Powerline netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04 21:05
Na een avondje puzzelen kom ik er toch niet helemaal uit.

Een week of 3 geleden ben ik overgestapt van ADSL naar kabel. De telefoonlijn komt bij ons in de meterkast binnen, daar stond dus altijd de modem/router en van daaruit heb ik een netwerkkabel naar boven getrokken. De kabelaansluiting zit echter in de woonkamer. Om vanuit het kabelmodem de meterkast (en de rest van het netwerk) te bereiken, maak ik gebruik van 2 Devolo dLAN 200 Mbps adapters (zie eerste plaatje). In de meterkast woont nu een Netgear WNDR3700 en daaraan is het bekabelde netwerk gekoppeld. Werkt als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: http://zevenblad16.dyndns.org/kamer1.png

Nu kwam ik dus op het idee om mijn HDX1000 NMT ook aan het netwerk te hangen via een dLAN adapter (tot nu toe legde ik altijd tijdelijk een kabel dwars door de woonkamer vanuit de meterkast :P ) en heb dus in de woonkamer een derde adapter geplaatst:

Afbeeldingslocatie: http://zevenblad16.dyndns.org/kamer2.png

Met de HDX1000 kon ik nu van het Media Service Portal (internet) gebruik maken, maar ik kon het apparaat niet in het thuisnetwerk vinden. Blijkt hij het WAN IP gekregen te hebben (hij staat ingesteld op "Wired Auto IP").

Ik heb daarna geprobeerd hem een statisch IP te geven in de 192.168.1.x range, met de Netgear router als gateway, maar dan krijg ik op de HDX1000 geen verbinding meer met het Media Service Portal.
Het geheel werkt dan weer wel perfect wanneer ik tussen de router en de HDX1000 een rechtstreekse kabel leg, maar dus niet via de dLAN adapter.

Ik weet wel iets van netwerken maar ben geen expert, ik kan iets fundamenteels over het hoofd zien. Is wat ik wil wellicht technisch onmogelijk op deze manier?

Een oplossing is natuurlijk om de router naar de woonkamer te verhuizen, maar dit doe ik liever niet als er een oplossing mogelijk is waarbij ik toch de dLAN adapter kan gebruiken, en dus de router in de meterkast kan laten.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-09 22:48
Dit zal natuurlijk niet werken. Al je Powerlan adapters zitten in dezelfde IP range, in jouw geval is dat die van je kabelmodem.

Als ik mij niet vergis, dan kan je via een configtool (te vinden bij de fabrikant van je powerlan adapters) je adapters instellen.

Zo zul je uiteindelijk 4 adapters nodig hebben om dit werkend te krijgen:

Kabelmodem <----> Router WAN
HDX1000 <---> Router LAN

Dan zal je steeds 2 adapters op elkaar moeten afstemmen (met ieder een aparte encryptiesleutel).

MAAR.. Ik ben bang dat je hierdoor conflicten gaat krijgen als je dat allemaal via dezelfde stroomkring gaat doen..

Correct me if I'm wrong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04 21:05
Wouter06 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 21:57:
Dit zal natuurlijk niet werken. Al je Powerlan adapters zitten in dezelfde IP range, in jouw geval is dat die van je kabelmodem.

..........

Dan zal je steeds 2 adapters op elkaar moeten afstemmen (met ieder een aparte encryptiesleutel).
Voor zoiets was ik al bang... als ik bv. modem en router met een gewone kabel verbind, en dan bv. vanuit de router met 3 PL adapters het netwerk naar 2 verschillende ruimte in huis zou brengen, dan zouden de 3 adapters wel "samen" moeten werken, omdat ze dan in de IP range van de router zitten, toch? Ik bedoel, wat is anders de reden dat ze die dingen ook los verkopen... ;)
Ik dacht wel dat ik iets over het hoofd zag, maar hoopte dat de 3 adapters zoals nu ingezet, in een soort van driehoeksverhouding konden werken wanneer ik de HDX1000 een statisch IP en gateway gaf.
Zoals al in de praktijk bleek: niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:46
Eigenlijk moet je met PowerLine/Homeplug je elektriciteitsnet als 1 grote hub aanzien. Dat wil dus zeggen dat alles inderdaad in dezelfde LAN hangt, en dat ze de bandbreedte delen.
Zoals Wouter al zei, is het probleem dat je Modem aan de WAN kant van je router moet, terwijl de HMX aan de LAN kant moet.

Wat je wél kan doen is :
1. Verhuis de router naar de woonkamer en hang de WAN kant daar bedraad aan de modem.
2. Hang de LAN kant van de router aan de Homeplug in de living.
3. Plug de kabel die in de meterkast toekomt in de Homeplug in de meterkast. Als alternatief kun je natuurlijk ook gewoon de Homeplug gebruiken aan de andere kant van die kabel (dus op de bovenverdieping en je gebruikt die netwerkkabel dus niet meer). Je kan gewoon eens meten (iPerf of NetCPS) om te zien in welk stopcontact (meterkast of boven) je de beste performantie krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door Twixie op 28-02-2010 13:45 ]