Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-09 13:25
Ik heb sinds niet zo heel erg lang een nieuwe computer. Bloedsnel ding, maar met een klein probleem: de vooraansluiting van de kast ruist als een gek. Met ruis bedoel ik een soort van printergeluidjes, van een printer die de hele tijd een letter apart wilt printen. Een andere benaming zou het dial-in geluid kunnen zijn, maar het is meer echt een oude printer.

Ik ben er zelf volgens mij al een beetje achter dat het komt doordat andere hoogfrequente onderdelen (processor, videokaart) slecht afgeschermd zijn en dat dat geluid doorbloed in de line-out. Het geluid veranderde namelijk (ik had er al eerder last van) toen ik mijn oude 9600GT inruilde voor een HD5850.

Het zou handig zijn om dit probleem op te lossen, omdat het zo'n irritant geluid is op de achtergrond, het overstemd films en dergelijke (het is overigens niet te horen op de achteruitgang, daar staat een 5.1 setje op aangesloten, maar geen last van ruis). De ruis ontstaat overigens door acties die ikzelf uitvoer. Als een spel op de achtergrond draait heb ik last van een constante ruis, maar wanneer ik zit te surfen en over sommige linkjes heenga met mijn muis geeft hij ook een korte stoot ruis.

(Mogelijk) belangrijke informatie:
MSI P55M-GD45 moederbord
Antec Three Hundred kast
Core i7 860 processor
Powercolor HD5850

Alvast bedankt voor de komende hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Ik kan helaas niet kijken in de frontpanel, maar ik zie het niet zo snel. Het lijkt me toch wel dat een kast als de Three Hundred dat wel standaard heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Kijken in het frontpaneel? Weet je wel wat een ferrietring is? ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Vrij normaal hoor, als je dermate met geluid bezig bent dat je het opvalt waarom investeer je niet in een fatsoenlijke externe geluidskaart/DAC via optische verbinding + een hoofdtelefoonversterker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Wikipedia: Ferriet Wiki helpt altijd. Het is een soort van "ruisblocker" om het overdreven simpel te zeggen.

En met dat in het achterhoofd, kun je misschien wel raden waar je ruis vandaan komt: elektrische storing, en een slecht geïsoleerde kabel. Mijn Antec P180 heeft een volledig verwisselbare front-aansluiting (zelfde soort connector als in de kast zit ook op een printje bij de front connectors). De kabel is dus makkelijk om te leiden langs minder storende punten (of om te verwerken achter de moederbordplaat), of te vervangen door een beter geïsoleerd exemplaar (zelfs alu folie helpt al! Hoewel je moet opletten dat je daarmee niet andere punten aanraakt).

Cable management is de key (zei het door verleggen, isoleren, of een combinatie), of gewoon niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Ik moest het wel even opzoeken, maar ik weet wel wat je bedoelt met een ferrietring. Ik weet niet waar ik dus die ring kan vinden bij de aansluitingen.

Ook is het absoluut niet normaal, en gaat het hier niet om de achteruitgang, maar om de frontaansluitingen. De koptelefoon ruist daar gewoon ontzettend hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Omdat je, zoals blijkt uit het feit dat je onder andere geen ferrietring kon vinden, absoluut geen enkele vorm van signaalfiltering of ruisblokkering hebt. PC's zijn dingen die enorm veel storing genereren, en ook enorm storingsgevoelig zijn. Daarvoor bouwen we ze ook in stalen, of stalen-frame kasten, om een zgn. Kooi van Farraday te maken. De achter-uitgang van je geluidskaart zit ook redelijk goed geïsoleerd in zijn eigen kooitje, en gaat niet over de hele lengte van je systeemkast heen. Zoals je front-aansluiting, die je met een helemaal niet geïsoleerd laag-kwaliteit draadje langs zeer hoog frequente storingsbronnen stuurt. Dichtbij genoeg om overspraak te krijgen, en tsja, overspraak met de PCI-E bus bijvoorbeeld, en storing van je harddisk koppen/S-ATA bus is genoeg om wat extra geluid over je koptelefoon te krijgen.

Ditzelfde effect zie je onder andere in WiFi (wat gestoord raakt door zo'n beetje alles! Leidingen in de muur, magnetrons, ALLES zie je terug in snelheidsverlies), en zelfs bekabeld netwerk: elke baby-ICTer leert al snel dat het best-practise is om Cat5/5e/6 kabels niet naast 220v wisselspanning of TL-buizen te leggen, om vage problemen als "krijg alleen een IP als ik de poort op 10mbit forceer" te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 00:02
Ferrierkernen worden gebruikt om hoogfrequent signalen te onderdrukken en dan nog moet de gebruikte ferrietkraal zijn afgestemd op het doel. Zo maar een willekeurig exemplaar op de kabel zetten heeft weinig effect, door misaanpassing kan het zelfs opslingering van signalen geven, een averechts effect dus.

Wat jij waarneemt is echter geen hoogfrequent, maar zit gewoon in het hoorbare gebied. Ook op de achteraansluitingen zul je het kunnen horen (wellicht zachter, maar zet het volume maar eens goed open).

Het probleem is dat allerlei signalen van je mainboard doorsijpelen in het audio circuit, een nadeel van on-board (= meestal goedkope) audio. Beste oplossing: fatsoenlijke audio kaart inbouwen. Voordelen: geen ruis, geen stoorsignalen en nog een betere kwaliteit van het signaal ook (betere omzetters).

Mocht het zo zijn dat echt alleen de frontaansluitingen dit hebben, dan heeft de fabrikant van de kast bespaard op kosten en een niet-afgeschermde kabel gebruikt voor de frontaansluitingen (helaas doen ze dat tegenwoordig bijna allemaal ...) en zul je dit moeten vervangen door een afgeschermde kabel. Even sleutelen dus :)

[ Voor 16% gewijzigd door lazybones op 28-02-2010 14:07 . Reden: Afgeschermde kabel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

even in de algemeenheid trouwens, als je achteraansluiting dezelfde symptomen vertoont (hier niet het geval) dan ligt het waarschijnlijk/voor een groot deel aan de voeding (zoals bij mijn server/mediacenter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
niet om de pret te drukken... maar hoort deze vraag niet in overige hardware of Audio en HiFi?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Pagina: 1