Tekenbevoegdheid van minderjarigen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.360 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit het nou allemaal precies als je wilt gaan hosten bij een minderjarige ondernemer? Waar moet je opletten. Hoe weet je dat je niet bedrogen uitkomt. Misschien kunnen we dit topic ook gebruiken voor de minderjarigen die een bedrijf willen stichten, zodat ze alles goed optouw zetten.

Tot nu toe weet ik dat je als minderjarige tekenbevoegdheid bij de rechter moet aanvragen. Een meerderjarig iemand staat dan garand voor je. Ook is het mogelijk, om je ouders mee te laten tekenen, maar dit is wel zo onproffesioneel, dat ik minderjarige ondernemers dit zeker afraad!

Maar je kan naar mijn idee ook moeilijk het formulier van de rechter gaan inscannen en op je website zetten.

Wat ik dus wil weten is hetvolgende:
Hoe vind jij, dat minderjarige ondernemers het beste alle zaakjes kunnen regelen en wat is allemaal rechtgeldig? (doet toevallig iemand een opleiding tot advocaat??)

En ook wat moet je doen als je bij een minderjarige ondernemer zit welke geen tekenbevoegdheid heeft. IS het aangegane contract dan ook niet rechtsgeldig? Wie kan over dit onderwerp meer informatie verschaffen? Ik wil dit graag weten, omdat er momenteel veel minderjarige ondernemers actief zijn op het internet en ik wil weten of ik er al dan wel of niet verstandig aan doen om met ze in zaken te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 08 maart 2001 01:46 schreef Rats het volgende:
Hoe zit het nou allemaal precies als je wilt gaan hosten bij een minderjarige ondernemer? Waar moet je opletten. Hoe weet je dat je niet bedrogen uitkomt. Misschien kunnen we dit topic ook gebruiken voor de minderjarigen die een bedrijf willen stichten, zodat ze alles goed optouw zetten.

Tot nu toe weet ik dat je als minderjarige tekenbevoegdheid bij de rechter moet aanvragen. Een meerderjarig iemand staat dan garand voor je. Ook is het mogelijk, om je ouders mee te laten tekenen, maar dit is wel zo onproffesioneel, dat ik minderjarige ondernemers dit zeker afraad!

Maar je kan naar mijn idee ook moeilijk het formulier van de rechter gaan inscannen en op je website zetten.

Wat ik dus wil weten is hetvolgende:
Hoe vind jij, dat minderjarige ondernemers het beste alle zaakjes kunnen regelen en wat is allemaal rechtgeldig? (doet toevallig iemand een opleiding tot advocaat??)

En ook wat moet je doen als je bij een minderjarige ondernemer zit welke geen tekenbevoegdheid heeft. IS het aangegane contract dan ook niet rechtsgeldig? Wie kan over dit onderwerp meer informatie verschaffen? Ik wil dit graag weten, omdat er momenteel veel minderjarige ondernemers actief zijn op het internet en ik wil weten of ik er al dan wel of niet verstandig aan doen om met ze in zaken te gaan.
toon volledige bericht
volgens mij hebben we de hele topic [topic=133114] al gehad, maargoed.

Als je bij een onderneming zit waarvan de directeur(s) minderjarig zijn, en ze hebben niet zo'n papiertje van de rechter is het contract gewoonweg niet rechtsgeldig. Zo simpel is het, heeft geen enkele waarde. (behalve als je ouders hebben mee lopen tekenen dan, mar dit gebeurd eigenlijk nooit, want dan zijn de ouders verantwoordelijk en die hebben meestal zoiets van, jij een eigen bedrijfje, jij ook de verantwoording. Zeker omdat de ouders vaak geen idee hebben waar het nu eigenlijk allemaal om gaat).

Bovendien is het aan de ene kant wel onprofessioneel om op je site te zetten dat je minderjarig bent maar wel zo'n papiertje van de rechter hed, maar aan de andere kant, als je vanaf het begin aan eerlijk bent, dan komen de klanten ook niet voor onverwachte dingen te staan...bij een afspraak verwachtte ze een persoon van bv 30 en komt er een kereltje van 15 opdagen... DAT maakt nog veel slechtere indruk...

Als je als minderjarige dergelijke dingen, geen papiertje v.d. rechgter, geen ouders die mee (willen) tekenen hebt, kun je beter geen eigen bedrijfje starten of alleen voor bekenden. Geen enkel repsectabel bedrijf gaat met minderjarige in zee die bovenstaande dingen niet heeft, behalve als ze erg dom zijn...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit zelf bij een rechtsbijstand organisatie. UIt dus betrouwbare bronnen weet ik dat een minderjarige het zover kan regelen dat zijn handtekening hetzelfde waard is als die van zijn verantwoordelijke. Het enige verschil is dat zijn verantwoordelijke hem niet zelf zet, maar de minderjarige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 14:15

we_are_borg

You will Comply

Volgens mij zijn hoe dan ook de ouders of voogd verantwoordelijk, tot zijn 21 jaar. Het verschil zit hem in volwassen (18 Jaar) en financieel afhankelijk (ongeveer 21 Jaar met uitzondering als hij trouwd). De rechter kan hem teken bevoegdheid geven zodat het rechtelijk gregeld is maar er moet iemand verantwoordelijk voor hem zijn meestal ouders of voogd het kan ook een derde parij zijn.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 08 maart 2001 13:56 schreef we_are_borg het volgende:
Volgens mij zijn hoe dan ook de ouders of voogd verantwoordelijk, tot zijn 21 jaar. Het verschil zit hem in volwassen (18 Jaar) en financieel afhankelijk (ongeveer 21 Jaar met uitzondering als hij trouwd). De rechter kan hem teken bevoegdheid geven zodat het rechtelijk gregeld is maar er moet iemand verantwoordelijk voor hem zijn meestal ouders of voogd het kan ook een derde parij zijn.
nee vanaf 18 jaar heb je volledige tekenbevoegdheid. en zoals al paark eer eerder gezeg is, als rechter je die bevoegdheid geeft is het zo ja, hoe dit werkt weet ik niet precies. Maar ik denk dat het gewooneen papiertje is waar de ouders op verklaren gerand te staan voor de minderjarige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 14:15

we_are_borg

You will Comply

Op donderdag 08 maart 2001 19:17 schreef Smile het volgende:

[..]

nee vanaf 18 jaar heb je volledige tekenbevoegdheid. en zoals al paark eer eerder gezeg is, als rechter je die bevoegdheid geeft is het zo ja, hoe dit werkt weet ik niet precies. Maar ik denk dat het gewooneen papiertje is waar de ouders op verklaren gerand te staan voor de minderjarige.
Met 18 jaar ben je inderdaad tekenbevoeg maar tussen volwassen zijn en financeel afhankelijk is weer een ander verhaal ouders blijven namelijk tot een leeftijd van ongeveer 21 of 23 jaar financeel verantwoordelijk. Hier werdt ik namelijk op gewezen toen wij een gesprek hier over hebben gehad.
Het tweede punt is als de bedragen te hoog worden dan kan een bank vragen of er iemand garant staat voor die persoon. Deze persoon moet genoeg kapitaal bezitten om het geen wat geleend wordt te dekken.
Alleen er zijn uitzonderingen zoals alles in Nederland. Iemand die 16 is kan geheel teken bevoegd zijn zonder dat zijn ouders garant staan voor hem.
Maar het lijk mij als je zaken met iemand gaat doen die minderjarig is dat je toch even langs gaat bij de Kamer van Koop handel om te vragen hoe alles dan in elkaar zit, of je kan even informatie aan de bedrijfs advocaat vragen. Deze kunnen denk ik beter antwoordt geven als wij hier.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 09 maart 2001 01:05 schreef we_are_borg het volgende:

[..]

Met 18 jaar ben je inderdaad tekenbevoeg maar tussen volwassen zijn en financeel afhankelijk is weer een ander verhaal ouders blijven namelijk tot een leeftijd van ongeveer 21 of 23 jaar financeel verantwoordelijk. Hier werdt ik namelijk op gewezen toen wij een gesprek hier over hebben gehad.
Het tweede punt is als de bedragen te hoog worden dan kan een bank vragen of er iemand garant staat voor die persoon. Deze persoon moet genoeg kapitaal bezitten om het geen wat geleend wordt te dekken.
Alleen er zijn uitzonderingen zoals alles in Nederland. Iemand die 16 is kan geheel teken bevoegd zijn zonder dat zijn ouders garant staan voor hem.
Maar het lijk mij als je zaken met iemand gaat doen die minderjarig is dat je toch even langs gaat bij de Kamer van Koop handel om te vragen hoe alles dan in elkaar zit, of je kan even informatie aan de bedrijfs advocaat vragen. Deze kunnen denk ik beter antwoordt geven als wij hier.
hoe kom je aan deze (verkeerde) informatie? bedoel het niet lullig, maar ik weet eigenlijk 99.9% zeker dat je vanaf je 18de je volwassen bent volgens de wet en je in principe qua financiele afhankelijkheid los van je ouders staat (je krijgt niet voor niets studiebeurs (mits je nog naar school gaat, want ook dat heoft neit meer) en je ouders geen kinderbijslag meer).

Volgens mij was het vroeger zo dat dat bij 21 jaar was, maar het is nu iig bij 18 jaar. Alle leeftijden daaronder zijn je ouders verantwoordelijk en heeft je eigen handtekening eigenlijk ook geen waarde.

Kijk, veel ouders voelen zich nog financieel verantwoordelijk voor hun kinderen na hun 18de, dat is denk ik een beetje wat de verwarring schept.

dus in het kort: <18 jaar, handtekening niet rechtsgeldig. >18 jaar, volledige eigen verantwoording en handtekening wel rechtsgeldig.
Pagina: 1