Oud Sony beeldscherm, welke stekker?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-09 12:01
Ik heb hier een oud Sony beeldscherm wat lijkt op 1 van de allereerste TFT's, het is in ieder geval plat, maar wel groot nog.

Er zit alleen geen ingang in voor normale stroom stekker die monitors (voor zover ik weet) altijd hebben gehad. Die grote zwarte kabels. Enige wat hier staat zijn 4 aansluitingen, 2xVGA, 1 met REMOTE en een DC IN. Die laatste lijkt mij de aansluiting voor het elektriciteit, maar het is een heel ander soort aansluiting. Veel kleiner.

Wat voor kabel is dit? Zijn die nog ergens te krijgen?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Mijn glazen bol is stuk. Vertel eens: welke monitor, er zit vast een serial number op.

Dan ten 2de: iedere gsm heeft tegenwoordig een camera, maak eens een foto in degelijk licht.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Sony CPD-L181A

* 18.1" XGA TFT Active Matrix LCD panel
* Sleek, innovative design – Lightweight and only 8.2" deep
* Dual HD15 video inputs
* Auto ImageSet™ – Feature reduces setup time with the touch of a single button

Afbeeldingslocatie: http://www.ampronix.com/hub/images/Sony-CPD-L181A.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
DC in betekend waarschijnlojk dat je een adapter nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dharion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-09 09:29
Kan je niet ff een foto van de aansluiting maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

DC is direct current, oftewel gelijkstroom. Er hoort dus nog een adapter bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
En wat voor adapter mag dat wezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 18:37
Iets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.tradekantoor.nl/picture_library/LAPTOP-ADAPTER.jpg
Je moet alleen nog weten welke spanning en stroom je nodig hebt.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:03

Umbrah

The Incredible MapMan

Er staat meestal (of op het etiket, of naast de aansluiting in relief) bij hoe en wat je nodig hebt, in ongeveer deze vorm:

Afbeeldingslocatie: http://www.highpowersupply.com/icon/48wlabelA4_c.jpg

Je ziet duidelijk welke kant de "min" is, en welke kant de "plus", hoeveel amp geleverd wordt/nodig is, en hoeveel volt.

Achterop je scherm staat misschien zoiets:

code:
1
+ ---- 0 ) ----  -  8A 12V

Wat je moet doen is een adapter vinden die er zowel in past, als het voltage en amperage op de juiste polen kan leveren. Je hebt ze in regelbare vormen (typische HEMA-dingen met 2 schijfjes, een voor voltage, een voor polarisatie, soms zelfs een derde voor hoeveel amp).

Overigens:

Als dat scherm 12V nodig heeft, en je bent handig met stekkertjes solderen, kun je desnoods, als je voeding sterk genoeg is, misschien het scherm op je voeding aansluiten.

[ Voor 36% gewijzigd door Umbrah op 28-02-2010 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman140
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-08-2023
Malantur schreef op zondag 28 februari 2010 @ 16:12:
Iets als dit:
[afbeelding]
Je moet alleen nog weten welke spanning en stroom je nodig hebt.
Bij zulke dingen zou ik bovendien wel even oppassen. Je krijgt die dingen vaak in zogenaamde "1-euro shops" voor een hele lage prijs. Heb toen ook eens zo'n ding gekocht. Toen ik hem openmaakte thuis zag ik hoe enorm brak die verwerkt was. Was toch wel brandgevaar. Vertrouwde het daarom niet helemaal en heb hem daarna niet meer gebruikt.

Dus ik zou bij zo'n multifunctioneel ding niet persé de goedkoopste pakken die je vind.

@hieronder: dat bedoel ik dus :) . Daarom pak ik ook nooit goedkope voedingen voor mijn pc of wat ook altijd. Heb een keer een computervoeding gehad waar een kortsluiting in was. Daarna nooit meer iets goedkoops gepakt van voedingen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dutchman140 op 28-02-2010 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:03

Umbrah

The Incredible MapMan

Exact, zeker bij een computerscherm, als het scherm aangeeft 8a/12v nodig te hebben, wil dat zeggen dat er 96W door dat blokje heen gaat. Dat blokje moet dus over zijn DC-draadje (wat vaak al dun is, en heet kan worden) geheid die 96W pompen. Nou trek je natuurlijk 230V wisselspanning uit het stopcontact, en dat vorm je om naar gelijkspanning (DC) met van die geinige dingen zoals spoeltjes en caps. Pest is: dat is niet 100% efficiënt. Vandaar het 80+ bronze/silver/gold programma voor computervoedingen. Dit soort goedkope adapters halen die 80% efficiëntie echter never nooit niet. 40% is al mooi bij die dingen, en dat wil zeggen dat je bijna 3x zoveel uit het stopcontact trekt (en dus over die goedkope spoeltjes pompt). Tegen de 300W in zo'n ding = gloeidraad, net zoals in een gloeilamp. En dat is slechts gecontroleerde verbranding doordat de draad in een inert gas zit. In de gewone atmosfeer, zoals je goedkope adapter, is het >poof<. Met in het slechtste geval je gordijnen, kerstboom, en bank erbij.

Lang verhaal kort: bezuinig NOOIT op voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Even een kickje dan. Er staat achterop dit:

DC 20v 3.0A 60w

Iemand een idee waar ik online zo'n adapter kan kopen? Ik wil geen brandgevaarlijke 1 euro adapters. Is dit het überhaupt nog waard voor zo'n oud flut ding?

[ Voor 11% gewijzigd door YoshiBignose op 06-03-2010 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:06
YoshiBignose schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 10:57:
Even een kickje dan. Er staat achterop dit:

DC 20v 3.0A 60w

Iemand een idee waar ik online zo'n adapter kan kopen? Ik wil geen brandgevaarlijke 1 euro adapters. Is dit het überhaupt nog waard voor zo'n oud flut ding?
Denk het niet. Voor minder dan €100,- heb je tegenwoordig al een 18,5" TFT met een resolutie van 1366x768. Het ligt er meer aan of je er zelf nog geld in wil steken ;).

pricewatch: LG Flatron W1934S-BN
Deze heeft zelfs 1440x900 pixels.

[ Voor 13% gewijzigd door AlexV op 06-03-2010 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Hey dat is inderdaad een koopje. Ben geen fan van Pixmania maar worth the try. Die adapters zijn echt belachelijk duur.

Pagina: 1