coolers 3com superstack 2 vervangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:55
Sinds vorige week heb ik een 3com Superstack 2 switch. Hier zitten aan de zijkant 3 60mm fans in. Deze maken nogal een herrie en aangezien de switch thuis staat zou ik deze graag vervangen door wat stillere exemplaren. Ik zit alleen met twee dingen, de fans hebben aansluitblokje met 2 draden en er zit een rond buisje van steen ofzo omheen. Wat ik me nu afvroeg is wat stelt dat buisje voor ? En waar kan ik fans vinden met 2 draden aansluiting ? Die ik nu allemaal standaard vindt hebben er 3, dus dat past niet. Hierbij gelijk even een foto voor de duidelijkheid :

http://i45.tinypic.com/15d8m8h.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die steen is van ferriet, het dient om de boel te ontstoren.

Als ik het goed zie is de fan gewoon 12 volt. Een fan met een 3-pin aansluting gebruikt 1 pin alleen voor de toerenteller, die kan je weglaten.

Knip dus de draad van de oude fan door, maar wel zodanig dat je de connector kan blijven gebruiken. Dan van de nieuwe fan (wel een 12v model!) gewoon de rode aan de rode, en de zwarte aan de zwarte draad bevestigen. Het oude ferrietkraaltje bevestig je op dezelfde manier.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 01-03-2010 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
Thanks ! de meest fans zijn toch 12v denk ik ? Zou onderstaande cooler b.v. goed zijn ? Is namelijk erg stil en heeft niet veel minder airflow dan de oude cooler ! :

http://www.freezinghardwa...08_-_60_x_60_x_25_mm.html

Of heeft iemand anders misschien een betere ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 20:22

JWR

clonedonkey schreef op maandag 01 maart 2010 @ 16:22:
Sinds vorige week heb ik een 3com Superstack 2 switch. Hier zitten aan de zijkant 3 60mm fans in. Deze maken nogal een herrie en aangezien de switch thuis staat zou ik deze graag vervangen door wat stillere exemplaren. Ik zit alleen met twee dingen, de fans hebben aansluitblokje met 2 draden en er zit een rond buisje van steen ofzo omheen. Wat ik me nu afvroeg is wat stelt dat buisje voor ? En waar kan ik fans vinden met 2 draden aansluiting ? Die ik nu allemaal standaard vindt hebben er 3, dus dat past niet. Hierbij gelijk even een foto voor de duidelijkheid :

http://i45.tinypic.com/15d8m8h.jpg
Deze mod heb ik ook gedaan met mijn 3com switch.

Echter ik zou de draden niet doorknippen.

je kan gemakkelijk de 3 pins connector van de fan pakken fan en de draden met een scherp voorwerp indrukken en verwisselen in de juiste stand.

Pak wel silent fans, ik heb ze bij freezinghardware vandaan, er staat allemaal maar 12v op.

Dat zijn idd de fans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
JWR schreef op maandag 01 maart 2010 @ 16:47:
[...]
je kan gemakkelijk de 3 pins connector van de fan pakken fan en de draden met een scherp voorwerp indrukken en verwisselen in de juiste stand.
Wat bedoel je hiermee precies ? Ik snap het niet helemaal. Heb hier nog een oude 80mm fan liggen waarvan ik geprobeerd heb de draad uit de connector te halen maar dit lukt niet helemaal. Hoe zou ik dat dan moeten doen ? En vooral hoe zet ik ze op die connector van de 3com cooler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

heb je een zakmes, of een setje van die brillenschroevendraaiers? dan kan je emt t puntje van n kleine platte schroevendraaier, of met n puntje van t mes, het weerhaakje (dat zit in het open vakje aan de zijkant van de connector) indrukken en de pin in de richting van de draad dr uit schuiven. dan het weerhaakje ff n beetje uitbuigen (zodat het weer haakt in de andere connector) en dan in de andere connector stoppen :)

Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image/akg/Air_Cooling/GTech_5750/Igloo_5750_4pin.JPG
Afbeeldingslocatie: http://nl.farnell.com/productimages/farnell/standard/42682329.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door AlexanderB op 04-03-2010 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
Heb de nieuwe coolers inmiddels binnen en gemonteerd. Alleen nu is het volgende gebeurt. Bij het opnieuw bevestigen van de kap van de 3com is er een bevestigingsschroef dwars door de draad van 1 van de coolers gegaan. Nu hebben de coolers 3 dunne zilvere draadjes aan elkaar wat dus betekende dat de + en de - bij elkaar gekomen zijn. Bij het starten van de switch gingen de coolers niet draaien. Heb toen alles weer opengemaakt en toen zag ik dus wat er was gebeurt. De switch zelf werkt nog wel zover ik kan zien (lichtjes branden gewoon goed) alleen ik krijg de coolers niet meer werkend. Heb ze alle 3 op verschillende poortjes geprobeerd maar ze gaan niet meer draaien.

Wat ik me nu dus afvraag is het volgende, zijn alle coolers kapot door kortsluiting van 1tje ? (lijkt me niet)
Of wat ik zelf denk dat het moederbordje van de switch is doorgebrand ofzo. Indien dit zo is, is er nog een mogelijkheid de switch nog te gebruiken ? Of moet ik weer op zoek naar een nieuw exemplaar ? Ik ga de coolers sowieso morgen even op een losse stroombron testen maar hoop dat jullie ongeveer kunnen vertellen wat kapot is en wat niet (waarschijnlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik gok dat dr n (zekeringetje) is doorgebrand op t 'moederbord' van de switch... dat word dus zoeken, of een ander aansluitpunt vinden en daar draadjes aan solderen..
switch werkt zeg je nog, dus je hoeft geen andere...

aan de andere kant, ik heb n 3com superstack 2 hub (niet switch) en die heeft 2 snerpende 40mm fannetjes, die eigenlijk alleen nodig zijn als het ding in een hete omgeving staat... check dus ook ff hoe heet het ding word zonder fans? (gewoon met de hand dr boven houden, niet met je vingers aan de hoge spanningen in het voedingsgedeelte komen)

[ Voor 23% gewijzigd door AlexanderB op 10-03-2010 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:02
ik heb inderdaad zelf bij veel van mijn 19" switches ook de fans losgekoppeld, werkt allemaal perfect.
zolang je ze inderdaad maar in een gekoelde ruimte houd :)
Pagina: 1