Alternatief voor MacBook

Pagina: 1
Acties:
  • 515 views

• mpkossen
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik wil switchen van een MacBook, vandaar dat dit topic niet in het Apple forum staat. Mocht de thread toch onverhoopt verkeerd staan; mijn excuses.

Ik heb nu anderhalf jaar een MacBook met Intel Core 2 Duo 2.4 Ghz, 4GB Ram en een Intel GMA 3100X grafische chip/kaart. Hoewel ik in het begin nog OS X gebruikte ben ik er nu helemaal klaar mee, tevens ook een beetje met Apple. Ik ben weer Ubuntu gaan gebruiken en soms ook Windows 7. Hoewel Ubuntu prima werkt op m'n MacBook, zijn er twee zaken waar ik nog tegen aan loop: de beeldschermgrootte en de grafische kaart. 1280x800 is echt een beetje een lol-formaat, naar mijn mening, en de videokaart kan net de extra grafische instellingen van Compiz aan, naar mijn ervaring.

Ik ben nu dus op zoek naar een niet-Apple laptop, met hoge beeldscherm-resolutie (het liefst geen 18" laptop), zeg zo rond de 1680x1050 of hoger. Vooral de hoogte is voor mij van belang. Graag wil ik er ook een goede grafische kaart in, bijvoorbeeld iets wat Windows Aero en Battlefield 2 aankan. M'n budget ligt rond de 1000 euro.

Ik gebruik mijn laptop vooral voor web ontwikkeling, films kijken. Ik zou hem graag ook af en toe voor een spel gebruiken. Ubuntu erop draaien is een must.

Ik heb afgelopen dagen wat rondgekeken, maar en zijn echt zo veel laptops te vinden! In het FullHD beeldscherm-vak zijn er laptops van 1000 of 3000 euro te vinden, dus ik raak de weg echt een beetje kwijt. Ik heb wel kennis van PCs, maar ik kan hier het kwaliteitsverschil niet bepalen.

Mijn vraag is dus: is er iemand die een mooie laptop aan kan raden, dus een met vergelijkbare specs van mijn MacBook maar dan met de extra wensen die ik heb?

Alvast hartelijk dank voor de tips/adviezen!

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
http://tweakers.net/pricewatch/cat/496/laptops.html

Succes!

[ Voor 19% gewijzigd door ipazza op 28-02-2010 17:55 ]

I don't hate you, I nothing you

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Iets beter gefilterd.. :)

Lees de gebruikersreviews voor ervaringen.. ;)

[ Voor 201% gewijzigd door Humma Kavula op 28-02-2010 18:02 ]

Wear Sunscreen!

• mpkossen
Daar is het aanbod dus zo groot, dat ik het onderscheid niet meer kan maken. Ik ben daar al zes uur bezig geweest. Zoals ik al zei, ik zoek advies over een goed alternatief. Advies komt meestal voort uit ervaringen. Vandaar dat ik de vraag hier stel.

Verwijderd

Ik raad je aan om eens naar Sony Vaio te kijken, zeer mooie laptops :)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
mistermartin75 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:01:
[...]

Daar is het aanbod dus zo groot, dat ik het onderscheid niet meer kan maken. Ik ben daar al zes uur bezig geweest. Zoals ik al zei, ik zoek advies over een goed alternatief. Advies komt meestal voort uit ervaringen. Vandaar dat ik de vraag hier stel.
Na ongeveer 2 minuten kwam ik hier op uit, dan vraag ik mij dus af hoe je zoekt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Je geeft aan dat jezelf wel een beetje kennis hebt ? Waar heb je naar gekeken ?

Het is gewoon een kwestie van vinkjes aan klikken. Ik heb niet al je demands aangeklikt dat kan je zelf ook wel. Overigens zijn er altijd nog winkels als Dell.nl, Sonystyle.nl, XXODD.nl enzovoorts waar je je eigen laptop kan samenstellen.

http://tweakers.net/price...Shi5O7VO0zNxF7sM9yLb7tu0P

Overigens mag je geen losse topics maken zoals dit. Zie:CSL Beleid en *LET OP* - Wat moet ik kopen en [NBBG] Notebook Best Buy Guide topicoverzicht

Edit:Tadaaaa The Mask heeft er een gevonden die aan alles voldoet....

[ Voor 3% gewijzigd door ipazza op 28-02-2010 18:09 ]

I don't hate you, I nothing you

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mistermartin75 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:01:
[...]

Waarom kan je dat niet? Heb je wel duidelijke eisen voor jezelf geformuleerd? Als je eerst een lijst met eisen maakt voor jezelf en dan op basis daarvan een pricewatch selectie maakt dan hou je er nog maar een paar over. En dan neem je gewoon de meest goedkope.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• mpkossen
Tsurany schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:10:
[...]

Waarom kan je dat niet? Heb je wel duidelijke eisen voor jezelf geformuleerd? Als je eerst een lijst met eisen maakt voor jezelf en dan op basis daarvan een pricewatch selectie maakt dan hou je er nog maar een paar over. En dan neem je gewoon de meest goedkope.
Het prijsverschil loopt op een gegeven moment uiteen. Je krijgt modellen die vergelijkbare specs hebben, maar wel met 500 euro verschil. Hoe bepaal je dan welke je moet kiezen? De ene moet toch duurder zijn dan de andere met een reden.

• Dutchman140
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-08-2023
Als je je laptop echt helemaal zelf wilt configureren zou ik eens op Xxodd kijken.

Zelf zit ik de laatste tijd te kijken naar een Dell XPS. Zijn erg mooie laptops. Een aantal vrienden van me hebben deze en ze zijn ook behoorlijk degelijk. Ook hier kun je het een en ander aanpassen naar je eigen wensen.

• -The_Mask-
  • Niet online
mistermartin75 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:27:
[...]

Het prijsverschil loopt op een gegeven moment uiteen. Je krijgt modellen die vergelijkbare specs hebben, maar wel met 500 euro verschil. Hoe bepaal je dan welke je moet kiezen? De ene moet toch duurder zijn dan de andere met een reden.
Waarom betaal je voor een Apple het dubbele als voor een normale PC/laptop met dezelfde specs?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:30:
[...]

Waarom betaal je voor een Apple het dubbele als voor een normale PC/laptop met dezelfde specs?
Omdat er een Appeltje op staat? (Of was dat een instinker?)

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 12:23

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Als je nou op zijn minst zelf een paar modellen aan geeft welke kwa specs voor jou voldoen dan kun gericht opzoek gaan naar de verschillen. Wat verwacht je zelf eigenlijk, hoop je dat iemand hier zegt "kijk deze laptop is helemaal geweldig, koop die maar en zoek niet verder."?

• MsG
  • Laatst online: 11:47

MsG

Forumzwerver

Als je van een macbook komt zijn dingen als een multitouch-touchpad ook wel iets om naar te kijken bij concurrenten. Ik wil ook helemaal geen macbook, maar wel een merk wat met de touchpad net zo lekker werkt als de touchpad van een mac.Dus alleen filteren op simpele specificaties lijkt me niet genoeg als je echt een goed alternatief zoekt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:44
Ik zou nog eerder de Sony Vaio E op de sonystyle site configureren.
MsG schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:36:
Als je van een macbook komt zijn dingen als een multitouch-touchpad ook wel iets om naar te kijken bij concurrenten. Ik wil ook helemaal geen macbook, maar wel een merk wat met de touchpad net zo lekker werkt als de touchpad van een mac.Dus alleen filteren op simpele specificaties lijkt me niet genoeg als je echt een goed alternatief zoekt.
It's all in the driver :X

Leuke marketing overal, maar het gaat er gewoon om dat je de juiste driver download/zoekt. Zelfs een 3 jaar oude notebook zoals mijn F3Sc ondersteund multitouch (in linux dan, voor windows vast ook wel al ben ik te lui de driver te zoeken). Hetzelfde voor de Asus T91 tablet. De non multitouch (waar ik over het scherm spreek) heeft het niet. Maar met Windows 7 heb ik gewoon de Synaptics driver van de Multitouch T91MT gepakt, et voila, multitouch.

[ Voor 87% gewijzigd door GENETX op 28-02-2010 18:43 ]

• mpkossen
Bedankt voor de reacties (vooral GENETX, MsG, Dutchman140 en SanderX, want die waren op zijn minst nuttig).

Mijn kennis is vooral op het vlak van desktops, en deze stel ik altijd zelf samen. Bedankt dus Dutchman140, voor je tip!

Ik heb mijn Mac toen gekocht voor het totale plaatje van soft- en hardware. Je betaald inderdaad meer dan voor een alternatief, daar staat wel tegenover dat het 'Gewoon Werkt'. Desondanks betaal je alsnog te veel voor de hardware. Het valt me nu erg mee welke prijzen ik zie op gebied van laptops vergeleken met die van Apple.

De Sony F11 modellen vallen erg in de smaak. Ik twijfel alleen of een Core i7 nou echt veel meer levert voor wat je er voor betaald ten opzichte van de Core i5. Ik heb zelf ook altijd het idee gehad dat Asus echt de beste maker van notebooks was (gebaseerd op ervaringen van kennissen). Hoe is Sony ten opzichte van Asus in jullie ervaring?

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12 21:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica