[PS3] Playstation Network down // Error 8001050F

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2017

Elvis

Echo Lima Victor India Sierra

Topicstarter
Vanaf 03/01/2010 00:00 GMT zijn er over de hele wereld falende PS3's.
Wanneer men wil verbinden met Playstation Network komt error 8001050F tevoorschijn.
Omdat je niet kan verbinden met PSN zijn er veel games (oa Heavy Rain, MW2) die niet willen opstarten omdat ze de trophy informatie niet kunnen synchen.

Over het ontstaan van deze error zijn veel verschillende speculaties gaande. Eerst werd algemeen aangenomen dat het een falen van PSN zelf was, maar sommige fora wordt nu geopperd dat het een bug met de interne klok van de PS3 zelf is.
The going theory is that the PS3 is storing some form of date in GMT, then modifying that to get whatever you see in the on-screen clock. That modification process seems to be fine--the system can take 2/28/2010, 9PM GMT, add four hours, and get 3/1/2010, 1AM random time zone.

What's apparently effed, as speculation goes, is when the internal GMT-tracking rolls over to 3/1. It's either not rolling, or rolling to 2/29, at which point a system tries to add/subtract from 2/29, which it can't do because the front-end calendar doesn't have a 2/29/2010, and shit explodes. Seemed to happen around 4PM PDT, which I think is 12AM GMT, so.

And the PS3 launched in 2006; it's hit 4 2/28s so far. 2007 and 2009 were odd-numbered years; 2008 was an even, and a leap year. 2010 is the first even non-leap-year the system's been around for. If some sort of base-level math is choking on itself, it may have ruled out the odd 2007 and 2009 successfully, but is convinced the even 2010 is a leap year (this part I'm less sure of, but is why leap year could theoretically come into play at some point.)
Sony zelf is karig met informatie.
Ze zijn het "aan het bekijken" en het enige wat ze tot nu toe gevonden hebben is dat deze bug alleen voorkomt bij pre-Slim PS3's (iets wat de community een goede 5 uur eerder al doorhad).

Momenteel kunnen wij eigenaars van pre-Slim PS3's niet veel doen dan afwachten en hopen dat Sony snél met een oplossing komt.

* Elvis had net z'n Heavy Rain Special Edition in de bus gekregen. ;(

Links:
Kotaku : PS3s Suffering From Global Network Lockdown
Official Sony Playstation Twitterpage
Official Playstation Blog

@ hieronder: Dan is deze thread voor diegenen die niet op de frontpage hebben gekeken (zoals ik) ;)

edit:
Nog een post vanuit Neogaf:
Here's what's going on right now: something with the PS3's internal clock has borked in some pre-slim models. This is not a PSN issue; it has to do with your PS3's clock. This clock is NOT related to the OS clock. It seems to be a leap year bug. Setting your clock ahead will do nothing. All PS3s around the world were affected at the exact same time.

Does this affect me?

-If you have a Slim PS3, you're good to go. Continue playing it as normal.
-If you have a "fat" PS3, you may be affected. Some fat PS3s have worked ok, but it seems a good majority have been bugged.

What does this bug mean?

-If affected, your date and time has been set to a random past date. This prevents you from signing into PSN, playing any PSN games, or using any DLC. Your trophies will also not display correctly or be able to sync.

How do I fix it?

-You can't. Even if you don't sign into PSN, it won't help. This is a hardware issue.

So, what do I do?

-Wait 24 hours. Other products that have had similar bugs have corrected themselves after the "bugged" day. On Monday around 6pm central time, all PS3s will automatically correct themselves...maybe.

-If that doesn't work, we'll need a firmware update from Sony, which should be a pretty important priority for them right now.

Did I lose my data/themes/etc?

Your save data/games/dlc/themes are fine. They'll be fixed when the PS3 is fixed. Trophies are uncertain right now, but they'll be fine if you've synced them before the PS3 was bugged. Unsynced trophies are an unknown right now.

If I have a bugged PS3, can I still use it?

It's probably not a good idea, as I have no idea what will happen to the trophies you earn during the bugged time. Movies/media will work fine.
Het lijkt me ook logisch dat het probleem zichzelf oplost zodra we 00:00 vanacht voorbij zijn.
Dan tikt de interne klok ook weer een dagje verder (laat ons hopen) en is er geen conflict meer.

Nieuwe update op de Playstation blog
As you may be aware, some customers have been unable to connect to the PlayStation Network today. This problem affects the models other than the new slim PS3.

We believe we have identified that this problem is being caused by a bug in the clock functionality incorporated in the system.

Errors include:

* The date of the PS3 system may be re-set to Jan 1, 2000.
* When the user tries to sign in to the PlayStation Network, the following
message appears on the screen; “An error has occurred. You have been
signed out of PlayStation Network (8001050F)”.
* When the user tries to launch a game, the following error message appears
on the screen and the trophy data may disappear; “Failed to install
trophies. Please exit your game.”
* When the user tries to set the time and date of the system via the
Internet, the following message appears on the screen; “The current date
and time could not be obtained. (8001050F)”
* Users are not able to play back certain rental video downloaded from the
PlayStation Store before the expiration date.

We hope to resolve this problem within the next 24 hours. In the meantime, if you have a model other than the new slim PS3, we advise that you do not use your PS3 system, as doing so may result in errors in some functionality, such as recording obtained trophies, and not being able to restore certain data.

As mentioned above, please be advised that the new slim PS3 is not affected with this error. We are doing our best to resolve the issue and do apologize for any inconvenience caused.

For the latest status on this situation please continue to check either the PlayStation.Blog or PlayStation.com.
Sony zegt nu ook dat we beter geen spel proberen te spelen, aangezien er conflicten kunnen optreden met de trophies.
Even wachten tot 12u vannacht is dus de boodschap.
* Elvis blijft ondertussen wel proberen te verbinden met PSN.

[ Voor 51% gewijzigd door Elvis op 01-03-2010 19:36 ]

[GoT] TF2 Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat ook een nieuwsitem over op de frontpage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

(jarig!)
Ik heb de error niet, wel de afgelopen week een paar zo'n soort error gehad en 2x een vastslaande PS3. Dingen die nooit eerder fout gingen tijdens het spelen van Killzone 2.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:06

Nakebod

Nope.

Heb mijn PS3 al een tijdje niet aangehad, wacht eigenlijk tot mijn Heavy Rain binnenkomt, dus geen idee of ik er ook last van heb.
Maar als ik het zo lees op de frontpage zou het mogelijk te maken hebben dat de PS3 denkt dat het vandaag 29-2 is, maar dat dat niet kan dit jaar, en "dus"? naar 31-12-1999 springt.
Is het dan te simpel gedacht, als dat zo is, om even te proberen de datum in je PS3 aan te passen naar vandaag?

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis

Elvis

Topicstarter
Nakebod schreef op maandag 01 maart 2010 @ 13:17:
Heb mijn PS3 al een tijdje niet aangehad, wacht eigenlijk tot mijn Heavy Rain binnenkomt, dus geen idee of ik er ook last van heb.
Maar als ik het zo lees op de frontpage zou het mogelijk te maken hebben dat de PS3 denkt dat het vandaag 29-2 is, maar dat dat niet kan dit jaar, en "dus"? naar 31-12-1999 springt.
Is het dan te simpel gedacht, als dat zo is, om even te proberen de datum in je PS3 aan te passen naar vandaag?
Ik heb het iig geprobeerd, maar dat lukt ook niet...

[GoT] TF2 Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een oude ps 3 40 GB en kom er ook niet op , dus is iig niet alleen de slim versie die er last van heeft . dacht vanochtend dat het aan mn router lag dus dacht ga eerst ff pitten . nu lukt het nog steeds niet dus ff forums lezen en kwam hier dus uit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHochstenbach
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-02-2021
Heb ook een oude PS3, en heb ook al handmatig de tijd en datum aangepast (die gereset was naar 1/1/2000, 00:00). Krijg nog altijd die error, en games zoals Assassin's Creed II starten niet op, met de error dat de trophy information niet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
hier + 1 voor de foutmelding, blijf het een vaag verhaal vinden dat hij door een vage kalender overgang niet meer kan inloggen bij PSN.

hoop dat er snel een fix komt vanuit sony, want dit is gewoon ruk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis

Elvis

Topicstarter
TS geupdatet met nog wat informatie.

- Dat deze bug zich in de eerste plaats al kan voordoen is al geen punt voor Sony. Hebben ze de code van Microsoft afgekeken ofzo?
- Dat deze bug ruim 18 uur verder nog steeds niet is opgelost door bv. een kleine system update, doet Sony niet echt eer aan vind ik... :(

[GoT] TF2 Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:28
Ik heb nergens last van, en heb een Phat PS3 en vanmiddag nog gewoon Heavy Rain gespeelt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinus-Roro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-07 09:39
Hier ook twee pre-slims van 60 GB´s staan, en beide komen met de zelfde foutmelding. Net op een ander forum gelezen dat m´n hoopt dat het met de datumovergang van aankomende nacht weer recht getrokken gaat worden daar de PS3 dan weer een juiste datum sync´t met de server. Dus nog een 5 uurtjes geduld en dan hopen dat het weer allemaal goed gaat komen. Zoniet, dan wordt het nog een hele klus, want je PS3 krijgt nu gewooon geen verbinding meer met de update server, dus zal dan op z´n minst een usb-key of dvd update worden.

Ach vertrouw er op dat Sony het wel weer rechttrekt.

All in one - touch desktop. *en de benodige overige spullen - anders looptieniet :-) *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis

Elvis

Topicstarter
console schreef op maandag 01 maart 2010 @ 18:24:
Ik heb nergens last van, en heb een Phat PS3 en vanmiddag nog gewoon Heavy Rain gespeelt :?
En is die continu aangesloten op het internet? Zoja, heb je de system date en time manueel of automatic staan?
Marinus-Roro schreef op maandag 01 maart 2010 @ 19:02:
Zoniet, dan wordt het nog een hele klus, want je PS3 krijgt nu gewooon geen verbinding meer met de update server, dus zal dan op z´n minst een usb-key of dvd update worden.

Ach vertrouw er op dat Sony het wel weer rechttrekt.
Als ik via het XMB-menu naar System Update ga, dan verbindt mijn PS3 wel met de server (lijkt me logisch, kan namelijk ook nog surfen via PS3). Maar zegt ie dat ik de laatste versie al heb. Dus denk ik dat updaten via normale weg wel moet lukken.
En dan nog, via een cd'tje of een stick is ook niet zo erg. Me dunkt dat de bugfix niet groter is dan een paar honderd Kb.

[ Voor 23% gewijzigd door Elvis op 01-03-2010 19:31 ]

[GoT] TF2 Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinceXEvil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-07 11:04
Hm,

Als ik zo nadenk, als hij na 0:00 zou moeten werken, dan zal de datum op 1 maart 2010 staan. Daarna zal je waarschijnlijk wel kunnen connecten naar de server, en zal hij zichzelf updaten naar 2 maart 2010. Mocht je dat tenminste op auto hebben staan.

Handmatig connect hij niet, omdat hij waarschijnlijk dan incompatible met de server is. Dan bedoel ik namelijk het handmatig aanpassen van de tijd. Misschien dat de cell de tijd codeert naar een code, die de server dan niet kan interpreteren, naar een bestaand tijd. Om deze sleutel te converten naar wel een bestaand tijd, moet de server over de root wachtwoord beschikken. Deze willen ze niet geven, ivm veiligheid. Dus wachten ze liever af.

Nou wie weet, wel een leuke theorie.

Ik kan in ieder geval niet online, heb een maat waarbij het wel werkt en niet. Erg jammer, MW2 is in ieder geval rete cool.

PrinceXEvil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:31

lasharor

7 december 2004

Well the gist is that the ARM SYSCON CPU that is used to power up the front panel of the ps3, that is responsible for doing things like sleep mode, eject, RTC etc. Is an old batch that sony picked up from the shelf like other manufacturers that has that calendar year bug regarding feburary 29th on certain periods. Causing the ps3 system clock and the real time clock to desync, messing up security measures like Digital Rights management software and sometimes games that relies on clocks for whatever reason. As well as signing up to the playstation network... This CPU is always on even when your PS3 isn't even plugged in.

This problem is also happening with various of test Ps3 models, particulary the ones that has the emotion engine cpu/gpu for ps2 dev.

This is the one of the same type of CPUs that is powering up mobile devices like zune and blackberries, they have been affected with this bug, so they done some software patches. A syscon update can also fix this problem

The Slims ps3s aren't affected because they use a newer up to date revision on the syscon cpu that fixes this bug.

A quick way to fix this is to remove the RTC battery for at least 5-10 min and plug it back in, you will see the date and time reset, and voila...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis

Elvis

Topicstarter
Hmm, de interne batterij eruit halen. Lijkt me dat je dan je garantie kwijtspeelt...
Laat ik nog maar een uurtje wachten en kijken of het uit zichzelf oplost.
Zoniet haal ik toch de schroevendraaier erbij.
Ik wil mn Heavy Rain spelen, en wel zo snel mogelijk.

[GoT] TF2 Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 10:47
Ik heb zelf geprobeerd de datum te verzetten naar 01-03-2010, 19:45 voor ik een netwerkconnectie maakte in de hoop dat de PS3 het logisch zou vinden. PS3 daarvoor sinds vrijdag niet meer aan gehad.
Helaas dezelfde foutmelding. En om het nog leuker te maken is m'n klok er nu helemaal mee gestopt :s

Volgens mijn PS3 is het nu nog steeds 19:45 uur. Dus of de tijd staat stil, of mijn PS3 heeft ongelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis

Elvis

Topicstarter
Ondertussen is het 00:20 hier. Net nog eens geprobeerd te connecten, geen succes. ;(
Natuurlijk zitten we hier in GMT+1 als de interne klok op GMT draait (wat me logisch lijkt) moeten we nog een 40 minuutjes wachten. /me crosses fingers

[GoT] TF2 Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand hier die Bayonetta heeft voor op PS3?
Want ik heb hem vandaag gekocht en het Laden duurt ontiegelijk lang (had na een half uur wel zoiets van nu is genoeg)
Ligt het aan het bovenstaande probleem of is mijn Bayonetta niet goed ?

(Ik vind de bovenstaande BUG erg weird)
Hoop dat ze het snel oplossen,

PS. PM me aub even over Bayonetta !

Grtz.

En succes aan iedereen die PS3 heeft ! !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Elvis

Zou het?!

Ik denk dat we toch echt moeten wachten tot morgen, als er een update uitkomt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-09 10:47
Oppelost! Aangezet, datum stond nu op 29/04? Daarna tijd laten updaten via Internet, reboot en weer volledig online :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis

Elvis

Topicstarter
Inderdaad. 1:10 hiero. Ik ben ook weer online!
Klaar voor een nachtje Heavy Rain.

[GoT] TF2 Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:06

Nakebod

Nope.

Had de persoon van de 1e reactie op de Playstation Blog toch "gelijk".
Gewoon even een dagje wachten en hopen dat probleem dan automatisch weer weg is.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinceXEvil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-07 11:04
Vanuit het nieuwsbericht hier reageren over een mogelijke compensatie van deze enorme fout, en het afkicken van sommige gamers! (Niet serieus nemen -.- )

Mijn optie is als volgt;

Ik dacht misschien bv aan desnoods een kleding stuk op de PSHome die normaal een euro kost. Of wat leuk zou zijn, een kledingstuk die gemaakt is over de bug, en die dan gratis uitgeven. Het is dan relatief simpel en toch een compensatie.

Misschien dat niet iedereen dat op prijs stelt, maar ik zou het van Sony wel relaxed vinden als ze hun fout toegeven en dan via een kleding stuk die ermee te maken heeft te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Ik denk dat compensatie moeilijk ligt.

De clou is wel dat Xbox Live betalend is, terwijl PSN gratis is.

Het is natuurlijk niet goed te praten dat betaalde content (spellen met trophy support, PSN spellen) niet meer werken, maar dat is in dit geval veel vager van Xbox Live die enkele dagen niet meer werkt.

Bij Xbox Live betaal je je maandelijks abonnementsgeld, dus heb je betaald voor een bepaalde service. Als die service niet werkt, dan compenseert het bedrijf dit, gewoon - zeker Amerikanen kennende - om een hoop rechtzaken te ontlopen.

Bij het PSN ligt het dus moeilijker, aangezien deze dienst gratis is. Bij het offline zijn van het PSN lijdt je dus volgens de theorie geen financiële schade en heb je dus geen recht op compensatie. Nu was onze betaalde content ook wel onbruikbaar, dus dat verandert de zaak alweer, maar het ligt heel wat moeilijker dan bij de Xbox. Daarbij hadden slim modellen en niet alle fatties er last van, dus het is ook - denk ik - moeilijk te bepalen wie schade heeft geleden en wie niet. Ik denk niet dat Sony via het PSN de interne hardware klok van je PS3 kan checken.

Plus, Microsoft is een Amerikaanse bedrijf en Sony Japans.

Ik was persoonlijk ook getroffen, maar als ik nu heel eerlijk ben, vind ik compensatie niet noodzakelijk. Ja, het is irritant, maar 24u een onbruikbare PS3 vind ik best wel acceptabel. Toen m'n PS3 door de BD laser stuk was, heb ik 2 maand zonder PS3 gezeten en daar heb ik ook geen compensatie voor gekregen. Da's eigenlijk veel erger dan die 24u outlet van gisteren.

Waar ik me wel zorgen over maak, is het feit dat onze software zo hard afhankelijk is van het PSN. Ik vind het niet kunnen dat mijn aangekochte software niet meer werkt. Als ik binnen 20 jaar nog een oude werkende PS3 heb staan en ik wil erop spelen, kan dat dan nog wel? Vergelijkbaar heb ik nog altijd een werkende Atari 2600 staan en daar kan ik nog altijd op gamen als ik wil. Ga ik dat binnen 20 jaar ook nog kunnen met m'n PS3?

Ik vind het dus veel belangrijker dat Sony werkt aan het feit dat onze braaf aangekochte content blijft werken en daar heb ik momenteel weinig vertrouwen in.

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:12

Valkyre

Kitesurf FTW!

Ik vind het eigenlijk alleen maar vermakelijk op de frontpage helemaal als je de berichten van gisteren nu terugleest.

reacties als:
Als mijn PS3 trophies weg zijn bind ik een baksteen aan dat ding vast en gooi ik het door de grootste ruit van het Sony kantoor in Amsterdam.
en
http://www.youtube.com/watch?v=aimPRKfqKGw

Of eigenlijk vind ik het een beetje zielig 1 dag kan er niet gegamed worden, en dan mekkeren over trophies, sony bashen. big deal zeg. en dan word er weer gesproken over compensatie.
1 dag niet kunnen gamen, het leek voor sommigen wel het einde van de wereld....

edit: ow zie dat meer mensen mijn mening daar delen, toevallig scrollde ik door wat posts heen dat het wel 1 grote flame thread leek, maar dat viel gelukkig mee :)

[ Voor 18% gewijzigd door Valkyre op 02-03-2010 10:57 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Mijn Fifa 09 savegame is vanaf vandaag onbruikbaar. Mijn PS3 hangt nu namelijk bij het laden, aangezien mijn savegame van 1-1-2000 dateert..... best jammer, aangezien het 10 seizoenen aan Manager Mode was. :(

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis

Elvis

Topicstarter
armageddon_2k1 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 19:35:
Mijn Fifa 09 savegame is vanaf vandaag onbruikbaar. Mijn PS3 hangt nu namelijk bij het laden, aangezien mijn savegame van 1-1-2000 dateert..... best jammer, aangezien het 10 seizoenen aan Manager Mode was. :(
Jij hebt dus gister gepeeld en je savegames niet gebackupped? Niet zo slim...

Al bij al ben ik blij dat de bug zichzelf weer oploste om 00:00 GMT vandaag. Compensatie hoeft voor mij niet. Maar Sony voor mij wel iets sneller mogen zijn met informatie.
Het enige dat op de playstation blog kwam was al 6 uur eerder op diverse fora geopperd.
Ach ja, all's well that ends well. En hopen dat het volgend jaar niet is. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Elvis op 02-03-2010 20:34 ]

[GoT] TF2 Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Elvis schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 20:32:
[...]

Jij hebt dus gister gepeeld en je savegames niet gebackupped? Niet zo slim...
Ja sorry hoor. Ik check niet elke dag het nieuws m.b.t. Playstation bugs e.d. Ik heb gister gewoon gegamed en heb niks doorgehad. Beetje gaar om mij van 'niet slim' te betichten terwijl de schuld toch echt niet bij mij ligt.

Nouja... niks aan te doen. Op nieuw beginnen dan maar.

EDIT: Ha, heb gewoon 1 game gesimmed, en nu doet ie het weer.

[ Voor 6% gewijzigd door armageddon_2k1 op 02-03-2010 22:19 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Pagina: 1