Stereo alternatief voor Onkyo TX-SR507

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooose
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-01-2019
Op veel sites lees ik dat de onkyo tx-sr507 reciever een topper is voor films en 5.1. Ik wil hem echter voornamelijk gebruiken voor muziek (2.0). Zijn er in dezelfde prijsklasse soortgelijke recievers die een top 2.0 geluid geven een een goed te horen 5.1. Nogmaals...muziekkwaliteit vind ik persoonlijk belangrijker dan filmkwaliteit. Let wel; HDMI etc moet er wel opzitten.

Graag jullie specifieke alternatieven voor een super muziek reciever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 09:51
Wat heb je zelf al gevonden aan alternatieven? Wat is je budget? Heb je merken voorkeur? Heb je design voorkeuren? Is HDMI input de enige echte vereiste? Tweedehands een optie? Wat voor speakers komen er op aan gesloten? Wat is de klankkleur van die speakers (warm, kil, ....)? enz.

maw, iets meer info en iets meer zelfonderzoek voordat iemand hier iets zinnigs kan zeggen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooose
Wat heb je zelf al gevonden aan alternatieven? Pioneer VSX-519V en Denon AVR-1708
Wat is je budget? Maximaal 300 euro
Heb je merken voorkeur? Nee
Heb je design voorkeuren? Nee, kleur zilver, verder weinig voorkeur
Is HDMI input de enige echte vereiste? Vooralsnog wel.
Tweedehands een optie? Nee
Wat voor speakers komen er op aan gesloten? Wharfedale Diamond 10.1
Wat is de klankkleur van die speakers (warm, kil, ....)? Ik vind het persoonlijk een warm geluid wat vooral akoestisch goed tot zijn recht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:10

FeaR

In GoT we trust

Als muziek en 2.0 geluid een groter punt zijn zou ik persoonlijk eerder voor een merk als Marantz of Camebridge Audio gaan. Persoonlijk betere ervaring mee als het gaat om die twee punten. Maar denk niet dat je met die merken een meerkanaals av-receiver gaat vinden voor het bedrag van een Onkyo TX-SR507. Overigens vind ik dat de Onkyo TX-SR507 voor zowel films als muziek ronduit slecht is. Die apparaten zijn leuk voor het geld, maar daar houdt het ook op. Goed zou ik ze zeker niet noemen.

Maar als je vooral 2.0 gaat luisteren kan je dan niet beter een losse stereoversterker halen? Een stereoversterker van zeg maar tweehonderd euro presteert over het algemeen gelijk aan een meerkanaals av-receiver van drie of meer maal hetzelfde bedrag. Als film je toch minder interesseert dan kan je voor dat doel een goedkopere meerkanaals receiver nemen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
FeaR1986 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 19:46:
Overigens vind ik dat de Onkyo TX-SR507 voor zowel films als muziek ronduit slecht is. Die apparaten zijn leuk voor het geld, maar daar houdt het ook op. Goed zou ik ze zeker niet noemen.
in welk opzicht slecht? ik heb zelf een 507 staan (zoals je wellicht weet :P ) maar ik vind het een wereld van verschil tov. mijn oude panasonic sc-pt560.
wellicht als je audiofiel bent dat je andere eisen stelt, maar kan me niet voorstellen dat een 507 slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

shameete schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 10:14:
[...]in welk opzicht slecht? ik heb zelf een 507 staan (zoals je wellicht weet :P ) maar ik vind het een wereld van verschil tov. mijn oude panasonic sc-pt560.
wellicht als je audiofiel bent dat je andere eisen stelt, maar kan me niet voorstellen dat een 507 slecht is.
Slecht als in "veel beloven en weinig waarmaken". Enige voordeel van die dingen is dat je je kachel in de winter niet meer aan hoeft te zetten. En nogmaals: voor het geld zijn het leuke apparaten die doen wat ze moeten doen, maar daar houdt het ook op. Ze maken de beloftes van onder andere het vermogen gewoon niet waar. En dat is op zich niet erg, maar zet het dan ook niet met koeienletters op de sticker aan de voorkant. Dat is gewoon oplichting naar mijn inziens omdat de meeste consumenten alleen kijken naar de 140 Watt en dan niet letter op de "at 6 Ω, 1 kHz, 1 Channel Driven". Wat zo veel betekent 140 Watt met één speaker aangesloten en bij een enkele waarde gemeten. Iets wat je in het dagelijks leven nooit zal doen.

En een goede stereoversterker is altijd beter dan een meerkanaals AV-receiver in puur 2.0 met audio. Je moet een flinke receiver hebben staan om lekker naar 2.0 te kunnen luisteren. En daar valt die Onkyo dan al helemaal niet onder.

Het is maar net waar je eisen liggen, op dat punt heb je gelijk. Ik had vroeger een Sony STR-DA685, dat was voor mij een goede receiver maar audiofiel bekeken had ik echt een bagger ding staan. Maar voor mij was het (toen) goed. Lang verhaal kort: Onkyo in deze serie is gewoon "leuk" en daar is alles mee gezegd. Het wordt pas goed vanaf een TX-SR807 (al kakken die ook in, maar dan pas bij zeven kanalen). Als jij uit de voeten kan met een TX-SR507 is daar niets mis mee. Ik zelf heb liever een receiver die meer waarmaakt en waar ik later nog eens wat zwaardere speakers aan kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:09
Daar ben ik het mee eens.
Ik heb zelf een SR-505, vergelijkbaar maar ouder model, en ik vind het stereo-geluid toch een stuk slechter dan de Luxman uit 1998 die de speakers eerst aanstuurde.

Wil je mooi stereo geluid, dan moet je denk ik echt een paar klassen hoger kijken, of een mooie stereo amp kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 13:33
Maar als je voor 300 euro een stereo versterker en een surround versterker wilt kopen blijft er per stuk helemaal weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Sjaaky schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 12:54:
Maar als je voor 300 euro een stereo versterker en een surround versterker wilt kopen blijft er per stuk helemaal weinig over.
Daarom moet je met dit soort bedragen ook kiezen wat nu belangrijker is. En als TS aangeeft dat stereomuziek toch echt wel de voorkeur heeft zou ik eerder voor een goede stereoversterker gaan. Het is simpelweg het één of het ander...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

Ach ja, hier staat een 507 alleen voor film en tv als je niet te hoge eisen stelt en dat mag je ook niet voor de centen dan is de onkyo best aardig. Ik heb wel het gevoel dat het ding binnen 5jaar kapot is echt duurzaam ziet en voelt de receiver niet aan..

Voor stereo een Cambridge Audio iets in die richting.

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Laatst online: 00:43

koboy

Heb een idee voor een icon

In de prijsklasse waarin jij kijkt is er volgens mij maar een miniem verschil in "2.0 kwaliteit"

Als muziek je primaire doel is kun je beter je geld aan een goede 2.0 setup uitgeven (tenzij je een ongelimiteerd budget hebt). In geval van films mis je dan de surround effecten, maar de betere geluidskwaliteit maakt een hoop goed bij het film kijken. Voor muziek is een dergelijke set superieur.

Als je nog geen surround speakerset hebt zou ik een pure 2.0 set zeker overwegen.... Ga in dat geval ook eens luisteren naar de verschillen :-)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zit met hetzelfde dilemma: ik wil een versterker met digitale ingangen (HDMI en optisch), welke het geluid converteert naar 2.0 of 3.0 geluid. De Onkyo is voor mij ook een van de opties. Ben jij al tot nieuwe inzichten gekomen?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 10:03
naja als je zoals de topicstarter 250 euro aan je speakers uitgeeft is 300 euro of meer uitgeven aan een versterker wel wat veel naar mijn mening, maar goed, ik ben al tevreden met mijn 507 (al kan de stereo weergave wel wat beter, maar goed, hier hangt ie ook aan een stel wharfedale 9.1's + een surround set en om daar nu een hele dure versterker aan te hangen als een 507 ook prima is, meer dan een paar watt gebruik ik toch nooit...)
Maar goed, puur voor stereo zou ik eerder gewoon de goedkoopste 2.0 versterkers gaan vergelijken en het geld wat je overhoud investeren in een stel speakerstandaarden, in mijn beleving win je daar meer mee als de 10.1's op de 9.1's lijken. (maar goed, dat is een kwestie van smaak)

[ Voor 3% gewijzigd door Bastard op 03-03-2010 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Het punt bij 2.0 versterkers is dat ze vrijwel nooit digitale ingangen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Er zijn wel wat stereoversterkers met digitale ingangen, alleen zaten die qua prijs rond de 400 euro. Andere oplossing zou een losse externe DAC zijn. HDMI op een dergelijke versterker heb ik nog nooit gezien. Mede omdat het eigenlijk nutteloos is aangezien je maar 2.0 hebt en dus niets aan HDMI hebt om 7.1 door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Je hebt wel degelijk wat aan HMDI: je gebruikt de speakers van een versterker in plaats van de (brakke) speakers van een tv. Daarnaast loopt dan alles via de versterker (DVD/Blu-ray/PC). Ik begrijp je punt wel. Het is inderdaad een beetje een vreemde toepassing. Zeer waarschijnlijk ga ik toch voor de Onkyo 507. Hier sluit ik dan gewoon slechts twee of drie speakers van aan. Is de combinatie van de 507 met speakers van rond de 200 euro per stuk een vreemde combinatie?

[ Voor 0% gewijzigd door FeaR op 03-03-2010 14:27 . Reden: Omdat het Blu-ray is... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Alle apparaten hebben wel een 2.0 (of meer) analoge uitgang waarmee je het apparaat met je stereoversterker kan verbinden. Beeld gewoon via HDMI (of een andere aansluiting) rechtstreeks naar de tv. Een stereoversterker met HDMI Processing en alle opties die een AV-receiver heeft mist gewoon zijn punt en doel...

Er zijn verder niet echt regels over hoe duur je versterker moet zijn ten opzichte van je speakers. Er zijn mensen die een complete 5.1 set van 999 euro aan een receiver hangen van 1300 euro. Het kan, maar het is natuurlijk wel wat krom: koop dan een iets mindere receiver en iets betere speakers. Maar het kan geen kwaad. Op zich is een Onkyo TX-SR507 met speakers van rond de 200 euro de stuk bijna gelijk aan wat men veel aan houdt: speaker == de receiver. Soms wordt ook een paar front speakers genomen welke dan gelijk moet zijn aan de receiver. Maar in sommige gevallen is dat niet haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gooose
wat mij wel opvalt is dat nog niemand een daadwerkelijk alternatief genoemd heeft. Ik zou graag enkele prijswaardige alternatieven horen (budget 500 euro waarbij ik 2 speakers nodib heb icm een reciever). Als er andere oplossingen te koop zijn voor een soortgelijk budget, dan hou ik mij aanbevolen.

Wat zijn soorgelijke over iets betere sets dan de onkyo (zit te denken aan denon, pioneer oid)

Voorbeelden: Denon AVR-1708, pioneer vsx-519v en de Kenwood KRF-V7300D

[ Voor 22% gewijzigd door Gooose op 03-03-2010 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Gooose schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 20:31:
wat mij wel opvalt is dat nog niemand een daadwerkelijk alternatief genoemd heeft. Ik zou graag enkele prijswaardige alternatieven horen (budget 500 euro waarbij ik 2 speakers nodib heb icm een reciever).
Waarschijnlijk omdat het dus een niet alledaagse vraag en opstelling is (en naar mijn inziens dus ook niet te krijgen is voor dit budget). Plus dat jouw eigen keuze van receivers ook best apart is: zijn namelijk allemaal oudere receivers. Maakt het meteen een stuk lastiger aangezien je dan wat (heel veel) meer moeite moet doen om te gaan luisteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Laatst online: 00:43

koboy

Heb een idee voor een icon

Gooose schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 20:31:
wat mij wel opvalt is dat nog niemand een daadwerkelijk alternatief genoemd heeft. Ik zou graag enkele prijswaardige alternatieven horen (budget 500 euro waarbij ik 2 speakers nodib heb icm een reciever). Als er andere oplossingen te koop zijn voor een soortgelijk budget, dan hou ik mij aanbevolen.

Wat zijn soorgelijke over iets betere sets dan de onkyo (zit te denken aan denon, pioneer oid)

Voorbeelden: Denon AVR-1708, pioneer vsx-519v en de Kenwood KRF-V7300D
Alternatieven, niet surround:
  • Marantz PM5003 + Wharfedale Diamond 9/9.1/10.0/10.1
  • Denon PMA-510AE + Wharfedale Diamond 9/9.1/10.0/10.1
Voor de Wharfedale Diamond kun je elke andere monitor luidspreker in jouw budget en smaak invullen. Afhankelijk van het bedrag dat je uitgeeft aan je luidsprekers kun je dan nog als je een tuner wilt een nieuwe kopen, of eentje voor een paar tientjes van marktplaats halen.

Als je het budget iets opschroeft kun je een Denon PMA-710AE kopen met een paar (classic) Wharfedale Diamond's. Vooral de combinatie met Diamond III is erg mooi, maar die kosten 2e hands ongeveer 100 euro per paar (weet nog wel een setje, voor details, contact me ff direct).

Op deze manier heb je een betere stereo weergave dan je met een surround reciever in dezelfde prijsklasse kunt bereiken, simpleweg omdat er geen componenten in de niet gebruikte kanalen en processing gestopt hoeft te worden.

Let er wel op dat de Wharfedale Diamond gebaat is bij een wat potentere versterker. Vooral de laagwergave en de detaillering knapt hier erg van op.

Binnen deze prijsklasse heeft het digitaal aansluiten niet zo veel zin. Het verschil in kwaliteit tussen de DACs is verwaarloosbaar. Dat er wel verschil te horen is komt door verschillen in filtering.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Pagina: 1