Ik ben recentelijk (afgelopen week dus
) overgestapt naar een Linux (Ubuntu) omgeving voor het programmeren van mijn website en andere gerelateerde zaken. Nu merkte ik vandaag dat de mail() functie van PHP niet werkt (returned false) en dat het simpelweg instellen van de SMTP server van Ziggo in php.ini geen uitkomst was. Vandaar mijn vraag: welke instelling moet ik veranderen in php.ini of binnen Ubuntu om wel mail te kunnen verzenden? Bij voorbaat dank.
Als je php.ini had gelezen had je geweten dat die SMTP settings alleen voor win32 waren.
Voor non-Windows wordt gebruik gemaakt van de lokale sendmail binary.
Als mailserver gebruik je waarschijnlijk standaard Postfix, zie /var/log/mail.log voor foutmeldingen en begin daar met zoeken.
In /etc/postfix/main.cf kan je overigens instellen dat de SMTP-server van Ziggo gebruikt moet worden voor uitgaande mail (relayhost = smtp.ziggo.nl o.i.d.).
Voor non-Windows wordt gebruik gemaakt van de lokale sendmail binary.
Als mailserver gebruik je waarschijnlijk standaard Postfix, zie /var/log/mail.log voor foutmeldingen en begin daar met zoeken.
In /etc/postfix/main.cf kan je overigens instellen dat de SMTP-server van Ziggo gebruikt moet worden voor uitgaande mail (relayhost = smtp.ziggo.nl o.i.d.).
Ik zag inderdaad dat er WIN32 stond, maar ik had gehoopt dat er voor Linux ook een makkelijke oplossing zou bestaan. Zojuist postfix geinstalleerd en de foutmeldingen geanalyseerd en opgelost; nu wordt de mail volgens mij wel naar Ziggo verzonden, maar deze bounced 'm terug, omdat het adres www-data@ziggo.nl niet geaccepteerd wordt. Is het mogelijk om een vast adres in te stellen welke gebruikt wordt (dus niet www-data)? En moet dit een bestaand adres van mij bij Ziggo zijn (wat betekent dat ik er een aan moet gaan maken
)?
Zie http://www.postfix.org/BA...TION_README.html#myorigin
Pak daar je eigen domein en niet ziggo.nl want dat is jouw domein niet. In je main.cf mag ziggo.nl alleen voorkomen in combinatie met relayhost = smtp.ziggo.nl
Echter, je kan via mail() ook nog de envelop-sender zetten zodat mail verstuurd lijkt te zien vanaf verkoop@jouwdomein.nl of wat je dan ook wil gebruiken.
Allemaal terug te vinden op: http://nl3.php.net/manual/en/function.mail.php
Pak daar je eigen domein en niet ziggo.nl want dat is jouw domein niet. In je main.cf mag ziggo.nl alleen voorkomen in combinatie met relayhost = smtp.ziggo.nl
Echter, je kan via mail() ook nog de envelop-sender zetten zodat mail verstuurd lijkt te zien vanaf verkoop@jouwdomein.nl of wat je dan ook wil gebruiken.
Allemaal terug te vinden op: http://nl3.php.net/manual/en/function.mail.php
En daarnaast kun je in je php applicatie natuurlijk ook een sender address instellen, waarbij je een adres in stelt wat ook daadwerkelijk wordt uitgelezen door jou
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
Verwijderd
Kortom, gebruik een mailer class. Schrijf die meuk niet zelfaxis schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 21:57:
En daarnaast kun je in je php applicatie natuurlijk ook een sender address instellen, waarbij je een adres in stelt wat ook daadwerkelijk wordt uitgelezen door jou
Ik heb hier een mailer class liggen die dat allemaal voor me doet, maar het probleem was dus dat ik niets kon verzenden vanwege de blokkade bij Ziggo. Intussen werkt het door de relayhost in te stellen, een adres te gebruiken van ziggo zelf (/usr/sbin/sendmail -i -t -f [masked]@ziggo.nl) en dan de headers van de e-mail juist in te stellen (from, reply-to). Omdat het om een testserver gaat zal ik het voorlopig zo houden, aangezien de live servers die ik gebruik een eigen mailserver hebben. Bedankt allemaal
.
Pagina: 1