Toon posts:

BedrijfsICToplossing, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Allen,

Ik werk op een klein kantoor met 2 collega's. Op het moment ben ik aan het onderzoeken hoe wij ons ICT gebeuren kunnen vereenvoudigen.

Op het moment hebben we op kantoor 3 computers en een server die op Windows 2003 draait. Die server maakt dagelijks contact met een andere externe server om backups door te sturen. Tevens haalt deze server onze email op van een andere externe partij die oa. spam filtert. De server wordt onderhouden een zoon van de directeur maar die heeft niet altijd tijd.

Nu zie ik het voordeel van die server nog niet zo in.(is een server overbodig als er maar 3 man werken?)

Wat willen we:
1. mogelijkheid om thuis te werken. Outlook biedt een dienst aan waarmee je online in je email account kan loggen met je inloggegevens. evt. RDS verbinding maar geen idee of dat tegenwoordig al fijn werkt.

2. Email mappen delen. Als een client een collega van mij een email stuurt dan wil ik dat mailtje terug kunnen vinden in de bijbehorende email map. Zodat we elkaar kunnen controleren en zeker weten dat emails behandeld worden.

3. We werken nu met Sharepoint als intranet. dit gaat ook via onze server. alle info van onze clienten moet in een soort intranet opgeslagen worden. Nu dacht ik zelf aan een gedeelde netwerkmap met daarin mappen voor al onze clienten. zoeken met windows verkenner. Echter is een van mijn collega's overtuigd dat windows verkenner veel minder goed werkt dan sharepoint.

4. Automatisch backuppen naar een externe server. Hoe is de dienst van KPN, Online backup?

Wat zijn op dit moment de overwegingen:
1. server behouden maar een professionele partij vinden die het onderhoud pleegt. behoud van sharepoint.
2. alles lokaal draaien en via het netwerk mappen en printers delen en via bijv. KPN backup's maken. Outlook synchroniseren met Online Outlook. Sharepoint vervangen door windows verkenner met een duidelijke mappenstructuur.
3. een Virtual Dedicated server huren en alles uit handen geven.

Echter vinden we het heel lastig om een keuze te maken. vandaar deze post.

Wat kunnen jullie aan adviezen geven? mijn collega's zijn beiden 55plus en geen computer experts. Ik trouwens ook niet.
We willen een zo stabiel mogelijke oplossing. weinig onderhoud, weinig gezeur. weinig kosten.

Alle adviezen zijn welkom!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniel83
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-01-2024
Server behouden en dienst laten doen als file, print, mail en sharepoint server en een professionele partij inhuren voor het onderhoud, als dat eenmaal goed draait heb je er bijna geen onderhoud aan.
Online back-up werkt goed mits je een redelijke internet verbinding hebt, maar waarom geen tapes wisselen?

Alles lokaal draaien zou ik niet aan beginnen, zeker als je weinig onderhoud en gezeur wilt.

Een server huren is ook een optie maar je moet dan wel zeker een stabiele en redelijk snelle internetverbinding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 09:00

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Tsja.. Ik zal wel vloeken in de kerk, maar.. Google apps?

Sign here against sigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Google Apps gebruik ik prive.. Lastige is dat wij een financiele instelling hebben en van de wetgeving moeten wij onze data door bedrijven laten bewaren die een speciale vergunning daarvoor hebben. Met google apps heb je geen idee waar je documenten en mail opgeslagen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoD85
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-08 02:53
Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 17:22:
1. mogelijkheid om thuis te werken. Outlook biedt een dienst aan waarmee je online in je email account kan loggen met je inloggegevens. evt. RDS verbinding maar geen idee of dat tegenwoordig al fijn werkt.

2. Email mappen delen. Als een client een collega van mij een email stuurt dan wil ik dat mailtje terug kunnen vinden in de bijbehorende email map. Zodat we elkaar kunnen controleren en zeker weten dat emails behandeld worden.

3. We werken nu met Sharepoint als intranet. dit gaat ook via onze server. alle info van onze clienten moet in een soort intranet opgeslagen worden. Nu dacht ik zelf aan een gedeelde netwerkmap met daarin mappen voor al onze clienten. zoeken met windows verkenner. Echter is een van mijn collega's overtuigd dat windows verkenner veel minder goed werkt dan sharepoint.

4. Automatisch backuppen naar een externe server. Hoe is de dienst van KPN, Online backup?
1. Heb je van thuis uit alleen emails nodig of ook applicaties die op de werk pc's draaien? In het eerste geval werkt Outlook Web Access erg goed, in het tweede moet je gewoon een VPN opzetten.
1. Je hebt waarschijnlijk Outlook of Outlook Express. In mijn ervaring kan je dan best een shared mailbox maken met een rule dat al je Sent Items gekopieerd worden naar een subfolder van de Inbox.. Dit is echter geen erg mooie oplossing omdat ofwel alle Sent Items zichtbaar zijn voor iedereen ofwel je véél rules moet aanmaken.
Je kan natuurlijk op Domino/Lotus Notes overschakelen! (grapje :+ )
3. Sharepoint is véél beter, zeker als je wilt bijhouden wie wanneer iets veranderde. Of het budgetair de moeite is om externe hulp in te schakelen kan ik voor jou niet afwegen natuurlijk, maar eenmaal dat het fatsoenlijk opgezet is vergt het vrij weinig onderhoud.
4. Geen idee, ik heb nog nooit met online backups gewerkt

[ Voor 4% gewijzigd door HoD85 op 01-03-2010 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hebben jullie enig idee wat het kost om een extern bedrijf in te huren, onze server van 2008 software te voorzien, rds te installeren en te zorgen dat alles werkt? we overwegen de server toch te houden maar dan wel door een professionele partij te laten onderhouden. Op het moment betalen we 30 euro per maand voor het onderhoud aan de server en de externe backup. Als het kan een schatting voor de kosten per jaar excl btw.

Dank alvast voor de vele informatieve reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zowel Sharepoint als Exchange kun je online per stuk kopen incl. onderhoud. B.v. IS biedt deze diensten als ASP dienst aan. Ik denk al-met-al een stuk goedkoper als een server aanschaffen en goed laten onderhouden.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HoD85 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 18:23:
[...]

1. Heb je van thuis uit alleen emails nodig of ook applicaties die op de werk pc's draaien? In het eerste geval werkt Outlook Web Access erg goed, in het tweede moet je gewoon een VPN opzetten.
1. Je hebt waarschijnlijk Outlook of Outlook Express. In mijn ervaring kan je dan best een shared mailbox maken met een rule dat al je Sent Items gekopieerd worden naar een subfolder van de Inbox.. Dit is echter geen erg mooie oplossing omdat ofwel alle Sent Items zichtbaar zijn voor iedereen ofwel je véél rules moet aanmaken.
Je kan natuurlijk op Domino/Lotus Notes overschakelen! (grapje :+ )
3. Sharepoint is véél beter, zeker als je wilt bijhouden wie wanneer iets veranderde. Of het budgetair de moeite is om externe hulp in te schakelen kan ik voor jou niet afwegen natuurlijk, maar eenmaal dat het fatsoenlijk opgezet is vergt het vrij weinig onderhoud.
4. Geen idee, ik heb nog nooit met online backups gewerkt
Hoe is sharepoint in vergelijking tot zijn concurrenten? is dit de beste en vooral gebruiksvriendelijkste oplossing?

Email vanaf thuis zou in feite wel voldoende zijn. als we sharepoint hanteren kunnen we ook sharepoint online aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
twixx schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:07:
Zowel Sharepoint als Exchange kun je online per stuk kopen incl. onderhoud. B.v. IS biedt deze diensten als ASP dienst aan. Ik denk al-met-al een stuk goedkoper als een server aanschaffen en goed laten onderhouden.
IS biedt deze diensten als ASP dienst aan.

Dit begrijp ik niet. Waar staat IS voor? APS Wikipedia: Active Server Pages heb ik gevonden maar daar haal ik ook nog maar weinig wijsheid uit.

Maar dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-08 15:22
Ik heb zelf een IT bedrijf waarmee ik klanten zoals jullie help, maar dat hebben meer mensen hier, een schatting van de kosten is nu lastig te maken omdat je geen gegevens van jullie server hebben (kan deze SBS 2008 wel aan)

ook het onderhoud van de server is lastig een indicatie van te geven, bij de wat verwende gebruikers zit je elke week terwijl een normale server 1x per maand wat aandacht vraagt (eventueel remote via VPN)

zelf gebruik ik in dit soort gevallen:

- Windows Server 2008 standaard
- Kerio Connect mail server
- eventueel Kerio firewall/VPN

kost +\- €700,- tot € 900,-

maar het kan ook:

- Windows SBS 2008
- VPN via windows
- mail via HTTP of VPN voor veiligheid

kost +\- € 900,- tot € 1100,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 18:19:
Google Apps gebruik ik prive.. Lastige is dat wij een financiele instelling hebben en van de wetgeving moeten wij onze data door bedrijven laten bewaren die een speciale vergunning daarvoor hebben. Met google apps heb je geen idee waar je documenten en mail opgeslagen wordt.
Toch even een oud topic kicken om iets recht te zetten. Google Apps biedt Postini aan, dit is oa een archiveringsdienst voor e-mail.

http://www.google.com/postini/

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Pagina: 1