Welk PCI-e slot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastcossie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-09-2021
Omdat ik met het plaatsen van mijn Scythe Mugen2 koeler in de knel kom met de geheugenreepjes op het moederbord (MSI P55-GD65) zat ik te denken om de fan aan de onderkant te plaatsen en zo de lucht naar boven te blazen. Kast is een HAF922 dus daar zit in de bovenkant een 200mm outtake fan.
Echter dan kan ik niet het eerste PCI-e slot gebruiken voor de grafische kaart. Ik zou dus graag willen weten of het mogelijk is om het tweede (onderste) PCI-e slot te gebruiken zonder problemen? Kan in de handleiding van het moederbord niet echt iets vinden hierover.
Mocht ik ooit willen overstappen of X-fire dan moet ik een andere oplossing voor de fan bedenken maaar dat zie ik dan wel weer.

Fastcossie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het onderste PCI-e x16 slot is een PCI-e 2.0 x8 slot qua bandbreedte dus voor een HD5870/HD5850 geen probleem, maar voor bijvoorbeeld een HD5970 is het eigenlijk te krap, maar werken doet het sowieso wel.

Maar kan de fan niet gewoon iets hoger (boven de geheugenreepjes) worden geplaatst?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastcossie
Hmm, een PCI-e x16 slot dat dus eigenlijk een PCI-e x8 slot is? Ik moet me daar eens wat meer in verdiepen geloof ik...:D
Tja fan hangt met 2 van die beugeltjes aan de koeler, ik zou zogauw niet weten hoe ik die omhoog krijg.
Maar bedankt voor je antwoord, ik ga denk ik voorlopig die HD5850 in het tweede slot hangen.

Fastcossie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:43
fastcossie schreef op maandag 01 maart 2010 @ 00:05:
Hmm, een PCI-e x16 slot dat dus eigenlijk een PCI-e x8 slot is? Ik moet me daar eens wat meer in verdiepen geloof ik...:D
Tja fan hangt met 2 van die beugeltjes aan de koeler, ik zou zogauw niet weten hoe ik die omhoog krijg.
Maar bedankt voor je antwoord, ik ga denk ik voorlopig die HD5850 in het tweede slot hangen.
Waar het op neer komt is dat de slot de grootte heeft van een 16 lanes PCI-e maar dat er maar 8 lanes daadwerkelijk gebruikt kunnen worden, in principe omdat de northbridges geen 32 lanes aankunnen in het geval van SLI volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Rctworld schreef op maandag 01 maart 2010 @ 00:09:
Waar het op neer komt is dat de slot de grootte heeft van een 16 lanes PCI-e maar dat er maar 8 lanes daadwerkelijk gebruikt kunnen worden, in principe omdat de northbridges geen 32 lanes aankunnen in het geval van SLI volgens mij.
Volgens deze review zijn beide sloten gewoon x16 sloten.
Pas bij gebruik van beide sloten tegelijk worden ze beide x8, ofwel worden de lanes gedeeld.
Dit zal dan ook gewoon in het handboek moeten staan.
Zou dus geen enkel probleem mogen zijn om het onderste slot te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

met "beide" bedoelen ze trouwens "de 2e".. die dus altijd 8x is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 11:05
Als ik even gauw opzoek vind ik dat op de mugen2 de fan aan alle 4 kanten kan worden gemonteerd. Is het kwa ruimte eventueel mogelijk de fan als pull aan de achterkant van de mugen2 te hangen? Daarmee mis je dan je geheugen maar zou je eventueel met je koeling van je moederbord kunnen zitten.
Eventueel kan je dan nog je fan als pull bovenop de mugen2 kunnen plaatsen, daarmee zit je dan niet in de weg voor je PCIe slot lijkt me.

geheelonthouder met geheugenverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
AlexanderB schreef op maandag 01 maart 2010 @ 00:43:
met "beide" bedoelen ze trouwens "de 2e".. die dus altijd 8x is..
Volgens de handleiding zijn beide x16 sloten gelijkwaardig. Bij gebruik van beide sloten wordt de configuratie automatisch x8/x8, dus bij gebruik van beide sloten 8 lanes per slot. Het onderste x16 slot, PCI_E5, is dus gelijkwaardig. De TS kan dus rustig het tweede slot gebruiken en die zal gewoon 16 lanes ter beschikking hebben. Het is dus precies zoals in de review beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik niet eens zijn, de onderste is altijd maximaal een PCI-e 2.0 x8 slot, maar aangezien de ts een HD5850 is mag dit geen probleem zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastcossie
Ok allen, hartelijk bedankt voor de adviezen en het meedenken. Volgens mij is het onderste slot ook max x8 lanes maar echt duidelijk is de handleiding hier niet over vind ik.
In ieder geval heb ik de fan van de Mugen2 wat hoger tussen de koellamellen gehangen, net vrij van de geheugen heatspreaders. Hierdoor kon de graka gewoon in het bovenste PCI- express slot.
Kast is gelukkig groot genoeg om deze oplossing aan te kunnen en zo blijft een toekomstige x-fire opstelling makkelijker haalbaar.

Hier mag een slotje op.

Fastcossie

Pagina: 1