[win7-x64] probleem met monitorstuurprogramma

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 14:27
Voor mijn broer heb ik deze maand een nieuwe PC gebouwd. Het probleem is, dat deze weigert spelletjes te spelen (Could not initialise OpenGL subsystem) en DVD's af te spelen (vraagt om beeldschermresolutie in te stellen).

Na wat onderzoek blijkt het aan de motitor te liggen. Wanneer we namelijk een andere monitor aansluiten, werkt alles wel correct.

De bewuste monitor is een Eizo Flexscan F931, een CRT monitor uit 2001. Windows herkent de monitor wel als dusdanig maar installeert hem als Standaard PnP monitor.
Een specifiek stuurprogramma voor deze monitor is niet aanwezig binnen windows. Stuurprogramma's op de website van de fabrikant zijn ook niet te gebruiken, aangezien deze niet digitaal ondertekend zijn.

Wanneer ik de beeldscherminstellingen opvraag, kan ik niks wijzigen. De beeldschermresolutie staat vast op 1600x1200 en wanneer ik op geavanceerde eigenschappen klik, gebeurt er niks.

Een ander stuurprogramma selecteren werkt niet. Hij blijft de monitor herkennen als Eizo Flexscan F931.

Overige specs:
Intel Core i5-661,
ASRock P55-pro
2x 2GB Kingston ValueRAM DDR3
Sapphire Radeon HD5770
Windows 7 Home Premium NL 64-bits
Alle stuurprogramma's voor moederbord en videokaart zijn de meest recente en 64 bits.
Videokaart stuurprogramma's zijn verwijderd en opnieuw geïnstalleerd met deze monitor aangesloten.

Nogmaals: bij andere monitoren (ook CRT) werkt het allemaal wel correct, maar mijn broer wil perse de Eizo gebruiken.

Wat kan ik doen om toch DVD's te kunnen kijken en spelletjes te kunnen spelen op deze monitor? Zijn er tweaks of programma's om toch output te krijgen op het beeldscherm, ongeacht of Windows vindt of de monitor er wel geschikt voor is?
Het standaard PnP monitor stuurprogramma zou het probleem ook niet mogen zijn, aangezien deze op mijn PC ook staat geselecteerd (i.c.m. een Acer AL2423W en een GeForce 8800 GTX) en dat werkt zonder problemen.

Wie kan mij helpen of tips geven?

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroen O op 28-02-2010 15:31 ]

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:41
Installeer je Nvidia driver eens opnieuw, grote kans dat het daarna goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Denk niet dat het zoveel zin heeft om een nvidia driver te installeren op een Ati kaart.

Bovendien heb ik mijn videokaartdriver al opnieuw geïnstalleerd, zoals in de startpost staat bescheven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Reageren is niet meer nodig, het probleem is inmiddels opgelost.

EDID uitschakelen was de oplossing.