[AdWords] Inkopen op merknamen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:44
Ik beheer een site waarmee complexe tarieven inzichtelijk worden gemaakt. Mensen kunnen hierna vergelijken op prijs en een bepaald product/contract aanvragen. Zelf lever ik dus geen contracten, ik ben alleen een tussenpersoon.

Op dit moment lopen er een aantal campagnes via Google's Adwords. Ik wil nu bieden op keywords van de contracten die ik kan aanbieden. Probleem is dat deze keywords ook handelsnamen van leveranciers zijn.

Nu weet ik dat het in de US en UK gewoon legaal is om advertenties in te kopen op namen van concurrenten, maar hoe zit dit in Nederland. Ik heb een keer gehoord dat het in Nederland verboden is, maar is dit niet ondertussen al een keer aangepast?

Nieuwsitems:
nieuws: Google verliest rechtszaak over handelsmerk in Frankrijk
nieuws: 'Meeliften op advertentiekeyword concurrent niet illegaal'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 20:52

krvabo

MATERIALISE!

nieuws: Adviseur Hof EU: Google Adwords maakt geen inbreuk op merknamen Deze is het meest relevant voor je vraag.
Nu weet ik wel dat bijvoorbeeld Nokia het alleen na aanvraag (en zelfs dan niet zomaar) toestaat om te adverteren op hun merknaam/namen.
Een merkhouder kan op grond van Europese wetgeving derden weliswaar verbieden zijn merk in advertenties te gebruiken, maar bij Google Adwords is een gekoppelde zoekterm zelf niet zichtbaar in de advertentie. De zoekterm wordt slechts gebruikt om een advertentie te relateren aan een zoekopdracht.
Zolang je het dus niet in de advertenties gebruikt (Let op: die scheelt je zwaar in Quality Score van je keywords) zit je in ieder geval veilig.

[ Voor 38% gewijzigd door krvabo op 27-02-2010 20:03 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:26

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

HenkEisDS schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 19:58:
Nu weet ik dat het in de US en UK gewoon legaal is om advertenties in te kopen op namen van concurrenten, maar hoe zit dit in Nederland. Ik heb een keer gehoord dat het in Nederland verboden is, maar is dit niet ondertussen al een keer aangepast?
De laatste keer dat ik Google hierover gesproken heb (zeg vorige week), vertelden ze mij dat het expliciet niet was toegestaan.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
http://technology.timeson...nd_web/article6250503.ece

Er zit dus een verschil tussen het tonen van de merknaam in de advertentie of alleen je advertentie tonen als gezocht is op de merknaam.
Let op: die scheelt je zwaar in Quality Score van je keywords
O ja? Hoe werkt dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 20:52

krvabo

MATERIALISE!

HenkEisDS schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 20:21:
http://technology.timeson...nd_web/article6250503.ece

Er zit dus een verschil tussen het tonen van de merknaam in de advertentie of alleen je advertentie tonen als gezocht is op de merknaam.

[...]

O ja? Hoe werkt dat dan?
De kwaliteitsscore van je keywords is afhankelijk van de pagina waarnaar hij verwijst (landinsgpagina) en de tekst in je advertentie. Hoe meer relevantie je advertentietekst heeft bij je keywords, hoe goedkoper je uitbent voor dat keyword. Soms kan het toch lonen om deze keywords dan wel op te nemen hoewel je er iets meer voor betaalt.

Dit staat overigens ook gewoon in de helpteksten van google adwords, maar daar ben je wel even mee bezig als je die door wilt nemen.
Basicly.. hoe relevanter je keywords bij je landingspagina en je tekst, hoe minder je betaalt, en hoe hoger je kunt komen in de advertentielijst voor minder geld.
De kwaliteitsscore is wel zeer fluctueus en kan van dag tot dag veranderen. Zo had ik eerst een gemiddelde kwaliteitsscore van 7, 2 weken later gemiddeld 4 (!) en 3 dagen later was het gemiddelde 8.
Maargoed, als je gaat adverteren op Nokia, en je in je advertentie niets relevants met telefoons hebt, en op je landingspagina ook geen Nokia hebt staan, dan gaat het je geld kosten ;) (Omdat je meer betaalt dan mensen die dat wél hebben)

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Pagina: 1