Processor waarschijnlijk gesloopt (PhII X4 940)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbtje1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
EDIT:
Het ligt toch niet aan me processor maar aan me voeding:

Mijn PC slaat nog steeds niet aan, als ik op de aan-knop druk geeft hij geen kick
Wat raar is, als ik mijn psu aanzet gaat daar het lichtje niet branden, maar op me moederbord wel
Ik heb nu me gpu al afgekoppeld
Ik heb een coolermaster 520W modulair

Ook als ik de voeding een tijdje uit zet, en dan aan
En dan probeer ik de pc aan te zetten via het moederbord, dan geeft hij een korte piepachtige toon
Ik ben bang dat me voeding (die op de bodem zit en dus lucht van onder de kast haalt) zichzelf volgezogen heeft met stof
Zou dit kunnen?
Hallo allemaal,

Ik heb de Phenom II X4 940 @ 3Ghz (stock) met een MSI KA790GX moederbord (socket AM2+)
Mijn pc startte niet meer op na ik distributed.net dingen ging doen/testen }:O
Waarschijnlijk zat er dus al langer iets fout bij mijn processor anders zou hij het niet zomaar begeven onder de stress
Ik wilde dus de processorkoeler er eens afhalen om daar onder te kijken
Maar de koeler zat dus vastgeplakt aan de cpu dmv de koelpasta
Ik dacht dat ik gewoon wat meer druk moest zetten en trok toen de cpu uit zijn (dichte) slot 8)7
Ik keek naar de pinnetjes op de cpu en zag dat er een paar waren achtergebleven in de cpu slot O-)
Ik heb geprobeerd hem er weer op te zetten maar de pc start niet meer op
Nu wil ik graag weten of me cpu echt onherstelbaar kapot is door dit voorval en of ik misschien de pinnetjes uit de slot kan vissen.

Als dat kan dan kan ik denk ik het beste een 2e-hands/nieuwe cpu kopen.
Kan het niet dan heb ik de volgende opties;
-Nieuw AM2+ mobo en AM2+/AM3 cpu (voordeel is dan dat ik geen DDR3 RAM hoef te kopen)
-Nieuw AM3 mobo en AM3 cpu (ook nieuw RAM kopen)
-Intel-systeem

Bij voorbaat dank _/-\o_
Ruben

[ Voor 26% gewijzigd door rbtje1 op 01-03-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan de pinnetjes eruit vissen zodat je moederbord nog kan gebruiken, maar de cpu kan je als verloren beschouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dofke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik heb al een een AMD-proc gerepareerd die ook iemand uit zijn socket getrokken had (pinnetjes gesoldeerd)

Maar blijft moelijk met lage succes kans.

Je zou jezelf eens de vraag moeten stellen wat het eigelijke probleem was....procs gaan meestal niet zomaar kapot, veel kans dus dat het eigelijke probleem van het niet opstarten aan iets anders lag, en je proc dus nog ok was :/

Er staat er eentje op V-A overgens

http://tweakers.net/aanbo...x4-940-black-edition.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbtje1
ok bedankt voor de reacties, maakt het veel uit als ik er nu een Phenom II 955 in doe
Dat is eigenlijk een AM3 cpu maar kan wel in AM2+, ik vraag me dan af of er veel prestatieverlies is
Dan upgrade ik later misschien wel naar AM3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Ligt eraan of je bordje het aan kan, voor sommige bordjes is de TDP te hoog van die dingen, toch erin doen kan leiden tot no boot of, erger, kapot mobo omdat je teveel stroom trekt over de fases.
Qua prestatieverlies maak het geloof ik niet veel uit AM2+ is met DDR2 en AM3 is DDR3 als ik het goed heb.

[ Voor 20% gewijzigd door DaLoona op 01-03-2010 21:36 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbtje1
DaLoona schreef op maandag 01 maart 2010 @ 21:35:
Ligt eraan of je bordje het aan kan, voor sommige bordjes is de TDP te hoog van die dingen, toch erin doen kan leiden tot no boot of, erger, kapot mobo omdat je teveel stroom trekt over de fases.
Qua prestatieverlies maak het geloof ik niet veel uit AM2+ is met DDR2 en AM3 is DDR3 als ik het goed heb.
Ik kijk net in de cpu support list en daar staat hij er bij, ook stond er op me mobo 140W CPU ready terwijl de 955 maar 125 w trekt.
Dank je voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:05
Tip voor de volgende keer: in plaats van zo hard eraan gaan trekken (waardoor je hem dus kapot maakt, zoals je nu zelf hebt gezien) gewoon draaien, zo ging de koeler bij mij ook los, nadat ie zo goed als vast zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbtje1
AlexV schreef op maandag 01 maart 2010 @ 21:48:
Tip voor de volgende keer: in plaats van zo hard eraan gaan trekken (waardoor je hem dus kapot maakt, zoals je nu zelf hebt gezien) gewoon draaien, zo ging de koeler bij mij ook los, nadat ie zo goed als vast zat.
haha ja bedankt, ik kwam daar ook pas achter toen ik hem al uit de slot had getrokken en ik hem alsnog niet van de koeler los kreeg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haardroger er in vervolg een tijdje op zetten ;). Dan word de koelpasta zacht en is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbtje1
omg ik ben zo stom!!!!
volgens mij zijn er geen pinnetjes uit maar het hoort gewoon zo |:( |:( |:( |:( |:( |:(
http://techreport.com/r.x/socket-am3/am2-am3.jpg
ik zat op benchmarks te zoeken voor me volgende cpu xD

ok dus nu ligt het niet aan me cpu (waarschijnlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Of met een flosdraadje tussen de CPU en koeler door proberen te 'flossen' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbtje1
Mijn PC slaat nog steeds niet aan, als ik op de aan-knop druk geeft hij geen kick
Wat raar is, als ik mijn psu aanzet gaat daar het lichtje niet branden, maar op me moederbord wel
Ik heb nu me gpu al afgekoppeld
Ik heb een coolermaster 520W modulair

Ook als ik de voeding een tijdje uit zet, en dan aan
En dan probeer ik de pc aan te zetten via het moederbord, dan geeft hij een korte piepachtige toon
Ik ben bang dat me voeding (die op de bodem zit en dus lucht van onder de kast haalt) zichzelf volgezogen heeft met stof
Zou dit kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:05
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Loop die even door, daar staat in wat je moet doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyuio
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-03 14:28
Zoek op wat die korte pieptoon betekend voor jouw bios.
Wacht maar ik doe het wel...

EDIT: Ok, ik weet niet wat voor moederbord je hebt dus je zal het zelf maar moeten doen.

[ Voor 35% gewijzigd door qwertyuio op 01-03-2010 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbtje1
qwertyuio schreef op maandag 01 maart 2010 @ 22:27:
Zoek op wat die korte pieptoon betekend voor jouw bios.
Wacht maar ik doe het wel...

EDIT: Ok, ik weet niet wat voor moederbord je hebt dus je zal het zelf maar moeten doen.
Het is volgens mij geen pieptoon van het moederbord, maar meer een kerm van me voeding, het is ook amper hoorbaar en gebeurt alleen maar als ik de voeding uitzet en het moederbord lichtje uitgaat. Als ik me psu aan en uit zet en gelijk het mobo aanzet hoor ik niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 12:26
Ik denk toch echt dat je voeding het heeft begeven. Wat voor soort piepje is het? Een onregelmatige toonhoogte? Het kan zijn dat er een condensator kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt imho meer als coil whine.

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=233094

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2010 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbtje1
Exception schreef op maandag 01 maart 2010 @ 22:46:
Ik denk toch echt dat je voeding het heeft begeven. Wat voor soort piepje is het? Een onregelmatige toonhoogte? Het kan zijn dat er een condensator kapot is.
Het is een heel kort toontje, wel onregelmatig, het is in ieder geval niet bedoelt als alarm-pieptoon ofzo
maar echt omdat er iets vastloopt of zo iets dergelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbtje1
Ok ik heb nu de test gedaan van die atx connectoren met een paperclip aan elkaar zetten
De fan in de voeding ging draaien, het lichtje springt heel even aan bij het aanzetten maar gaat gelijk uit, en als hij op de zijkant of op de kop stond liep de fan aan met een irritante snel getik als gevolg.
Wil dit zeggen dat me moederbord de schuldige is?

Edit:
Ik ga nu naar bed, bedankt voor jullie hulp. Ik ga morgen of overmorgen hier mee verder dus als je nog tips hebt, ik hoor ze graag ;)

[ Voor 24% gewijzigd door rbtje1 op 01-03-2010 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Als ik zo het verhaal eens lees ligt het probleem bij de voeding.
Ik heb het ook gehad bij mijn oude phenom 9500,de computer viel uit zonder enige aanleiding.
Dus ik dacht ik zet hem opnieuw aan ,alles ging draaien maar kreeg geen POST.
Nu heb ik een scherpe neus en kon aan de voeding ruiken dat hij gefrituurd was.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbtje1
Speedy-J schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 11:42:
Als ik zo het verhaal eens lees ligt het probleem bij de voeding.
Ik heb het ook gehad bij mijn oude phenom 9500,de computer viel uit zonder enige aanleiding.
Dus ik dacht ik zet hem opnieuw aan ,alles ging draaien maar kreeg geen POST.
Nu heb ik een scherpe neus en kon aan de voeding ruiken dat hij gefrituurd was.
Ik heb 520W dus normaal gesproken zou er niets aan de hand zijn toch
Dus ik neem aan dat ik hem nog kan retouren want volgens mij is dit nog binnen de garantieperiode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

rbtje1 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 16:34:
[...]

Ik heb 520W dus normaal gesproken zou er niets aan de hand zijn toch
Dus ik neem aan dat ik hem nog kan retouren want volgens mij is dit nog binnen de garantieperiode
Een voeding kan ongeacht het voltage wattage gewoon ploffen..
Als dit binnen je garantie periode is kan je hem terug sturen op RMA,ik zou wel eerst de voeding testen op een ander systeem als dat mogelijk zou zijn.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbtje1
Is het mogelijk om alleen de 24 pins molex aan te sluiten en de rest van de standaard voeding het werk te laten doen, dat is een stuk sneller dan alles aan te sluiten op een nieuwe voeding

EDIT:
Ik heb me voeding getest en hij lijkt te werken,ik start wel een nieuw topic met bijpassende titel O-)

[ Voor 24% gewijzigd door rbtje1 op 02-03-2010 21:27 ]

Pagina: 1