Database Query's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nygashi
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-03-2022
Graag zou ik query's naar mijn online database willen doen.
Nu vraag ik me af hoe ik bij deze actie de onderlinge database relaties intact hou en welke software ik daar het beste voor kan gebruiken.

Zelf denk ik dat ik daarvoor evt. ODBC/Access voor kan gebruiken, maar ik weet niet of dit de beste oplossing is.

Heeft iemand suggesties over hoe ik dit het beste kan doen?

EDIT:

We hebben zeg maar een klanten administratie systeem online staan. Deze server staat bij een externe partij (dedicated server). Nu wil ik dus (online) query's op het klanten administratie systeem doen en deze lokaal kunnen bekijken (zeg maar uit de DB trekken), waarbij de onderlinge relaties behouden blijven. Momenteel kost het me twee dagen om het bovengenoemde uit te voeren.

Ik moet namelijk eerst een export van de database doen (duurt ~6 uur, groot bestand), vervolgens alle relaties herstellen en dan pas kan ik de querie lokaal uitvoeren in access.

Dit moet veel efficiënter kunnen in mijn optiek, met dus bijvoorbeeld ODBC. Maar door gebrek aan de specifieke kennis weet ik dit dus niet zeker

Bij voorbaat dank!

[ Voor 47% gewijzigd door Nygashi op 01-03-2010 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je zal toch iets specifieker moeten zijn dan je nu bent. Wat de omschrijving "queries doen op een online database" betreft is ODBC doorgaans een prima antwoord maar ik heb geen idee van je specifieke situatie. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik vind zelf Aqua Data Studio wel prettig werken, maar die is niet goedkoop.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nygashi
We hebben zeg maar een klanten administratie systeem online staan. Deze server staat bij een externe partij (dedicated server). Nu wil ik dus (online) query's op het klanten administratie systeem doen en deze lokaal kunnen bekijken (zeg maar uit de DB trekken), waarbij de onderlinge relaties behouden blijven. Momenteel kost het me twee dagen om het bovengenoemde uit te voeren.

Ik moet namelijk eerst een export van de database doen (duurt ~6 uur, groot bestand), vervolgens alle relaties herstellen en dan pas kan ik de querie lokaal uitvoeren in access.

Dit moet veel efficiënter kunnen in mijn optiek, met dus bijvoorbeeld ODBC. Maar door gebrek aan de specifieke kennis weet ik dit dus niet zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat zei je net ook al ;)

De vraag is meer: wat voor database draait er onder (en welke ODBC koppeling heb je dus nodig), en hoeveel kennis heb je van bijvoorbeeld SQL? Ook is de vraag wat voor verbinding je naar die DB kunt leggen - misschien staan niet alle poorten open.

Als je export naar flatfile is kan Access natuurlijk nooit weten wat de onderlinge relaties zijn. Die krijgt gewoon platte text aangeleverd ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nygashi
Ah excusé.

Het gaat om en CRM webapplicatie die draait op .NET (Windows Server 2003) en de standaard (gratis) SQL pack. Wij hebben intern redelijke kennis van SQL maar het doel is om een applicatie te gebruiken (wellicht zoals Aqua Data Studio) om live te praten met de productie database om zodoende query's te draaien om b.v. alle klanten die in een bepaalde periode een bepaald bezoek hebben gehad.

Op het moment laten we deze overzichten bouwen door onze ontwikkelaars maar dat is een prijzige aangelegenheid als we ze ook live uit de database kunnen halen b.v. met ODBC i.c.m. Acces.

Hopelijk is het zo duidelijk! Anders hoor ik het wel, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ah, dus je wilt gewoon een MS SQL server benaderen om d'r managementinfo uit te halen. Zeg dat dan :P

De meeste applicaties doen dat idd met een ODBC koppeling. Dat wordt over het algemeen gewoon met je (report) development suite meegeleverd :)

Wij gebruiken zelf Qlikview voor dit soort acties. Werkt prima, redelijk vlakke leercurve.

Wel 1 ding: je wilt je rapporten eigenlijk niet ontwikkelen tegen een productiedatabase. 1 verkeerde query en je haalt mogelijk je productie-DB (en daarmee dus je productiesysteem) onderuit, en dat wil je niet ;)
Dus zorg voor een schaduwomgeving :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nygashi
Heel erg bedankt voor de reactie Eagle, ik ga eens onderzoek doen naar Qlikview met ODBC!

We hebben inmiddels een schaduwomgeving draaien, dus dit is een perfecte oplossing dunkt me:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nudie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 17:53
Interessant. Heb vergelijkbare wensen. Gekeken naar Qlikview. Heeft sinds medio 2009 een gratis Personal Edition variant die je enkel op 1 PC kan draaien (niet voor zakelijk gebruik). Gezien het feit er aparte sales kanalen zijn en geen voorgedefinieerde producten ga ik er vanuit dat implementatie voor 10-20 gebruikers al snel in de ++€10.000 gaat zitten.

@the Eagle, gebruik jij/jullie een gelicenseerde variant of kan je prima uit de voeten met de gratis versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Voor zover ik weet (net ook nog even nagevraagd) gebruiken wij een gelicenseerde variant :)
Heb er laatst ook even mee zitten spelen. Best een leuk tooltje, mgt info maken is er niet zo moeilijk mee en het kan ook ganz geile grafiekjes maken :P

offtopic:
Als het aan mij had gelegen hadden ze gewoon voor 1 urenregistratietool gegaan ipv 2 + Qlikview voor de afstemming, maar dat terzijde :P

Pagina: 1