firewall-router en msn doet ehhh. juist.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Vaag probleem hier. Normaal zou ik niet snel iets posten als een probleempje maar deze gaat mij boven de pet voor een deel, wat is er aan de hand.

Situatie A: (oude)
netwerk met 3 pc's met static adressen, op een router met forwarding erop en remote beheer van router en pc's, alles werkt niets aan het handje.

Situatie B: (huidige)
Door verhoging van snelheid is er een andere router-firewall gekomen, niets raars programeren en klaar, alles werkt remote beheer werkt, site to site vpn werkt ect ect. zelfs msn werkt op de pc's.

Echter..... nu wordt op 1 pc windows xp vervangen door win-7 en hierna is msn niet meer aan te melden de pc met xp werkt gewoon, de 3e met vista ook. na een tijdje de oude router maar weer te hebben gebruikt hier nogmaals mee aan de gang, de boel weer opgestart en de pc met xp werkt gewoon, de pc met vista doet het nu ineens ook niet meer, en de pc met win-7 dus ook niet, de pc met vista is in de tussentijd opnieuw geinstaleerd die met 7 niet.

Wat gaat wel en wat niet.
Aanmelden op msn is het enige wat niet gaat, alles werkt gewoon incl geforwarde poorten ect. echter msn werkt niet, het aanmelden gaat mis en stopt met foutcode van geen internet bla bla, echter de test ingebouwd in msn werkt wel en laat allemaal groene vinkjes zien. Ander schermpje zegt ook leuk je kan je aanmelden bij msn ect, pluggen we deze pc direct op de modem (kabel) dan werkt msn wel... met de firewall-router ineens niet... het is dus de firewall,,, toch.?

Nee want de pc met xp werkt namenlijk wel gewoon op msn,, die van vista voorheen ook, als het de firewall-router was dan zou die van xp ook niet werken.
poorttriggering ect mag niet baten, poorten staan open niks aan het handje, toch lukt het maar niet, wat is er met win-7 en evt met vista anders in msn geworden kwa poorten dat het niet zou werken.?

Het gaat om een wat oudere 19" firewall-router van hotbrick de vpn-600 dual wan.

Wie heeft ervaring met deze firewall-router in combi met msn, op win-7 of vista. De hotbrick is ook onder andere namen verkocht, afdoen van troep is niet aan de orde ook linksys heeft de zelfde look en dat is cisco zegt iedereen dan dus afkraken laten we maar. en troep is het ook niet de versie die hier draait doet het ook goed, ook met 1000 conecties in utorrent zowel in als out tegelijk perfect. en dan vrijelijk inetten op een andere pc.

Maar wtf is er aan de hand dat het onder win-7 niet gaat en onder xp wel.? het is een netwerk issue alleen wat. :? anders moet ik weer een andere router aanschaffen hiervoor.

noot: virusscanners en firwalls op de pc zijn er niet of uigeschakeld daar knijpt het hem niet, pc's zijn tevens clean dus ook in die hoek zit het echt niet, alle testen zeggen gaan en toch werkt het niet.
En het testen van dingen gebeurd remote, aangezien deze bij iemand anders is opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het eerste wat ik zelf altijd doe als ik een dergelijk probleem heb, is het netwerkverkeer van de desbetreffende PC even analyseren met wireshark. Vaak kun je al enigszins aan het verkeer zelf zien wat er mogelijk mis gaat. Voorbeeldje: Toen een van de PC's hier een gare netwerkkaart had die het maar af en toe deed liet Wireshark gewoon zien dat een deel van de pakketjes corrupt geraakt was - soms net genoeg om de verbinding compleet te verstoren.

Maar goed, terug naar jou probleem.
Zet Wireshark aan op real-time logging en probeer dan eens in te loggen op MSN. Indien Wireshark niet een stroom paketten aangeeft dan ligt het probleem waarschijnlijk toch of de PC zelf. Indien je continue een stroom pakketten met foutmeldingen of continue RST/FIN flags terug krijgt is er ergens naar buiten toe een fout met de verbinding. Dit kan van alles zijn, van brakke kabels tot een slechte verbinding. Soms kun je het gewoon uitlezen. Zo zag ik een keer dat het subnetmasker van de PC niet correct was waardoor ie geen verbinding wist te krijgen met de rest van het netwerk.

Succes ermee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:43
Misschien een upnp probleempje? Kijk even of de desbetreffende services draaien in Windows en of het in je router/modem enabled is. MSN al opnieuw geinstalleerd?

[ Voor 10% gewijzigd door stijnos1991 op 28-02-2010 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
@excirial
Fout in de verbinding is het niet, kabels zijn oke, omdat alles werkt. ook wanneer op dezelfde pc xp staat, dan werkt het wel, nu met win-7 ineens niet. (firewall en vs zijn er niet op de pc)
logs van msn laten nu niet echt zien van wat wel en niet goed gaat maar dat lijkt allemaal wel uitgestuurd te worden en correct te zijn, alleen zeg bij de laatste stap is het iets van bekijk het maar.. heel wazig.

@stijnos1991
upnp is niet gelijk de oorzaak, firewall-router heeft er ook geen apparte setting voor, een versie die ik hier heb heeft dat wel en staat uit net zoals altijd ook in voorgaande modellen en hierbij werkt het ook gewoon, maar dat is dan hier op mijn firewall en niet op de probleem locatie. vandaar dat er poorten getriggerd zijn.

Msn opnieuw istallen is het niet, want plug ik direct in de kabel modem (ziggo) dan werkt het wel. dus oorzaak firewall, maar dat is het dan niet want de 2e xp (32bit) pc doet het namenlijk wel en dezelfde pc1 met xp (32bit) ook. Tis iets wat protocol achtig is bij win-7 (64bit trouwens) wat anders is dan bij xp.
Kijk ik wat er open is aan poorten dan kom ik de bekende 1863 ook niet tegen wat wel gebruikelijk is bij xp en ervoor, en de msn poort is. het lijkt erop dat er andere poorten gebruikt worden in de 40xxx maar microsoft rept daar niet over en zegt 1863. ook weer zoiets.

Kan wel eens een pakket analyse doen, om idd meer de stop fouten te achterhalen, maar dan nog.

Middels een prog heb ik alle poorten getest en staan dan open of open gezet, dus geblokte poorten is het niet gelijk of er moeten andere dan bekend gebruikt worden zoals al gezegd.
Het feit 32/64bit is ergens de clou, al denkende zal ik eens een andere netwerk poort gaan testen, zou het een driver achtig iets moeten zijn wat bij 64bit msn verstoort en de rest niet al zou dat vaag zijn.

En nu eerst koffie. :9

P.s aangezien alles remote moet gebeuren kan ik niet per omgaande iets testen, en om te zorgen dat client toch op msn kan worden de routers gewisseld tussen oude en "nieuwe" client is daarbij enkel remote hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49

job

Al eens naar de drivers gekeken?
Ja windows 7 heeft voor veel hardware drivers, maar toch werken sommige drivers niet helemaal foutloos.
Oke, het is vrij specifiek (msn werkt niet, rest wel) toch heb ik wel eens raardere dingen gezien.d

Dus kijk of de fabrikant van netwerkkaart/moederbord win7 drivers heeft, of kijk anders eens via windows update of systeembeheer of microsoft zelf al nieuwere drivers klaar heeft staan.