Twee schijven in RAID 1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-04 10:23
Ik heb dus twee Samsung schijven van 160GB die ik met mijn Asus P5S-MX SE in RAID 1 heb gezet via de meegeleverde tool van het moederbord.

Nu heb ik dus twee schijven en in de bios ziet ie dat als 1 harde schijf die dan een naam krijgt met iets van SiS, de naam van de RAID controller. Alleen als ik dan CentOS ga installeren kan ik bij het partitioneren kiezen tussen beide schijven, deze zouden toch eigenlijk als 1 gezien moeten worden? Of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
Als Linux je enigste OS wordt op dit systeem kun je beter de schijven non-RAID draaien in de bios, en vervolgens software raid (mdadm) van Linux gebruiken. Minstens zo snel en je bent niet meer afhankelijk van dit specifieke mainboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Nielson schreef op maandag 01 maart 2010 @ 14:32:
Als Linux je enigste OS wordt op dit systeem kun je beter de schijven non-RAID draaien in de bios, en vervolgens software raid (mdadm) van Linux gebruiken. Minstens zo snel en je bent niet meer afhankelijk van dit specifieke mainboard.
Okay, moet ik dan installeren op 1 schijf en dan later mdadm configureren?

En dan nog steeds de vraag, mijn RAID array is overal 1 schijf behalve bij Linux installatie, dan worden het er twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Je software raid array kun je tijdens de installatie al aanmaken. Het dan aangemaakte raid device (meestal /dev/md0) spreekt Linux dan aan als hd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Okay, maar ik installeer CentOS met zo'n dvd met installer, daar kan ik dan toch nog niks zeggen over een RAID array die ik wil aanmaken voordat ik de partities al aangegeven heb om CentOS te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Installeer naar 1 schijf en partitioneer die zoals je wil. Na installatie schakel je mirroring in.

[ Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 01-03-2010 15:01 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Black-Xjuh schreef op maandag 01 maart 2010 @ 14:54:
Okay, maar ik installeer CentOS met zo'n dvd met installer, daar kan ik dan toch nog niks zeggen over een RAID array die ik wil aanmaken voordat ik de partities al aangegeven heb om CentOS te installeren?
Jawel, in datzelfde scherm waar je partities aan kunt maken kun je ook software raid instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Nielson schreef op maandag 01 maart 2010 @ 15:07:
[...]
Jawel, in datzelfde scherm waar je partities aan kunt maken kun je ook software raid instellen.
Okay, hij is nu aan het mirroren via de ik denk ook software RAID van het moederbord, dat zal ook wel het probleem zijn, die moederbord software RAID is voor Windows?

In ieder geval laat ik deze de laatste 6% nog even ze werk doen en dan ga ik kijken in CentOS.

Als dat daar ingesteld kan worden is dat natuurlijk ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Hij is nu aan het installeren.

Heb tijden de installatie de RAID 1 array ingesteld met behulp van http://www.centos.org/doc...en-US/s1-raid-config.html

Is eigenlijk voor RedHat maar de interface is precies het zelfde.
Pagina: 1