Video kaart Geforce 8400M GS op een HP Pavillion DV9580 ED

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik draai Windows Vista 32-bits op een HP Pavillion DV9580 ED. Zodra ik de laatste video-drivers van Nivida of HP download gaat het fout.Ik krijg rode pixels en blokjes in allerlei kleuren. Volgens de spec's zit er een Nvidia 8400M GS op het moederboard. De drivers worden ook geaccepteerd, alleen met rode pixels en blokjes als resultaat, waardoor het notebook onbruikbaar wordt. Windows 7 geeft overigens hetzelfde resultaat.
Als ik de installatie van de Nvidia driver ongedaan maak en terugkeer naar een standaard VGA-driver werkt het notebook naar behoren met afentoe wat rode pixels.
Ik heb HP gemaild, maar buiten garantie en dus betalen.Vervangen van het moederboard kost zo'n 400 euro, dus dat ga ik niet doen. Is ook niet logisch omdat het scherm wél werkt wanneer de standaard VGA-driver wordt geïnstalleerd. Ik heb alle drivers, inclusief de BIOS-flash van HP geïnstalleerd, maar blijf hetzelfde probleem houden. Het valt me trouwens op dat de BIOS mij weet te melden dat ik een HP DV9580 heb, terwijl de HP detectie-pagina (en ook het indentificatieplaatje) aangeeft dat ik een HP DV9680 heb.
Eitherway...zowel 9580, alsook 9680 drivers geven hetzelfde resultaat.
Ik weet niet waarom, maar ik krijg het idee dat e.e.a. te maken heeft met de warmte die wordt geproduceerd.

Heeft iemand van jullie enig idee?

Greetz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heb eerder datzelfde probleem gehad met een losse nVidia videokaart (7300GT): bij t booten niks aan de hand maar zodra de graphics een beetje zwaar belast werd direct rare blokken. Was overleden - na een nieuw videokaartje nooit meer last gehad. Helaas met een laptop betekent dat een dure grap, want die mobo's zijn idd duur bij de fabrikant. Oplossing: check ebay voor laptoponderdelen: er zitten daar veel handelaren die stapels oude laptops opkopen, strippen, en de onderdelen verkopen. Wel tweedehands, maar doorgaans veel en veel goedkoper dan officiele fabrieksonderdelen.

hierzo bv

Maar wees gewaarschuwd: moederbord vervangen in een laptop is geen simpele klus, veel gepriegel met kleine schroefjes en kabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Duidelijk een kapotte videokaart (ook omdat bijna alle nVidia laptop GPU's van de 8 serie sowieso bijna wel stuk gaan na één/twee jaar aangezien ze gewoon productiefouten bevatten) Maar geeft HP niet extra garantie op hun laptop met nVidia 8 GPU's?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor jullie reacties.
Dankzij The Mask kwam ik op een forum van Tros Radar en Kassa terecht waarin inderdaad de Nvidia 8000 GPU's er bar slecht vanaf kwamen. Men spreekt over een produktiefout bij Nvidia waar door de diverse laptop-producenten niet al teveel aan wordt gedaan. Warmte aan de zijde van het linkerscharnier (wat ik ook al als mogelijk probleem aangaf) en pixels/blokken na de boot worden genoemd als het probleem.

HP zou de garantie met 1 jaar hebben verlengd, maar daar is binnen HP zelf weinig over bekend, zodat menigeen wordt afgewezen en inderdaad wordt aangeraden het moederboard te laten vervangen. Zoals ik al eerder zei, is dat een dure grap (tegen de € 400,00)
Mijn laptop is net even iets ouder dan 2 jaar, zodat ik de kans om iets te bereiken bij HP klein acht, maar ik ga het toch maar proberen.

Als mogelijke oplossing voor dit probleem wordt het installeren van de NVIDIA GEFORCE 8400M V7.15.11.7432 driver genoemd. Dit is een oudere driver. Ik kan deze driver echter nergens terugvinden. Ook niet op de "archived drivers" page van Nividia. Mocht iemand van jullie een URL weten te noemen waar ik deze driver kan vinden, dan houd ik mij aanbevolen.

Greetz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 22:31:
Als mogelijke oplossing voor dit probleem wordt het installeren van de NVIDIA GEFORCE 8400M V7.15.11.7432 driver genoemd. Dit is een oudere driver. Ik kan deze driver echter nergens terugvinden. Ook niet op de "archived drivers" page van Nividia. Mocht iemand van jullie een URL weten te noemen waar ik deze driver kan vinden, dan houd ik mij aanbevolen.

Greetz!
ik kan je nu al vertellen dat dat niet gaat werken.

de hele 8xxx serie bevat brak soldeer, door de hitte zet het uit, en daarna krimpt het weer, na een tijd zegt het kraak.
daar verander je niet aan met een oudere driver.

mocht je het echt niet meer werken, zoek dan op tweakers naar de bekende oventruuk, al zit je technisch gezien nog in de garantie, bel nog een keer met HP en stuur desnoods een aangetekende brief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk Darkstone. Heb die oudere driver gevonden op Driverguide, maar hetzelfde resultaat. Rode pixels en blokken.....Het zou mij eerlijkgezegd ook verbaasd hebben wanneer deze driver wél zou werken.
Heb dus weer deze installatie ongedaan gemaakt en maak nu weer gebruik van de standaard VGA-driver.

Wel triest om te moeten constateren dat o.a. HP blijkbaar haar verantwoordelijkheid niet neemt (maar ook bijv. DELL en Acer) voor een ondeugdelijk component op hun moederboards. Zie hiervoor http://forum.www.trosrada...t=nvidia+8400m+GS#p956670

Maar dat is een andere discussie.

Thnx en greetz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik vind juist wel goed dat ze wel hun verantwoordelijkheid nemen door langer garantie te geven, nVidia is juist degene die er met de pet naar gooit.
Hier zul je het ook wel terug vinden hoe het precies zit. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar niet mee eens Mask. Ik koop een HP-product, Niet een component van Nvidia. Als het component van Nvidia ondeugdelijk blijkt te zijn, dient HP (maar ook DELL en ASUS etc.) dit uit vechten met Nvidia. Nu blijkt de consument de dupe te worden. HP, maar ook DELL en ASUS laten dit het probleem van de consument zijn, Daarenboven is de HP support-desk erg simpel in haar antwoord. De 1e reactie is direct: Buiten garantie, dus betalen. De verlengde garantie is daar dus onvoldoende bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dan zou ik toch maar even lezen hoe het zit. ;) Wat op sites zoals Radar/Consumentbond staat zou ik mij niet veel van aantrekken verstand van PC's/laptops hebben ze daar toch niet.

[ Voor 58% gewijzigd door -The_Mask- op 03-03-2010 00:40 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry Mask, wat ik ook lees, de consument blijft de dupe. Ik realiseer mij dat de gemiddelde gebruiker onvoldoende weet van laptops/PC's. Maar het is niet voor niets dat HP haar garantie voor deze GPU's verlengd.
Het is alleen wel even jammer dat datzelfde HP dat vergeet! En dus de support-desk van HP je gelijk afscheept. Moederboard vervangen...400 € aftikken en daarmee klaar. Niks geen aanvullende garantie.

Ik heb inmiddels diezelfde HP-support desk op haar verantwoordelijkheden gewezen. Ik koop geen component, ik koop een product!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn eerste succes(je) is bereikt. Initieel reageerde HP als volgt:

Bedankt voor het inschakelen van de HP Klantenondersteuning.

Tot onze spijt blijkt uit onze gegevens dat de garantie op uw HP-product
verlopen is.

Indien u hulp wenst bij het oplossen van het probleem, het downloaden van
software of stuurprogramma's of het verkrijgen van aanvullende
productinformatie, willen we u graag wijzen op de gratis
HP-ondersteuningspagina. Deze website heeft eenvoudig toegankelijke
ondersteuningsinformatie en wordt voortdurend bijgewerkt met de meest
voorkomende vragen van onze klanten.

U kunt onze ondersteuningspagina voor zelfstandige support bereiken via
onderstaande link:

http://www.hp.nl/diagnose of http://www.hp.be/diagnose

Ook kunnen wij u de HP Smartfriend Service aanbieden: een technisch
medewerker kan u tegeneen bijdrage support leveren per e-mail of telefoon.
Voor uitgebreide informatie over de HP Smartfriend Service kunt u terecht op
onderstaande pagina:

HP SmartFriend pagina Nederland:
http://h41257.www4.hp.com.../hptc_content.jsp?zn=hho&
cp=1692-1693-2802_4040_12__

HP SmartFriend pagina Belgie:
http://h41257.www4.hp.com.../hptc_content.jsp?zn=hho&
cp=1692-1693-2802_4040_13__

Uiteraard kunt u ook direct de Smartfriend Service aankopen. U gaat daarvoor
naar:

https://www.best2serve.co...cid,168378/show_flow,none

(U kunt taal en land wijzigen rechtsboven in het grijze vlak.)

Is uw product nog binnen garantie, dan kunt u ons het aankoopsbewijs
toesturen voor validatie van de garantiestatus. Bij voorkeur voegt u een
scan van het aankoopbewijs als bijlage toe aan uw volgende e-mail.

Wij bieden onze welgemeende excuses aan voor het ongemak.

Met vriendelijke groet,

HP Klantenondersteuning

Als u antwoordt op dezee-mail, gelieve niets te verwijderen uit de tekst.

Hieruit blijkt dat er binnen HP geen bekendheid is met de verlengde garantie inzake Nvidia 8xxx GPU's in de diverse HP-producten. Er wordt althans niet op gewezen.

Mijn reactie hierop:

Geachte heer, mevrouw,

Sorry, maar met dit antwoord kan ik geen genoegen nemen. Ik heb in mijn
initiële klacht duidelijk aangegeven dat dit een HP-Notebook betreft met een
nVidia 8400M GS onboard. Naar mij inmiddels bekend is geworden vormt de hele
GPU 8xxx serie van nVidia een probleem. Zie hiervoor o.a.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=37
<http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=37&t=70515&p=956670&hilit=nvi
dia+8400m+GS#p956670> &t=70515&p=956670&hilit=nvidia+8400m+GS#p956670

Ik koop een HP-product. Niet een nVidia component. Nu dit nVidia-component
ondeugdelijk blijkt te zijn, verwacht ik van HP niet anders dan dat zij dit
component kosteloos vervangt. Wanneer HP haar kosten op nVidia wil verhalen,
is mij dit om het even.

Graag ontvang ik van u de wijze waarop mijn notebook kosteloos wordt
gerepareerd, waarbij ik tevens opmerk dat er sprake is van een verlengde
garantie in verband met deze, bij HP bekende problemen met de GPU 8xxx serie
van nVidia, en de technisch nog bestaande garantie van mijn notebook.

Met vriendelijke groet,

HP reageeert:

Bedankt voor uw reactie.

U geeft aan dat u met het gegeven antwoord geen genoegen neemt. U vindt dat u vanwege een probleem met de videokaart nog garantie heeft. Alles hierover kunt u nalezen via de volgende website.

http://h10025.www1.hp.com...l&cc=nl&docname=c01115888

Echter op deze site staat het volgende:

"OPMERKING: Deze uitbreiding van de garantieservice is beschikbaar in Europa, het Midden-Oosten en Afrika tot 24 maanden na het begin van de oorspronkelijke standaardgarantie voor problemen die hieronder worden vermeld; in andere gevallen is de standaardgarantie van toepassing. Klanten die al een garantie hebben met een periode van 24 maanden of langer zullen worden gedekt door hun bestaande standaardgarantie van HP."

Waarom zijn er grenzen aan HP fabrieksgarantie?

HP fabrieksgarantie wordt u door HP uit serviceoverwegingen aangeboden als aanvulling op het wettelijk garantierecht. Fabrieksgarantie is niet gebaseerd op enige wettelijke garantieplicht. Daar fabrieksgarantie een extra garantie is, die HP u uit eigen beweging biedt, geldt deze enkel binnen de door HP aan deze garantie gestelde voorwaarden. HP is in geen geval verplicht een aankoopbedrag te retourneren of een product te vervangen.

De reden hiervan is dat u een verkoopovereenkomst heeft met de verkoper. Deze is daarom wettelijk verplicht u consumentengarantie te bieden. Indien uw product langer dan zes maanden geleden is aangekocht dient u volgens consumentenrecht wel aannemelijk te kunnen maken, dat het defect reeds (sluimerend) aanwezig was bij de levering. Voor meer informatie hierover kunt u terecht op de overheidssite www.consuwijzer.nl.

HP zal schade aan uw product gedurende de looptijd van de fabrieksgarantie kostenloos repareren, conform HP garantievoorwaarden. Buiten de fabrieksgarantieperiode kan HP uw product enkel tegen betaling repareren. Zolang uw toestel nog binnen de looptijd van de standaard fabrieksgarantie valt (afhankelijk van uw product 1 of 2 jaar) bestaat de mogelijkheid om de duur van deze garantie te verlengen door een garantieuitbreiding te kopen bij HP. Informeert u hiernaar bij onze klantenservice.

Wij hopen u bij deze voldoende te hebben geïnformeerd.

Mocht u nog vragen c.q. opmerkingen hebben betreffende deze support kunt u contact met ons opnemen via HP Klantenondersteuning.

Met vriendelijke groet,

HP Klantenondersteuning

Als u antwoordt op deze e-mail, gelieve niets te verwijderen uit de tekst.

Pas nú wordt de consument gewezen op de verlengde garantie voor de betrokken HP-notebooks met een nVidia 8xxx GPU onboard. Ik geef het je maar te doen als gemiddelde gebruiker om dit te begrijpen. En ik wijs met nadruk op de initiële weigering vanuit HP om iets te doen.

Neem daarbij ook in aanmerking dat HP in maart 2007 al wist (bron ZDNet) dat het Nvidia component (de GPU 8xxx) ondeugdelijk was en HP haar product nog altijd gewoon in de "schappen" liet liggen.

Ikzelf kocht de HP dv9000 in november 2007. Dat was de maand waarin HP de aan haar bekend zijnde geregistreerde gebruikers van dit product bekend maakte dat er een probleem was.
Even jammer voor mij...ik was dus niet op de hoogte.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 01:30:
Neem daarbij ook in aanmerking dat HP in maart 2007 al wist (bron ZDNet) dat het Nvidia component (de GPU 8xxx) ondeugdelijk was en HP haar product nog altijd gewoon in de "schappen" liet liggen.
In maart 2007 toen wees HP nVidia op de problemen, maar nVidia heeft het eerst een jaar ontkend dat er problemen waren. Maar dan nog je krijgt al een jaar extra garantie HP kan onmogelijk eeuwig garantie gaan geven want veel winst zit er al niet op en als nVidia helemaal niks doet heeft HP ook weinig keus.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb dus hetzelde probleem met mijn Pavilion DV9760ed. Een probleem met de grafische kaart, een 8400M GS. Super irritant want mijn laptop is net 2 jaar oud. Ben idd ook afgescheept aan de telefoon met het antwoord dat de garantie (1 jaar) verlopen is.
Ik was benieuwd Jos48, wat je nu gedaan hebt. Ik heb je berichten aan HP gelezen, waarvoor dank, en begrijp dus dat er een verlenging is van 1 jaar garantie. Wat voor mij betekent dat ik dan nog 11 maanden garantie heb. Kan je mij vertellen hoe en wat jij nu gedaan hebt en wat ik kan doen?

Greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-09 21:36

JW1

... Klanten die al een garantie hebben met een periode van 24 maanden of langer zullen worden gedekt door hun bestaande standaardgarantie van HP. ...
Het lijkt erop dat alleen mensen die één jaar garantie hebben in aanmerking komen voor het kostenloos oplossen van het GPU probleem tot 2 jaar. Toch succes met de HP Support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 11:04
Tijd om je moederbord te bakken als het met HP niet wil lukken..

Zie hier voor uitleg: http://hardforum.com/show...?p=1034145333&postcount=1
en dan iets omlaag scrollen, zie je dat hij zo zijn videokaart en laptop heeft gefixed..

Nog een url met bakkers: http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=606658

[ Voor 18% gewijzigd door Occy74 op 09-04-2010 12:01 ]

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik zou graag van je horen of je nog geluk hebt bij HP of je verkoper, ik heb het zelfde probleem en HP wil idd niks doen het enige wat ze zeggen is garantie van ons is 1 jaar, ben je overheen dus je hebt pech. De verkopende partij idem dito maar dan met 2 jaar.

Jellstra
Pagina: 1