Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-07 16:00
Misschien een wat vage titel, maar ik zal het hieronder uitleggen.

Mijn zus is meervoudig gehandicapt en heeft ook nog een flinke afwijking in haar ogen met als gevolg dat ze eigenlijk vrij weinig ziet op verre afstand. Zo zit ze bij onze tv een 32" HD ready LCD Phillips op zo'n 30 /35 cm afstand om alles goed te zien.

Nu heeft ze aardig wat geld gekregen van haar opa en oma en aan mij de schone taak om een nieuwe tv voor haar uit te zoeken. Ze kijkt voornamelijk dvds en af en toe is tv. Gezien het budget van maximaal 1500 euro kan ik alle kanten op.

Persoonlijk lijkt me dit alleen te gek en denk ik dat ik voor maximaal 1000 euro een prima tv moet kunnen vinden ook gezien het feit dat hij niet heel intensief gebruikt zal worden en al helemaal niet de volledige capaciteiten van full-hd wat er voor die prijs wel op zal zitten.

Kort samengevat blijven de volgende vragen over:
Raden jullie een led/plasma/lcd tv aan ?
TV zou ik graag aan de muur willen hangen dus zal ik dan voor groter of voor kleiner met uitrekbare montage gaan ?
Heeft er iemand ervaring met iets soortgelijks ?

Uiteraard ga ik ook een keer met mijn zus kijken bij TV's, maar het is voor haar lastig(niet) in te schatten hoe iets thuis uitpakt daarom zou ik graag wat ideëen en tips hebben om mee te nemen in de overweging.

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:41
Ik veronderstel dat je dus zo groot mogelijk wilt gaan? In de pricewatch zie ik alvast dat je voor 1200 a 1400 euro al 52 inch schermen vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:51
Voor €600-700 heb je ook al een 50" (plasma). Loop een winkel in waar ze tv's uitgestald hebben staan en kijk wat je leuk lijkt. Plasma is een stuk goedkoper op grote formaten als je geen top televisie wilt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:18
Ik zou vooral veel proberen, misschien tips vragen in de winkel, of weet de opticiën hier iets over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenRules
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-03 14:20
Waarom geen goede beamer?

haal je makkelijk 100" en meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
En is het zo dat LED helderder is als plasma of maakt dat niets uit ?

We hebben ook al een organisatie om hulp gevraagd, maar die gaf aan dat een platte tv het beste was dus dat was weinig zinvol.

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericjanvanputten
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-03-2023
Leidt meer beeld vanzelf tot hoger kijkplezier? Geen idee wat haar oogafwijking is (misschien kan ze vanaf 1 meter niet meer scherp zien) Misschien om toch gezellig met zijn allen tv te kunnen kijken, zonder dat je zus voor het scherm zit, kan je voor een 'draadloze' tv mogelijkheid gaan?

Dus bijv. een 42" inch voor aan de muur en een 12"-15" tablet met streaming tv signaal erop? Dan kan ze toch heel dichtbij kijken.

En als groter toch werkt, is het dan geen mogelijkheid om voor een goede beamer te gaan. Heb je vrij snel 100" ter beschikking.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-07 13:19
Marmot84 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 13:46:
En is het zo dat LED helderder is als plasma of maakt dat niets uit ?

We hebben ook al een organisatie om hulp gevraagd, maar die gaf aan dat een platte tv het beste was dus dat was weinig zinvol.
Heb je zelf al iets gelezen over tv's in het algemeen? Misschien moet je inderdaad eerst eens kijken in een winkel?

Dit is een beetje hetzelfde als vragen van welke auto moet ik hebben? Het moet er 1 met 4 wielen en een kofferbak zijn.

Als je groot formaat tv wil met jouw budget kun je het beste gaan voor Plasma. Afhankelijk van in welke situatie je zusje tv kijkt. Maar goed, misschien moet je eerst eens wat meer details op een rijtje zetten. Kijkt ze in verlichte kamer of verduistert?

Is het niet zo dat haar zicht alleen maar onscherper wordt als je voor groot beeldoppervlak kijkt?

[ Voor 15% gewijzigd door virtualJac op 28-02-2010 13:53 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
Ze zit er altijd alleen achter aangezien dit op haar eigen kamer komt. Ze woont namelijk niet meer thuis.

Beamer zou op zich kunnen, maar vraag me af of dit helder genoeg is.

Ga nog is verder zoeken op internet of er wat studies/documentatie over te vinden is.

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:18

sjaool

Every life should have 9 cats

Het lijkt mij in ieder geval wenselijk dat de TV (zeer) goede contrastwaardes en een hoge lichtopbrengst heeft voor iemand die slecht ziet.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 23:08

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Misschien ga je het beste eens met haar naar de Mediamarkt o.i.d. en ga dan samen eens kijken wat voor haar het prettigste is. Wat hierboven ook gezegd wordt, als ze vanaf 1m niet goed meer kan zien, zal een scherm van 200" nog steeds geen fluit uithalen en kan ze beter een kleiner scherm op een beugel/arm vanaf de bank voor haar in haar zichtveld draaien bijvoorbeeld.

Hoe dan ook, luister goed naar haar en druk niet je eigen opvattingen er doorheen, hoe mooi het misschien ook is.

Heel veel succes iig d:)b .. het zou toch wel wat waard zijn als ze van zo'n leuk medium op een prettige manier gebruik maken kan. Niks relaxter dan na een stressvolle dag even onderuit op de bank te gaan zitten met een bakje koffie/biertje en je favoriete film of serie 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Alfa Novanta op 28-02-2010 14:01 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:14

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

wat je nodig hebt is denk ik een hoog contrast en een flink formaat. Resolutie lijkt me totaal niet belangrijk.
Een Plasma scherm lijkt me dan ook een goede keus.

Maar als haar beperking met de scherpte diepte te maken heeft dan is een tegroot scherm weer helemaal niet handing. Dan kan namelijk op de zelfde afstand (30-35cm) maar een deel van het scherm zien zonder constand met haar hoofd te moeten draaien.

Het kan dus zomaar zijn dat een 32" scherm ideaal voor haar is. Dan kun je het extra budget beter steken in en goed verstelbare muurbeugel. Zodat het scherm wat van de muur af komt te staan en ze niet met haar voeten tegen de muur aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Contrast lijkt me belangrijk idd, Full HD boeit wat minder. En goed geluid. Maar het beste kun je haar gewoon meenemen naar een winkel waar veel tv's staan, dan kan ze het zelf vertellen wat het beste overkomt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

is dit iets
http://www.google.com/pro...&resnum=4&ved=0CCAQrQQwAw

[ Voor 57% gewijzigd door Fish op 28-02-2010 14:13 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tostyijzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-08 19:28
BrokenRules schreef op zondag 28 februari 2010 @ 13:46:
Waarom geen goede beamer?

haal je makkelijk 100" en meer....
Omdat ze heel dicht bij het scherm zit (eerste post) en dan werpt zich een schaduw op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

tostyijzer schreef op zondag 28 februari 2010 @ 14:12:
[...]

Omdat ze heel dicht bij het scherm zit (eerste post) en dan werpt zich een schaduw op het scherm.
rear projection

Afbeeldingslocatie: http://www.ledstorm.net/blog_pics/102.jpg

maar ja dan is een tv beter denkik

[ Voor 179% gewijzigd door Fish op 28-02-2010 14:17 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tostyijzer schreef op zondag 28 februari 2010 @ 14:12:
[...]

Nou, als ze bij 32" op 35 cm afstand zit, kan ze bij 100" op een meter zitten. Dan hoeven schaduwen geen probleem te zijn.

Is een kleiner (draagbaar) scherm wat ze dichtbij (op schoot) kan houden niet beter/praktischer?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2010 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tostyijzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-08 19:28
Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2010 @ 14:15:
[...]
Nou, als ze bij 32" op 35 cm afstand zit, kan ze bij 100" op een meter zitten. Dan hoeven schaduwen geen probleem te zijn.
Dat is zeker zo, maar de vraag is: ziet ze ook scherp op een meter afstand.
Maar die vraag kan eigenlijk alleen beantwoord worden door Marmot84.
Voor de rest heb ik weinig te te voegen aan de ideeën die er al waren:
- beugel voor verstelbaarheid en grotere afstand van de muur
- hoog contrast

Dan heb ik nog een paar vragen die je kan beantwoorden:
- hoe is de belichting in de kamer? (beamer geeft weinig contrast in een lichte kamer)
- is het nog belangrijk hoeveel energie het scherm gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericjanvanputten schreef op zondag 28 februari 2010 @ 13:48:

[...]

Geen idee wat haar oogafwijking is (misschien kan ze vanaf 1 meter niet meer scherp zien)

[...]
Dat probleem zou met een TV-bril (zeg maar een leesbril voor wat grotere afstand) op te lossen moeten kunnen zijn. In feite gewoon een bril met glazen, die precies op sterkte zijn om scherp te kunnen zien op de kijkafstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die TV-bril is inderdaad een leuke suggestie. Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat haar oogafwijking is. Als die heel erg min is (dus bijziend), dan heeft een groter scherm mogelijk geen zin omdat ze verderaf gaat zitten en dan nog onscherper gaat zien. Neem haar eens mee naar een MediaMarkt of BCC en laat haar daar allerlei tv's bekijken (puur qua formaat) om te bepalen wat voor haar het beste is en of ze inderdaad gebaat is bij een schermdiagonaal van 50". Als ze daar nml alsnog op 30cm afstand van moet zitten om überhaupt iets te zien, heeft dat weinig zin omdat ze dan haar nek moet verdraaien om de beelden te volgen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind persoonlijk een plasma niet fijn op 1 meter afstand. Veel te onrustig. Een LCD is wat meer een computer monitor. Het lijkt me in dit geval prettiger.

Verder sluit ik me bij Grrrrrene aan. Een hele grote tv heeft waarschijnlijk weinig zin. Ik weet niet precies wat haar oogafwijking is, maar waarschijnlijk is de afstand een belangrijkere factor dan grootte. Een 50 inch is dan waarschijnlijk net zo onscherp als een 32 inch op een grotere afstand en je nek steeds draaien op 30cm is ook niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2010 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
Ik zag nog een vraag ergens staan en er is (te) veel licht in de kamer, maar wel lammelen om het af te sluiten, maar een beamer zie ik zelf niet als een optie.

Als ik de adviezen samenvoeg dan denk ik dat ik uitkom op een tv met:
Hoge contrastwaarde
Helder
Formaat afhankelijk van montage
Plasma als formaat groot moet zijn
LCD als formaat iets kleiner kan zijn (meestal rustiger beeld)

Ik ga donderdagavond met haar naar de plaatselijke mediamarkt om is te kijken wat ze prettig vind kijken...

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Marmot84 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 19:46:
Ik zag nog een vraag ergens staan en er is (te) veel licht in de kamer, maar wel lammelen om het af te sluiten, maar een beamer zie ik zelf niet als een optie.

Als ik de adviezen samenvoeg dan denk ik dat ik uitkom op een tv met:
Hoge contrastwaarde
Helder
Formaat afhankelijk van montage
Plasma als formaat groot moet zijn
LCD als formaat iets kleiner kan zijn (meestal rustiger beeld)

Ik ga donderdagavond met haar naar de plaatselijke mediamarkt om is te kijken wat ze prettig vind kijken...
Als ik zo de probleemstelling lees denk dat ik ze beter af is met een kleiner scherm met hoge resolutie en hoge contrastwaarden. Zeker als ze er dicht op moet zitten lijkt een groot scherm erg lastig tv kijken als ze op een half meter afstand al niet scherp ziet. Een 32" zou toch groot zat moeten zijn?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

fish schreef op zondag 28 februari 2010 @ 14:14:
[...]

rear projection

[afbeelding]

maar ja dan is een tv beter denkik
Een projectie tv dus :) Die heb ik eentje, maar ik denk dat de huidige LCD's toch een stuk beter zijn. Veel meer helderheid en contrast en dus ook beter voor slechtzienden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 21:07

job

Als je tv's gaat bekijken in de winkel, bedenk dan dat winkels op HD-TV's altijd een HD bron zetten.
Zo'n scherp beeld krijg je dus niet als je naar je analoge televisie of een dvd'tje gaat kijken. Dat kan afhankelijk van de tv flink tegenvallen.
Pagina: 1