KDE2.1 instal Mandrake7.2

Pagina: 1
Acties:

• Macaco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-03-2022
Hallo hier ben ik weer :)

Nou wil ik eens proberen om KDE2.1 in Mandrake7.2 te installeren nou heb ik deze kdebase-2.1-6mdk.i586,rpm (12MB)van het net geplukt.

Mijn vraag is dit de goede RPM die ik mpoet gebruiken ?

Als ik in Kpackage de rpm wil runnen of testen dan krijg ik de volgen melding:

Dependency Problem
libkde fakes.so.3 is needed by kdebase-2.1-6mdk
libmng.so.1 is needed by kdebase-2.1-6mdk
libstdc++-libc6.2-2.so.3 is needed by kdebase-2.1-6mdk
libksal.so is needed by kdebase-2.1-6mdk
libc.so.6 (GLIBC_2.2)is needed by kdebase-2.1-6mdk
kdesu is needed by gsu-0.9-8mdk

Hoe kan ik dit het best oplossen ?
Waar vindt ik deze benodigde bestanden ?

Verwijderd

Tja lijkt me niet verkeerd om eens op www.kde.org te gaan kijken:?:?

Het komt erop neer dat je eerst de base en de libraries moet installeren voordat je iets anders kunt installeren

• Macaco
Het komt erop neer dat je eerst de base en de libraries moet installeren voordat je iets anders kunt installeren
Bedoel je daarmee dat ik eerst hetgeen wat onder Dependency Problem staat moet installeren voordat ik genoemde kdebase-2.1-6mdk.i586,rpm kan gaan runnen?

Verwijderd

inderdaad ja. Hij geeft het zelf ook al aan.

Lees de foutmelding maar eens hel goed.

Dus eerst de libraries installeren dan de kdebase en dan pas de rest van de programma's van kde.

Overigens kun je ze natuurlijk ook gewoon tegelijkertijd installeren.

met iets dergelijks als:
code:
1
rpm -ihv libk*.rpm kde*.rpm

• Macaco
dan pas de rest van de programma's van kde.
Zitten die programma's dan niet in die RPM die ik van het i-net geplukt heb zie bovenste posting

Verwijderd

nope er zijn een hele hoop extensies op de K Desktop Environment. Surf nou eens naar die link om er alles over te leren!

• Macaco
Ik krijg kde.org niet geoppend :(

Verwijderd

Hmm ik ook niet:(
Webserver zal wel plat liggen.

In het kort komt het erop neer dat je nog een hele hoop extensies erbij kunt installeren. Er valt dan te denken aan progjes voor geluid, netwerk, webbrowsing (konquerer) etc.

Verder valt me nu pas op dat ie ook een dependency probleem geeft met betrekking tot de versie van glibc die je hebt.
Hij wil glibc2.2 hebben en jij zult ongetwijfeld 2.1 hebben. Deze moet dus ook ge-update worden en dat wil nog wel eens problemen geven.

Verder heb je voor kde2.1 ook een nieuwe QT-library nodig (ik meen iets als 2.2.5), de website daarvan is iig www.trolltech.com

• Macaco
Tsjonge jonge wat werkt Mozilla bagger slecht als ik op tweakers wil posten ik boot wel even met een winhoos bak om kde.org te raad plegen.

Verwijderd

doe maar geen moeite www.kde.org ligt plat op dit moment:(
Ik zie trouwnes net dat er een nieuwe versie van QT is 2.3 met antialiased fonts:9 support.
Aangezien je waarschijnlijk je QT ook wel zal moeten updaten zou ik maar eens kijken of er niet een RPM te vinden is voor qt2.3

/me gaat iig binnenkort QT2.3compileren op z'n LFS systeem

• Macaco
Aangezien je waarschijnlijk je QT ook wel zal moeten updaten zou ik maar eens kijken of er niet een RPM te vinden is voor qt2.3
Moet ik daar voor op RPMfind.net zoeken nahja ik kijk gewoon even.
Maar even voor de sure die KDEbase.rpm die gedownload hebt is wel goed.

Verwijderd

Yep die kdebase is wel goed.

Ik gok dat je die RPM van QT2.3 niet kan vinden zo snel.
Hij is pas vandaag uitgegeven! (tenzij ze natuurlijk al een RPM'tje gemaakt hebben bij trolltech).

Toch zou ik wel QT2.3 gaan installeren in de toekomst als ik jou was (wil je tenminste mooie fonts op je desktop en in je programma's)

• Macaco
Oke ik houdt het in gedachte die Qt2.3 en inderdaad ik kan hem niet vinden om te downen
ook niet van die trol site :)

• Macaco
Tja lijkt me niet verkeerd om eens op www.kde.org te gaan kijken
Oke dat heb ik gedaan en doe ik nog steeds kheb alle linken gehad En daar staat inderdaad uitgelegd wat KDE is en ook onder FAQ een stukje over de installatie van een RPM maar heel summier.Ook kon ik wat vinden over Qt.Maar hetgeen wat ik nodig heb om deze:
Dependency Problem
libkde fakes.so.3 is needed by kdebase-2.1-6mdk
libmng.so.1 is needed by kdebase-2.1-6mdk
libstdc++-libc6.2-2.so.3 is needed by kdebase-2.1-6mdk
libksal.so is needed by kdebase-2.1-6mdk
libc.so.6 (GLIBC_2.2)is needed by kdebase-2.1-6mdk
kdesu is needed by gsu-0.9-8mdk

-op te lossen kan ik niet vinden

Plus ik heb ook nog eens in de search van tweakers gezocht maar niks bruikbaars.
Surf nou eens naar die link om er alles over te leren!
Oke dat blijf ik doen
Weet iemand misschien een goede nederlandse nieuwsgroepen server waar ik met mijn vragen terecht kan.

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

KDE installatie volgorde:
- losse libraries zoals zlib, libpng etc (zijn waarschijnlijk al ge-installeerd)
- Qt (versie 2.2.3 of hoger voor KDE 2.1)
- kdesupport
- kdelibs
- kdebase
- de rest

"This is the noise that keeps me awake."

• Macaco
losse libraries zoals zlib, libpng etc (zijn waarschijnlijk al ge-installeerd
Waarom krijg ik dan bovengenoemde melding ?
Waar kan ik zien in het mandrake os of dergelijke libraries geinstalleerd zijn.

Nog even terug te komen op duidelijke uitleg over hoe en wat ik heb wat gevonden wat voor mij begrijpelijk is misschien wat knullig maarja het is niet anders.Zie deze page's http://www.linux-mandrake.com/en/demos/Tutorial/

Dat kan ik aardig volgen :o

Verwijderd

Als ik het dus goed begrijp is glibc_2.2 persé nodig? Maar kan je deze wel installeren? Volgensmij is dat zo goed als onmogelijk.. :(

Verwijderd

Op donderdag 08 maart 2001 14:41 schreef [BoerQ] het volgende:
Als ik het dus goed begrijp is glibc_2.2 persé nodig? Maar kan je deze wel installeren? Volgensmij is dat zo goed als onmogelijk.. :(
Tja dat maate ik uit die foutmelding inderdaad ook al op.
Dat zal een hele kluif worden zeker voor Newbie (no offence). Dat is niet even iets dat je zomaar doet! Ik zou eens kijken of er niet een nieuwe distro te downen is als ik jouw was waar alles al bij zit. Lijkt me wel zo makkelijk voor je

• Macaco
Dat is dan ook wat,ik heb deze Mandrake7.2 cd's bij munnikkes gekocht en nu deugen ze al niet meer.

En een nieuwe Distro downloaden bedoel je Mandrake8.0 ?

Wat me wel opviel was dat volgens mij bij een andere Kdebase.rpm deze glibc_2.2 melding er niet was,maar zeker weten doe ik dat niet.

Maar goed waar kan ik het best een nieuwere distro vandaan halen lekker snel (downloaden)
En dan moet zeker op cd gebrand worden? Lijkt me wel leuk om dat is te doen :)

Verwijderd

Ik zou het eigenlijk meer dan logisch vinden dat je Mandrake 7.2 kan upgraden naar kde 2.1. :)

• Macaco
Op donderdag 08 maart 2001 15:50 schreef [BoerQ] het volgende:
Ik zou het eigenlijk meer dan logisch vinden dat je Mandrake 7.2 kan upgraden naar kde 2.1. :)
Ja of ik dat kan is de vraag maar het proberen wil ik in iedergeval wel. Mozilla installeren was een fluit van een cent vergeleken bij KDE2.1 upgrade of installatie,compilling hoe je het ook mag noemen.

Ik vraag mij af of er wel mensen zijn die Mandrake 7.2 met KDE2.1 erin.

Ik heb een link gevonden voor een bete versie van Mandrake 8.0.Maar of ik daar goed aan doe is wel bijna 650MB z'n iso.(1-cooker-i586-200102)

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Hmmm... Als ik al deze RPM problemen hier zie, dan is compileren van source misschien wel makkelijker. Je hebt er wel geduld voor nodig, maar moeilijk is het niet.

NEWBIE:
libkde fakes.so.3 -> kdelibs (of kdesupport?)
libmng.so.1 -> package heet ook libmng
libstdc++-libc6.2-2.so.3 -> glibc 2.2?
libksal.so -> kdelibs?
libc.so.6 (GLIBC_2.2) -> glibc 2.2
kdesu -> kdelibs?

Tips:
- zoek RPMs die gebaseerd zijn op glibc 2.1 (als die er niet zijn voor Mandrake kun je misschien Red Hat RPMs proberen)
- installeer libmng (MNG is de animatie variant van PNG)
- begin met kdesupport, dan kdelibs, dan pas kdebase

Als dat allemaal niet werkt, probeer dan van source te installeren. Gebruik de "--prefix=" optie van configure om te installeren in een andere directory dan je huidige KDE. Voordelen: je kunt niets om zeep helpen en je kunt gewoon in KDE blijven werken tot je compile klaar is. Wanneer de compile klaar is, verlaat je KDE en op de console geef je de oude KDE directory een andere naam en de nieuwe KDE directory de naam van de oude (/opt/kde, /usr/kde2, of iets dergelijks, doe eens "echo $KDEDIR" in Konsole).

"This is the noise that keeps me awake."

• Macaco
Op donderdag 08 maart 2001 16:12 schreef mth het volgende:
Hmmm... Als ik al deze RPM problemen hier zie, dan is compileren van source misschien wel makkelijker. Je hebt er wel geduld voor nodig, maar moeilijk is het niet.

NEWBIE:
libkde fakes.so.3 -> kdelibs (of kdesupport?)
libmng.so.1 -> package heet ook libmng
libstdc++-libc6.2-2.so.3 -> glibc 2.2?
libksal.so -> kdelibs?
libc.so.6 (GLIBC_2.2) -> glibc 2.2
kdesu -> kdelibs?

Tips:
- zoek RPMs die gebaseerd zijn op glibc 2.1 (als die er niet zijn voor Mandrake kun je misschien Red Hat RPMs proberen)
- installeer libmng (MNG is de animatie variant van PNG)
- begin met kdesupport, dan kdelibs, dan pas kdebase

Als dat allemaal niet werkt, probeer dan van source te installeren. Gebruik de "--prefix=" optie van configure om te installeren in een andere directory dan je huidige KDE. Voordelen: je kunt niets om zeep helpen en je kunt gewoon in KDE blijven werken tot je compile klaar is. Wanneer de compile klaar is, verlaat je KDE en op de console geef je de oude KDE directory een andere naam en de nieuwe KDE directory de naam van de oude (/opt/kde, /usr/kde2, of iets dergelijks, doe eens "echo $KDEDIR" in Konsole).
Ik heb op rpm.find gekeken en in de cooker van de mandrake site maar ik weet niet waar ik aan kan zien dat een rpm gebasseerd is op glibc 2.1
Ik denk toch dat dit alles voor mij een beetje te hoog gegrepen is.Ik kan beter maar eerst zeer vertrouwd raken met de meest voor mij simpele dingen binnen het linux gebeuren.

Ik vondt het al heel wat dat ik mozilla aan de gang kreeg :)

• Macaco
Ik heb ook nog een andere KDEbase.rpm 2.1-2mdk en als ik die in kpackage bekijkt en ik doe een TEST install dan geeft ie de volgende melding of naast unsatisfied in kpackage staat het al:
libkdefakes.so.3/ libmng.so.1/ libksasl.so

Dit zijn 3 meldingen minder als in deze 2.1-6mdk.rpm En volgens mij is in deze 2.1-2mdk geen sprake van GLIBC_2.2 probleem meer na wat ik in kpackage ziet.

Waar slaat dat getalletje 6 op wat voor mdk staat ?

Je zou toch in principe zo een nieuwe kdebase rpm van het net moeten kunnen halen die je in kpackage kan runnen en klaar.

Verwijderd

je moet voor kde 2.1 een 10-15 tal rpm's hebben

en als je ze in de juiste volgorde installeert kan je zelfs 2.1 op een clean install van red hat 6.2 zetten (heb ik gedaan)

met alleen de kdebase ben je nix

• Macaco
Op donderdag 08 maart 2001 20:36 schreef Lasher[57th] het volgende:
je moet voor kde 2.1 een 10-15 tal rpm's hebben

en als je ze in de juiste volgorde installeert kan je zelfs 2.1 op een clean install van red hat 6.2 zetten (heb ik gedaan)

met alleen de kdebase ben je nix
Kijk nou komt er duidelijk in de duisternis.
Hier heb ik wat aan.

Ik zal zelf een lijstje posten van welke RPM's waarvan ik denk die nodig zijn om een complete KDE2.1 upgrade=>install te maken voor mijn Mandrake7.2 .Maar dat zal morgen avond worden ik moet nu gaan werken.

• Macaco
Ik heb de rpm's binnen gehaald die in kpackage te vinden zijn onder KDE en dan 2.1 ik heb gegeken in kpackage maar ook deze rpm's hebben allemaal dependencies problem's

Maar waar aan te zien dat een rpm gebaseerd is op glibc weet ik nog steeds niet.

Verwijderd

kijk eens op
code:
1
ftp://ftp.kde.org/pub/kde/stable/2.1/distribution/rpm/Mandrake/7.2/i586/

die moet je allemaal downloaden

en dan installeer je ze in deze volgorde (rpm -Uvh blah.rpm) (als ze niet willen ram je er gewoon --force --nodeps achter)

1. alles wat met lib begint
2. alles wat met qt begint
3. alles wat met kdesupport begint
4. alles wat met kdelibs begint (3 en 4 zijn misschien omgekeerd)
5. alles wat met kdebase begint

en nu ben je er al

nu kan je nog al de dandere die je over hebt installen voor proggies e.d.

waarvoor die artsnogiets dient weet ik niet, als ie op iets zeurt waar ergens arts of iets dergelijks inzit dan install je die ook maar

dan moet je nog in /etc/X11/xinit/xinitrc helemaal beneden startkde bijzetten (en andere windowsmanagers weghalen) en dan kan je startx doen

zo ik hoop dat je nu verder kan
Pagina: 1