2e router vertraagd internetsnelheid drastisch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is als volgt:

Als eerste wort er gebruik gemaakt van een Draytek Vigor2500 ADSL modem/router.
Daarop is een Sitecom WL-342 router aangesloten op de manier zoals beschreven in:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1260465///wireless%2Crouter%2Cals%2Cswitch

Dit is gedaan om een Playstation 3 te kunnen voorzien van een draadloos signaal.

Als ik nu de speedtest uitvoer op de PC wanneer die met draad verbonden zit op de sitecom router, krijg ik de volgende resultaten:
Download 112.2 KByte/sec (=898 kbps)
Upload 6.1 KByte/sec (=49 kbps)
Connection 27.0 Conn/min

Dit is nogal laag, aangezien ik de volgende resultaten krijg wanneer ik de PC met draad op de Draytek Router aansluit.
Download 508.5 KByte/sec (=4068 kbps)
Upload 72.6 KByte/sec (=581 kbps)
Connection 742.0 Conn/min

Nu is het natuurlijk mogelijk om de PC op de Draytek router te laten zitten, maar dan zit ik nog steeds met de enorme vertraging richting de playstation 3.
Ik snap dat het sowieso al vertraagd wordt door gebruik te maken van een draadloos signaal, maar het is even niet mogelijk om gebruik te maken van een bedrade connectie.

Kan iemand me uitleggen hoe ik deze enorme vertraging kan verminderen (ik ga er vanuit dat er altijd wel een beetje vertraging zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:14

lier

MikroTik nerd

Stel de tweede router in als Access Point (er bestaat hier op GoT een kleine HowTo voor), daarmee zou een en ander al een stuk beter moeten werken.

HowTo Router als AP

[ Voor 23% gewijzigd door lier op 01-03-2010 13:25 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op maandag 01 maart 2010 @ 13:23:
Stel de tweede router in als Access Point (er bestaat hier op GoT een kleine HowTo voor), daarmee zou een en ander al een stuk beter moeten werken.

HowTo Router als AP
Zoals je in het 1e bericht kunt lezen is de 2e router al aangesloten als Acces Point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:00

Kettrick

Rantmeister!

Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 13:34:
[...]

Zoals je in het 1e topic kunt lezen is de 2e router al aangesloten als Acces Point.
Je kan dit nog even controleren middels een traceroute, maar zelfs een 2e router zou niet zoveel invloed moeten hebben op je snelheid.

Wat voor kabel zit er tussen de twee routers?, mogelijk gaat daar iets niet helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een normale UTP 5 kabel.
Zelfde als tussen de router en de PC.
Kettrick schreef op maandag 01 maart 2010 @ 13:39:
[...]

Je kan dit nog even controleren middels een traceroute, maar zelfs een 2e router zou niet zoveel invloed moeten hebben op je snelheid.

Wat voor kabel zit er tussen de twee routers?, mogelijk gaat daar iets niet helemaal goed.
Hoe kan ik dit controleren dan?
Als ik bijv tracert google.com uitvoer:
dan zou ik dus moeten zien: ip van de 2e router -> ip van de 1e router -> ip van ISP????

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2010 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:00

Kettrick

Rantmeister!

Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 13:40:
Een normale UTP 5 kabel.
Zelfde als tussen de router en de PC.

[...]

Hoe kan ik dit controleren dan?
Als ik bijv tracert google.com uitvoer:
dan zou ik dus moeten zien: ip van de 2e router -> ip van de 1e router -> ip van ISP????
Als je twee ip adressen ziet staan heb je twee routers, als je het goed hebt staan zie je slechts het IP van je draytek in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Via Router1:

Bezig met het traceren van de route naar nu.nl [62.69.184.53] via maximaal 30 hops:

1 <1 ms <1 ms 1 ms my.router [192.168.1.1]
2 416 ms 399 ms 429 ms 195.190.249.50
3 450 ms 375 ms 492 ms 42.ge-1-1-0.xr4.1d12.xs4all.net [194.109.5.49]
4 431 ms 557 ms * 0.ge-0-2-0.xr1.sara.xs4all.net [194.109.5.2]
5 505 ms 430 ms 469 ms 10gigabitethernet3-3.core1.ams1.he.net [216.66.84.57]
6 437 ms 415 ms 415 ms br1.ams.terremark.net [195.69.145.48]
7 * * * Time-out bij opdracht.
8 502 ms 498 ms 483 ms 62.69.184.53

De trace is voltooid.
--------------------------------------------------------------------------------
Via Router die ingesteld is als Acces point:

Bezig met het traceren van de route naar nu.nl [62.69.179.198] via maximaal 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms my.router [192.168.1.1]
2 504 ms 432 ms 502 ms 195.190.249.50
3 * 589 ms 429 ms 42.ge-1-1-0.xr3.3d12.xs4all.net [194.109.5.41]
4 413 ms 540 ms 568 ms 0.ge-1-2-0.xr1.sara.xs4all.net [194.109.5.6]
5 492 ms 431 ms * 10gigabitethernet3-3.core1.ams1.he.net [216.66.84.57]
6 615 ms 498 ms

Dus er staat maar 1 router daadwerkelijk als router ingesteld.
Daar ligt het dus niet aan. Ik heb diegene zelf even via de telefoon uitgelegd hoe het moet, maar ik heb dus nog niet een andere kabel kunnen uitproberen.

Wat zou nog meer dit probleem kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou het nog verschil kunnen maken door de Draytek als bridge in te stellen en de sitecom als router te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 09:08:
Zou het nog verschil kunnen maken door de Draytek als bridge in te stellen en de sitecom als router te gebruiken?
Draytek is ook modem...(maar kan inderdaad vast wel bridgen).

Zou je de pc (voor zover je dat nog niet hebt gedaan) aan kunnen sluiten op de netwerkkabel die je gebruikt om de Sitecom op aan te sluiten ?

Is de CAT5 kabel goed (geknepen) ?

Het is in ieder geval een bijzonder, ik vermoed dat het in de kabel tussen de Draytek en de Sitecom zit.

[ Voor 3% gewijzigd door lier op 02-03-2010 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 09:16:
[...]

Zou je de pc (voor zover je dat nog niet hebt gedaan) aan kunnen sluiten op de netwerkkabel die je gebruikt om de Sitecom op aan te sluiten ?

Het is in ieder geval een bijzonder, ik vermoed dat het in de kabel tussen de Draytek en de Sitecom zit.
Ik ga er van uit dat de kabel goed geknepen is. Het is namelijk een kant en klare die bij 1 van de routers geleverd werd.
Ik zal nog eens proberen om met de kabel die nu naar de sitecom in de PC een speedtest te laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Bedenk me nu opeens dat als je twee switches op elkaar aan sluit (en geen gigabit aan beide kanten ondersteunen) dat je een cross kabel moet gebruiken...zou je eens met een crosskabel kunnen testen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 09:33:
Bedenk me nu opeens dat als je twee switches op elkaar aan sluit (en geen gigabit aan beide kanten ondersteunen) dat je een cross kabel moet gebruiken...zou je eens met een crosskabel kunnen testen ?
Die heeft diegene volgens mij niet tot beschikking. En ik had juist gelezen dat als je routers auto MDI-(X) ondersteunen dat dan een cross kabel niet nodig was.
Heb zelf wel een cross kabel liggen (al is 10 meter wel een beetje lang voor tussen 2 routers haha) die kan ik wel eens proberen.

Maar ik dacht dat je anders helemaal geen verbinding kreeg als dat het probleem was.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 09:16:
[...]

Hey lier,

ik heb nu een test laten doen met de kabel die tussen de 2 routers zat nu tussen de pc en de router.
En dan zijn de speedtest resultaten normaal:

Download 501.0 KByte/sec (=4008 kbps)
Upload 70.9 KByte/sec (=567 kbps)
Connection 480.0 Conn/min

Dus het zit em toch in de sitecom router waarschijnlijk. Al heb ik geen idee wat voor zo'n grote vertraging zou moeten zorgen.
Zou een crosscable een oplossing kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Als je eenvoudig aan een cross cable kan komen...zeker proberen. Wat ook mee kan spelen is of de switch voor wat betreft de snelheid waarmee gecommuniceerd wordt goeie afspraken kan maken. Heb je binnen de router de mogelijkheid om een poort snelheid (en duplex) te fixeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 15:24:
Als je eenvoudig aan een cross cable kan komen...zeker proberen. Wat ook mee kan spelen is of de switch voor wat betreft de snelheid waarmee gecommuniceerd wordt goeie afspraken kan maken. Heb je binnen de router de mogelijkheid om een poort snelheid (en duplex) te fixeren ?
Welke router van de 2 bedoel je? Die sitecom neem ik aan.
Ik heb eens door de handleiding gebladerd, maar zie dat nergens terugkomen.

Volgens mij heb ik zelf nog een crosscable liggen (al is die met zijn 10 meter wat lang voor tussen 2 routers maar goed) dat zal ik ook nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 15:39:
Welke router van de 2 bedoel je? Die sitecom neem ik aan.
Ik heb eens door de handleiding gebladerd, maar zie dat nergens terugkomen.

Volgens mij heb ik zelf nog een crosscable liggen (al is die met zijn 10 meter wat lang voor tussen 2 routers maar goed) dat zal ik ook nog eens proberen.
Het zou in principe om beide routers kunnen gaan (als het geen gigabit poort is, wordt ook niet standaard MDI-X ondersteund).

Als je met de lengte van je kabel maar onder de 100 m blijft moet het goed gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 15:49:
[...]

Het zou in principe om beide routers kunnen gaan (als het geen gigabit poort is, wordt ook niet standaard MDI-X ondersteund).

Als je met de lengte van je kabel maar onder de 100 m blijft moet het goed gaan...
De Draytek ondersteund ook auto MDI(-X), maar ik kan ook nergens iets vinden om het echt te fixeren op full-duplex.

Even iets anders, maar ik heb nog eens zitten kijken naar beide traceroutes.
Maar in beide gevallen (1 router of 2 routers ertussen) zit ik in 1 ms in de echte router 192.168.1.1

Zit het probleem dan niet gewoon in de beroerde verbinding met XS4all?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Uit je metingen blijkt dat (tracert) je enorme vertraging hebt zodra je het Internet op gaat naar de eerste hop. Dit is iets tussen het modem en XS4ALL (mits je telefoonkabel in huis van goeie kwaliteit en zo kort mogelijk ligt dit aan XS4ALL).

Echter verklaard dat niet waarom de snelheid bij het gebruik van de tweede router af neemt. Dit is naar mijn idee iets van jouw interne netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwarV
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 15:32

DwarV

Rekent aan het leven

Heb je al geprobeerd de firewall uit te zetten op je tweede router? Misschien probeert deze je netwerkverkeer te filteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 07:48:
Uit je metingen blijkt dat (tracert) je enorme vertraging hebt zodra je het Internet op gaat naar de eerste hop. Dit is iets tussen het modem en XS4ALL (mits je telefoonkabel in huis van goeie kwaliteit en zo kort mogelijk ligt dit aan XS4ALL).

Echter verklaard dat niet waarom de snelheid bij het gebruik van de tweede router af neemt. Dit is naar mijn idee iets van jouw interne netwerk.
Ik zal eens kijken of ik 1 dezer dagen eens langs kan gaan met mijn linksys router.
Die even degraderen tot wireless acces point en kijken of we dan ook zo'n enorme vertraging hebben.

Voor zover ik nu alles getest hebm, zijn de kabels en poorten (heb namelijk geprobeerd om poorten 1 en 4 van de wireless router te gebruiken en later nog eens met 2 en 3 getest) enz goed.
Dus misschien dat het em in de sitecom router zelf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DwarV schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 07:51:
Heb je al geprobeerd de firewall uit te zetten op je tweede router? Misschien probeert deze je netwerkverkeer te filteren?
Ja, eigenlijk staat alles uit op de 2e router.
Pagina: 1