[sharepoint] Best Practice aantal sites onder 1 application

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14
Dit jaar zal ik een compleet nieuw domein from scratch opbouwen (dus geen migratie).

Een van mijn eisen is dat alle browsers (IE) een uniforme startpagina gaan krijgen ipv de huidige zooi die het nu is met msn.nl google.nl enzovoorts.... (heb een grouppolicy gemaakt maar niet overal wordt deze doorgevoerd en heb geen zin om veel tijd te steken in huidige domein als toch van scratch beginnen)

Daarnaast willen van ons huidige digitale kwaliteitshandboek (extern gehost) welke niet (meer) voldoet aan de eisen en dit ook niet snel zal gaan doen.

Ik kwam toen op het idee om sharepoint te introduceren, met name sharepoint foundation 2010. De release hiervan is in juni (ik ga er vanuit dat dit nu niet meer uitgesteld wordt).

Ik heb hierop op een simpele dc7900 een virtuele test omgeving opgezet met SPF2010 hierin. Iedereen die belang heeft hierin is erg enthousiast over het gemak en de mogelijkheden. Dus dit is alvast een succes voor mij.

Mijn kwaliteitsmedewerker heeft de mogelijkheden gezien van sharepoint en heeft gelijk zitten denken aan mogelijke toepassingen.....

Hierop is nu mijn vraag, hoewel sites/teampages/libraries en dergelijk kunnen op een enkele SP server komen onder 1 applicationpool, als het max aantal gebruikers op 250 ligt waarvan zeker de helft de sp dagelijks zal benaderen en daarvan waarschijnlijk maar zo'n 30% actief documenten zal bewerken en dat niet dagelijks.....?

edit:
gezien de budgetaire beperkingen kan ik geen meerdere servers aanmaken voor als sharepoint servers...
het budget staat al vast en daar moet ik sowieso mijn complete nieuwe serverpark uithalen + een aantal licenties die er extra bij komen (vandaar de keuze voor foundation) die nodig zijn...
De database komt overigens wel op een MSSQL server te staan zodat ik volgend jaar eventueel wel kan uitbreiden mocht dat nodig worden.

[ Voor 13% gewijzigd door WPN op 01-03-2010 13:58 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyrinian
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Met 250 gebruikers zijn er eigenlijk heel weinig beperkingen. Ik heb single server omgevingen gezien waar er 100+ site collections onder 1 webapp op 1 machine stonden (wel met aparte SQL-server) met 50+ templates (ws. niet allemaal gebruikt maar wel geïnstalleerd).

Meestal wordt het aantal webapps beperkt vanuit beheersoogpunt, niet vanuit performance-oogpunt.

Een laatste punt is de grootte van je totale hoeveelheid data. 10 GB aan data levert bij gelijk gebruik meer load op dan 50 MB. Ook is het van belang hoe de data gestructureerd is. Als 1 doclib hebt met daar duizenden documenten in heeft de server het een stuk zwaarder dan wanneer er 20 doclibs met ieder max 100 docs.

Tot slot, custom workflows leveren vaak relatief grote load op, dus dat kan misschien een issue zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14
ok, helder

er zullen geen duizenden documenten in komen (op dit moment dan)
en als ik mijn visie krijg dan draaien we het op een (gevirtualiseerde) blade server.....

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum