Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jla
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-09 14:08
Ik begin deze week bij een nieuwe werkgever en hierbij zal ik vaak kleine producten fotograferen (horloges, armbanden etc.) Wat voor studio kan ik hier het beste voor gebruiken ik kwam deze tegen bij kamera express en leek mij een goede optie: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=28037

Ook moet ik af en toe kleding fotograferen op model en daarvoor had ik deze set in gedachten: http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=26086

Alle fotografie is voor het web, zijn deze studio's voldoende daarvoor? Ook moet ik een nieuwe camera aanschaffen, maar twijfel tussen een spiegelreflex of een canon powershot G11, voldoet de powershot G11 om deze klus te klaren of kan ik beter voor een Canon 450D met 50mm en een macro zoomlens gaan werken?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Alvast bedankt voor de hulp. _/-\o_

Mvg, Arjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:59

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je koopt nu 2x iets met verlichting. Wat je ook zou kunnen doen is een lichttentje/kubusje/tafel kopen zonder verlichting, waar je gewoon je softboxen op richt.

Over het FE-setje: dit is bijna het goedkoopste dat je kunt vinden. Je krijgt best veel spullen voor die prijs. Denk er wel aan dat je geen topkwaliteit kunt verwachten voor dat geld. Gebruik je de set dagelijks, dan vraag ik me af of hij het eerste jaar overleeft.

De koppen zijn niet zeer sterk, maar dat hoeft ook niet per se in een studio. Wel zijn de koppen maar 3 stops te regelen, waardoor je eerder de lampen moet gaan verplaatsen om de juiste sterkte te krijgen (een lamp die op de zwakste stand nog te fel is moet je verder weg zetten, omgekeerde geldt voor een te zwakke lamp).

Setjes van Qihe/Linkstar schijnen van betere kwaliteit te zijn, maar die hebben niet makkelijk iets met achtergrondrollen in één set. Je zult dan zelf dingen bij elkaar moeten zoeken (bijvoorbeeld wel een FE achtergrondsysteem, met Qihe flitsers).

Over je G11: die zal het waarschijnlijk wel trekken als je sieraden gaat fotograferen.

Bij modellen in een studio heb ik mijn twijfels. Je flitsers hebben 50W instellichten, wat niet echt veel is. Ik vraag me af of je met twee 50W lampjes in een verduisterde ruimte nog enigzins kan focussen. En hoe goed kun je dat nog beoordelen op zo'n schermpje op je camera?

SLR of een ander systeem waarbij je goed door je lens kan kijken is dan 'the way to go' in mijn ogen :)

Heb je al in dit topic gekeken: Algemeen Studio/Strobist Topic ?
Er wordt daar veel uitgelegd over flitssets.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 01-03-2010 10:15 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 11:50

neevedr

Dat was ik niet!

Beginners filmpje over productfotografie door Gavin Hoey: http://www.youtube.com/watch?v=TM4zca0NH9M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:15
Ik zou de eerste lightbox afraden. Het zijn constant lights, wat betekent dat de boel flink warm wordt (niet leuk voor jou, en kan gevaarlijke situaties opleveren. Ook geven ze in verhouding erg weinig licht af, en zal je dus in de problemen komen als je je diafragma kleiner maakt om een groter gebied scherp te krijgen.

Ik heb zelf geen ervaring met de SS serie van falcon eyes, maar van wat ik heb gehoord van anderen is dat ze erg fragiel zijn, en door het gebrek aan een koelmotor niet vaak achter elkaar kunnen flitsen, en dat de instellichten overhitten na ~10 minuten gebruik.
Als ik jou was zou ik eens kijken naar de GN serie van Falcon eyes. Veel betere bouwkwaliteit, en het zijn goeie strobes (met koelmotor). De recycletijd is niet al te snel, maar dat is voor productfotografie ook niet essentieel. Ik spreek uit ervaring over de GN set, want ik heb ze hier zelf staan (ook al zijn ze al een tijdje stof aan het vergaren, modelfotografie is toch niet echt mijn ding gebleken).

Wat betreft power settings: ik zou zeker niet meer dan 300 W/s nemen, als je daarboven gaat heb je veel meer licht dan je nodig hebt en verspil je geld. Het is trouwens ook zeker mogelijk om productfotografie te doen met een paar softboxjes en een rol papier!

Wat betreft de G11: Ik zou toch voor een spiegelreflexje gaan, zonder kitlens, en daar gewoon een goeie macro-lens voor kopen (tamron heeft een goeie). Niet alleen worden je foto's dan veel scherper, je hebt ook meer controle, en meer opties bij het nabewerken )groter dynamisch bereik bijvoorbeeld). De vraag is wel hoe relevant dit is, gezien het feit dat je alleen maar web-fotografie zal doen.

I'm a photographer, not a terrorist