aanschaf van surround set met goede stereokwaliteiten ...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben sedert geruime tijd op zoek naar een degelijke surroundset maar aangezien ik mijn stereo ook de deur gewezen heb zou ik dus ook de stereo willen vervangen ...
Welke combinatie kan hiervoor het best dienen???

Mijn oude stereo was van Technics redelijk tevreden over ... bi-wired (en bi-amplefied als ik me niet vergis ...)

Budget ... rond de 2000 euro, mag een beetje meer zijn liefst minder ...

Heb me al suf gezocht op het wijde web en begin zowat te flippen ... veel te veel keus maar ook tegenstrijdige reviews ...

Al verschillende sets horen spelen speakers van B&W - Mordaunt Short - Dali - Canton - Kef ....

Hetgeen ik nu al weet: GEEN sattelite speakers maar wel 2 floorstands(front) 1 bookshelfmodel(center) 2 wallmounted bookshelf modellen(rear) 1 subwoofer
De klanken zijn veel voller en helderder en geven je echt het gevoel van er temidden in te staan hetgeen bij kleinere speakers toch wel ontbreekt!

Mijn voorkeur gaat uit naar de Canton GLE serie vooral omwille van hun goede prijs/kwaliteit verhouding
De 470 + 455 + 410 + AS85-2 maar is dit wel nog een high-end uitvoering of net niet?
Heb deze combinatie horen spelen naast een gelijksoortige (maar veel duurdere) reeks van B&W en het verschil in klank is lichtjes hoorbaar (bredere bass range en net iets helderder in de midrange bij B&W) maar naar mijn mening het grote verschil in prijs niet waard.

Iemand die ervaring heeft met deze speakers (of een goede betrouwbare review gevonden heeft)?

Daarbij komt dan nog de versterker ofwel AV-receiver ... Ook hier terug verschillende merken bekeken en getest maar zit toch nog met enkele vragen ...
NAD - Marrantz - Denon - Harmann Kardon

Ik kwam op volgende modellen uit bij de audio/video boer:
NAD T737
Marrantz SR5004 of SR6004
Andere toestellen heb ik niet zo direct in gedachten ... waar moet ik op letten bij deze toestellen?
HDMI ingangen - upscaling - decoding van geluid .....

Kan iemand mij helpen een beetje meer klaar te zien op dit alles??

Alvast bedankt aan iedereen die de moeite doet van dit te lezen of antwoord ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 09:20
in mijn ogen / oren : Cambridge audio !

Conclusie: ga luisteren naar div systemen en trek zelf een conclusie

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Ga luisteren en laat je daarbij goed voorlichten bij een audio speciaal zaak. Laat daar verschillende sets neer zetten en ga heel vee luisteren. Het enige van belang is dat het voor jou goed klinkt (en dat is subjectief).

Vaak bieden deze speciaalzaken ook de mogelijkheid om alles een keer thuis te beluisteren, dat moet je ook echt doen. De akoestiek van een ruimte is mede bepalend voor je uiteindelijke keuze !

Tot slot, heel veel plezier ! Dit zijn de leuke dingen in het leven om mee bezig te zijn.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het forum is niet de plaats voor Vraag & Aanbod, daar is de Vraag & Aanbod-sectie voor.

[ Voor 86% gewijzigd door FeaR op 01-03-2010 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het forum is niet de plaats voor Vraag & Aanbod, daar is de Vraag & Aanbod-sectie voor.

????
Ik vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met dit materiaal ... niet of ze het verkopen ... of heb ik dit nu zo verkeerd begrepen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De reactie van superb is vervangen door die melding, gaat niet over het hele topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals gaan informeren ...
Hetgeen ik niet goed versta ... de rear speakers ... moeten die gericht staan naar de plaats waar je zit en op oorhoogte hangen of mogen die gewoon plat tegen de muur hangen net onder het plafond (ongeveer 2m30 hoog dus) ... heb me laten vertellen dat de achterste luidsprekers niet echt meedragen aan het geluid tenzij er effectief zaken gebeuren op de achtergrond en voor de rest vooral de center en front speakers al het werk doen.

Ondertss al verder gekeken voor speakers ... het zullen de Canton GLE of CHRONOS reeks worden ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 07:31:
Hetgeen ik niet goed versta ... de rear speakers ... moeten die gericht staan naar de plaats waar je zit en op oorhoogte hangen of mogen die gewoon plat tegen de muur hangen net onder het plafond (ongeveer 2m30 hoog dus) ... heb me laten vertellen dat de achterste luidsprekers niet echt meedragen aan het geluid tenzij er effectief zaken gebeuren op de achtergrond en voor de rest vooral de center en front speakers al het werk doen.
Naar mijn bescheiden mening...nonsens ! Je wil dat alle speakers zo veel mogelijk op elkaar lijken qua klank, maar ook dat ze op een vergelijkbare manier af stralen. Er wordt minder informatie gestuurd naar de rears, maar dat wat gestuurd wordt wil je volgens mij zo natuurlijk mogelijk in je kamer presenteren.
Ondertss al verder gekeken voor speakers ... het zullen de Canton GLE of CHRONOS reeks worden ....
Gekeken of geluisterd ??? Was er al gezegd dat je moet luisteren...? Je moet gaan luisteren !

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gaan luisteren ... Stond dacht ik in mn eerste post ...
Enige probleem is dat ik nog geen enkele winkel tegengekomen ben die zowel de NAD T737 als de Marrantz SR6004 binnen heeft ... ze verkopen ofwel het ene ofwel het andere merk |:( dus beiden tegelijk vergelijken lukt langs geen kanten.

Maar zoals ik me afvraag, moeten de achterste speakers gericht staan naar de zitplaats waar je zit om tv te kijken of mogen die plat tegen de muur bevestigd worden?
Plat tegen de muur verspreid het geluid zich toch ook door de ruimte? :?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2010 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 13:34
Het ligt er aan wat voor surroundspeakers je hebt, als je speciale hebt voor aan de muur moet dat wel gaan, anders zou ik het niet doen, werd mij sterk afgeraden (dat waren de frontspeakers). Ze moeten ook recht naast je zitten, iets boven oorhoogte. (kijk anders even op de site van dolby en thx)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordMocro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07-2022
misschien moet je naar het buitenland kijken, vooral china. Voor 2000 euro kun je echt een superset kopen, waarvoor je hier echt 6000-8000 betaalt voor dezelfde kwaliteit.

Nadelen zijn: verzendkosten duurt maanden, die grote houten klankkasten worden waarschijnlijk verstuurd met de boot ipv vliegtuig (het w8en is echt tergend, zeker als 2000 veel geld voor je is). En garantie afhandeling is stukken omslachtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 07:31:
Hetgeen ik niet goed versta ... de rear speakers ... moeten die gericht staan naar de plaats waar je zit en op oorhoogte hangen of mogen die gewoon plat tegen de muur hangen net onder het plafond (ongeveer 2m30 hoog dus) ... heb me laten vertellen dat de achterste luidsprekers niet echt meedragen aan het geluid tenzij er effectief zaken gebeuren op de achtergrond en voor de rest vooral de center en front speakers al het werk doen
Kijk eens hier: http://www.dolby.com/cons...er-setup-guide/index.html
Zover ik weet moet je de rears dus op oorhoogte richten raar waar je zit om de beste surroundbeleving te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Het vervelende is dat de surrounds volgens dolby steeds op een andere plek moeten staan, afhankelijk van het soort geluid en het aantal kanalen.

Zo is de lokatie van de surrounds voor een 5.1 track anders dan bij een 7.1 track. (handig he?)
Verder zou je voor film de surrounds 60cm boven oorhoogte moeten plaats en gericht naar de luisteraar.
De reden hiervoor lijkt met name te zijn dat wanneer je ze op oorhoogte plaatst, de mensen die links en/of rechts van je zitten het geluid deels blokkeren. (met name als de surrounds naast je staan (7.1) ipv schuin achter je)

Voor muziek in 5.1 wordt juist weer wel surrounds op oorhoogte aangeraden.
De reden daarvoor wordt niet duidelijk aangegeven. Maar ik heb de indruk dat ze er vanuit gaan dat mensen dan vaker alleen luisteren, en dat de surrounds belangrijker zijn dan in films.
Verder gaan ze dan meer van de klassieke 5.1 opstelling uit waarbij surrounds schuin achter je staan.

Een perfecte opstelling kun je dus nooit bereiken en je zult een compromis moeten sluiten.
Gebruik je vooral 5.1 of 7.1
Kijk je veel alleen, of met meerdere mensen?
heb je je surrounds naast je staan, of meer naar achteren?
En wat is handig in de ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:46
Je zei dat je het prijsverschil te groot vond, maar ik kan wel uit eigen ervaring zeggen dat de B&W speakers hun geld wel waard zijn (afh. van de serie, 32k per stuk voor die nautilus-dingen gaat dat niet meer voor op denk ik ;)).

Ik heb zelf als surround/stereo set:

Marantz SR5001 (kun je dus idd de 5004 voor nemen)
fronts: B&W 603.S3
rears: B&W 602.S3
center: B&W LCR60.S3
sub: JBL E250P

Dan zit je weliswaar iets boven de 2000 euro, maar ik moet eerlijk bekennen dat de 603's voldoende bas hebben, en de sub niet echt nodig is. Als je vaak films kijkt en de explosies echt wil "voelen" dan heeft de sub wel meerwaarde. Ik heb zelf de sub ook niet meteen erbij gekocht, die heb ik nog een jaartje mee gewacht.

Het stereo-geluid is wat mij betreft uitstekend, als je dat prettiger vindt neem je Pro Logic II, of circle surround, maar puur stereo op de fronts klinkt toch voor muziek het mooist (kwestie van smaak).
Ik heb toen uitgebreid geluisterd (Poulissen in Roermond) en heel veel speakers met deze receiver getest, en met een NAD en een Denon (weet die types niet meer als ik heel eerlijk ben), en de combo Marantz en B&W doet het wel voor mij. Ik moet ook zeggen dat meerdere van mijn vrienden erg te spreken zijn over het geluid (en die hebben o.a. wat oudere B&O speakers e.d., dus ook geen slecht spul), dus het is het proberen misschien wel waard.

Beste advies dat ik kan geven: ga naar een goede zaak waar ze geschikte luisterruimten hebben, bel vantevoren even welke combinaties je wilt horen (soms hebben ze bijvoorbeeld 5 luisterruimten en het is vervelend als de ene speaker die je wilt testen in ruimte 1 en 2 staat, en een andere kanshebber in ruimte 3 en 4, meestal is het geen probleem om dan de juiste speakers even in dezelfde ruimte te zetten).

edit: ik lees nu dat het al vrijwel zeker een Canton gaat worden, dus neem dan even het laatste advies ter hand dan ;). Ik heb overigens bij die zaak in Roermond wel degelijk NAD en Marantz kunnen beluisteren, dus er moetne delaers zijn die beide merken hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Masterlans op 06-03-2010 18:59 ]

Pagina: 1