wisselschakeling irritatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb een aantal schakelaars/contactdozen van de muur afgehaald omdat ik aan het schilderen ben geweest.
Nu heb ik bij de trap een wisselschakeling (beneden en boven een schakelaar), maar die werkt niet goed meer. De schakelaar beneden (is er niet afgeweest) kan nu alleen als schakelaar worden gebruikt, maar de schakelaar boven moet dan wel ingeschakeld zijn, anders werken ze allebei niet.

Een fotootje van de schakelaar boven (die verkeerd zit) vind je hieronder (situatie nu, ik dacht handig te zijn om voor het afhalen effe een foto te maken, toch maar merken de volgende keer :| )

Afbeeldingslocatie: https://www.evernote.com/shard/s11/res/f23d5dcd-6f3c-4b34-9199-c9c5109a6df1/IMAGE_271.jpg

Het gaat dus om de schakeldraden (zwart). Heeft iemand een idee wat ik in deze situatie zou moeten verwisselen bij deze schakelaar? Ik vraag het even, anders heb ik straks een *boem* in de schakelaar/meterkast, heb ik niet zoveel trek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

foto werkt niet, boem zul je niet krijgen in een standaard wisselschakeling

je moet zoeken naar het p-contact. of een contact met een afwijkende indicatie
anders gewoon proberen, of de draad die van de lamp om de beurt aan te sluiten op een van de drie contacten

[ Voor 56% gewijzigd door Fish op 28-02-2010 21:52 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:04
Je plaatje werkt niet, maar zo zou het moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonv9
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-12-2024
In het scenario van 3 zwarte draden is het idd even om en om een zwarte op het P contact te zetten. (wel elke keer de spanning er af bij het wisselen!)

Mocht er 1 bruine en 2 Zwarten naar de schakelaar gaan, dan de bruine op het P contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-07 00:29
Kjk eens op welke twee zwarten spaning staat bij de wisselschakelaar met 3 zwarten.
Dat zijn de 2 wissel draden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Aannemend dat je 2 dezelfde schakelaars hebt.

Trek de schakelaar beneden open.
- kijk waar de bruine op is aangesloten
- sluit de lamp boven aan op hetzelde contact als de bruine beneden
- en de zwarte net als beneden (hoe om boeit niet meer)

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 28-02-2010 22:18 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:55
Het klinkt alsof 1 van je schakeldraden op een verkeerde aansluiting zit. Misschien zit 1 van de zwarte draden op een niet gebruikte aansluiting ?
Wat voor draden heb je boven eigenlijk, 2*zwart en bruin of blauw, of 3* zwart ?

Oh, en over de opmerking van Fish -> goed plan, let er wel goed op dat de schakelaars boven/beneden ook hetzelfde geplaatst zijn en dat er niet eentje andersom zit :)

[ Voor 27% gewijzigd door redwing op 28-02-2010 22:25 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:21

SA007

Moderator Tweaking
Het is bij een normale wisselschakelaar, mits deze normaal aangesloten is geweest, niet mogelijk om een situatie te maken welke gevaarlijk is of zekeringen laat springen (het kan wel, maar het is verboden op die manier een wisselschakelaar aan te sluiten).

Ik vermoed dat het 3 zwarte draden zijn, de meeste wisselschakelaars hebben 3 of 4 contacten.

Indien het een schakelaar met 3 contacten is zou ik simpelweg alle opties proberen, zijn er maar 6, en 2 daarvan werken zoals je zou verwachten, de andere 4 doen iets vergelijkbaars met wat je nu hebt.

Is het een schakelaar met 4 contacten, dan kan je ook alle opties gaan proberen tot je iets hebt wat werkt, maar het is waarschijnlijk minder werk om eerst even te kijken hoe de schakelaar schakelt en wat je draden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 348158

(het kan wel, maar het is verboden op die manier een wisselschakelaar aan te sluiten).
:+

Maar ff serieus, op 1 schakelaar sluit je de fase, dat is de bruine draad aan op je p-contact, dan gaan er 2 zwarte draden naar de andere schakelaar, en vanaf die schakelaar gaat er vanaf het p-contact een draad naar je lamp.

Als je geen meter hebt, gewoon een beetje aan de draden trekken, dan zie je vanzelf welke draad beweegt, en waar die heengaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Dus;
Bij de wissel schakelaar die niet werkt moet de zwarte draad die naar de lamp gaat op het P contact aangesloten zitten.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Pagina: 1