hdparm met RocketRAID 2320

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
De situatie van mijn Ubuntu-bakkie is als volgt:
1 x 160GB Samsung SATA op het moederbord (sda)
een Highpoint RocketRAID 2320 met daaraan:
-7 x 500GB Hitachi in RAID5 (RAID aangemaakt op controller) (sdb)
-1 x 500GB Hitachi direct aan de controller (sdc)

Nu wil ik alle 8 de Hitachi's na een bepaalde idle-tijd automatisch uit laten gaan, dit probeerde ik met hdparm.
Dit ging perfect met de losse schijf (sdc), echter de RAID5 (sdb) werkt niet mee. Met commando -y krijg ik de volgende foutmelding: HDIO_DRIVE_CMD(standby) failed: Invalid Exchange. Het is op zich wel logisch omdat je een virtuele schijf aanspreekt ipv een concrete (zoals sdb). Maar het is een andere tweaker wel gelukt om in windows de schijven van zijn 2320 array down te spinnen. Dus mijn vraag is: is dat onder Ubuntu ook mogelijk en hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:17

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je gebruikt de HP RAID driver voor software RAID via de driver zelf, begrijp ik. Je ziet dus niet de losse schijven, alleen de virtuele schijf. In dat geval weet ik het niet, maar HP biedt command-line tools die eea voor je kunnen instellen, op de site te vinden.

Als het je boeit: je kunt ook gewoon de losse disks als JBODS aan Linux aanbieden, en dan met Linux MDADM zelf een array maken. Performt waarschijnlijk ook beter en je kunt met hdparm prima de disks op standby zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
In de command line kon ik het inderdaad aanpassen. Heel erg bedankt, dit kon ik nergens anders vinden.