ADSL2 modem met 'bridge mode' gezocht.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Momenteel gebruik ik ADSL van XS4ALL over een Speedtouch 610 modem/router. Deze werkt sinds enkele maanden niet goed meer. De PPPoA sessie wordt steeds verbroken geloof ik. XS4ALL Servicedesk zei igg dat ik niet meer ingelogd was. Momenteel heb ik deze router ingesteld op 'bridge mode' en log ik in via PPPoE vanaf een OpenBSD machine. Ook deze PPPoE sessie wordt steeds binnen een dag beëindigd. (Van de log files wordt ik niet veel wijzer, maar die kan ik later nog posten eventueel) Ik denk dat het probleem toch bij mijn SpeedTouch uit 2003 ligt.

Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe ADSL2 modem met bridge mode. Ik krijg ADSL binnen over een ISDN lijntje. Het mag gewoon een modem zijn; hoeft geen router te zijn en ik heb dus ook geen wifi nodig.

Iemand een suggestie?

Vriendelijke Groet,
Pieter Verberne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 09:06
Waarom wil je specifiek je externe ip om je bsd bak hebben?

Je kan op veel routers tegenwoordig een dmz host opgeven, een port forward hoe je dan dus enkel op je bsd bak aan te maken. Een nadeel is wel dat er dubbel genat gaat worden, maar in principe merk je daar niets van, ik doe het zelf ook op deze manier (top dingetje, heppum zelf ook.. lol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Dubbel-nat is niet de voorkeur eigenlijk, dat doe ik alleen als het echt niet anders kan. Wil nog wel eens ellende geven met uPNP, IPsec proposals enz. Liever niet (zacht gezegd)

TS: je hebt een paar opties (uiteraard meer, maar mijn voorkeuren:)
- Fix je huidige 510. Vermoedelijk het condensatorprobleem, die vervangen en hij draait weer. Maar goed, blijft een antiek ADSL1 dingetje
- Scoor een Speedtouch 546. Dan heb je 2 opties: PPPtP of spoofing.

Bij PPPtP laat je je bsd bak een pptp sessie met je modem opbouwen, net zoals de ouderwetse speedtouch home modems. Je bak krijgt dan dus op z'n ppp interface je wan ip.

Bij spoofing laat je je modem 'bridgen'. Het is geen volledige bridge, hij moet immers ergens zn PPPoA verificatie op doen, maar het werkt wel als een bridge. Je bsd bak krijgt dan, gewoon via dhcp, het wan ip op zn netwerkkaartje. Wel even de firewall van de modem uitzetten.

ps: Ik gok dat je geen PPPoE bedoeld maar PPPtP? Bij mijn weten kun je een 510 niet bridgen via PPPoE ;)

Zelf gebruik ik meestal de spoofing mogelijkheid. Enige nadeel hieraan is dat je modem DHCP server zal zijn totdat je ingetrained bent bij je provider. Je bsd bak zal dus dan pas z'n lease moeten aanvragen, anders krijgt ie gewoon een 192.168.1.x IP.

[ Voor 15% gewijzigd door DJSmiley op 01-03-2010 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DJSmiley schreef op maandag 01 maart 2010 @ 18:17:
Dan heb je 2 opties: PPPtP of spoofing.
Hoeveel? :P PPTP gewoon hoor, niets extra's.

Anyway. Ik heb een Speedtouch 780wl. Dat is feitelijk een router en ik heb de sticker 'Experia Box' van KPN eraf gehaald. (Overigens is 't niet de compleet verneukte InternetPlusBellen speedtouch die je ook wel 's tegenkomt). Die heb ik ingesteld, met een of ander tooltje bij Thomson vandaan (windows benodigd), als 'bridge'. Ik zet dat tussen aanhalingstekens, want PPPoA kun je eigenlijk niet bridgen. Wat je in plaats daarvan doet is een betrekkelijk vies, op Linux heel simpel voor elkaar te krijgen en op OpenBSD wat moeilijker, truukje, waarbij je op je OpenBSD doos je publieke IP hebt en als default gateway de speedtouch opgeeft. Die laatste doet geen NAT, hij routeert gewoon de packets van jou door over de PPPoA-sessie en andersom naar whatever het publieke IP toevallig gebind heeft op een interface. Ik zal je laten zien hoe ik dat doe met mijn OpenBSD doosje, want dat kostte wat gezeur:
quote: /etc/rc
# Routing tricks to get PPPoA-internet working, requires NATting this address even locally
# so packets generated with 192.168.1.253 go out as 77.164.93.173
ifconfig vr1 77.164.93.173 netmask 255.255.255.255
ifconfig vr1 alias 192.168.1.253/30

route add default 192.168.1.254
en
quote: /etc/pf.conf
# NAT for the local network
nat on vr1 inet from { (vr0:network) (vr2:network) 192.168.1.253 } to !(vr1:network) -> 77.164.93.173
nat on vr1 inet from { (vr0:network) (vr1:network) } to 192.168.1.252/30 -> 192.168.1.253
M'n speedtouch heeft dus 192.168.1.254 als ip. Omdat OpenBSD Point-to-point over ethernet niet (goed) lijkt te ondersteunen, is er een IP in hetzelfde subnet nodig als de modem. Dat veroorzaakt echter dat je nogal eens dat rfc1918-adres te zien krijgt op 't moment dat dat niet hoort, dus wordt dat altijd geNAT als de destination niet 't modem zelf is (zodat je daar nog bij kunt.)

Het geheel werkt hier eigenlijk nagenoeg perfect.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 01-03-2010 19:17 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Als je puur een bridge modem wil zou je kunnen kijken naar een Draytek Vigor 120, kost een tientje of 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-08 15:00
een jaar geleden had ik het zelfde probleem met de speedtouch 716i wl. (ook isdn & xs4all)

daarna een zyxel p-660R-63C adsl2+ ISDN router gekocht.

Deze draait nu perfect in bridge mode :)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CyBer:
Mijn modem staat op 'bridged mode' en op mijn BSD bak heb ik ppp(8 ) draaien:

# cat /etc/ppp/ppp.conf
default:
set log Phase Chat LCP IPCP CCP tun command
allow user pieter

xs4all:
set device "!/usr/sbin/pppoe -i vr1"
set mtu max 1492
set mru max 1492
set speed sync
disable acfcomp protocomp
deny acfcomp
set authname "pjhv@xs4all.nl"
set authkey "password"
add! default HISADDR

En mocht je nou echt een held zijn, hier is de ppp.log:
http://www.xs4all.nl/~pjhv/ppp.log

Echt PPPoE dus, en zo wil ik het ook houden eigenlijk.

Het is trouwens een Soekris boxje, en daar is een prima interne ADSL modem voor te verkrijgen, maar laat het Soekris boxje nou net 100 meter van het IR/RA-punt vandaan staan. En verplaatsen is ook niet echt een optie.

De Sitecom DC-229 lijkt een bridge mode te hebben:
Supports: RFC-1483/2684 LLC/VC-Mux bridged/routed mode, RFC-1577 Classical IP o...
(zie: http://sitecom.com/ADSL-2-Modem/DC-229/p/778)

En hoe zit het met de siemens se565?

Trouwens, als ik een 1:1 static route maak, heb ik dan niet ongeveer het zelfde effect dan wanneer ik een bridge maak? Afgezien van het feit dat er dan een extra hop in me traceroute zit. Of schiet me kennis hier tekort? (ofja, me kennis schiet sowieso te kort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Timmert en Killerbert: die zien er idd goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 20:16:
CyBer:

Trouwens, als ik een 1:1 static route maak, heb ik dan niet ongeveer het zelfde effect dan wanneer ik een bridge maak? Afgezien van het feit dat er dan een extra hop in me traceroute zit. Of schiet me kennis hier tekort? (ofja, me kennis schiet sowieso te kort)
Je krijgt een extra hop in je traceroutes ja, want 't ding routeert gewoon maar dan zonder NAT:

code:
1
2
3
4
5
traceroute to tweakers.net (213.239.154.35), 64 hops max, 52 byte packets
 1  192.168.2.1 (192.168.2.1)  0.914 ms  0.548 ms  0.535 ms
 2  192.168.1.254 (192.168.1.254)  62.665 ms  99.011 ms  100.111 ms
 3  195.190.249.10 (195.190.249.10)  13.905 ms  14.221 ms  14.365 ms
...

Let niet op de tijden, icmp genereren staat niet bovenaan de prioriteitenlijst van speedtouches.
Overigens, jij praat PPPoE tegen je modem, en die pakt dat uit en propt dat vervolgens in de PPPoA-sessie naar 't netwerk toe. Die extra ppp-stap kun je overslaan door gewoon direct ethernet tegen je modem te praten. 't blijft nepbridgen, want je kunt Ethernet nou eenmaal niet naar PPPoA bridgen (en PPPoE ook niet).

Overigens, dat je IS/RA 100 meter verderop zit maakt werkelijk geen drol uit, zolang je goede (twisted) kabel gebruikt. Als een ingebouwd ADSL-modem voor jou dus beter is, vooral doen.

* CyBeR heeft trouwens thuis een Alix doosje met OpenBSD. Soekris heb ik op kantoor wel maar dan met linux omdat OpenBSD niet kan (of kon) wat ik wil, daar.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 01-03-2010 21:03 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na het toevoegen van "set reconnect" in ppp.conf lijkt de verbinding 'stabiel' te zijn. Maargoed, ik heb al een nieuwe modem besteld :-]

default:
set log Phase Chat LCP IPCP CCP tun command
allow user pieter

xs4all:
set device "!/usr/sbin/pppoe -i vr1"
set mtu max 1492
set mru max 1492
set speed sync
disable acfcomp protocomp
deny acfcomp
set authname "pjhv@xs4all.nl"
set authkey "password"
add! default HISADDR
set reconnect 10 5 # wait 10 seconds, try 5 times

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 09:06
'Stabiel' ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huiser
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-08 10:47
Bedankt CyBer, jouw oplossing voor OpenBSD werkt bij mij nu ook. Wel aangepast voor OpenBSD 4.7 (match i.p.v. nat rule).

-Huiser

Pagina: 1