Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorgaldir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-04 22:52

Dorgaldir

Creature of the web

Topicstarter
Gegroet,

bij ons op het bedrijf heeft iemand een xlsx gemaakt voor facturatie, in elke file word telkens 50-100 werkbladen aangemaakt met elk een factuur. Deze hebben enkel linksbovenaan een prentje en dan wat tekst in een paar cellen met een enkele optel functie en nog een btw berekening.

En deze files lopen zo ontzettend traag;
-duurt tijdje om van blad 1 naar blad 2 te gaan
-een paar klikken kunnen resulteren in een paar minuutjes "reageert niet"
-als er geprint word van deze files word ons netwerk gek en duurt het soms een half uur voor deze file afgedrukt kan worden, en ander printopdrachten worden hier ook door vertraagd.

We hebben al hotfixes van excel zelf geprobeerd zonder resutlaat.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen en hoe we het kunnen oplossen? Ik heb iets gelezen over dat excel 2007 tijdelijke layout opslaat en deze stackt. Echter zie ik niet veel speciaal aan deze file, hij is een dikke Mb groot, dus niets onoverkomelijk.

Bedankt bij voorbaat voor jullie hulp.

Just me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:28

Haan

dotnetter

Misschien stoppen met Excel misbruiken voor iets waar het niet voor bedoeld is?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorgaldir

Dorgaldir

Creature of the web

Topicstarter
Misschien wel, maar dat is niet iets dat ik beslis, zoals ik al zei is het in ons bedrijf, en ik word gewoon ingeschakeld om op te lossen wat er mis gaat, zelden om mee te beslissen hoe ze alles gaan doen.

Just me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:28

Haan

dotnetter

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat ik niet verwacht dat er een oplossing is, als je zoveel bladen in een Excel sheet gaat stoppen moet je imo voor lief nemen dat het traag is ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorgaldir

Dorgaldir

Creature of the web

Topicstarter
Ja ik weet het, maar ik heb de file al eens verkleint naar 10 files van elks 10 werkbladen, en het probleem bleef gewoon, dus ik denk niet dat het te maken heeft met het aantal werkbladen.
Vroeger toen ze hier nog met office 2003 werkten hadden ze ook 100 werkbladen en toen werkte het "zonder problemen", toch in ieder geval werkbaar.

Just me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probeer via eliminatie te achterhalen wat het probleem zou kunnen zijn : prentje, printer, massa's ingestelde pagina-eindes voor juiste afdruk van het factuur, verborgen/gemergde cellen enz.
zoals terecht opgemerkt wordt excel hier "een beetje" verkeerd aangewend, maar op zich zou het aantal werkbladen, zeker als je de beperkte bestandsgrootte bekijkt, geen probleem mogen vormen.
zorg er uiteraard wel voor dat je 1 of meerdere kopietjes hebt veilig staan voor je aan bovenstaand begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

Met _heretic_'s suggesties ^^. Als je dan toch bezig bent, check dan meteen op macro's en/of add-ins die misschien gekke acties uithalen. Ik neem aan dat het printen van een 'eenvoudig' Excel-sheetje wel probleemloos en snel gaat? En naar een PDF-printer (zodat één en ander niet over het netwerk hoeft)?

Zo scherp als een voetbal!

Pagina: 1