Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39
Hey allemaal!

Gisteren de stock koeler van mijn HD5870 vervangen door een Prolimatech MK-13, maar dat is niet het probleem ;)

Wat ik aantrof aan de achterkant van de kaart bij de PCI-e voedingspluggen:

Afbeeldingslocatie: http://img535.imageshack.us/img535/6020/img0301k.jpg

Het lijkt er dus op dat de rechter 6-pins voedingsplug te vervangen is door een 8-pins. Iemand een idee waarom dit zo is? EN of ik er iets aan heb om te zoeken naar een 8-pins plugje om erop te solderen?

Heb inmiddels wel geleerd dat dit 2 ground-lijnen zijn, maar waarvoor zitten ze daar? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:39
By design? Misschien een overblijfsel van toen men nog niet zeker wist of twee 6pins connectors voldoende zouden zijn? Misschien kan het zelfde pcb gebruikt worden voor een opgevoerde versie die meer stroom vereist (HD5890) ?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 14:22

w0w

Als het inderdaad 2 ground-lijnen zijn, zitten ze waarschijnlijk daar om de boel enigzins te ontstoren. Als de fabrikant het niet nodig vindt om ze te verbinden lijkt het me niet dat jij dit wel nodig zou moeten vinden. Ik zou er gewoon niks aan veranderen, if it ain't broken don't fix it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Opgevoerder vesie... hmm... klinkt interessant! Dan zou ik eventueel met het opbouwen van een 8-pins connector de 5870 zó op kunnen voeren dat die werk doet als een 5890?\

PS: Weer iemand waar je die gesoldeerde plugjes kunt vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:01
Blue-Tiger schreef op zondag 28 februari 2010 @ 09:45:
Opgevoerder vesie... hmm... klinkt interessant! Dan zou ik eventueel met het opbouwen van een 8-pins connector de 5870 zó op kunnen voeren dat die werk doet als een 5890?\

PS: Weer iemand waar je die gesoldeerde plugjes kunt vinden?
Het lijkt me dat ze voor een reden niet gebruikt worden. Voor hetzelfde geld zijn ze niet aangesloten. En vergeet niet dat als jij gaat solderen aan je kaart je de garantie gegarandeerd kwijt bent.

En daarbij is het enige verschil tussen een 6-pins en een 8-pins stekker dat die 8-pins stekker nog 2 groundlines erbij heeft, waardoor er 150Watt doorheen mag. Bij een 6-pins stekker ontbreken die en mag er 75Watt doorheen. Door die 6-pins stekker kan ook gewoon 150Watt, maar je hebt dan niet de garantie dat het goed gaat, het kan dan ook fout gaan. Daarom kan je als je een 8-pins stekker nodig hebt, maar alleen een 6-pins stekker hebt de ground lines van de 8-pins aansluiting verbinden, waardoor de kaart denkt dat er wel een 8-pins aansluiting in zit, maar er in werkelijkheid maar een 6-pins aansluiting inzit. Of het verstandig is is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
AlexV schreef op zondag 28 februari 2010 @ 09:55:
[...]

Het lijkt me dat ze voor een reden niet gebruikt worden. Voor hetzelfde geld zijn ze niet aangesloten. En vergeet niet dat als jij gaat solderen aan je kaart je de garantie gegarandeerd kwijt bent.

En daarbij is het enige verschil tussen een 6-pins en een 8-pins stekker dat die 8-pins stekker nog 2 groundlines erbij heeft, waardoor er 150Watt doorheen mag. Bij een 6-pins stekker ontbreken die en mag er 75Watt doorheen. Door die 6-pins stekker kan ook gewoon 150Watt, maar je hebt dan niet de garantie dat het goed gaat, het kan dan ook fout gaan. Daarom kan je als je een 8-pins stekker nodig hebt, maar alleen een 6-pins stekker hebt de ground lines van de 8-pins aansluiting verbinden, waardoor de kaart denkt dat er wel een 8-pins aansluiting in zit, maar er in werkelijkheid maar een 6-pins aansluiting inzit. Of het verstandig is is een tweede.
Zoals op de foto niet te zien is, er zitten 2 losse plugjes aan de kabel om er een 8-pins gevoedde kabel van te maken ;)

PS: Vanuit de PCI-e bus op het mobo kan toch ook 75 Watt komen, zeg even als dat fout is ;)

Edit: Ik dacht dat je de garantie al kwijt was indien je de stock koeler ging vervangen.

[ Voor 71% gewijzigd door Fid3lity op 28-02-2010 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
Blue-Tiger schreef op zondag 28 februari 2010 @ 09:58:
[...]

Zoals op de foto niet te zien is, er zitten 2 losse plugjes aan de kabel om er een 8-pins gevoedde kabel van te maken ;)

PS: Vanuit de PCI-e bus op het mobo kan toch ook 75 Watt komen, zeg even als dat fout is ;)

Edit: Ik dacht dat je de garantie al kwijt was indien je de stock koeler ging vervangen.
Ja, de PCI-e bus kan 75Watt leveren. En het is heel erg merk afhankelijk of je de garantie al kwijt bent als je de stock koeler vervangt. Ik vraag me ook af waarom je dat gedaan hebt? De standaard koeler die erbij zit is al hartstikke goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
AlexV schreef op zondag 28 februari 2010 @ 10:02:
[...]

Ja, de PCI-e bus kan 75Watt leveren. En het is heel erg merk afhankelijk of je de garantie al kwijt bent als je de stock koeler vervangt. Ik vraag me ook af waarom je dat gedaan hebt? De standaard koeler die erbij zit is al hartstikke goed.
Ja, toch voor mij de interesse in het merk Prolimatech :) En dat wil zeggen CPU en GPU koeler. Had gewoon geen interesse in stock koeling. Deze is stiller (afhankelijk), beter (koeler) en neemt véél meer ruimte in beslag (oke, das niet echt een pluspunt :P) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:54

Haan

dotnetter

Ik heb wel ooit een keer een powerconnector gesoldeerd op een Radeon 9600 pro, daar was de PCB hetzelfde als de snellere XT, maar de connector ontbrak op de Pro. Dat was toen nog dezelfde connector als op floppy drives, dus die kon je als donor gebruiken.
Maar het had totaal geen invloed op de overklokbaarheid van de kaart ;(

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Het toevoegen van die extra 75 Watts zorgt er dus niet voor dat je de kaart verder kan pushen?

De HD5870 bijvoorbeeld zit op 190 Watt TDP> met 2x 6-pins en Mobo PCI-e voeding kan die 225 Watt verstoken? Dwz nog maar 35 Watt pushen... denk dat je daar al snel aan zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
Zoals ik al zei: Er kan wel meer door die draden dan de specificaties doen vermoeden ;)

En daarbij ben ik wel benieuwd wat er gaat gebeuren als je zelf aan het power circuit gaat zitten sleutelen.

[ Voor 39% gewijzigd door AlexV op 28-02-2010 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet aan beginnen, (even de kwestie of het zinvol is buiten beschouwing gelaten), dit soort printplaten zijn een hel om componenten van te desolderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2010 @ 12:54:
Niet aan beginnen, (even de kwestie of het zinvol is buiten beschouwing gelaten), dit soort printplaten zijn een hel om componenten van te desolderen...
Omdat de soldeer weer hard wordt als je 'm loslaat zeker? ;) Kan niet alle 6 pins tegelijk losmaken :) maar goed, ik laat dit plan vallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dharion
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 23:11
Een 8800GTX heeft dit ook...
Pagina: 1