Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02:22
Ik kan mijn vers geinstalleerde Windows 7 partitie niet backuppen met Ping 3.00 of Clonezilla 1.2.2-26. Partitie staat op een raid 0 array, aangestuurd door de AMD SB750 SATA controller van mijn Gigabyte MA790XT-ud4p(bios F7) moederbord. De schijven sda en sdb worden wel herkent zie ik voorbij komen in de lappen tekst tijdens het opstarten, maar ik kan alleen partities van mijn niet raid hdd's kiezen(sdc, sdd en sde).

Ik zie wel een bug voorbij komen: BIOS bug local APIC #0 not detected. Ik heb verder geen verstand van Linux, maar het lijkt me sterk dat dit komt doordat een interrupt controller niet herkent wordt, of heb ik het mis?

Hoe dan ook, het zou mooi zijn als iemand mij op weg zou kunnen helpen, want ik moet er niet aan denken dat deze install stuk gaat. Alles herinstalleren is een hoop werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Firmware/driver-based RAID ("FakeRAID")

Operating system-based RAID doesn't always protect the boot process and is generally impractical on desktop versions of Windows (as described above). Hardware RAID controllers are expensive and proprietary. To fill this gap, cheap "RAID controllers" were introduced that do not contain a RAID controller chip, but simply a standard disk controller chip with special firmware and drivers. During early stage bootup the RAID is implemented by the firmware; when a protected-mode operating system kernel such as Linux or a modern version of Microsoft Windows is loaded the drivers take over
Moraal van het verhaal: zorg dat je een livecd hebt die de hdd controller ondersteund waarvandaan je de backup utility kan draaien aangezien er driver support voor je fakeraid aanwezig moet zijn.

Alternatiefje: installeer symantec ghost en maak een image terwijl je in windows zit (wel betaalde software).

[ Voor 6% gewijzigd door Mental op 27-02-2010 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
Vergeten te vermelden: half jaar geleden een backup kunnen maken van Windows 7 Ultimate x64 eval copy met dezelfde PING 3.00. sda1, sda2 en sda3 komen ook voorbij als ik clonezilla gebruik, sda1 moet ik hebben, maar ik kan deze partities niet selecteren om te backuppen. Ik ben echt een linuxbeginner, maar volgens mij betekent dit dat de driversupport zit ingebakken in de kernal.

[ Voor 50% gewijzigd door ABD op 28-02-2010 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
SystemRescueCD 1.3.5 geprobeerd. CD geboot, partimage gestart en wonderwel kan ik sda2 selecteren(sda1 is de win 7 recovery partitie). Probleem is alleen dat het filesysteem onbekend is, dus partimage wil er niet aan. Dit verklaart ook waarom die disken wel herkent worden door PING en Clonezilla, maar je ze niet kan selecteren. Ik snap het niet zo goed, want het bestandssysteem zou toch NTFS moeten zijn en dat wordt ondersteund door PING, Clonezilla en SystemRescueCD; sdc, sdd en sde zijn ook ntfs en die worden herkend.

[ Voor 12% gewijzigd door ABD op 28-02-2010 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Je moet precies dezelfde drivers hebben als in windows met je raid 0, ander gaat het echt niet werken.

En om terug te zetten moet je vanaf cd ook de raid 0 kunnen bedienen, dus je kan een backup in windows maken, maar als windows niet meer werkt, dan kun je vanaf dvd ook niet terug zetten.

Je kan proberen met bart pe, pe builder een eigen windows op dvd maken met de drivers van je moederbord/raid inclusief programma om terug te zetten.

Dit is dus een nadeel van raid, en dit moet je dus ook voorbereiden.