Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 240196

Topicstarter
Mijn Dell Studio 1735 is anderhalf jaar oud en ik ben erg tevreden, maar de batterij baarde mij toch wat zorgen. Ik heb nog, gemeten met BatteryBar Pro, 49% van de originele capaciteit over (29.4 mWh van 57.7 mWh). Nu weet ik dat batterijen achteruit gaan, maar dit vond ik toch vrij snel.

Ik heb veel rondgekeken op GoT, maar kom ook veel verschillende verhalen tegen. Mijn gebruik van de laptop is het volgende:
  • Vrijwel elke avond een paar uur, altijd op netstroom.
  • Soms zonder netstroom, maar eigenlijk komt dit nauwelijks voor.
  • Laat hem nooit veel onder 40% komen.
  • Lampje bij batterij brand alleen als de batterij daadwerkelijk wordt opgeladen.
  • Bij continu op stroom werken, wordt de batterij niet gebruikt (lampje uit).
  • Wel staat ie dan altijd op 95-100%.
  • Gebruik de dvd/bluray speler bijna nooit.
  • Ik kwam pas achter de 50% toen ik mijn Bios een update had gegeven. Daarvoor gaf de batterijmeter continu aan maar tot ~50% te kunnen laden en dan opeens vol was. Heeft een Bios versie invloed op batterijgebruik trouwens?
Volgens mij is dit de goede manier om er mee om te gaan (ook volgens Dell zelf), maar dan vind ik 50% in anderhalf jaar toch vrij veel. Wat vinden jullie hiervan?

Andere specs van de laptop:
  • Sinds twee maanden W7 64 bit. Daarvoor Vista 32 bit.
  • 4 GB geheugen.
  • Intel T8300 2.40 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346195

Laptop batterijen hebben inderdaad de neiging om over tijd steeds slechter te gaan werken. Een collega van mij zij ooit eens "1/5e per jaar, bestel de reserve dus maar", iets wat inderdaad redelijk lijkt te kloppen. Er zijn echter nog factoren die dit beïnvloeden.

Factoren
  • Percentuele hoeveelheid spanning op de batterij: Een batterij die constant compleet vol is zal sneller maximumcapaciteit verliezen dan een batterij die minder vol is. Het daadwerkelijke verlies is echter afhankelijk van factor nummer 2:
  • Temperatuur: Hoe warmer de batterij, hoe hoger het verlies is, en dit loopt nogal stijl op. Even googlen voor wat exactere nummers geeft aan dat 25°C per jaar een capaciteit verlies van 20% geeft, terwijl dit bij 40°C al oploopt tot 35%, en bij 60°C de batterij na 3 maanden al meer verlies heeft dan normaal in een heel jaar gebeurt.
Je moet ook rekening houden met het feit dat een laptop zelf ook hitte genereert, en dat de batterij temperatuur daardoor warmer zal zijn als de omgevingstemperatuur. Laptops hebben tevens de neiging om relatief meer stof op te vangen dan een PC (Ze hebben binnenin minder ruimte) waardoor ze sneller een hogere temperatuur zullen bereiken.

Met andere woorden, het is aan te bevelen om de accu te verwijderen als je netstroom gebruikt, en deze op een koele plaats te bewaren. Tevens is het raadzaam en om de hoeveelheid spanning rond de 40% te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Het is ook niet goed voor de batterij om constant aan het stopcontact te hangen. Het is beter om hem bijna leeg te gebruiken en hem dan weer op te laden.
Op google is hier ook veel over te vinden:
http://www.friedbeef.com/...your-laptop-battery-life/

zoek ook op increase battery life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:53

the mod man

iets van beeldmaker

(ik wil niet het topic kapen)

Ik heb een dell xps en heb daar een extra accu voor gekocht op ebay, deze accu wil echter totaal niet opladen.
Ik heb hem in m'n laptop gedaan en de laptop ziet hem ook, windows zegt charging 3%. echter na 2 uur nog steeds 3% en zelfs na ene hele dag 3%.
Als ik dan de laptop loskoppel van het stroom net blijft de laptop nog geen seconde aan op de accu. (de accu is dus echt gewoon leeg)

Hij staat nu btw op 2 % en voor de rest geldt het verhaal van hierboven nog steeds.
Iemand misschien een oplossing??

Er is geen zichtbare beschadiging of ophoping van stof in de connector.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je hebt gewoon een stukke accu gekocht en zou hem meteen weg brengen naar de stort (niet in de prullenbak)
Nep batterijen kunnen apparaten ernstig beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 18:01

job

the mod man schreef op zondag 28 februari 2010 @ 17:20:
Hij staat nu btw op 2 % en voor de rest geldt het verhaal van hierboven nog steeds.
Iemand misschien een oplossing??
Terug sturen naar de verkoper natuurlijk.
Anoniem: 240196 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 12:00:
Volgens mij is dit de goede manier om er mee om te gaan (ook volgens Dell zelf), maar dan vind ik 50% in anderhalf jaar toch vrij veel. Wat vinden jullie hiervan?
Laptops (bijna) altijd aan de netstroom hangen is slecht voor je accu. Je moet zo'n accu gebruiken of eruit halen. Wat je nu zou kunnen doen is die accu regelmatig gebruiken.. laat hem maar gewoon richting de 5% gaan voordat je de boel oplaadt. Wellicht dat je er dan na een paar week weer wat mee kan.

[ Voor 51% gewijzigd door job op 28-02-2010 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346195

the mod man schreef op zondag 28 februari 2010 @ 17:20:
(ik wil niet het topic kapen)
Ik heb een dell xps en heb daar een extra accu voor gekocht op ebay, deze accu wil echter totaal niet opladen.
Samen met nep USB sticks is dit een van de redenen waarom het meestal beter is om gewoon in de winkel iets te kopen. De accu die je gekocht hebt is gewoon stuk, of heeft mogelijk zelfs nooit fatsoenlijk gewerkt. Met andere woorden terug naar de verkoper ermee. Als je geluk hebt krijg je je geld terug, en anders is het jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
brilsmurfffje schreef op zondag 28 februari 2010 @ 17:15:
Het is ook niet goed voor de batterij om constant aan het stopcontact te hangen. Het is beter om hem bijna leeg te gebruiken en hem dan weer op te laden.
Ik weet dat het niet goed is voor een batterij, maar als ik continu via netstroom werk, wordt de batterij niet opgeladen (zie mijn stuk hierboven over batterij laad indicatie lampje). Wel is hij dan altijd tussen 90 en 100% opgeladen, maar daar kan ik weinig aan doen. Eigenlijk heb ik geen zin om de gehele dag mn stekker eruit te halen en in te doen.
job schreef op zondag 28 februari 2010 @ 17:30:Laptops (bijna) altijd aan de netstroom hangen is slecht voor je accu. Je moet zo'n accu gebruiken of eruit halen. Wat je nu zou kunnen doen is die accu regelmatig gebruiken.. laat hem maar gewoon richting de 5% gaan voordat je de boel oplaadt. Wellicht dat je er dan na een paar week weer wat mee kan.
Hiermee geef je aan dat een batterij beter zou worden als je hem weer "echt" gebruikt? Is dat waar?? Klinkt niet logisch dat de capaciteit omhoog gaat...

Bedankt voor de tip van de temperatuur. De laptop zorgt natuurlijk voor warmte ontwikkeling, dus dan zou de batterij buiten de laptop minder snel degraderen. Wel jammer dat je je laptop dan niet even kan verplaatsen zonder dat hij uit moet....

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 240196 op 01-03-2010 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 07:20

Praetextatus

the dutch_paki

dit is ook eventueel interressant om te lezen:

nieuws: Microsoft onderzoekt afname accuduur onder Windows 7
nieuws: Microsoft: Windows 7 detecteert accuproblemen correct

over de 2e link. Elk bedrijf zegt dat zijn/haar bedrijf goed werkt.Dus die statement moet je met een korrel zout nemen ;)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja dat kwam ik inderdaad ook al tegen. Ik kan helaas niet meer met zekerheid zeggen hoeveel mijn batterij al achteruit was gegaan voordat ik W7 installeerde. Ik check de batterij wel met BatteryPro, en dus niet met de "eigen" W7 indicator (al weet ik niet of dat enig verschil uitmaakt).

Ik denk wel dat als het echt een probleem is wat bij iedereen/elk merk speelt, dat er nu toch wel meer over bekend zou zijn door allerlei klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 13:43
Ik heb zelf ook een (paar jaar oude) Dell Latitude en eigenlijk precies hetzelfde: werk 's avonds een paar uurtjes er op en eigenlijk altijd op netstroom. Mijn laptop heeft nog XP, maar ook de accu is gewoon echt end-of-life. Ik ben bang voor je dat het gewoon onder "normale slijtage" valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 03:30

F.West98

Alweer 16 jaar hier

ik heb mijn dell studio 15 al bijna een jaar, maar de battery life is nu ong. 95%! Ik zit er veel achter, en ik doe gewoon: opladen, vol, gebruiken op accu, leeg, enz. continu doorgaan met opladen/ontladen

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, tot hoever laat je hem dan leeglopen F.West98? En vind je het niet vervelend om de hele tijd op te moeten letten wanneer je waar zit en waar een stekker in moet stoppen. Dit zou toch gewoon hardware/software-matig opgelost kunnen worden?? In theorie dan, en door de fabrikant. Maar die zal het wel niet erg vinden dat ik elke 2 jaar een nieuwe batterij koop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 16:13

MarElo

Ik zie je wel!

Voor alle batterij issues;

Je hebt er maar een jaar garantie op, dus hou dit in de gaten.
Geef vroegtijdig bij Dell aan dat je batt "end of life" is.
Zo kan je tenminste nog een nieuwe van Dell verwachten (cq aanspraak maken op een nieuwe).

[ Voor 7% gewijzigd door MarElo op 01-03-2010 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

job schreef op zondag 28 februari 2010 @ 17:30:
Laptops (bijna) altijd aan de netstroom hangen is slecht voor je accu.
onzin, als de batterij voldoende is opgeladen kapt het bios de stroomtoevoer af

trek je accu een paar keer helemaal leeg (safe mode, en dan stug doorwerken)
doe dat een keer of 3, en dan zou hij het beter moeten doen, anders heb je gewoon pech.

accu's zijn verbruiksproducten, als ie het na 4 jaar nog een beetje (50%) doet mag je in je handen klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 303530 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 21:02:
onzin, als de batterij voldoende is opgeladen kapt het bios de stroomtoevoer af
Ja, dat dacht ik dus ook...
Anoniem: 303530 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 21:02:
trek je accu een paar keer helemaal leeg (safe mode, en dan stug doorwerken)
doe dat een keer of 3, en dan zou hij het beter moeten doen, anders heb je gewoon pech.
Dat ga ik proberen, bedankt voor de tip.
Anoniem: 303530 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 21:02:accu's zijn verbruiksproducten, als ie het na 4 jaar nog een beetje (50%) doet mag je in je handen klappen.
Ben ik mee eens, maar ik vond 50% na anderhalf jaar toch wel even wat anders... Na 2 - 3 jaar 50% kan ik me in vinden...
Pagina: 1