Toon posts:

[linux] Antialiased fonts voor o.a. KDE2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag toevallig net op website van Trolltech dat er een nieuwe versie van de QT-libraries is uitgegeven vandaag.

Versie 2.3.0; dit is de eerste versie die volledig gebruik maakt van antialiased font support in xfree86 ( >=4.0.2).

KDE2.1 maakt automatisch gebruik van deze antialiased fonts als QT2.3.0 al geinstalleerd is.
In combinatie met treutype en type1 fonts moet dit toch wel hele mooie lettertjes op het desktopje en in de verschillende programma's geven lijkt me zo:9

/me gaat in ieder geval ff zitten installeren van de week:)

[edit: Typfoutjes |:(]

Verwijderd

Ik ben dan wel geen kde gebruiker, maar dit klinkt goed. Het enige wat volgens mij zou kunnen tegenvallen is de rendering snelheid van de fonts, als je de gewone blokkendoos gewend bent ;)

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Je XFree86 4.0.2 moet wel FreeType meegecompileerd hebben. De binaries op www.xfree86.org hebben dat niet, ik weet niet hoe het voor rpms/debs zit. Als je zeker wil weten dat het werkt, compileer dan XFree86 4.0.2 met de hand, nadat je een regeltje toegevoegd hebt met daarin het path van FreeType (zie XFree86 release notes).

Anti-aliased fonts zijn zeer de moeite waard, ik heb het al een tijdje (beta releases) en het bevalt erg goed.
screenshot (PNG)
(nee, het is niet ge-GIMP-ed, rond de kerst deed tweakers.net het nog goed in Konqueror ;))

Het is inderdaad wel wat trager dan de standaard fonts, maar niet irritant traag (op een P2/400).

"This is the noise that keeps me awake."

Verwijderd

Topicstarter
Anti-aliased fonts zijn zeer de moeite waard, ik heb het al een tijdje (beta releases) en het bevalt erg goed.
screenshot (PNG)
(nee, het is niet ge-GIMP-ed, rond de kerst deed tweakers.net het nog goed in Konqueror ;))
Ziet er verdomd goed uit moet ik zeggen.

/me gaat even bezig straks, terwijl hij eigenlijk tentamentjes moet bestuderen>:)

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Compile is klaar, Qt 2.3.0 draait nu.

Toen ik KDE voor het eerst opstartte met de nieuwe Qt, waren al mijn font instellingen op "Arial" gezet. Ik heb alles terug op "Verdana" gezet en nu werkt het prima. Zouden ze de interne font namen veranderd hebben ofzo, dat het ingestelde font niet meer gevonden wordt en default het eerste font uit de lijst genomen wordt? Zo ja, pas dan even op als je als eerste font niet Arial hebt maar een of ander onleesbaar font.

nelske: Qt compileren duurt wel even, dan heb je tijd om te leren. Als je XFree86 ook nog moet compileren dan komt het helemaal goed met je tentamens. ;)

"This is the noise that keeps me awake."