Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoihoi

Van de week is mijn thinkpad x301 uitgevallen, en ging niet meer aan.
Ook branden de lampjes heel zachtjes toen ik de voeding erin deed.

Dit deed me aan een electrisch probleem denken dus heb ik het tobo er eens af geklikt en gemerkt dat er condens onder zat (nee ik zat niet in de vrieskou te computeren, maar het apparaat had wel even in een koude rugzak gezeten).

Goed. Even verder gekeken en het apparaat 48 uur op de verwarming gelegd (open, met het beeldscherm \ tobo-deel omlaag, zodat daar de warmte terecht kwam).
Zojuist de zaak gecheckt: alles droog, wel wat aanslag (paar vierkante centimeter, niet te erg). Voorzichtig even de aanslag verwijderd met een glasvezelpen, en alles was hardstikke droog.

Hij gaat weer aan maar tijdens het booten hoor je de dvd-drive initialiseren en daarna valt hij uit. Hij start echter door en meldt vervolgens dat de bios corrupt is en loopt compleet vast.

Wat kan ik hier nog reeel van verwachten? De laptop is 1 jaar en 2 weken oud, en ik ben de bon kwijt (ja Boudewijn bravo... ik weet het) na een gecrashte server. Ik weet wel waar ik hem gehaald heb en zal morgen de verkoper eens bellen.

Echter zit ik wel momenteel zonder laptop, aan het FRU te zien kost een nieuw mainboard 991 euro bij Lenovo. Wmb te duur.

Wat is wijs om hiermee te doen (technisch en non-technisch)? Heb ik mijn garantie verspeeld hiermee? Voor zover ik weet niet ;ik heb geen zegels verbroken oid.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346195

Afhankelijk van de hoeveelheid condens die de laptop naar binnen heft geslokt kan dit inderdaad einde oefening zijn voor de laptop.

Condens heeft de vervelende gewoonte om kortsluiting te veroorzaken. De normale procedure is compleet de stroom eraf halen en vervolgens laten drogen. Het feit dat de laptop met condens erin is aangezet en nagekeken kan - hoe vervelend het ook is dat ik dit moet opschrijven - kortsluiting veroorzaakt hebben die delen van de laptop beschadigd hebben.

Als de BIOS aangeeft dat deze corrupt is zal deze of vervangen, of geflashed moeten worden (Zie ook deze link). Daarbij is een corrupte bios na waterschade een teken dat er ergens iets niet goed gegaan is, wat mogelijkerwijs ook kan betekenen dat het moederbord beschadigd is. Het is overigens wel mogelijk dat niet alle componenten van je laptop fatsoenlijk droog zijn - ik ken het model laptop zelf niet maar enkel het oplichten van een toetsenbord geeft meestal geen toegang tot alle componenten. Condens heeft de gewoonte over naartoe te kruipen waardoor het zo kan zijn dat andere delen van de laptop nog wel vochtig zijn zonder dat je dit in de gaten hebt.
Heb ik mijn garantie verspeeld hiermee?
Ik ben bang dat dit er dik inzit. Sowieso heb je de bon al niet meer, wat voor veel winkels al een reden is om moeilijk te gaan doen. Daarbij komt ook nog eens dat water en condens schade niet onder de meeste garanties vallen. Er zijn wel speciale "Accident Protection" garanties die ongevallen van de gebruiker vergoeden maar standaard heb je deze garantie niet.

Kan ik je toch nog wat goed nieuws geven? Misschien een beetje. Ik kan niet vanaf hier zien hoe erg de laptop beschadigt is, wat kan betekenen dat ik te pessimistisch ben. Omdat je waarschijnlijk toch geen garantie meer hebt kun je overwegen de laptop helemaal open te schroeven en alles afzonderlijk helemaal te drogen. Met een gezonde dosis geluk kan het zo zijn dat de laptop weer fatsoenlijk werkt, tenminste nadat de bios geflashed is. Hier is overigens nog een linkje met wat meer details over waterschade en wat je eraan kunt doen.

Misschien heeft een andere tweaker wat meer hands-on ervaring met condens schade. Mijn eigen ervaring is beperkt tot een laptop en een glas cola, maar de schade daarvan was gelukkig heel beperkt. Wie weet hebben zij nog tips of oplossingen waar ik geen weet van heb. Ga er echter gemakshalve van uit dat je delen, of mogelijk de hele laptop aan het vervangen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 346195 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 00:34:
Ik ben bang dat dit er dik inzit. Sowieso heb je de bon al niet meer, wat voor veel winkels al een reden is om moeilijk te gaan doen.
Als ze uit de productiedatum kunnen afleiden dat ie binnen garantie valt, is er een kans dat er niet eens om een bon wordt gevraagd. Hangt helemaal van de importeur/dealer af.
En misschien heb je niet de bon maar nog wel afschrift van PIN-transactie ofzo waar de datum en naam v.d. winkel ook op staat. Volgens mij hoort dat als aankoopbewijs geaccepteerd te worden.
Omdat je waarschijnlijk toch geen garantie meer hebt kun je overwegen de laptop helemaal open te schroeven en alles afzonderlijk helemaal te drogen.
Dat zou ik pas doen als je zeker weet dat ie niet onder garantie gemaakt kan worden. Je neemt namelijk het risico dat reparatie onder garantie juist geweigerd wordt omdat je hem zelf open hebt geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Anoniem: 346195 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 00:34:
Afhankelijk van de hoeveelheid condens die de laptop naar binnen heft geslokt kan dit inderdaad einde oefening zijn voor de laptop.

Condens heeft de vervelende gewoonte om kortsluiting te veroorzaken. De normale procedure is compleet de stroom eraf halen en vervolgens laten drogen. Het feit dat de laptop met condens erin is aangezet en nagekeken kan - hoe vervelend het ook is dat ik dit moet opschrijven - kortsluiting veroorzaakt hebben die delen van de laptop beschadigd hebben.
Uhh hij stond gewoon nog aan ;). Dat is het issue. Hoe er dan condens heeft kunnen onstaan is een tweede.
Hij is nagekeken NADAT hij is gedroogd, ik ben ook niet van gisteren.
Als de BIOS aangeeft dat deze corrupt is zal deze of vervangen, of geflashed moeten worden (Zie ook deze link). Daarbij is een corrupte bios na waterschade een teken dat er ergens iets niet goed gegaan is, wat mogelijkerwijs ook kan betekenen dat het moederbord beschadigd is. Het is overigens wel mogelijk dat niet alle componenten van je laptop fatsoenlijk droog zijn - ik ken het model laptop zelf niet maar enkel het oplichten van een toetsenbord geeft meestal geen toegang tot alle componenten. Condens heeft de gewoonte over naartoe te kruipen waardoor het zo kan zijn dat andere delen van de laptop nog wel vochtig zijn zonder dat je dit in de gaten hebt.
Hele zaak gecheckt en gedroogd.
Ik ben bang dat dit er dik inzit. Sowieso heb je de bon al niet meer, wat voor veel winkels al een reden is om moeilijk te gaan doen. Daarbij komt ook nog eens dat water en condens schade niet onder de meeste garanties vallen. Er zijn wel speciale "Accident Protection" garanties die ongevallen van de gebruiker vergoeden maar standaard heb je deze garantie niet.
Bon is georganiseerd, en volgens de verkoper kijkt Lenovo-nederland alleen naar het serienummer. Morgen dus Lenovo bellen.
Misschien heeft een andere tweaker wat meer hands-on ervaring met condens schade. Mijn eigen ervaring is beperkt tot een laptop en een glas cola, maar de schade daarvan was gelukkig heel beperkt. Wie weet hebben zij nog tips of oplossingen waar ik geen weet van heb. Ga er echter gemakshalve van uit dat je delen, of mogelijk de hele laptop aan het vervangen komt.
Tsja ik vraag me af of ze het uberhaupt gaan zien, om heel eerlijk te zijn.

Hij is al open geweest (installeren WWAN kaartje), maar er staat nergens dat dat niet mag. Ook zijn er nergens zegels en dergelijke aangebracht; de service manuals enzo kun je ook zo downloaden van Lenovo (inclusief instructies).

Zal ze morgenvroeg maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

wat kost een nieuw bord op ebay? daar willen laptop stukjes en zelfs dus moederborden wel ns goedkoop op staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
350$ ongeveer ex shipping.

Sowieso is het jammer dat zo'n ding na iets meer dan een jaar bij normaal gebruik stuk gaat, ook omdat het niet de goedkoopste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Goed, volgens IBM is er dus vochtschade en dus mijn eigen schuld.

1200 euro ex btw aan schade... en uiteraard niet verzekerd tegen dit soort gein.
Kan ik hier nog iets mee? De laptop nieuw kopen is duurder, dus ik vrees dat dat ook geen oplossing is.

Reden waarom ik dit zo vraag: ik heb er geen bier\koffie\water\whatever overheen gedonderd. Ja de laptop werd overal gebruikt (inclusief vochtige omgevingen zoals buiten), maar daar moet een thinkpad tegen kunnen.

[ Voor 30% gewijzigd door Boudewijn op 09-03-2010 12:40 ]

Pagina: 1