door je tekst denk ik dat je het hebt over het algemene garantiebeleid van Apple, maar in België is dit wettelijk geregeld. Er is twee jaar garantie op elektronische toestellen ongeacht de garantietermijn die de fabrikant geeft. Elke verkopende partij is bij wet verplicht om die 2 jaar te geven. Zij kunnen dan op hun beurt de kosten aan Apple voorleggen. Dat het om een buitenlands bedrijf gaat maakt helemaal niets uit aangezien ze activiteiten in België hebben (eventueel via een importeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:29

De klant heeft niks met de reparateur te maken, dat jullie een rekening krijgen wil niet zeggen dat de klant geen garantie meer heeft. Lees dit maar eens (voor NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is klink klare onzin wat je hier zit te vertellen. Jij hebt nog veel te leren op je stage plek. Jullie kunnen binnen 1 jaar de reparatiekosten declareren bij Apple. Na het 1e jaar draaien jullie zelf op voor de kosten. DAAROM geven veel winkels maar 1 jaar garantie!! Winkels die op producten wel 2 jaar garantie geven kunnen 2 jaar lang geld declareren bij de fabrikant.

En daarbij maakt het geen reet uit of Apple een amerikaans chinees of wat dan ook bedrijf is. Je hebt als consument te maken met de winkel en in dit geval TOTAAL niet met Apple.

Dat je zegt dat software altijd jouw fout is is ook klink klare onzin. Als jij een apparaat koopt waarbij vanaf het begin af aan een software fout in zit dan heb je recht op vervanging of je geld terug.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 19:35:
... Jullie kunnen binnen 1 jaar de reparatiekosten declareren bij Apple. Na het 1e jaar draaien jullie zelf op voor de kosten. ...
Ook dat is natuurlijk niet per se zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel

Ja dat heb je leuk geegd maar een leugen zoals je al kon lezen, in Nederland is een wet en ook in Europa. Volgens Europa 2 jaar volgens Nederland de wettelijke bescherming.

Het maakt geen moer uit of het een Amerikaans, Chinees, Fins, Duits, Japans bedrijf is alles wat in Europa wordt verkocht moet voldoen aan de 2 jaar wettelijke Europese garantie.

Behalve in Nederland hier wordt gekeken hoelang, bij normaal gebruik, het apparaat mee gaat.

Hoedan ook Apple is verkeerd bezig als men na het eerste jaar alles volledig ten koste stelt aan de gebruiker, maar mijn ervaring is dat Apple hier wel aan voldoet aangezien mijn superdrive na 1,5 jaar defect is gegaan en alles keurig gerepareerd is en geen kosten voor mij.

In België is het anders daar is het wettelijk 2 jaar en dan kan Apple hoog of laag springen ook na het 1e jaar zal de verkopende partij ook de garantie verlenen na het eerste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn twee dingen die ik niet snap.

Waarom koop je producten van een merk waarvan je weet dat je het niet eens bent met het garantie beleid? Omdat je toch wel graag een macje wilt hebben, ook al wist je van tevoren dat men moeilijk gaat doen na een jaar. Vervolgens geeft het ding problemen en moet hemel en aarde worden bewogen om je gelijk te krijgen... Koop een Asus of iets in die trant als je 2 jaar na dato nog garantie wilt.

Ten tweede, is al dit gedoe het waard? Advocaat, brieven schrijven en 'verdere stappen ondernemen' , al met al is het goedkoper om een nieuwe te kopen (en sneller)! Plus, waar praten we over? Een HDD van een euro of 120/150, plus een uurloon van 90 euro? Je gaat dus een partij kabaal staan maken om 250 euro, het is maar waar je prioriteiten liggen. Maar ach, zo blijf je van de straat.

EDIT: Ik verdedig Apple of de APR overigens niet, maar ik snap dit soort acties gewoon niet. Aan het einde van de rit ben jij (de consument) sowieso de verliezer, voorkomen is beter dan genezen. Koop gewoon bewust.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Bon,Ik begrijp dat je dus je boterhammen betaald met heel dit gedoe,en ik heb begrip dat je standpunt of werk probeert te verdedigen.
Maar graag zou ik even iets verduidelijken.
Mijn iMac is anderhalf jaar oud en hing in eerste instantie ineens vast en dit gewoon tijdens het surfen zonder dat er ook maar iets gebeurt is.IK heb toen via de power-knop het toestel moeten uitzetten.Toen starte hij dus niet meer op,telkens kreeg ik een mapje met een vraagteken,dan heb ik hem maar weer uitgezet en weet aangezet en na lang wachte starte hij dan op maar dat duurde heel lang en dan was het nog eens wachten op het dock en dan kon hij geen progs launchen.
Daarna starte hij weer niet op.Ik heb het toestel dan binnen gedaan bij de reseller waar ik hem gekocht heb,en zij hebben de diagnose gedaan dat de HD stuk was,ik heb dat niet bepaald maar zij.

Verder mag je toestel komen van waar het wil je moet je houden aan de verkoopregels van dat land,meer nog,Apple weet hoe de wet hier in elkaar zit en geef toe dat verkoper de garantie MOET geven,als ik het online gekocht had bij Apple was er geen probleem geweest.
Nu zijn de kosten voor de verkoper...en dat is niet lollig maar dat is het net zo min voor mij...dus de verkoper heeft de verdienste gehad van mijne kant,nu is het aan hem om zijn plicht te doen.

Verder wil ik er nog iets aan toevoegen,mij gaat het om het principe dat ze u naar huis sturen met een leugen om zelf niets te moeten betalen.
ALs de verkoper mij nu gezegd had:"helaas moet ik die kosten nu op mij nemen en ik heb al niet veel verdient op dit toestel (ik heb de volle pot betaald),dan had ik met alle plezier de kosten betaald.NU mag mij dit nog een fortuin kosten aan advocaat en gerechtskosten,ik ga door,voor mij maakt het geen zak uit,maar er zijn mensen die met hun zuur gespaarde centen zo een ding kopen en dan ook zo worden behandeld en dit MOET stoppen,als het zelfs zo erg is geworden dat jij hier zomaar tegen ons zonder blikken of blozen durft te zeggen dat wij in de fout gaan om 2 jaar wettelijke garantie te verwachten....sorry ma dan word ik dus gewoon pissed.

Voor de resellers zou het een EER moeten zijn om Apple te mogen verkopen,helaas merk ik op meerdere fora en stores dat de reseller een nek hebben van jewelste en eigenlijk het volk niet willen helpen.
Persoonlijk ben ik altijd voorstander geweest van een fysieke winkel,kwestie van de mensen die er werken iets te gunnen en dus de locale economie te doen draaien,het enige wat ik daar vor terug verwacht is een vriendelijke goededag (en niet alleen als mijn rondborstige vrouw erbij is),een glimlach en een beetje service.In ruil mag u van mij duurder zijn.

Helaas kan dat blijkbaar niet meer,wel dan ga ik naar de grote dozeschuivers (zoals,fnac,Mediamarkt,...)Of ik koop lekker online...

Besef goed dat als iedereen dit gaat doen (wat zal gebeuren als er niets veranderd) dan kan u wel een nieuwe job gaan zoeken.Dit is zeker niet wat ik wil,ik herhaal nog eens,ik koop liever in een fysieke winkel waar ik contact heb met mensen,dit mag mij meer kosten,ik geef hier niets om.Maar niet op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 21:23:

Waarom koop je producten van een merk waarvan je weet dat je het niet eens bent met het garantie beleid? Omdat je toch wel graag een macje wilt hebben, ook al wist je van tevoren dat men moeilijk gaat doen na een jaar. Vervolgens geeft het ding problemen en moet hemel en aarde worden bewogen om je gelijk te krijgen... Koop een Asus of iets in die trant als je 2 jaar na dato nog garantie wilt.

Ten tweede, is al dit gedoe het waard? Advocaat, brieven schrijven en 'verdere stappen ondernemen' , al met al is het goedkoper om een nieuwe te kopen (en sneller)! Plus, waar praten we over? Een HDD van een euro of 120/150, plus een uurloon van 90 euro? Je gaat dus een partij kabaal staan maken om 250 euro, het is maar waar je prioriteiten liggen. Maar ach, zo blijf je van de straat.

EDIT: Ik verdedig Apple of de APR overigens niet, maar ik snap dit soort acties gewoon niet. Aan het einde van de rit ben jij (de consument) sowieso de verliezer, voorkomen is beter dan genezen. Koop gewoon bewust.
Waarom zijn er mensen die zich ieder weekend bezatten?goedwetende dat ze weer gaan braken?

Ik ben al jaren Apple gebruiker en ik heb nooit problemen gehad.Ik heb ook iPod's gehad die na een jaar dood waren,maar ik geef dan ook toe dat die toestel goed hun best gedaan hebben op dat jaar en ik heb dan ook helemaal geen moeite gedaan om het toestel te laten herstellen onder garantie,ik heb dan gewoon een nieuwe gekocht en verder gegaan.

En overal kan er iets mis gaan,ik verwacht nu gewoon dat ze het oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 21:23:

Ik vind dat je hier de bal toch helemaal mis slaat. Even ongeacht over welke fabrikant het hier gaat: ga jij voor elke aankoop checken hoe goed of slecht de garantieregeling van de fabrikant in kwestie is? Het is daarom dat de wet dit regelt: het is wettelijk 2 jaar, en dat is voor alle fabrikanten (en consumenten!) hetzelfde!

En nee, het is 'maar' 250 euro (en een pak minder als je de schijf zelf plaats) maar het is toch net de bedoeling van garantie om die dingen te vermijden? De TS wil hier gewoon wat hem wettelijk toekomt, niet meer en niet minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
ik loop op dit moment stage bij een apple reseller

Ik heb alleen de "last" pagina van dit topic gelezen maar wilde toch even reageren op deze stagier.

In mijn familie heeft iedereen een mac. Sommige doen het jaren zonder problemen en sommige gaan defect. Heel logisch en dit komt bij alle merken voor.

Mijn zusje heeft een early 2008 MBP (aanschap juni08) die bij aankomst al direct doa was. Na een week keurig omgeruild door Apple en ze kon beginnen. na een paar maandjes was het scherm defect (gerepareerd onder garantie). weer een paar maandjes later het logicboard (gerepareerd onder garantie). Weer een paar maandjes later de Accu en het logicboard (gerepareerd onder garantie) en net na de garantie de HDD (zelf gerepareerd)

Toen een maandje geleden (Halfjaar uit garantie) het scherm er weer mee kapte en de lader zichzelf opblies is ze toch even naar de Apple Premium Reseller gegaan (machouse Rdam) deze konden haar niet helpen want we hadden hem in de online store gekocht en de garantie was eraf. Oke klinkt redelijk dus me zusje Apple gebeld. Kreeg ze een meneer die niets wilde doen en de verbinding zo snel mogelijk wilde verbreken.

Toen ik echter in de middag belde (met de insteek te gaan zeuren ivm de levensduur bla bla) kreeg ik een meneer die eigenlijk heel begripvol was. Hij begreep onze situatie en maakte een CaseID. Daarmee moesten we naar de Apple reseller (wederom machouse rotterdam) en die zou het regelen.
Drie weken later (en wat aankopen nota's mailen) later werd ze gebeld en was hij keurig gemaakt.

Probeer het gewoon eens aardig. Ga niet gelijk op je strepen staan maar bel desnoods vaker tot je een redelijk iemand achter de knop krijgt. Ze kunnen een hele hoop op de Apple Lijn. Ook al geven ze dat niet graag toe.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Donstil schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 22:30:
[...]

Ik heb alleen de "last" pagina van dit topic gelezen maar wilde toch even reageren op deze stagier.

In mijn familie heeft iedereen een mac. Sommige doen het jaren zonder problemen en sommige gaan defect. Heel logisch en dit komt bij alle merken voor.

Mijn zusje heeft een early 2008 MBP (aanschap juni08) die bij aankomst al direct doa was. Na een week keurig omgeruild door Apple en ze kon beginnen. na een paar maandjes was het scherm defect (gerepareerd onder garantie). weer een paar maandjes later het logicboard (gerepareerd onder garantie). Weer een paar maandjes later de Accu en het logicboard (gerepareerd onder garantie) en net na de garantie de HDD (zelf gerepareerd)

Toen een maandje geleden (Halfjaar uit garantie) het scherm er weer mee kapte en de lader zichzelf opblies is ze toch even naar de Apple Premium Reseller gegaan (machouse Rdam) deze konden haar niet helpen want we hadden hem in de online store gekocht en de garantie was eraf. Oke klinkt redelijk dus me zusje Apple gebeld. Kreeg ze een meneer die niets wilde doen en de verbinding zo snel mogelijk wilde verbreken.

Toen ik echter in de middag belde (met de insteek te gaan zeuren ivm de levensduur bla bla) kreeg ik een meneer die eigenlijk heel begripvol was. Hij begreep onze situatie en maakte een CaseID. Daarmee moesten we naar de Apple reseller (wederom machouse rotterdam) en die zou het regelen.
Drie weken later (en wat aankopen nota's mailen) later werd ze gebeld en was hij keurig gemaakt.

Probeer het gewoon eens aardig. Ga niet gelijk op je strepen staan maar bel desnoods vaker tot je een redelijk iemand achter de knop krijgt. Ze kunnen een hele hoop op de Apple Lijn. Ook al geven ze dat niet graag toe.
Je hebt 300 % gelijk,nu moet je weten dat ik een week vriendelijk geprobeerd heb,mijn vrouw is ter plaatse geweest in de winkel en ze werd nors geantwoord.
Als ik een week met hand en tand mijn probleem probeer uit te leggen,de moeite neem om ter plaatse te gaan om dan daar afgesnauwd te worden....eerlijk waar,toen ik het hoorde van mijn vrouw,heb ik eerst even COD gespeeld,dan gegeten,nog even wat rustige muziel beluisterd en toen heb ik besloten dat dit gewoon niet kan.Ik kan dit met gemak betalen,maar er zijn anderen die hetzelfde antwoord krijgen en dit wil ik in de toekomst gewoon vermijden.

En echt,deze reseller verdient het niet om Apple te mogen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 23:11:
[...]

Je hebt 300 % gelijk,nu moet je weten dat ik een week vriendelijk geprobeerd heb,mijn vrouw is ter plaatse geweest in de winkel en ze werd nors geantwoord.
Als ik een week met hand en tand mijn probleem probeer uit te leggen,de moeite neem om ter plaatse te gaan om dan daar afgesnauwd te worden....eerlijk waar,toen ik het hoorde van mijn vrouw,heb ik eerst even COD gespeeld,dan gegeten,nog even wat rustige muziel beluisterd en toen heb ik besloten dat dit gewoon niet kan.Ik kan dit met gemak betalen,maar er zijn anderen die hetzelfde antwoord krijgen en dit wil ik in de toekomst gewoon vermijden.

En echt,deze reseller verdient het niet om Apple te mogen verkopen.
Ja ik had het topic verder niet doorgelezen. Als rustig zijn niet helpt dan moet je wel idd.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wat nou als 1000 mensen nou een rechtzaak spannen tegen Apple. De advocaat kosten per persoon is niks ten opzichte van Applecare.

Maar niet dat iemand zoiets zou gaan organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 07:55:
[...]

Maar wat nou als 1000 mensen nou een rechtzaak spannen tegen Apple. De advocaat kosten per persoon is niks ten opzichte van Applecare.

Pas op,je hebt zoiets rapper op poten dan je verwacht denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

@mrwhoopie: om welke APR gaat het eigenlijk? Ik heb wel een vermoeden, maar ik ben nu toch echt curieus. Antwoord mag gerust via DM, dan moet je de naam niet hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 07:55:
...

Tegen Apple zou sowieso onzinnig zijn (en geldverspilling, ook al is het niet veel), AFAIK is het ding gekocht bij een reseller. Je kunt beter iets tegen de reseller doen. Of de resellers iets tegen Apple (als hun regresrecht niet wordt gehonoreerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Darkstar schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:19:
@mrwhoopie: om welke APR gaat het eigenlijk? Ik heb wel een vermoeden, maar ik ben nu toch echt curieus. Antwoord mag gerust via DM, dan moet je de naam niet hier posten.
Ik durf de naam hier gerust posten,er zijn nog al topics geweest over de slechte service in deze store.Dus zal het deze keer ook niet uitmaken of ik hun naam hier post.

Het gaat over S&S Hasselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil toch even melden dat alles in orde gaat komen.

Ik heb rechtstreeks gemailed naar Mister Jobs en de dag erna werd ik al opgebeld wat het juiste probleem was en hoe ze mij tevreden konden stellen.
Ik heb gewoon gezegd dat ik mijn iMac hersteld wil zoals hij was.Dit vonden ze geen enkel probleem.

Dus CONCLUSIE:

Apple denkt wel aan zijn klanten en wil zeker iets doen,in mijn geval was het gewoon de reseller die geen lucht meer waard is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jlkiller
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:40
[...]

Lees het nu pas, maar goed. Lees art. 90 v Gw is. :)

Mijn portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik quote nog maar eens:
(17) Overwegende dat het passend is de termijn te beperken waarbinnen de verkoper aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming dat bestaat ten tijde van de aflevering van de goederen; dat de lidstaten voorts een verjaringstermijn kunnen vaststellen waarbinnen de consumenten hun rechten kunnen uitoefenen, doch dat deze verjaringstermijn niet mag verstrijken binnen twee jaar na de aflevering van de goederen; dat, indien de verjaringstermijn volgens de nationale wetgeving niet ingaat ten tijde van de aflevering van de goederen, de totale duur van de verjaringstermijn volgens de nationale wetgeving niet korter mag zijn dan twee jaar vanaf het tijdstip van aflevering;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het is niet echt zinnig om een oude koe omhoog te halen om een wettekst te kunnen quoten :) Dit topic gaat dan ook op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.