fsck op ro mounted fs

Pagina: 1
Acties:

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor de afwisseling eens iets anders dan topics als "welke linux?", "kan linux op dit systeem?" en "lunix 7.0 werkt niet!!!":

e2fsck kan niet unattended mn root fs checken bij t booten, omdat ie volgens /etc/mtab al gemount is. Dat is volgens e2fsck gevaarlijk, maar dat is het helemaal niet omdat ie readonly is gemount.

Normaal heb je daar geen last van (dan is mtab bij t booten leeg IIRC), maar wel als je je root readonly wil maken, en daartoe /etc/mtab een symlink maakt naar /proc/mounts (wat ik dus heb gedaan). Verder werkt alles a-ok.

Iemand een oplossing? Ik heb als workaround e2fsck de parameter -R meegegeven dat ie het root fs gewoon niet checkt, maar dat is niet echt de oplossing (het woord zegt het al, een work around ;))

• N8w8
  • Niet online
Sorry non-Pinguins, ik had in de titel van dit topic moeten zetten dat het om GNU/Linux ging.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
De makkelijkste oplossing lijkt me om mtab ergens op een wel schrijfbaar deel van de disk neer te zetten. Bijvoorbeeld /tmp, of als je helemaal geen schrijfbare delen hebt een ramdisk.

• N8w8
  • Niet online
wel n beetje overdreven, een ramdisk voor een file van < 1kB groot.
maarja, ik heb gekkere dingen gedaan op mn bak :)

tnx

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Oplossing van vink lijkt me wel het handigst...
Er zijn neem ik aan wel meer files die writeable moeten zijn toch, dus maak je het niet alleen voor /etc/mtab?

• N8w8
  • Niet online
Op donderdag 08 maart 2001 16:58 schreef ACM het volgende:
Oplossing van vink lijkt me wel het handigst...
Er zijn neem ik aan wel meer files die writeable moeten zijn toch, dus maak je het niet alleen voor /etc/mtab?
Nee, mtab is de enige.
/var, /usr, /usr/src, /opt, /boot, /home en /tmp zijn aparte filesystems namelijk.

Het lukt ws wel met een ramdisk.

• N8w8
  • Niet online
Het is gelukt.

De situatie is als volgt:
- /tmp is een lege dir
- /etc/mtab is een dead link naar /tmp/mtab

De bootsequence:
- /proc mounten (ik werk met volume labels in /etc/fstab dus moet /proc gemount zijn voor fsck)
- /tmp mounten (ramfs)
- touch /tmp/mtab (dan verwijst /etc/mtab naar de lege file /tmp/mtab)
- fsck op alle filesystems
- ln -sf /proc/mounts /tmp/mtab

Uit luiheid verwijst nu /etc/mtab naar /tmp/mtab verwijst naar /proc/mounts (anders moet je die hele mtab weer fixen met mount -f, /proc/mounts klopt altijd :)).

• Bigs
  • Niet online
Goed van je! Ik weet zeker dat het hele forum hiervan leert :> (en begrijpen ook)

• N8w8
  • Niet online
Op donderdag 08 maart 2001 17:48 schreef Bigs het volgende:
Goed van je! Ik weet zeker dat het hele forum hiervan leert :> (en begrijpen ook)
Hehe, dank je :)

Als er ook maar een Lunix 7.0'er naar aanleiding van dit topic zn filesystem in meerdere partities verdeelt en / readonly maakt ben ik al blij.

Maar dat zal er wel niet van komen gelet op de gemiddelde topic over GNU/Linux op het NWOS forum :'(

What can I say, ik ben n pessimist >:)

Verwijderd

Ik heb net Linux7.0 binnengehaald en nu wil ik m'n root read-only maken. Ik weet alleen niet hoe:? HELLUP>:)

Ik heb even zitten denken of er niet een makkelijkere manier was, maar ik kwam zou snel eigenlijk nergens anders op. Je zou natuurlijk ook gewoon bij het opstarten ervoor kunnen zorgen dat zodra hij aankomt zetten met die waarschuwing er automatisch met "ja" geantwoord wordt. Dus iets als:
code:
1
yes | fsck

PS. Kunnen ze niet een NOS-newbie forum maken ofzo;)

• N8w8
  • Niet online
code:
1
yes | fsck
Die had ik ook al geprobeerd, maar fsck accepteert alleen input van /dev/console ;)
Mijn oplossing werkt iig, denk dat ik t daarbij laat.
PS. Kunnen ze niet een NOS-newbie forum maken ofzo;)
of een NWOS-experts forum, met als toegangscode een vraag als "hoe mount je een ISO image?". Als dat moment daar is, barst de strijd los tussen de NWOS-newbies en de NWOS-experts.

NWOS-newbies die het experts forum willen betreden zullen wapens inzetten als topics met als titel onze dagelijks veranderende toegangsvraag; we zullen moeten uitkijken voor collaborateurs die zich zonder permissie begeven op het NWOS-newbie forum.

Bring 'em on!

;)

Verwijderd

:)LOL,

complete anarchie zal er ontstaan vrees ik >:)

• N8w8
  • Niet online
Mja, of we dopen comp.os.linux.* om tot het NWOS-experts forum.

Maar een Heilige GoT-oorlog? Nah, lijkt me bij nader inzien toch wel irri ;)

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Op donderdag 08 maart 2001 19:01 schreef N8w8 het volgende:

[..]

of een NWOS-experts forum, met als toegangscode een vraag als "hoe mount je een ISO image?". Als dat moment daar is, barst de strijd los tussen de NWOS-newbies en de NWOS-experts.
Laten we het niet te moeilijk maken. Zullen we die vraag veranderen in "waar vind je HOWTO's, en wat moet je daarmee doen"?
Pagina: 1